۱۹ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۵

زیباکلام: من از رحیم مشایی دفاع می‌کنم

کد خبر : ۹۰۸۱
در چند روز اخیر بازار حمله به اسفندیار رحیم مشایی داغ است، از حسین شریعتمداری گرفته تا علی مطهری همه و همه وی را متهم به انحراف و کج‌اندیشی می‌کنند. آن‌ها رحیم مشایی را انحراف اصولگرایی می‌دانند. اما در این میان برخی از فعالین سیاسی نیز به دفاع از رییس دفتر احمدی نژاد می‌پردازند.

صادق زیبا کلام در "گفت‌وگو با فرارو" با بیان این‌که "از مشایی دفاع می‌کنم" گفت: «من از معدود ایرانی‌هایی هستم که به هیچ وجه احساس بدی نسبت به عرب‌ها ندارم و به هیچ وجه احساس کینه به خاطر شکست 1400 سال پیش در قادسیه را ندارم. من از ایرانی‌هایی هستم که 180 درجه به عکس آقای مشایی و خیلی از ایرانی ها دیگر به گذشته ایران قبل از اسلام افتخار نمی کنم و صرفا آن را بخشی از تاریخ ایران می دانم.»

وی با انتقاد از ناسیونالیسم مورد نظر رییس دفتر احمدی نژاد اظهار کرد: «من برخلاف آقای مشایی به هیچ وجه افتخار نمی کنم که ایرانی هستم چرا که ایرانی بودن من دست خودم من نبوده است. من ممکن بود در گینه بیسائو متولد شوم، گینه بیسائوای بودم و ممکن بود در هند متولد شوم، هندی بودم و.. ما که ملیت خود را انخاب نمی کنیم که به آن ببالیم هر انسانی باید به چیزهایی ببالد که بدست آورده است. مانند این که من به مرد بودن خودم ببالم این در حالی است که خداوند من را مذکر خلق کرده است. ماباید به چیزهایی ببالیم که خودمان به دست آورده‌ایم.»

این استاد دانشگاه ادامه داد: «علاوه براین اگر قرار باشد که هر کس به ملیت خود ببالد این دنیا پر از فاشیست، شوونیست و ملی‌گرا می‌شود. آن‌وقت انگلیسی‌ها حق دارند به انگلیسی بودن ببالند، عرب‌ها حق دارند به عرب بودن ببالند و .. در حالی که این اصلا نسخه درستی نیست.»

زیبا کلام افزود: «اگر قرار باشد ما از مکتب ایران سخن بگوییم، این فقط ایران نیست که تاریخ چند هزار ساله دارد. چین هم دارد، هند هم دارد، ترک‌ها هم دارند. بنابراین اگر این چنین باشد ما باید از مکتب هند و چین و ترکیه و انگلستان و.. صحبت کنیم چون تمام این‌ها، قدمت تاریخی‌شان اگر بیشتر از ایران نباشد کمتر نیست، این کشورها هم دانشمندانی داشتند که خدمت کردند انگلیسی‌ها خیلی بیشتر از ما ایرانی‌ها فیلسوف و اندیشمند داشتند.»

این تحلیل‌گر سیاسی با بیان این‌که "من به هیچ وجه با بن‌مایه فکر آقای رحیم مشایی موافق نیستم" گفت: «آن چیزی که من از آن دفاع می‌کنم این است که حق آقای رحیم مشایی هست که افکار و اندیشه@اش را بتواند ابراز کند. جامعه واقعا جامعه بیماری است، اگرکه کسی صحبت کند و به این دلیل که ما با آن مخالیم همه به آن حمله کنیم و بگوییم تو چرا این حرف را زدی.»

زیبا کلام تاکید کرد: «به علاوه اگر رحیم مشایی در این جایگاهی که دارد نتواند سخن بگوید آن وقت صادق زیباکلام و دیگران به هیچ وجه نمی‌توانند سخن بگویند. بنابراین دفاع من از مشایی دفاع از حق آزادی بیان و حق آزادی اندیشه است .»

