۰۷ تير ۱۴۰۵ - ۲۰:۰۳

آینده مبهم مذاکرات؛ آیا آتش‌بس دوام می‌آورد؟

توافق
طی چند روز گذشته، تنش بین آمریکا و ایران با تبادل آتش افزایش یافته است. دونالد ترامپ در شبکه اجتماعی تروث سوشال تهدید کرد که جنگ را از سر می‌گیرد و «کار را تمام می‌کند». تهران نیز شدیداً هشدار داده که به هرگونه تجاوز پاسخی قاطع و پشیمان‌کننده خواهد داد.
کد خبر : ۷۴۱۹۵۴

به گزارش صراط به نقل از پایگاه خبری آکسیوس، روز یک‌شنبه در گزارشی نوشت که آمریکا و ایران مجدداً بمباران را آغاز کرده‌اند و [حفظ]آتش‌بس شکننده را دوباره در معرض تردید قرار داده‌اند.

به نظر می‌رسد یکی از دلایل از سرگیری درگیری‌ها، تفسیر‌های متفاوت از یادداشت تفاهمی برای پایان دادن به جنگ باشد که حدوداً ده روز پیش امضا شد – به خصوص وقتی سخن از تنگه هرمز به میان می‌آید. با توجه به وخامت اوضاع، مشخص نیست که آیا دور بعدی مذاکرات بین تیم‌های فنی واشنگتن و تهران که برای سه‌شنبه در سوئیس برنامه‌ریزی شده است، واقعاً برگزار خواهد شد یا خیر.

به عنوان بخشی از این یادداشت تفاهم، تهران متعهد شد که تمام تلاش خود را برای عبور ایمن کشتی‌های تجاری از تنگه هرمز به کار گیرد. در عوض، آمریکا محاصره بنادر ایران را لغو کرد.

در جریان مذاکرات هفته گذشته در سوئیس، کاخ سفید ادعا کرد که هیئت نمایندگی واشنگتن — به ریاست معاون رئیس‌جمهور، جی. دی. ونس — با ایران توافق کرده است که برای هماهنگی تردد در تنگه، یک «خط ارتباطی مستقیم» میان ارتش آمریکا و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایجاد شود.

تهران این ادعا را رد کرد و با وجود عدم پایبندی واشنگتن به سایر مفاد یادداشت تفاهم، اعلام کرد که کشتی‌ها باید عبور و مرور خود را هماهنگ کنند.

شامگاه شنبه، ارتش آمریکا در اقدامی که به عنوان نقض آتش‌بس از سوی تهران توصیف شد، به اهدافی در جنوب ایران حمله کرد. این دومین موج حملات واشنگتن به ایران در ۲۴ ساعت گذشته بود.