۱۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۴
در حاشیه اظهارات حجت اسلام رهبر

دغدغه های یک نماینده سابق برای تعدد زوجات و ازدواج موقت!

بد نبود اگر حجت الاسلام رهبر در کنار در خواست برای فرهنگ سازی تعدد زوجات به عنوان یک مستحب به شیوه ی پرداخت نفقه ی زنان به عنوان یکی از واجبات اسلام نیز اشاره می کردند.
کد خبر : ۸۲۸۰۸
"صراط" - طی چند هفته ی گذشته بحث بر سر کاهش تولید نسل در کشور بالا گرفته است تا جایی که رهبر معظم انقلاب در دیدار خود با مسئولان نظام، به مقوله كنترل جمعيت اشاره و ضمن تأكيد بر لزوم بازنگری در اين سياست خاطرنشان كردند: در اوائل دهه هفتاد اجرای اين سياست بنابر مصالحی، صحيح بود اما ادامه آن در سالهای بعد خطا بود.

معظم له در ادامه فرمودند: بررسی های علمی و كارشناسی نشان می دهد كه اگر سياست كنترل جمعيت ادامه پيدا كند، به تدريج دچار پيری و در نهايت كاهش جمعيت خواهيم شد، بنابراين مسئولان بايد با جديت در سياست كنترل جمعيت تجديد نظر كنند و صاحبان رسانه و تريبون از جمله روحانيون در جهت فرهنگ سازی اين موضوع اقدام كنند.

به گزارش سرویس اجتماعی صراط، حجت الاسلام محمد تقی رهبر روز گذشته به همین بهانه به تعدد زوجات در اسلام اشاره کرده و فرهنگ سازی در این زمینه برای تولید مثل را از ملزومات یک جامعه ی اسلامی دانسته است.

وی کاهش زاد و ولد در کشور را ناشی از عدم وجود تعدد زوجات برای مردان دانسته و گفت: منطقی است که وقتی یک مرد چند زن اختیار می‌کند، فرزندان بیشتری خواهد داشت اما این مسأله هنوز در جامعه ما فرهنگ نشده است.

هر چند که این نماینده سابق مجلس که مدتهاست به صورت جدی پیگیر سهل سازی تعدد زوجات و ازدواج موقت است به چگونگی مدیریت خانواده های چند زنه اشاره نکرده است اما در ادامه اظهاراتش گفت: باید خانواده‌ها را تشویق و با اتخاذ تدابیر زمینه‌سازی کنیم خانواده‌ها حداقل هر سه سال یک فرزند بیاورند.

این گفته ها در حالیست که امروزه خانواده ها برای تامین نیاز های اولیه ی خود با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند و بازار متلاطم ارز نیز به این مشکلات دامن می زند. با توجه به این شرایط اینطور به نظر می رسد که مردم از ترس معیشت خود از بچه دار شدن سر باز می زنند.
 
حال سوالی که اینجا مطرح می شود این است که آیا ما نیاز به فرهنگ سازی برای رواج فرهنگ تعدد زوجات داریم یا سر و سامان دادن به اقتصاد کشور؟ آیا اگر مشکلات اقتصادی در خانواده ها تا حدودی کاهش یابد کسی از بچه دار شدن سر باز خواهد زد؟

شاید اقتصاد مهمترین عامل کاهش آمارهای زاد و ولد در کشور نباشد اما در این سالها توانسته است نقش خود را در کاهش تمایل جوانان به این مهم پر رنگتر کند.

 
در آخر لازم به ذکر است که بد نبود اگر حجت الاسلام رهبر در کنار در خواست برای فرهنگ سازی تعدد زوجات به عنوان یک مستحب به شیوه ی پرداخت نفقه ی زنان به عنوان یکی از واجبات اسلام نیز اشاره می کردند.
 
تعدد زوجات در اسلام

چرا اسلام تعدد زوجات را جايز مي‌داند، و به عبارتي چرا اسلام اين پديده را ممنوع اعلام نكرد؟
به گزارش سرویس اجتماعی صراط خالی از لطف نیست اگر به بررسی ازدواج مجدد و تعدد زوجات در اسلام بپردازیم.

وَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُواْ فِي الْيَتَامَى فَانكِحُواْ مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاء مَثْنَى وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ذَلِكَ أَدْنَى أَلاَّ تَعُولُواْ.

اگر بترسید که مبادا در باره یتیمان مراعات عدل و داد نکنید پس آن کس از زنان را به نکاح خود در آورید که شما را نیکو و مناسب با عدالت است: دو یا سه یا چهار ( نه بیشتر ) و اگر بترسید که چون زنان متعدد گیرید راه عدالت نپیموده و به آنها ستم کنید پس تنها یک زن اختیار کرده و یا چنانچه کنیزی دارید به آن اکتفاء کنید که این نزدیکتر به عدالت و ترک ستمکاری است .