وی با انتقاد از مخالفان مشایی تصریح کرد: «این چه حرف باطلی است که ایشان چون رییس دفتر رییس جمهور است هیچ حرفی نباید بزند. چه کسی این حرف را زده است؟ کجای قانون این مسئله وجود دارد؟ من از کسانی که ظرف چند روز گذشته به طورمنظم از مشایی انتقاد کرده اند سوال می‌پرسم که اگر با سخنان ایشان موافق بودند بازهم می گفتند که رییس دفتر رییس جمهور نباید حرف بزند؟»

این استاد دانشگاه با طرح یک سوال از مخالفان رییس دفتر احمدی‌نژاد اظهار کرد: «من از تمام منتقدان مشایی که می گویند ایشان به دلیل سمت اجرایی که دارند نباید سخن بگویند یک سوال دارم اگر حرفی که آقای مشایی زد موافق نظر شما بود بازهم سعی می کردید که صدایش را در گلو خفه کنید؟ اصلا و ابدا، چون او چیزی گفته که به مذاق شما خوش نمی آید و می‌خواهید دهانش را ببندید.»

وی ادامه داد: «در ثانی مگر ایشان این مسئله را به عنوان یک نظر رسمی حکومتی مطرح کرده است. مگر ایشان گفته است که سیاست خارجی ایران بر ایده "مکتب ایران" متمرکز شود؟ ایشان گفته است اسلام به جای خود و ایران هم به جای خود. من با این نظر مخالف هستم، اما اگر ما بیاییم ایشان را این گونه چپ و راست بکوبیم و مرتجع، منحرف، جاهل بنامیم این بسیار زشت است.»

زیبا کلام با اشاره به آزادی بیان مصرح در قانون اساسی اظهار کرد: «اگربخواهند با رحیم مشایی این گونه رفتار کنند با دیگران چه می‌کنند؟ متاسفانه عده‌ای در این کشور هستند که هیچ کلامی را به جز آن چه که خود فکر می‌کنند صحیح است بر نمی‌تابند. آیا ما آزادی بیان در چهارچوب قانون داریم یا نداریم؟ اگر داریم آقای مشایی باید بتواند آن چیزی را که مدنظرش است بگوید.»

این تحلیلگر مسائل سیاسی مخالفان مشایی را به بی اخلاقی متهم کرد و گفت: «آقایان به جای این که مشایی را بمباران می کنند جواب ایشان را مستدل بدهند و فکر اندیشه ایشان را با دلایل دقیق رد کنند نه این که بگویند ایشان منحرف است و حرف‌های دست چندم سروش و پلورالیسم دینی را به کار می‌برد. این سخنان رحیم مشایی اساسا چه ارتباطی به اظهارات سروش دارد؟»

وی تصریح کرد: «من واقعا متاسف و متاثر از این حملات به رحیم مشایی هستم هرچند که با اصل نظر ایشان سرتا پا مخالفم اما چیزی که تاسف‌آور است این است که مخالفانش ادب را رعایت نمی‌کنند و در عین حال این نکته را بگویم که من آقای مشایی را ظرف پنج سال گذشته از معدود اصولگرایانی دیدم که تا به حال به کسی توهین نکرده است.»

زیبا کلام با اشاره به ادبیات چهره‌های اصولگرا در قبال مخالفان اصلاح‌طلب اضافه کرد: «در اوج وقایع بعد از انتخابات که الفاظی هم چون منافق و فتنه گرو.. برای فرزندان اصیل انقلاب به کار می‌رفت من حتی ندیدم که آقای رحیم مشایی یک بار به دیگران بی ادبی و درشتی کند. شما کافی است که ادبیات مشایی را با ادبیات اقای حسینیان و اقای حاج حسین شریعتمداری و آقای دکتر کوچک زاده و حجت الاسلام رسایی مقایسه کنید.»

