۰۱ خرداد ۱۴۰۵
۰۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۳
یک استراتژی جدید برای بازگشت آبرومندانه

حذف پدران اصلاحات در آستانه انتخابات 92

حضور یک فرد با مارک اصلاح ‌طلبی که از قضا سابقه روشنی هم در ذهن مردم و بدنه حاکمیت داشته باشد ، تنها راهی است که می تواند جریان از هم پاشیده اصلاحات را به انتخابات 92 نزدیک کند و شاید به مصابه روزنه امیدی . . .
کد خبر : ۷۲۸۳۹

" صراط " - اصلاح ‌طلبان پس از شکست در انتخابات ریاست ‌جمهوری دهم و تحریم انتخابات مجلس شورای اسلامی ، امروز به این نتیجه رسیده‌اند که راهی جز بازگشت به نظام و قانون اساسی برایشان باقی نمانده است ، اما در این میان به نظر می رسد برای رسیدن به مقصد نهائی ، نیازمند تغییر ساختاری در بدنه رهبری خود هستند .

به گزارش سرویس سیاسی صراط ، آنچه از مانیفست انتخاباتی جریان اصلاحات مشخص است بدنه این جریان در صدد است تا برای ورود به انتخابات 92 تغییر اساسی را در سیستم رهبری خود ایجاد کند ، تغییراتی که با حذف برخی چهره های رادیکال این جریان و اضافه شدن برخی از چهره های فراموش شده و پشت پرده ، مراحل ابتدایی خود را طی کرده است .

جریان اصلاح ‌طلب که در سال‌ های قبل از جریانات 88 از درون دچار یک تحول و ساختار‌ شکنی مضاعف شده بود، به پیشنهاد برخی از لیدر های خود ، در بازی کسب قدرت، ساختارشکنی و تلاش برای براندازی نرم را در انتخابات دهم در پیش گرفت که تمام نقشه ها و شالوده فکری و ساختاری آنان در این سناریو شکست خورد و باعث تشکیک درونی و از هم گسیختگی شدید تری در این جبهه سیاسی شد .

درست به همین دلیل بود که افراد پشت پرده جریان اصلاحات تصمیم گرفتند برای ورود به انتخابات 92 ، با حذف برخی لیدرهای تابلو دار نظیر موسوی خوئینی ها و موسوی بجنوردی از چرخه مدیریتی این جریان و اضافه کردن برخی چهره های پشت پرده نظیر عبدالله نوری ، برنامه انتخاباتی خود را با شیوه ای جدید دنبال کنند .

حذف برخی چهره های رادیکال جریان اصلاحات و به میدان آمدن سیاسیون میانه رو و محافظه کار ، برنامه دیگر اصلاح طلبان برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری است ، که به نظر می رسد این پروژه هم با مطرح ساختن گزینه هایی نظیر عارف و خرازی ، به مرحله نهائی خود نزدیک می شود .

در این میان برخی احتمالات و گمانه‌ زنی‌ها هم از امکان ترکیب جریان‌های سابق اصلاح ‌طلب نظیر عبدالله نوری و عارف و دسته‌ای از اصول‌ گرایان خبر می دهد و انتظار می رود با پیش گرفتن این روند در ادامه بسیاری دیگر از تصمیم گیرندگان امروز جریان اصلاحات دسته کم تا بعد از انتخابات از حلقه مدیریتی این جریان کنار گذاشته شوند ، دسته ‌ای که در انتخابات سال 88 و حوادث بعد از آن و حتی در بحث انتخابات مجلس شورای اسلامی راهبرد تحریم را برای اصلاح طلبان دیکته کرده است دیگر برای مردم و حاکمیت قابل اعتماد نیست پس باید حذف شود .