ترجمه المیزان

گاهي نه تنها تعدد زوجات جايز بلكه شرايط و ضرورت‌هايي پيش مي‌آيد كه تعدد زوجات لازم مي‌شود كه در ذيل بدان اشاره خواهيم كرد.

1) ضرورت اجتماعي: وقايعي چون جنگ و مواجه بودن مرد با خطرات جدي زندگي .

في المثل در جنگ اوّل و دوّم جهاني چندين ميليون مرد جوان مردند. طوري كه در آلمان پس از جنگ دوّم، تنها در گروه سني 20 ـ 45 جمعیت زنان سه برابر جمعیت مردان بود. زنان آلماني كه مردان خود را از دست داده بودند، تقاضاي تعدد زوجات نمودند، امّا اصحاب كليسا مخالفت كردند، اين مسئله سبب توسعه فحشاء و انحراف گرديد كه نتيجه آن تكثير نسل غيرقانوني بود، تا جايي كه 13 تا 18 درصد فرزندان جامعه در آن دوران نامشروع بودند.

که البته این اصل در زمان کنونی جامعه ما صدق نمی کند چرا که هیچ جنگی در حال وقوع نیست و حوادث دیگر نیز در سطح کلان موجب بی سرپرست شدن زنان نمی گردند.

لازم به ذکر است که سازمان ثبت احوال کشور هفته ی گذشته اعلام کرد که تعداد زن ها در ایران کمتر از مردان است .
 
2) وجود بيماريها: در برخي از موارد زن مبتلاي به يك بيماري وراثتي، نازا بودن و... است كه مرد را از داشتن نسل محروم مي‌سازد و اگر چه زن در اين موارد تقصيري ندارد، امّا هيچ قانون متعادلي مرد را مجبور نمي‌سازد كه از حق طبيعي و مشروع خود صرف نظر كند و در اين صورت هر گاه همسر اولي به اشتراك با زني ديگر رضايت داشته باشد مشكلي ايجاد نمي‌شود، امّا در صورت عدم رضايت هم قانون اسلام او را به ادامه آن وضع مجبور نمي‌سازد.

بنابراين اسلام، ضمن اعطاي استقلال و شخصيت به زنان، تعدد زوجات را محدود و با رعايت شرايطي مجاز نموده، تا از هر گونه سوء استفاده و اجحافي به زنان جلوگيري به عمل آيد.

شرايط تعدد زوجات در اسلام

1) رعايت عدالت: به صريح قرآن مرد در صورت داشتن همسر متعدد وظيفه دارد بين آنها عدالت را رعايت كند، كه شرط بسيار سختي است زيرا نگراني عدم اجراي عدالت را خداوند مطرح مي‌كند و انسان هميشه نگران عدم اجراي عدالت است. فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَه؛ و اگر مي‌ترسيد عدالت را درباره همسران متعدّد رعايت نكنيد، تنها يك همسر بگيريد.[1] و پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: كسي كه دو همسر داشته باشد و در ميان آنها در مورد تقسيم وقت و مصارف مالي به عدالت رفتار نكند،‌روز قيامت به زنجير وارد محشر و آتش خواهد شد.[2]

2. وجود امكانات: منظور وجود امكانات براي حفظ و نگهداري زنان در حد مصالح و شئون خانوادگي است طوري كه مرد بتواند نياز آنان را در جنبه نفقه، لباس، مسكن، سرپرستي، كفالت‌هاي مالي، عاطفي، برآورده كند. رعايت اين امور يك وظيفه واجب براي مرد و يك حق براي زن مي‌باشد كه اين وظايف مشروحاً در كتب فقهي بيان شده است

نبايد فراموش كرد كه اصل حكم در همه جوامع يك مسأله است و سوء استفاده از آن مسأله‌اي ديگر. اگر عده‌اي از افراد قوانين اسلام را ناديده گرفته و به آن عمل نمي‌كنند دليل بر نادرست بودن آن قانون نيست بلكه بايد افراد را به اطاعت از قانون وادار كرد.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که اسلام در مورد تعدد زوجات، هم مصالح اجتماع را در نظر مي‌گيرد و هم مصالح افراد را و در نظر گرفتن چنين مصالحي همانطور كه در ابتدا گفته شد تحت شرايط خاصي بايد انجام پذيرد، حال اگر مرداني به اين بهانه و بدون در نظر گرفتن مسائل جانبي و رعايت كليه شرايط. و صرفاً براي خوش گذراني ازدواج مجدد مي‌نمايند و سبب ايجاد گرفتاريها و اختلافات خانوادگي مي‌گردند؛ بايستي عوارض منفي از اين اقدام را در تصميم غير منطقي مردان جستجو كرد.