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که "آیا این هجمه به مشایی را در راستای حذف وی از جریان انتخابات آینده ایران نمی‌دانید؟" گفت: «من هم این را شنیده‌ام که چون آقای احمدی نژاد خودشان نمی‌توانند نامزد ریاست جمهوری شوند مایل هستند که آقای رحیم مشایی ریس جمهور آینده باشند. من با وجود این که مخالف رییس جمهور شدن مشایی هستم اما این را نهایت بی‌اخلاقی می‌دانم که شخصی را به خاطر این که دو سال و چند ماه دیگر می‌خواهد نامزد ریاست جمهوری شود به او حمله کنیم و بخواهیم دهن او را بدوزیم.»
نظرات بینندگان
داعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۵/۱۹
۲
۱۱
سخن آقای زیبا کلام مبنی بر دفاع از مشایی به این عنوان که دفاع از حق آزادی بیان و حق آزادی اندیشه است مغاطه محض است. هر گوینده ای آزاد است که عقایدش را بیان کند اما شخص مشایی اگر علاقه به بیان ما فی الضمیر خود دارد آزاد است با شخصیت حقیقی خود هر شطحی را خواست بگوید اما او مجاز نیست با شخصیت حقوقی خود و در لباس عضوی از حکومت و از تریبون متعلق به بیت المال مسلمین هر چه از مغزش تراوش میکند بیان کند. چون ریاست جمهوری یک سری الزامات و وظایفی دارد طبق قانون دارد از جمله حفظ و صیانت از مذهب شیعه که هر سخن و عملی که باعث وهن و خدشه به این مسئولیت وارد کند از جانب هر کسی باشد محکوم است و برخورد با او وظیفه تمام عقلا و وطن دوستان و متدینین است. بنابر این اگر مشایی از مسئولیتهای رسمی خارج شود و از امکانات دولتی و بیت المال استفاده نکند هیچ کس بر او خرده نخواهد بلکه هیچ کس او را لایق جواب دادن هم نخواهد یافت.
ب
|
-
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۵/۱۹
۳
۱۳
به اين جملات آقاي صادق زيبا كلام توجه كنيد :
- من برخلاف آقای مشایی به هیچ وجه افتخار نمی کنم که ایرانی هستم چرا که ایرانی بودن من دست خودم من نبوده است
- اگر قرار باشد ما از مکتب ایران سخن بگوییم، این فقط ایران نیست که تاریخ چند هزار ساله دارد. چین هم دارد.....
- من به هیچ وجه با بن‌مایه فکر آقای رحیم مشایی موافق نیستم
- ایشان گفته است اسلام به جای خود و ایران هم به جای خود. من با این نظر مخالف هستم
- من با اصل نظر ایشان سرتا پا مخالفم
- من مخالف رییس جمهور شدن مشایی هستم
جناب آقاي مشايي!!!!!
حرفهايت آنقدر مزخرف است كه آقاي صادق زيباكلام هم از نظريات تو اظهار برائت ميكند چه رسد به افراد متدين و امت حزب الله
داعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۰
۴
۶