      

با این شرایط می توان اینگونه نتیجه گرفت که اوضاع سیاسی اصلاح‌ طلبان و شکست‌های متوالی در دوره‌های مختلف انتخابات اعم از ریاست‌ جمهوری، مجلس و حتی شورای شهر از سال 82 تاکنون چاره‌ای را جز اجماع برسر حذف برخی لیدر های این جریان نظیر موسوی بجنوردی یا خوئینی ها بر جای نگذاشته است و آنچه از عملکرد نشریات و روزنامه های آنها نیز بر می آید ، مدتی است خبری از این نام های پر سر و صدا هم به چشم نمی خورد .

حضور یک فرد با مارک اصلاح ‌طلبی که از قضا سابقه روشنی هم در ذهن مردم و بدنه حاکمیت داشته باشد ، تنها راهی است که می تواند جریان از هم پاشیده اصلاحات را به انتخابات 92 نزدیک کند و شاید به مصابه روزنه امیدی در دل آنان قرار گیرد .

به طور کلی می توان گفت ؛ فتنه‌ی 88 و مواضع برخی اصلاح‌ طلبان رادیکال در آن دوران و حوادث بعد از آن ، شرایط سختی را برای بازگشت به نظام برای برخی از اصلاحاتی ها پدید آورد، اما در میان آن‌ها ، برخی افراد هم بودند که از همان ابتدا حداقل در ظاهر صف خود را از جریان سبز جدا کردند و حتی برخی از آنان در خطبه‌های نماز جمعه‌ی 29 خرداد هم شرکت داشتند ، این در حالی بود که در 30 خرداد، مجمع روحانیون به عنوان جریان مادر در اردوگاه اصلاح‌ طلبی، بیانیه‌های آشوب‌ طلبانه‌ای را صادر کرد و برخی از عناصر این جریان نیز علی ‌رغم عدم حضور منسجم و تشکیلاتی در انتخابات مجلس نهم به پای صندوق رأی آمده و رأی دادند ، پس بی شک اگر برنامه انتخاباتی جریان فوق به گونه ای باشد که عنوان شد ، دیگر نمی توان انتظار داشت در بدنه رهبری این جریان که قرار است وارد انتخابات 92شود همان نام هایی حضور داشته باشند که در انتخابات 88 و مجلس شورای اسلامی کاری کردند که اصلاح طلبی هم ردویف از واژه فتنه قرار گیرد .

اما سوال اصلی اینجاست که ، با توجه به این نکته که جریان رادیکال همواره به عنوان اصلی ترین سهم خواه در جریان اصلاحات جولان داده با گزینه‌هایی مانند:‌«عارف، خرازی و ...» توانایی برانگیختگی نیاز های خود را دارد ؟ یا به عبارتی دیگر اساساً شعارهای احتمالی آن‌ها در انتخابات چقدر می‌تواند با نظرات تندرو های این جریان هماهنگ باشد ؟

نظرات بینندگان
محمد ممل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
۲۱
۲۷
اصلاحات آمریکایی : نه