پی نوشت:
1) آیه سه سوره نسا
2) شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج 15، ص 84.
نظرات بینندگان
علي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
۴۰۰
۱۲۶
سخنان آقاي رهبر كاملا درست و شرعيه
درجامعه ما دروغ ،تهمت يك عرف است درحاليكه از گناهان كبيره
اما ازدواج موقت يا تعدد زوجات كه حلال خدا است انگار يك منكراست!!
امروز كه ميزان ازدواج پايين آمده ريا،آمار طلاق و سن ازدواج بالا رفته ،يقينا راهكارهاي ديني و تشويق آن مي تواند جامعه را از اينهمه گناهان پنهاني و روابط نامشروع ودرپي آن آسيب ها و قتل ها و جنايت ها كاهش داد
من با نظر ايشان موافقم
مژگان قلی پور
|
Iran (Islamic Republic of)
داداش من شما با حرفای ایشون موافق نیستی بلکه فکر می کنی که موافقی
ایشون می گه هر کی زن داره بره بازم بگیره بعد هر کدومشون هر سه سال یه بچه بزان
اما شما می گی واسه جوونا شرایطشو محیا کنید ازدواج کنن تا بچه دار شن
نه اینکه هر سال یه زن بگیرن هر زن هر سه سال یه بچه دنیا بیاره
حالا دیدی چقدر حرفاتون با هم فرق داره؟
محمد (ممل)
|
Iran (Islamic Republic of)
خانم قلی پور :
1- بزان چیه ؟ بدنیا بیارن ! ارائه کنن ! تحویل بدن !
2- قطعا شرایط اقتصادی حرف اول رو می زنه اگه اوضاع اقتصادی من هم در سطح وهابی های عربستانی بود ، رووی اونارو در این زمینه کم میکردم !!!
3- برخی از احکام شرع ، با مقتضیات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی زمان حال نمیخونه که فلسفه تشیع که همانا نو شدن هست ایجاب میکنه علمای بزرگوار شیعه با تاسی از رفتار امام خمینی ره مبنی بر استفاده از نظرات کارشناسان و اهل فن ، برخی مسائل رو بروز کنن ، مثل موضع امام در باره ماهی ازوم برون و شطرنج ...
4- نمیشه انکار کرد که حکم اسلام 4 زن دائم و بی نهایت غیر دائم هست !! اگه هر کی قبول نداره بفرما مسیحی بشه
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
1...............................!
2.زن ابزار نیست!
3.بچه مال زن هم هست پس مملی به کی تحویل بدن!!!؟؟؟
4.مملی تو که میگفتی خیلی مایه داری!!!؟؟؟
5.در بند 2 ماهیت ..... خودت رو خوب نشون دادی!
6.متاسفم برای مسوولان که با همین تفکرات متحجرانه و زن ستیزانه و قرون وسطایی مارو به قهقرا بردن!
محمد (ممل)
|
Iran (Islamic Republic of)
1- نورا گفتم در سطح وهابی های عربستان نیستم !! اونا رووی چاه نفت خوابیدن
2- ماهیت من چیه نورا ؟ من مسلمونم و دینی که در اون زمان جاهلیت دستوراتی رو داده که الان اروپایی ها به دلایل علمی اون میرسن حتما برای دستوراتش دلایل منطقی داره که داره اگه شما دوس نداری دین ت رو عوضش کن
3- با احترام باهام صحبت کن نه جوری که سانسورش کنن
الی
|
Iran (Islamic Republic of)
حالا این آقااگه جرات داره بره خودش این کارو بکنه تا ببینیم خانمش چه عکس العملی نشون میده ،در ضمن بله حکم اسلام 4زن دائم هست ولی به شرطه اینکه بتونی بینشون عدالت کامل رو رعایت کنی از هرنظر وبه خصوص از نظر ابراز محبت بهشون ،که فکر نکنم در بین آقایون بشه یه همچین کسایی رو پیدا کرد ،واینکه قران ما به زبان عربی بر پیامبر نازل شده تا اعراب جاهل ان زمان و به اسلا م گرایش بده فکر کنید اگه تو قران میگفتند که هر کسی فقط باید یک زن داشته باشه کسی از اعراب که هوس بازی در ذاتشون بود به اسلام گرایش پیدا میکرد ،اینم یکی از جنبه هاش میتونه باشه البته به نظر من .
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
1.در بند اول در مورد ربط صیغه و .......... گفته بودم که صراط زحمت کشید و سانسورش کرد!
2.به جای اون سه نقطه هم در باره ی ......... حرف زده بودم که واجد نشر نبود ظاهرا!
پس مملی بدون که ........................