سخن آقای زیبا کلام مبنی بر دفاع از مشایی به عنوان دفاع از حق آزادی بیان و حق آزادی اندیشه مغالطه محض است. اگر چه هر گوینده ای آزاد است که عقایدش را بیان کند اما شخص مشایی اگر علاقه به بیان ما فی الضمیر خود دارد آزاد است با شخصیت حقیقی خود هر شطحی را خواست بگوید اما او مجاز نیست با شخصیت حقوقی خود و در لباس عضوی از حکومت و از تریبون متعلق به بیت المال مسلمین هر چه از مغزش تراوش میکند بیان کند. چون ریاست جمهوری یک سری الزامات و وظایفی طبق قانون دارد از جمله حفظ و صیانت از مذهب جعفری که هر سخن و عملی که وهن و خدشه به این مسئولیت وارد کند از جانب هر کسی باشد محکوم است و برخورد با او وظیفه تمام عقلا و وطن دوستان و متدینین است. بنابر این اگر مشایی از مسئولیتهای رسمی خارج شود و از امکانات دولتی و بیت المال استفاده نکند هیچ کس بر او خرده نخواهد گرفت بلکه هیچ کس او را لایق جواب دادن هم نخواهد یافت.
هدایت اشتری لرکی
|
France
|
۰۷:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۰
۲
۱۰
ایشان از آقای مشایی دفاع نمیکند بلکه مشایی را سپر قرارداده و پشت این سپر دارد جانانه با دشمنان سران فتنه و فتنه گران تسویه حساب میکند. ایشان از این تریبون به اصطلاح دفاع از مشایی بر علیه مدافعان نظام موضع گیری میکند و میگوید در اوج وقایع بعد از انتخابات که الفاظی هم چون منافق و فتنه گرو.. برای فرزندان اصیل انقلاب به کار می‌رفت من حتی ندیدم که آقای رحیم مشایی یک بار به دیگران بی ادبی و درشتی کند. شما کافی است که ادبیات مشایی را با ادبیات اقای حسینیان و اقای حاج حسین شریعتمداری و آقای دکتر کوچک زاده و حجت الاسلام رسایی مقایسه کنید. این شخص از حامیان فکری شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی است که در حقیقت پدر معنوی وافتخاری سران فتنه و تفرقه ونفاق در جامعه اسلامی ایران است. ایشان تلاش میکند با تظاهر به دفاع از حق آزادی به مشایی این حق را به معاندین نظام هم توجیه و هم تسری دهد.
b
|
Norway
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۰
۱
۴
dorood bar in mard
سبحان
|
-
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۱
۲
۵
بسمه تعالی >>کاملابانظردوستمان مبنی برحق آزادی بیان موافقم>>آن هانبایددرحیطه ی نظام واسلام حرف های ضددینی وضدنظام بزنندبلکه ازمنظریک انسان آزادومستقل می توانندچنین حرف هایی رابزنندوبحث کنندنه بااستفاده ازتریبون دولت دررسانه مذهبی-ملی ماو....مذهب بایدجلوترازملیت ماباشدوگرنه چطورتوقع داریم که مردمان سایرکشورها به دین اسلام روی آورند؟؟؟تازه مابا این همه سابقه وفاداری ومعرفت به اسلام >>ازبعدتاریخی....برای مابایداولویت خداودستورهای الهی که درغالب اسلام درآمده است باشدنه بحث های فاشیستی ای که متاسفانه داریم این روزها میشنویم...رییس جمهورمحترم اگرشما به این درجه رسیده ای خواست خداواعتقادبه همین مکتب اسام ناب محمدی بوده است نه کسی دیگر!!!چون ملت ایران ملتی باهوش است وهرچیزراکه برتروسازگارترباعقل است می گزیندازجمله اسلام ناب محمدی...اگرشماپافراترازاین اسلام ناب محمدی بگذاریدشک نکنیدکه ازخداواهل بیت وملت ایران طردمی شوید>>>والسلام
سجاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۲
۶
۴
