۰۶ تير ۱۴۰۵ - ۰۰:۰۰

هشدار صریح سرلشکر رضایی به ترامپ: توانمندی‌های جدید ایران معادلات جنگ را تغییر می‌دهد

محسن رضایی
سرلشکر محسن رضایی با بیان اینکه جمهوری اسلامی به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیست، تأکید کرد: ایران در برابر ارتش آمریکا محکم می‌ایستد و مقامات واشنگتن باید بدانند که ملت ایران با تهدید از صحنه خارج نمی‌شود و دولت آمریکا باید مسیر غلط کنونی را تغییر دهد.
کد خبر : ۷۴۱۸۰۶

به گزارش صراط به نقل از نورنیوز، سردار سرلشکرمحسن رضایی، فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دفاع مقدس هشت‌ساله، در مصاحبه با شبکه نیوزنیشن آمریکا هشدار داد که اگر دشمن خطایی کند، جنگ بعدی دیگر مانند جنگ ۴۰ روزه نخواهد بود و مطمئن باشید ما توانایی‌های جدیدی را به صحنه می‌آوریم و آقای ترامپ بداند که این بار تلفات انسانی وسیعی خواهد داد.
فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دفاع مقدس ۸ ساله گفت: اگر آمریکا و اسرائیل جنگ جدیدی آغاز کنند، تلفات وسیع خواهند داد.
سرلشکر محسن رضایی با بیان اینکه شنیده‌ام مخاطبان نیوزنیشن، خانواده‌های آمریکایی هستند، اظهار داشت: می‌خواهم این سؤال را بپرسم که این تعداد زیاد کودک در ایران، غزه و لبنان به چه جرمی به شهادت رسیدند؟ وی با اشاره به تصاویری از کودکان میناب گفت: این تصاویر، کودکان مظلومی است که در مدرسه در حال درس خواندن بودند و به شهادت رسیدند. آیا واقعاً ملت آمریکا خواهان چنین فاجعه بزرگ انسانی هستند؟

وی در پاسخ به این سؤال که «از نگاه شما مهم‌ترین دستاورد مذاکرات سوئیس چه بود؟» گفت: تیم مذاکره‌کننده ایران خیلی با جدیت و با سرعت وارد مذاکره شد، ولی متأسفانه تیم مذاکره‌کننده آمریکا، در حالی که اسرائیل بند اول این تفاهم‌نامه‌ای را که امضا شده بود نقض کرده بود، وارد مذاکره شد و در طول مذاکره هم ترامپ همچنان با همان لحن دوران جنگ، ایران را تهدید کرد. با این وجود، تیم مذاکره‌کننده ما مذاکرات را ادامه داد، اما در تیم مذاکره‌کننده آمریکا جدیتی در ادامه مذاکرات نمی‌بینیم.

دبیر شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در پاسخ به این سؤال که «با توجه به اظهارات مذاکره‌کنندگان ایرانی، آیا ایران احساس می‌کند که مواضعش به طور شفاف توسط ایالات متحده شنیده و درک می‌شود؟» تشریح کرد: این یکی از مشکلات جدی چهل‌وهفت سال گذشته ما با دولت‌های آمریکاست؛ دولت‌های آمریکا هیچ‌گاه تلاش نکردند که دقیقاً مواضع ایران را بشنوند، بفهمند و باور کنند؛ لذا همیشه تحت تأثیر القائات سازمان‌های جاسوسی اسرائیل یا کسانی که از ایران ناراضی‌اند، بوده‌اند و این بزرگ‌ترین مشکلی است که بین ایران و آمریکا همیشه وجود داشته است.

وی ادامه داد: دولتمردان آمریکا ایران را درک نمی‌کنند و مهم‌تر اینکه باور نمی‌کنند و مثلاً در همین جنگ‌های اخیر، اگر آن‌ها مواضع ایران را باور می‌کردند، قاعدتاً نباید جنگ دوازده‌روزه و نه جنگ چهل‌روزه را شروع می‌کردند.