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
صراط منظورت از این کا چیه!؟
به من فحش میدن،به من میگن عقده ای،به من بدترین و رکیک ترین الفاظ رو هرروز به کارمیبرن و تو همه رو بدون سانسور نشر میدی اما اینکه من میگم مملی من بهت توهین و بیاحترامی نکردم رو حذف میکنی!!!؟؟؟
جمله ی مملی من بهت توهین و بی احترامی نکردم کجاش بد بود که نقطه چینش کردی!!!؟؟؟
بسیار ازت ناراحت شدم و بسیار دلم رو شکستی!
به همین دلیل از همین جا اعلام میکنم حالا که چندمین باره که این کاررو کردی باهات قهر میکنم و دیگه توی این سایت نمیام و از همین جا با همه خداحافظی میکنم و اگه به کسی حرفی زدم حلالیت میطلبم!
خوش باشین!
محمد (ممل)
|
Iran (Islamic Republic of)
الی !! شما میگی خداوند برای اینکه اعراب هوس باز رو به اسلام آوردن علاقمند کنه ، مجوز داشتن چند همسر رو داده ؟
الی
|
Iran (Islamic Republic of)
من گفتم میتونه یکی از جنیه هاش این باشه ،(چند سال پیش وقتی دانش آموز بودم سر کلاس دین وزنگی مون توی یکی از سور ه های قرآن که الان تو ذهنم نیست چی بود اول کلمات مذکر به کار برده شده بود وبعد مونث تا آخر صفحه به همین شکل بود وقتی از معلممون پرسیدیم چرا توی قرآن اول کلمات رو در اکثر جاهاش مذکر به کار بردن وکلمه ی دوم را مونث ،در جوابش بهمون گفت امکان داره دلیلش این باشه که اعراب دوران جاهلیت بر این اعتقاد بودند که زن یک جنس ضعیف وحقیره واگردر قران خطاب به جنس مونث در اول بیان میشد در درست بودنش شک می کردندو قران رو زیر سوال میبردند خوب جاهل بودند ودر جهالتشون هم شکی نبود به همین دلیل حتی این جزییات هم باید رعایت میشد )من این قضیه تو ذهنم بود که این رو گفتم نه چیز دیگه ،آقا محمد!!
محمد (ممل)
|
Iran (Islamic Republic of)
الی جان اگه دلیل این حکم بحث ترغیب اعراب جاهل به پذیرفتن اسلام بود ، اعراب می تونستن بدون اینکه اسلام بیارن و خودشونو در قید و بند محدودیت ها و خط قرمزهای اسلام قرار بدن ، در آئین بدوی خودشون باقی میموندن و بجای 4 تا 400 تا میگرفتن و نیازی به تخفیف و سوبسید نداشتن !!
محمد (ممل)
|
Iran (Islamic Republic of)
صراط دلشو نشکن
الی
|
Iran (Islamic Republic of)
آخه دیدن اگه مسلمان هم باشن میتونند همین مقداری که شما گفتیدوحتی بیشتر همسر اختیار کنند البته از نوع موقتش پس گفتن اینطوری هم مسلمانیم وهم بینهایت همسر داریم،بعدشم اینم یه نظر بود دیگه نگفتم که حتما همینطوری بوده که من میگم !!
سيامك
|
Iran (Islamic Republic of)
اقايون عزيز هول نكنن.فكر شيكم و تربيت بجه ها و زنان بيچاره هم باشيد.با اين خرج و مخارج .زن كه اسباب بازي نيست.
سيامك
|
Iran (Islamic Republic of)
جهت اطلاع ممل.هيچ كجاي قران نيومده ازدواج موقت هم هست.اهل تسنن كلا حرام ميدونن.اما شيعه قبول داره اما با شرايط.
سمیه
|
Iran (Islamic Republic of)
سلام.کاش به جای فکر در مورد تعدد زوجات به این فکر میکردیم چرا شرایطی ایجاد نکنیم که تمامی جوانان بتونن ازدواج کنن.
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
ممنونم مملی جان.
مشکل ایجاد شده مرتفع شد. باز با شما هستم.
سینا
|
Iran (Islamic Republic of)
راست میگی واقعا تعدد زوجات خیلی عالیه
سینا
|
Iran (Islamic Republic of)
نورا براچی برگشتی تازه سایت خوب شده بود حیف شد
سيامك
|
Iran (Islamic Republic of)
اگر قراره كه زن بشه كارگاه توليد بچه...تسهيلات بدن من خودم 4تا كارگاه ميزنم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
به نورا.
خوش اومدی! به سلامت.
مژگان قلی پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
۱۱۸
۲
من چهار ساله ازدواج کردم اما نمی تونم بچه دار شم