اصولگرایی توام با انحراف فعلی : نه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
و البته دزدی و اختلاس هم : نه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
و البته وعده های توخالی و دشمن تراشی: نه
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
والبته دین فروشی هم نه!!!
آشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
مرغ کیلویی 8000 تومان
آری !!!
آقاي.دل
|
Iran (Islamic Republic of)
اصولگرايي.به.سبك.خوارج...آري...
وهابيت.و.تكفير.....آري..
محمد (ممل)
|
Iran (Islamic Republic of)
به جز آقای دل با بقیه ی عزیزان موافقم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
کلا هر کی میخواد بیاد باید رابطه رو با جامعه جهانی درست کنه...خسته شدیم از بس تو سری خوردیم
سپهر سمیعی
|
Iran (Islamic Republic of)
رابطه با جامعه جهانی آری.
رابطه با آمریکا نه.
IRIAF
|
Iran (Islamic Republic of)
رابطه با تمام کشور های دنیا آری .به جز عربا
خوار و ذلیل شدن ایران و ایرانی نزد اعراب خیر .
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
۹
۶
راستی یکی نیست که بگوید چرا کسانی که یه عمر نان اصول گرایی را خوردنند ،،بعد از عدول از اصول ، اصول گرایی ردای اصلاح طلبی را بر تن کردنند ؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
آقا علی .... اگر اصولگرائی مورد نظر حضرتعالی این است که بخصوص در این هفت سال دیدیم پس معلوم است اصول مورد نظر چیست.
دروغ گوئی ، انحراف ، اختلاس ، به هدر دادن بیت المال ، به هدر دادن 700 میلیارد دلار تنها برای ماندن و از دور خارج کردن رقیب .
البته آدم اصولگرا شکل و شمائل هم دارد مثلا موی سر را اونجوری شانه کنی ، یا پیراهنتو بندازی رو شلوارت .
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
۴۹
۲۰
نه عارف و نه خرازی!!فقط و فقط خاتمی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
خاتمی رئیس جمهور بعدی
عرفان
|
Iran (Islamic Republic of)
حالا بذارين از فيلتر شوراي نگهبان رد بشه بعدا در موردش صحبت ميكنيم
lمهریزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
۱۵
۳۴
والبته فاصله گرفتن از خط ولایت ورهبری هم همیشه نه
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
۲۴
۱۲
نیامدن اصلاح طلبان به ضرر که خواهد بود ؟ تنور انتخابات چگونه گرم خواهد بود ؟ از حضرات فعلی کدامیک برای خودشان آبرو باقی گذاشته اند ؟
آقاي.دل
|
United States of America
دقت.كرديد...ستاد.راه.كج.داره.تبديل.ميشه.به.ستاد.انتخاباتي..اصلاح.طلبا....البته.با.حقه.ي...
بدنامي.بهتر.از.گمنامي.....
ستاد.راه.كج.ميخواد.بندازتشون.سر.زبونا....
روح الطبيبي
|
United States of America
اصلاح طلبان نباشند هم آمار شركت كنندگان خيلي افت نميكند گرچه به 80 درصد سال 88 هم نميرسد. اگر چهره هاي شاخص مثل آقاي قاليباف يا آقاي ناطق نوري شركت كنند مشاركت نسبتا خوبي خواهد شد. بدون حضور اصلاح طلبان خيلي كم شود نهايتا 60 درصد خواهد بود.
این خط و این نشان
|
United States of America
جناب روح الطبیبی... شما یک چیزی را فراموش کرده اید ، احمدی نژاد در انتخابات 88 حدود 24 میلیون رای داشت که 8 میلیون متعلق به اصولگرایان و مابقی آرای روستائیان و شهرهای بسیار کوچکی بود که به خود احمدی نژاد تعلق داشت .
در انتخابات 92 چهره شاخص اگر قالیباف باشد قضیه فرق خواهد کرد اما اگر کس دیگری باشد به خصوص حداد ، بیش از 8 میلیون رای نخواهد داشت .
فرهاد
|
United States of America
هر چی باشه مثه اقایون ، هیچکدام که انگ وطن فروشی و فتنه گری و حمایت امریکا و اسرائیل و ضد انقلاب به پیشانیشون نخورده !!!
ناشناس
|
United States of America
حیف هیزم!!!!
ارزش اصلاح طلب ها از هیزم خیلی کمتر است لطفا ارزش هیزم را پایین نیارید
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
۲
۲۱
این جور که انحرافی ها پیش میرن و با گرانی کام مردم رو تلخ میکننه

باید گفت که این الانه مهم تر از این بچه هاست
این ها تمام زور خودشون و اربابهای خارجی شون رو توی 88 نشون دادند و البته که نشون دادند که عرضه اکتسابی نیست باید تو وجود ادما باشه
ژانوارژان
|
Taiwan (Province of China)
|
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
۸
۱۵
پدر همه ی اینها توی انتخاباتی که پیش رو داریم بدون شک هاشم خان است .
ناشناس
|
Taiwan (Province of China)
با چماق هاشم خان نباید حقوق و مطالبات اساسی مردم را پایمال کرد. چون اینجوری دقیقا راه هاشم خان را رفته ایم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
۳۳
۱۷
ابروی از دست رفته ما در جهان را فقط خاتمی می تواند برگرداند
مرعشی
|
Iran (Islamic Republic of)
آبروی از دست رفته ما در جهان را ، فقط و فقط حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی می تواند برگرداند و نه هیچ کس دیگر.