آقای زیباکلام، آیا شما پدر و مادر خودتان را هم دوست ندارید چون خودتان انتخاب نکردید! و یا حتی فرزندان خودرا می توانید بگویید دوست ندارم چون حداقل ممکن است شخصیت فرزندانتان به انتخاب شما نباشد. آیا می توانید بگویید من عزیزانم را دوست ندارم چون آنها را من انتخاب نکرده ام.
مگر دوست داشتن وطن از ایمان نیست؟
من از اقای زیبا کلام پاسخ می خواهم.
یک ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۲
۱۰
۲
آقای زیبا کلام پاسخ بدهند که اصولاً به چه افتخار می کنند؟ افسوس می خورم که ایشان استاد دانشگاه ما هستند. آقای زیبا کلام عزیز، بروید تاریخ را بخوانید. سرتان را هم از زیر برف بیرون بیاورید و حقیقت را ببینید. ما از اعراب بخاطر وحشیگری هایشان بدمان می آید. نه بخاطر یک شکست صرفاً نظامی. همین دین شیعه را هم ایرانی ها در تندبادها مراقبت کردند و آن را رشد دادند. اگر نیاکان ما مانند شما فکر می کردند، ما نه در هند و نه در گینه بیسائو، بلکه در سرزمینی عربی متولد می شدیم. خوشحالم که به نیاکانم ببالم و از افرادی مانند زیبا کلام، بدم بیاید.
میترا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۱
۶
۴
من با نظرات اقای زیبا کلام ماملا موافقم. درود بر ایشان
يحيي
|
Iran (Islamic Republic of)
مرده باد تو زيبا كلام
منصور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۲
۹
۲
اقای زیبا کلام شما در این سی سال چه کردید حداقل یکی پیدا شد که حرف دل امروز ایرانیها را می زند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۶
۴
۳
با نظر آقای مشایی موافقم، چون واقع بینانه و منطقی است. علتش هم اینکه تا به حال از ایشان تهمت و افتراعی را شاهد نبودیم که اوٌلین اصل مسلمانیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۶
۱
۷
آقای مشایی حاج مهدی متوسلیان قبل از رفتن به لبنان گفتند: ما به این نقطه چینهایی که امت اسلام را از هم جدا میکنند را قبول نداریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۵
۱
۱
ببینید نظر من اینه که ایران زیباست و این زیبایش در کنار اسلام زیباتره اما ما نباید بگیم همه چی اسلام پس ایرانمون چی هاه ما داریم نفت ایران منابع طبیعیشو استفاده میکنیم اینا مال ایران اسلام که نداده بهما پس از ایران هم قدردانی کن
ص
|
Iran (Islamic Republic of)
فکر نمیکردم یه نفر که ادعای مسلمون بودنش میشه اینطوری دینشو به یه مشت خاک سردی که 2500 سال توسط حکومتهایی استبدادی اداره میشده بفروشه
منتظر جواب شما عزیزهستم
ایرانبان
|
Iran (Islamic Republic of)
ص
کسی درباره خودکامگی سخن میگه که ارزشهای(به واژگان شما عربا:شاخصای)یه فرمانروایی رو بدونه.
از شما که نه از اینا نه از تاریخ بسیار کهنه(شما عربا بهش میگین:قدیمی) کشورتون(که نیست کشورتون باید عربستان باشه) چیزی میدونین خواهش میکنم ایده ندین.
شما به این خاک وامدار(عربا میگن:مدیون)ین همه سرشت شما.هر جثیز هم اکنون تو این خاکه بهش وامداره.این وامداری رو نپذیره باید بره بیرون از پارسیان زمین بزرگ