چون خونم 38 متره
اگرم کار نکنم از پس دادن قسطا بر نمیایم
من و همسرم از صبح تا شب مشغول کاریم
اما بازم کم میاریم
این آقای رهبر احتمالا شرایط ازدواج مجددو می دونن؟
ایشون فکر کردن زن ماشین جوجه کشیه؟
اینکه اسلام می گه زن ریحانست برداشت ایشون از ریحانه چیه؟
هر سه سال یه زایش!
خودش ...؟
محمد (ممل)
|
Iran (Islamic Republic of)
خب ایشونم این نسخه رو برای شما نداده که ! واسه اونایی داده که فقط حمامشون 38 متره !!
الهام
|
Iran (Islamic Republic of)
انشاءلله خدا بهتون یه بچه ی سالم وصالح وناز ومامانی عطا کنه وبا اومدنش مشکلاتون هم حل بشه ،حرفهای این حاج آقا رو جدی نگیر یه چیزی برای خودش گفته مرد اگه عاشق زنش باشه ومرد باشه یه همچین چیزی حتی به زهنش خطور هم نمیکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
سرکار خانم قلی پور شما که در کامنتهایتان نشان داده اید مؤمن و معتقدید .
از این نظر شما براستی متعجب شدم!
از خداوند بحق جده ام فاطمه زهرا سلام الله علیها روزی وسیع و فرزندانی سالم و صالح که مایه مباهات شما باشند را دارم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
اشتبا بر داشت نشه منظور آقا رهبر عقد و همان یک ساعتس.
ما تو همون اولیش موندیم .
دنبال راه در رو میرم
اون آقا رو نمیدون ایشون مشکل مالی و غیره را ندارند.
بهرام
|
Germany
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
۲۶۰
۱۶۸
قوانین اسلام مربوط به دوره خاصی نیست.و بهانه مختلف برای توجیه اجرا نشدن آن قابل قبول نیست.
مثلا آقایان چون خوششان نمی آید ندادن مهریه را توجیه می کنند و خانم ها تهدد زوجات را
مومن خوشش بیاید یا نیاید باید مطع قوانین شرع باشد.
ناشناس
|
Germany
موضوع اینه که وقتی زنی ازدواج مجدد شوهرش رو قبول نداشته باشه قبول نداره ! و البته زندگی رو بر مردک خائن جهنم خواهد کرد . حالا بفرما ازدواج مجدد !!!
داش علی
|
Germany
به هیچ زنی ربط نداره که شوهرش میخواد زن دوم بگیره........
نورا
|
Germany
داش علی بابات دوزنه بشه به مادرت ربط نداره!؟
بهرام تعدد نه تهدد!
بی خط
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
۱۵
۳۷
بازم سیاه بازی شروع شد!
sss
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
۱۲۱
۴۷
یعنی اینکه یک مرد یک چندتایی زن بگیرند و همینطور بچه پس بندازن؟
مشکل جامعه چندتا چندتا زن گرفتن نیست، فقر و گرانی و بیکاری را در جامعه کمتر کنید تا جوانان بتوانند ازدواج کنند و بچه دار شوند، اما با این حرفها که می زنید یا مردم بوق فرض کرده اید یا خود بوق هستید یا دنبال شهوات خود به اسم خدا و دین و پیغمبر هستید.
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
گزینه ی دو و سه!!!
محمد (ممل)
|
Iran (Islamic Republic of)
نه اینکه جریان سبزکی با تنها چیزی که کار نداره شکم ..... هست !!! برو مطلب حجاب و اوضاع و احوال بازیگرای سینما که از قماش شما هستن رو ببین بعد حرف بزن ...
sss
|
Iran (Islamic Republic of)
ممل جان هرچند یحتمل به گوشت نرسد اما احوالات حاجی معروف سینمای شما همه جا ر پر کرده.
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
منم باگزینه دو و سه موافقم افرینsss!!!!!!!!!!!
سیماجوووووون
|
Iran (Islamic Republic of)
sss جون ممنون از نظرت.مثل همیشه کوتاه و کوبنده!
محمد (ممل)
|
Iran (Islamic Republic of)
من خودم و خودمم نه طرفدار حاجی و باجی و ظاهرسازام نه طرفدار غربزده هایی مثل شما
چرا حرف و عمل حاجی باجی رو نگاه کنیم ؟ حاجی و باجی هم یکی مثل من و تو ! مگه قرآن نداریم ؟ به اون عمل کنیم
سینا
|
Iran (Islamic Republic of)
ازدواج موقت شرایط داره ولی درکل چیز توپیه
سهیلا
|