سرلشکر محسن رضایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که امیدوارم آمریکا و ایران بتوانند فصل جدیدی را آغاز کنند، از نگاه تهران این موضع تا چه اندازه واقع‌بینانه است؟» بیان کرد: این اولین بار نیست که دولتی از طرف آمریکا چنین اظهارنظری می‌کند. بار نخست، آقای ریگان با فرستادن مشاور امنیت خود، آقای مک‌فارلین، به ایران به دنبال این تحول در ارتباط بود که خیلی زود اسرائیلی‌ها ماجرا را تبدیل به یک بحران علیه ریگان کردند. بعد از او، دومین نفری که تلاش کرد آقای کلینتون بود که ناموفق بود و سومین فرد آقای اوباما بود که دو نامه برای مقام معظم رهبری شهید نوشتند، اما با دخالت در امور داخلی ایران، این اقدام نیز موفق نبود. بنابراین ما این توانایی را در آمریکا نمی‌بینیم، مگر زمانی که آمریکا از اسرائیل مستقل شود؛ آمریکا تا زمانی که استقلال سیاست خارجی خود را از اسرائیل پیدا نکند، بعید است بتواند در این خصوص اقدام جدی انجام دهد؛ ضمن اینکه هر روز فاصله‌ها بیشتر شده است.

وی به این سؤال که «برای اینکه ایران به این نتیجه برسد که دستیابی به یک توافق پایدار ممکن خواهد بود، چه مسائل مشخصی باید حل‌وفصل شود؟» پاسخ داد: اولین مسئله این است که دولت آمریکا حقوق ملت ما را بپذیرد؛ یعنی دولت آمریکا باید قبول کند که ملت ایران دارای حقوقی است و در چارچوب قوانین بین‌المللی حرکت می‌کند و روابطش در چارچوب قوانین بین‌المللی است. مثلاً در رابطه با مسئله هسته‌ای، ما در چارچوب معاهده ان‌پی‌تی عمل می‌کنیم، بنابراین نباید مزاحم ما شوند و این برای ما قابل قبول نیست.

وی افزود: موضوع بعد، تحریم‌های اقتصادی است. بیش از بیست سال است که دولت‌های آمریکا ما را بی‌دلیل، بدون اینکه تهدیدی علیه آن‌ها باشیم، تحریم کرده‌اند. مسئله سوم، مدیریت ما بر تنگه هرمز است که متعلق به خود ماست و نکته دیگر، اموال بلوکه‌شده است.

فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «در شرایط کنونی، احتمال دستیابی به یک توافق نهایی را چقدر می‌دانید؟» گفت: ما هنوز تغییرات جدی در رفتار آقای ترامپ و تیم ایشان نمی‌بینیم و احساس می‌کنیم آن‌ها به دنبال خرید زمان هستند. آن‌ها می‌خواهند مسائل داخلی آمریکا مانند تورم و نرخ بهره بانکی قابل مدیریت شود، مسابقات فوتبال و سپس انتخابات را برگزار کنند. ما هنوز یک اقدام جدی و نقطه تحولی در رفتار آمریکا نمی‌بینیم؛ بنابراین زیاد امیدی به اینکه این توافق صورت بگیرد، نداریم.

سرلشکر رضایی در پاسخ به این سؤال که «در حال حاضر چه اقدامی از سوی اسرائیل و ایالات متحده از نگاه ایران یک خط قرمز غیرقابل قبول محسوب می‌شود؟» هشدار داد: اگر کوچک‌ترین تهدیدی علیه ایران، چه توسط آمریکا و چه توسط اسرائیل، صورت بگیرد، همان‌طور که در جنگ رمضان توانایی‌های جدیدی را رونمایی کردیم و جنگنده‌ها و پهپادهای دشمن را سرنگون کردیم و از طرف دیگر نشان دادیم که با تمام توان آمادگی ادامه نبرد را داریم، هشدار می‌دهیم که جنگ بعدی دیگر مانند جنگ ۴۰ روزه نخواهد بود و مطمئن باشید ما توانایی‌های جدیدی را به صحنه می‌آوریم و آقای ترامپ بداند که این بار تلفات انسانی وسیعی خواهد داد.