گرفتی؟
برو درباره چیزای که گفتم بیاندیش بدون که هوده (عربی:نتیجه) بسیار خوبی داره

بدرود
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۰
۷
جناب صادق زیبا کلام بسیار متاسفم برای شما که در جایگاه استادی از ازادی بیانی سخن می گویید که در کهریزک به آن تجاوز شد و نام کسی را می برید که آیندگان قضاوتش خواهند کرد.بله روی سخنم با شماست که در کسوت استادی هنوز نمی دانید ملت شریف ایران عزیزم قرنهاست که از اسب افتاده نه از اصل.
در آخر چوایران نباشد تن من مباد...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۵
۲
۳
واعتصموا باحبل الله جمیعا ولا تفرقوا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
هموطن لطفا فارسي بنويس معنيش رو متوجه بشيم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۹
۲
۱
بمیر بااین سایتت
انشاالله خودتو ر.مش............... بذارن تو قبر دو طبقه.............................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۰
۱
۲
خیلی به عقل خودت مطمئن نباش عیب شماها خودشیفتگی است
سلطانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۰
۲
۲
عیب شماها این است که به خود اجازه صاحب نظری می دهید به اصطلاح خودشیفته هستید شاید تحت تاثیر فامیلتان قرارگرفته اید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۰
۴
اقای زیبا کلام واقعا ایرانی بودن مهم نیست جوری صحبت میکنه انگار با ایرانی بودنت مخالفی ...... متاسفم
س.ی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۶
۳
اشکال ما در این است که همیشه مذهب را در مقابل ملیت قرار می دهیم به هر حال هر کس با هویت خود زندگی می کند و انسان بی هویت ناگزیر به خودکشی است . هویت یک ایرانی را از یک سو مذهب و دیگر سو ملیت او تشکیل می دهد و هر زمان در طول تاریخ یکی بر علیه دیگری برخاسته است نتیجه اش جز ویرانی نبوده
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۱
وای بر ملتی که خاصیتش خاصیت سیمان است
که اگر به آن هر چه قدر آب بدهی بجای نرم شدن سفت سخت می شود ودیگر شکلی نمی پذیرد آقایان چرا اینقدر سفسطه مقلطه دروغ چرا پدر آزادی را به خاطر دفاع از جمهوری اسلامی و یا هر نظام خوب بد دیگری در آوردهاید? مگر جمهوری اسلامی دکان امثال مط.........هاست که حکم تکفیر مردم صادر می کنندجمهوری اسلامی زمانی جمهوری اسلامی است که بتواند وبشود در زیر سایه ای آن تمامی تفکرات بشری در آسایش باشند چرا آقایا اینقدر دست و پا می زنند خداوند که خداوند است شیطان را آزاد گذاشته تا عقایدش را مطرح کند و انسانها را بدان دعوت کند هر کس رفت وای بحالش هر کس خلاف شیطان عمل کرده خوش به حالش اینقدر جامعه را امنیتی و تاریک نکینید امثال مش...... ووجود ش آگر هم بد باشد نشان دهند بالا بودن فرهنگ اندیشه وپویای آزادی در جامعه است باید با گفتمان بشر ارتقا پیدا کند نه اینکه یک عده ............ چون از نظام آیداتی دارند به محظ رویت شبه ای بجای رفع آن با استدال پاچه می گیرند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۰
روم به دیوار
.
.
.
تو خیلی ................. که از رح............... مش............ دفاع کنی.
حالا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
اصولا نظر در جایی است که
واصولگرا در جایی است که غلطی باشد
اما خودمونیم
این مملکت رو غارت نکنند
مکتبشون بخوره تو سرشون
ما اسلام گفتیم شده این؟
اینا چی می گن
هیچکس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
آقای زیبا کلام مخالفان ر. مش..... را خوب مورد انتقاد قرار میدهد در عین حال هیچ توهینی هم نمیکند و این منطقی ست
باران
|
United States of America
|
۰۲:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
۱
جالبه هرکس که روزی واسه خودش انقلاب کرده و واقعا واسه نظام زحمت کشیده شده منافق ، کسی که سینه سپر کرد و از رهبر فعلی انقلاب در مجلس خبرگان دفاع کرد شده پدر معنوی سران فتنه ... بستن انگ به این و اون قشنگ ترین توجیه خشک مغز هاست . به امید آزادی
امید
|
Germany
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۱
به امید روزی که کسی واسه آزادی بیان و عقیدش توبیخ نشه
فردای ایران ما در دستان ماست به امید ایران آزاد...
زنده باد ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
۱
برای آقای زیباکلام متاسفم که اینقدر بی تعصبه
عاکف
|
-
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۳۰
مشایی عددی نیست که بخواهیم درباره اش بحث کنیم!
ادم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
به نظرمن ما ایرانی ها باید یه کم سطح شعور ومعرفت خود را بالا ببریم
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
اگر هر کس حق دارد نظر خود را بگوید پس جناب مخالفان مشایی هم حق دارند نظر خود را بگویند.