Iran (Islamic Republic of)
زهرا کلا با همه نظرا موافقی اره.....
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
والا من فقط با نظرsss موافقم !!!!!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
۲
۷۰
این متن بسیار خوب و کارشناسانه بود که من از صراط توقع نداشتم.خیلی عالی بود
ناشناس
|
United States of America
هه ! دو زار بده آش !
دوست
|
Germany
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
۱۰۵
۲
ایکاش این حاج آقا بجای چند همسره کردن اقایان پیشنهادی جهت سهولت ازدواج مجردها میدادندو کمی چشمان خودرا باز کرده و میدیدند مجردها دیگر میلی به ازدواج نداردند.فکرکنم حالا نوبت به خراب کردن زندگی متاهلها و مجوز دادن به هوس رانی مردها شده. دست این عالمان درد نکنه اگر اینها نبودن ما چه میکردیم؟!!!!!!!!!
زهرا
|
Germany
وای برو ما!!!!!!!!!!
یکی نیست بگه حاج اقا نکنه خودت با گرفتن چهارتا زن افتادی ته چاه و میخوای عالم و ادمم دنبال خودت بکشی پایین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حاج اقا بس کن چرا لقمه رو دور سره جوونا میگردونی؟ خوب شرایط ازدواج و اسون کن که همه جوونا برن سمتش و یه وقت ایران نشه پیر نشین!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Meek
|
Germany
هدف از این حرفها تسهیل ازدواجهای دوم و سوم و چهارم و ملک یمین برای کسانی است که بهزینه تحمیل فقر بر درصد عظیمی از مردم، نمیدانند با پولهایشان چه کنند و باصطلاح خودمان هار شده اند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
۱۰۰
۲
اخطار !!!
پوشک بچه شده 4000 تومان یعنی روزی حداقل 20000 تومان و ماهی 600000 هزار تومان.کهنه بستن هم که قدیمی شده.
هر کی مرد راهه بیاد جلو!!!!!
امير ..
|
Iran (Islamic Republic of)
خدائي خيلي باحالي..نمكدون.
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
امیر از خاندان مرفهین وقتی درد مردم و درک نمیکنی اصلا لازم نیست نظر بدی!
یه روز که کفگیرت به ته دیگ بخوره نمکدون بودن و با گوشت و پوست و استخونت درک میکنی!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
الان چیزای قدیمی دوباره مد شده !
شما هم برو سمت پوشک و الکی پولات را دور نریز ..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
هه ! زن راه که وضعش بدتره ! هر سه سال باید نه ماه باردار بشه . جسما و روحا تحت فشار باشه و دوباره از اول !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
به این میگن آدم واقع یبن
حسود دون
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
۱
نورا خانم ، قهر نکنید! صراطی ها کمی تند رو هستند اما صراط تنها سایتی است که عقاید را با بلند نظری و غالباّ بی طرفانه چاپ میکند . آیا بهتر نیست که آدم بی ادبی بعضی ها را بی جواب بگذارد ؟؟ خودتان چه فکر میکنید؟
راستی آن مشکلی که مدتی قبل درباره اش حرف زده بودید برطرف شد؟
( با عذر خواهی از صراط بخاطر نوشتن پیام شخصی ، ضمناّ مشکل فنی با سایت شما از امروز برطرف شد .)
الف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
۷
۵
انکه دندان دهد نان دهد از قدیم گفتن...ما که همه راهارو رفتیم حالا امتحانش که ضرر نداره...متاسفانه بعضی از مسوولین ما آپدیت نشدن.
ناشناس
|
France
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
۲۲
۳
هر سه سال یک بچه ؟ اون وقت زن بیچاره که به پنجاه سالگی هم نمی رسه !!! مگه با ماشین جوجه کشی طرفی ؟!
حقگو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
۳۳
دادا برو 1 زن برا دومادت بستون بعد بیا افاضه کن
طنین
|
France
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
۳
۴