درود بر هاشمی همیشه قهرمان
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
درست می فرمایید ناشناس عزیز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
ززززززززززززززززززززررررررررررررررررررررررررررررررششششششششششششششششششششککککککککککککککککککککککککککککککککک
یک آزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
جناب ناشناسی که بارت زرشکه ، دعا میکنم اگه کم سن و سال نیستی جزو فرقه حجتیه هم نباشی .
ضدانقلابیون حجتیه چون در حال حاضر جرات جسارت به امام را ندارند نقدا بغض و کینه خود را سر هاشمی خالی میکنند .
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
میشه بگی از نطر تو آبرو چی هست !! اصلا حالیته چی میگی !!؟
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
مرعشی باز سرو کله ات این جا پیدا شد ! ببین این بابا بزرگ شما دیگه پا به سن گذاشته و ریاست برا سلامتیشون خطر ناکه ، شما که نمیخوای خدا نکرده اتفاقی بر ایشون بیفته !!
سپهر سمیعی
|
Iran (Islamic Republic of)
با زرشک موافقم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
درود بر سپهر سمیعی من هم موافقم
اون بر آبروی نداشته خودش را بدست بیاره
آبروی ما نه تنها ازبین نرفته بلکه به کوری چشم دشمنان کاملا بیشتر هم شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
آزاده به این بی ادبی ؟؟؟
خودت خواستی
وحیوان هم لایق خودت
کافر همه را به کیش خود پندارد
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
۴
۲۰
فقط محسن رضایی
سپهر سمیعی
|
Iran (Islamic Republic of)
شدیدا موافقم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
شدیدا مخالفم
محمد طاها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
۱۱
۲۱
باتوجه احتمال 90%ردصلاحیت محمد خاتمی توسط شورای نگهبان بوی اختشاشی دیگر در دستور کار سران فتنه قرارگرفته است
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
اغتشاش ...!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
ممد جون ایشا بچی کورونین؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
قبل از اینکه بری تو سیاست سواد خواندن و نوشتن را بیاموز
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
۹
۱۰
کواکبیان اصلاح طلبی که نظام بهش اعتماد میکنه
امیر حامی دکتر سعید جلیلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
۸
۳۸
صراط جان چی میگی اصلاح طلبان 23 خرداد 88 از نظر مردن حذف نشودن بلکه مردن چون خیانتشون اشکارا شود نمیگم همشون ولی اکثریتشون و رهبران فکری معنویشون
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
خودت مردی و اصول گرایان بی اصول
خدایا به داد ما برس
|
Iran (Islamic Republic of)
امیر جان .. اگه اصلاح طلبان و خط امامی ها مرده اند پس چرا از ترس داری هذیان میگی ،خب مرده که ترس نداره .
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
اصلاح طلبي خار چشم هميشگي اصولگرا نما هاست!! اونايي كه با زور جا پايي براي خودشون باز كرده اند نه با شايستگي!!!
ناشناس
|
Switzerland
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
۹
۱۴
موش تو سوراخ نمى رفت ، جارو به دمش مى بست !!!!
يكى درانتظار محاكمه واسه وطن فروشى وخيانت واشوب بود.
سراغ كانديداتورى انتخابات را مى گرفت !!!!!!!!
اصغر از تاكستان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
۵
۱
همه اين بحث ها بيحوده يه انتخابات ازاد بذارند هر كي راي اورد ميشه رئيس جمهور همه بيائيد يك بار هم شده به راي مردم احترام بذاريم جه خاتمي باشه جه دكتر جليلي و جه كس ديگر به قول امام عزيز اين مردم ولي نعمتهاي انقلاب اند و ميز ان راي مردم است نه حرف من نه حرف شما
بيائيد يك بار هم شده دموكراس رو به صورت واقعي معنا و اجرا كنيم
