۰۵ تير ۱۴۰۵ - ۲۰:۵۰

کنسرت‌ها در ایستگاه پایانی محرم و صفر | خبری از اجرای زنده نیست

کنسرت
در حالی که ماه‌های محرم و صفر، طبق روالِ همیشگی، رکودِ کامل جریان کنسرت‌های موسیقی را به همراه آورده، پرسش اصلی اینجاست که تا کی باید سفره‌ی هنرمندان در این ایام، تحت تأثیر بحران‌های اقتصادی و جنگ‌های سال‌های اخیر، کوچک‌تر شود؟ با وجود برگزاری برخی ویژه‌برنامه‌های مناسبتی توسط بنیاد رودکی، هنوز هیچ برنامه مدونی برای حمایت از اهالی موسیقی که بسیاری از آن‌ها خانه‌نشین شده‌اند، دیده نمی‌شود.
کد خبر : ۷۴۱۷۹۶

به گزارش صراط به نقل از ایسنا، هر سال با فرا رسیدن ایام سوگواری محرم و صفر، برگزاری کنسرت‌ها از روال معمول خارج می‌شود و بسیاری از هنرمندان موسیقی دست‌کم تا دو ماه، اجراهای خود را متوقف می‌کنند.

البته بررسی‌ها نشان می‌دهد جریان موسیقی به طور کامل در این مناسب‌ها تعطیل نمی‌شود؛ دست‌کم در دو سال اخیر، بنیاد رودکی ویژه برنامه‌های موسیقایی را در مدت این دو ماه برگزار کرده است. حتی افرادی مانند مصطفی راغب و حسام‌الدین سراج نیز پای ثابت‌ این ویژه برنامه‌ها بوده‌اند و به اجرای موسیقی پرداخته‌اند.

سوای بنیاد رودکی، بعضاً شهرداری نیز در مناطق مختلف تهران به برگزاری اجراهای موسیقی متناسب با ایام سوگواری پرداخته است، که برگزاری رویدادهای مناسبتی در پارک آب و آتش در سال ۱۴۰۲ از آن جمله بوده است.

شب گذشته (پنجشنبه ۵ تیرماه ۱۴۰۵) نیز حسام‌الدین سراج در برنامه شبِ اول باغ فردوس که با حضور هنرمندان و ورزشکاران برگزار شد، به اجرای موسیقی پرداخت.

درحال حاضر بنیاد رودکی و یا شهرداری‌ها هنوز برنامه‌های مناسبتی دیگری را برای ماه‌های محرم و صفر اعلام نکرده‌اند و مشخص نیست کدام هنرمندان در دو ماه پیش‌رو، به اجرای موسیقی خواهند پرداخت.

در تمام این سال‌ها بسیاری از هنرمندان و کارشناسان موسیقی پیشنهاد ادامه برگزاری کنسرت‌ها را با رویکردی متناسبِ این دو ماه و یا در فضای موسیقی سنتی ایرانی، با درنظر گرفتن شرایط معیشت و اقتصادی هنرمندان موسیقی مطرح کرده‌اند؛ به‌ویژه آنکه در سال‌های اخیر در پی بحران‌هایی از جمله دو جنگ تحمیلی ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵، جریان برگزاری کنسرت‌ها بسیار محدود شده و حتی برنامه تدریس برخی از هنرمندان متوقف شده و برخی دیگر نیز خانه‌نشین و یا مجبور به کار در حوزه‌های دیگر شده‌اند تا امورات خود را سپری کنند.