این بحث که پیش میاد من خیلی نا خود آگاه تصویر گرگ هایی با آب دهن آویزون میاد جلو چشمم چراش رو هم نمی دونم، در هر حال اسم موجودی با چند همسر مسلما انسان نیست
محمد (ممل)
|
France
اتفاقا !!!
ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
۱
اینکه کشورمادرطی چندسال آینده پیرمیشه نیازی به فکروکارشناسی نداره وقتی دانشگاه ازادوپیام نوردرهرشهروروستایی واحدی داره وبعداز 20-30سال دیگه که ماهاهمه میشیم یه پیرزن یاپیرمرد دیگه کسی هم نیست که بیاد کنکور بده اونجاهارو تخت میزارن میشه خانه سالمندان واحد تهران شمال وجنوب وسولوقون تپه اما کسی فکرنمیکنه وقتی ما نان دانه ای 15 تومن وکردیم 300و500و....ومردم هرماه ازترس قطع شدن یارانه تامرز سکته وجنون میرن جرات میکنن خواستگاری برن تاازدواج کنن؟این آقای نسبتا محترم یاحال مساعدی نداشتن یا خوشه شون نمره بالا بوده بیخیال وبی نیاز از یارانه اند به هرحال فقط ازدواج مشکل تولیدنسل روحل نمیکنه یه جنین درطول 9ماه بارداری مادر دراسترس وتشویش آیا میتواند سالم باشد؟چه کسی تضمین میکند؟ هیچ کس درضمن خطاب به این استادگرامی بگم هر کاری ابتدا آرامش فکری میخواهد تا درست انجام گیرد ماخودمون بچه هایی هستیم که 60-70درصدمون در دوران جنگ بدنیا آمدیم وامروز حوصله واعصاب خودمونم نداریم وبا این استرس وفشاری که در دوران جنینی تولد ودرطول زندگی برماتحمیل شده اون بچه هادیگه میخوان چی بشن؟ من میتونم بگم چهره زشتی که امروز زنان خیابانی در جامعه ایجاد کردند شایدتنها دلیل ایشون برای مطرح کردن این مسیله تعدد زوجاته که بازم قاطعانه میگم اشتباهه چون نه اینها زن زندگی هستن نه مردی که بااینها ازدواج کنه انسان نرمالیست درضمن درزمان فعلی جامعه ما ماشاا... اگه نمازو روزه روهم کسی بلدنباشه از 5-6 سالگی ازدواجشو بلده وبه ایشون اطمینان میدم بره باخیال راحت به تعددات متعلقه برسه که هرکی این کارهاست قبل از بیانات ایشون اقدام کرده
میلاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
۲
سلام به همه دوستان
بچه ها اولا دغدغه ما نباید این صحبتها باشه
دوما تعداد مردایی که بتونن مساوات بین 2تا زن رو رعایت کنن مخصوصا از لحاظ عاظفی تو کشور ما به تعداد انگشتای 1 دست هم نمیرسه
پس اونی که نطریه مثلا روشنفکری میده و اونیکه میگیره و حتی اونم که بهش فکر میکنه بهتره به قول پیامبر روز قيامت به زنجير وارد محشر و آتش بشه
هرچند این نظر شخصیه منه و میدونم بنظر اکثر هم جنسام مزخرفه.ولی 1 دقیقه خودتو جای 1 زن بذاری میبینی همچین مزخرفم نمیگم...
Meek
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
۱
همانطور که مرقوم فرموده اید اگر رفاه باشد بری زن و شوهرچه بهترازبچه های بیشتر،تاحدمعقول، اماآنجاکه حجت الاسلام میفرمایند "بایدخانواده ها را تشویق ......." هرچندایشان بزمینه سازی هم اشاره میکنند، روشن است که منظور ایشان خواندن سخنرانی و نقل آیات و روایات دراستحباب یا حتی در وجوب آوردن فرزندان بیشتر واحتمالاً نامبردن از بعض پیامبران (مثلاً حضرت یعقوب-ع) و ائمه اطهار (مثلاً امام موسی کاظم-ع) بعنوان اسوه های قابل پیروی خواهدبود. اگرشرائط مهیاباشد، احتراز از آوردن فرزندکافی امری غیرعادی است، اما این شرائط چیست؟ اغلب کسانی که ما با آنها صحبت میکنیم اقتصادشخص را در راس شرائط لازم میدانند و امکانات فرهنگی و ..... همه را متفرع بر اقتصاد میشمارند. حالا حجت الاسلام بررسی فرمایند آیا میتوانند برای بهبود اقتصاد خانواده های ضعیف کاری کنند؟ کاری در چنان حدی که پدرحس کند کاری واجب تر از تولید فرزند ندارد.
غلام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
۲۸
حاج آقا رهبر من پایه ام شما بفرما جلو ماهم دنبالت میایم.فقط جا نزنی!!