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
۱۴
۳
فقط خط امام(اصلاحات)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
فقط خط عقل و منافع ملي...زنده باد ايراني
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
۵
سلام و درود بر دوستان عزیز
ما ریاست اقایون را تجربه کردیم و به لقایشان میبخشیم ولی به مردان مد پوش جهان بگویید اخرین مد کفن ماست
و به اقایون خیانت کار بگوید تا میتوانید نیکی کنید و خدمت کنید چون دنیایی دگر وجود دارد
زنده به عشق کروبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
۲
۴
فقط و فقط شیخ ما قدس آرائه باطله. شیخ ما سوابقش از همه این اقایون مدعی بیشتره. زندان رفته.رییس کمیته امداد بوده. رییس بنیاد شهید بوده. رییس مجلس بوده. از امام نامه داشته. زحمت رو شیخ ما کشیده و حالا خاتمی و نوری میخوان بهره برداری بکنن! مگه از جنازه ما رد بشن. یکی نیست بگه شیخ عزیز چرا داری به خاتمی التماس میکنی که چیکار بکنه و چیکار نکنه. از تو به یک اشاره از ما به کنج خزیدن!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
ها دمت گرم ، حالا اگه فهمیدن چی گفتی درسته !! مریدای شیخ ضریب هوشیشون عین خود شیخه !!!
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
كجاتون داره مي سوزه كه اينجور نظر مي دين!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
دول الخلیج العربیه
ali
|
Germany
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
۳
۷
انشاالله که 100 در 100 کواکبیان رییس جمهوره.
زنده باد کواکبیان عزیز.
محمد طاها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
۱
۳
خانم نورا صفحه کلیدم خراب بوده من درست زدم
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
???!!!what
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
اووووووووووووووووووووه نه بابا انگلیسی هم بلده !!
کامران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
۲
۱۰
کواکبیان وخاتمی!!!!یه چیزی بگین که باعقل جوردربیاد!اون روزنومه چی واسه مجلس مردم بهش رای ندادن - خاتمی هم که تکلیفش روشنه،مگه یادتون رفته مزدوریهاش ،مگه یادتون رفته به دیدارجورج سوروس مشرف شد،مگه همونی نبودکه رفت ایتالیابازنهادست دادوهزاران مورد دیگه-اصلاح طلباامتحان خودشونوپس دادن سوابقشون پرازخیانت ومزدوریه(پرونده هسته ای،قراردادسعدآباد،قراردادایران کرسنت ،وزیر دولت خاتمی مگه جاسوس انگیس نیست؟مگه نمایندگان مجلس ششم جاسوس آمریکانشدن درواقع شدن اسب درشکه وافسارشونو دادن دست یه کسی دیگه و...)این جماعت توپ جمع کن غرب دیگه رنگ دولت و نمی بینن،این جماعت مستخدم غرب که کف خواسته هاشون اینه که کشور رو دو دستی تقدیم آمریکاکنن تاریخ انقضاشون تموم شدتو9دی ماه88-چطور بعضی ها روشون می شه اسم خاتمی رو بیارن جای تعجبه!!!!
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
خدا شما رو هدایت کنه و اگر قابل هدایت نیستین با این اختلاس گران و دزدان بیت المال که با فلانی هم دیدار نکردن محشور کنه.
خوش خیال
|
Iran (Islamic Republic of)
کامران جان... جیگر بابا ، اسمتو عوض میکنی لااقل فحش نده .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
علی آقا اگه حرف نمیزدی میگفتن لالی !! اخه آدم جواب یکیو میخواد بده که چرند نمیگه !! خوب اگه چیزی نداری بگی مجبور که نیستی !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
عالیییییییییییییییییییییییییییی بود عالی کامران جان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
۶
۳
برخی اظهار نظرهایی که نه تنها در نشریات کم تیراژ منتشر نشده بلکه توسط افرادی منتسب به دولت مطرح شده است مثلا عطاءالله مهاجرانی وزیر ارشاد دولت اصلاحات در گفت‌وگو با آریا، 16/1/79: نظریه غیرت دینی ویران کننده اندیشه و فرهنگ و تمدن است.