خدایا شکرت.بعد از سی سال از انقلاب که شعار حرمت گذاشتن به مقام مادر و زن سر می دهیم حالا آقایان از تعدد زوجین صحبت می کنند و عرف جامعه ایرانی را که این کار در طول تاریخش مذمت شمرده شده رو رعایت نمی کنند و فکر می کنند ایران عربستان سعودی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
۳۵
۲
ايشون به خاطر كهولت سن عقلش را از دست داده مثل حرفي كه ده روز قبل زد و گفت مردم مي‌گويند گراني باشد اما بي حجابي نباشد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
چه عجب صراط یه تحلیل خوب ارائه داد
ملیکا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
۱
سلام
واقعا این حرف از روی عقل و منطق نیست
ای مدیران که احساس باسوادی و اقتصادی و شیعه بودن میزنید فکری بهحال مردم بدبخت کنید هزینه پائین بیارید بتوانند یکبار زادواج کنند ازدواج حقوق و رفاه میخواهد - تفریح و سرگرمی و آینده -خونه ماشین
میخواهد زن حیوانکه نیست فقط بزاد
به امان خدا
آنه بچه پول میخواهد و رفاه آقازاده فکر کردن زندگی کشکه الان مردم تو خرج یه بچه هم مانده اند اجاره خونه یا هزینه سرویس بچه یا قسط خونه یا ماشین با حقوق 600 با کجا باید رسید
چطوری محاسبه مکنید به ما هم یادبدین
دقیق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
۱
۱
چرا کسی دقت نمیکند که در ایه سوره نسا حرف سرپرستی از ایتام است که در ان صورت میتوانید انها را به نکاح در اورید!! یعنی هر دختری یا زنی را که یتیم نیست نه!!! بعد هم گفته چون نمی توانید عدالت را رعایت کنید این کار را نکنید!! نه ابتدای ایه را میخوانید نه انتهایش را !!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
۲۰
۳
اگه دولت همین الان به من"صد میلیون تومن"!!!!!!!!!!!!! بده که بتونم برای اینده بچه جدید از همین الان سرمایه گذاری کنم حاضرم (دو تا )دیگه بچه بیارم.
یابه قول نورا خانوم: تولید کنم!! تقدیم کنم!!! (شوخی)
تازه !
اون هم از زن خودم که الان دارم و قربونش هم برم.
چرا برم یه زن دیگه بگیرم؟ مگه خلم! یا عقلم تاب برداشته که یک مصیبت!! را بکنم دوتا؟؟!!!!
آشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
++++++++++++++++++++++++++++
خداوکیلی تا حالا اینقدر نخندیده بودم.جدا دمت گرم ناشناس+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
زن خودم قربونش برم!! مگه خلم که یک مصیبت رابکنم دوتا!!+++++++++++++++++++++++++
محشر بود. ایولا.اگه من جای مسئولین بودم با خوندن این کامنت به جای صد میلیون سیصد میلیون بهت میدادم!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
مصیبت؟؟؟؟؟؟؟
آشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
آره مصیبت!!!
منظورش اینه که((البته مطمئنا شوخی میکنه))ما مردها میگیم ادم که زن میگیره دچار دردسر میشه!! به مصیبت دچار میشه!! حالا ایشون به شوخی میگه یعنی یک زن دیگه اگه بگیرم یک مصیبت میشه دوتا!!!!!!!!
تشر خورده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
این اقای رهبر تازه بعد از شست هفتاد سال یادش اومده که جونیاش نتونسته کاری بکنه چون در ان زمان نه پولی داشته و نه مقامی حالا که صاحب هردو شده از صدقی خون شهدایی که برای این انقلاب جونشونو دادن به فکر ازدواج مجدد افتاده و چون خانمش اجازه نیمده به فکر فرهنگ سازی برای این کار افتاده باز شما بگین کس بفکر این مردم نیست بابا چون همی گرفتاری های ما تمام شده این اقا برای اینکه اخرین گرفتاری ما را که ان هم از کمر به پاین است حل کند پیش قدم شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
الان مشکل اصلی جامعه اینه؟؟؟؟
وقتی استیضاح وزیر رو به خاطر وضع دلار
معلق کردن پس دوستان و خوانندگان عاقل بدانید .....
دلار و پول ....مهم ترین است
نه این مسئله
.....................................................
پس نتیجه میگیرم که :
این یک نکته انحرافی است ......
آفرین بر افراد باهوش که
در شرائط بحرانی حواسشون پرت نمیشه به مسائل خنده دار
......................................................
ایثارگر از کرج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
خطاب به مسئولین پس چرا دانشگاها را تفکیک جنسیتی می کنید از درون این دانشگاه است که نسل ازدیاد می یابد آقای رهبر هم خود مسئولیتشان در دانشگاه مثبت است راستی آقای رهبر خودتان دختر یا خواهر دارید حتما چندی بعد .........
کسرا
|
Spain
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۵
نورا ،مدتی است پیاماتو میخونم نخود هر آشی شدی ولی گاها بامزه ای !
باران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
آخه دیوانه ان اینا!!!!!!!!!!!!!
اگه راست میگن این جوونای بیکار بدبخت مجرد جامعه رو جمع کنن دستشونو بگیرن تا از مجردی در بیان بچه هم بیارن که جمعیت رو به پیری نره. نه اینکه اونایی که شکمشون سیره چندتا چندتا بگیرن و جوونا مجرد بمونن.
اگه بد میگم بگو بد میگی!
والاااااااااااااااااااا...