*مهاجرانی وزیر ارشاد دولت اصلاحات در گفت‌وگو با نشاط، 1/6/78 می گوید: رقص را نباید همواره ناپسند دانست.

*ابراهیم اصغر زاده نماینده شورای شهر در دوران اصلاحات در آفتاب امروز، 2/6/78مدعی شد: اگر مجوز راهپیمایی به هر گروه بر اساس قانون داده شود اشکال ندارد، حتی علیه خدا... و یا همین فرد در 6/2/77 اظهار داشت: حتی علیه خدا هم می توان تظاهرات کرد.

*بهزاد نبوی عضو هیئت رئیسه، نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در روزنامه کثیر الانتشار جمهوری اسلامی، 13/2/79 نیز گفته است: خواستم سخنانم را مثل سوره توبه بدون بسم الله شروع کرده باشم.

*علیرضا علوی تبار نویسنده اصلاح طلب و فعال در نشریات در دوران اصلاحات ، یالثارات، 4/3/79: جامعه ایران فاز سنتی خود را پشت سر گذاشته و می خواهد مدرن و صنعتی شود. اما در این جامعه هنوز خدا نمرده است. بنابراین ما چگونه می توانیم به این وضعیت چیره شویم.

*رجبعلی مزروعی نماینده اصلاح طلب مجلس ششم در دوران اصلاحات ، حریم، 23/11/78: حضرت علی مشروعیت خود را از مردم گرفته همانطور که معاویه مشروعیت خود را از مردم گرفته است.

*مزروعی نماینده اصلاح طلب مجلس ششم در دوران اصلاحات ، رسالت، 16/7/79: در نظام ما هیچ کس مقدس نیست.

*سخنرانی آغاجری فعال سیاسی در دوران اصلاحات، مجتمع فرهنگسرای کوثر 10/2/81: «... نوینسدگان (نامه به امام حسین (ع)) می‌گویند: این حکومت (حکومت یزید) بدون رضایت مردم است و لذا نامشروع است. اگر حسین (ع) هم در راس باشد ولی رضایت مردم در آن نباشد نامشروع است. آغاجری در همین سخنرانی امام حسین (ع) را با سیاوش در تاریخ ایرانیان مقایسه می‌کند: «... سیاوش در تاریخ ملی ما ایرانیان مظهر معصومیت و پاکی است و بعد از آمدن اسلام، حسین (ع) جای سیاوش می‌نشیند و آیا ما اثری در مورد حسین (ع) مانند منظومه‌ای که فردوسی در باب سیاوش سروده است داریم؟»

*سخنرانی آغاجری فعال سیاسی در دوران اصلاحات، ساختمان مرکزی دفتر تحکیم، 25/1/81 : «امام علی (ع) با رفراندوم طبیعی قدرت را به دست گرفت. با این همه از نظر شیعیان امام معصوم بود... منطقی که می‌گوید رضایت خدا خارج از رضایت مردم است، مبنای استبداد است. و فلسفه سیاسی اموی – یزیدی بر همین استوار است.» «... اینکه مارکس می‌گوید دین افیون توده‌هاست، تنها بخشی از حقیقت است. من می‌گویم در حکومت‌های دینی، نه تنها دین افیون توده‌هاست که افیون حکومت‌ها نیز هست.»

*محسن کدیور در دانشکده فنی دانشگاه تهران است که در سال 79 طی سلسله مباحثی تحت عنوان «پژوهش‌های قرآنی» ایراد کرد: «... یک زمانی مردم می‌گفتند چون عیسی (ع) این سخن را گفته پس درست است اما امروز عیسی که سهل است خود خدا هم اگر حرفی بزند و آن حرف با عقل مردم منطبق نباشد نخواهد پذیرفت. امروز خدا در جامعه هیچ کاره است. همه کاره مردمند.»

*عبدالکریم سروش نویسنده و سخنران اصلاح طلب ، ماهنامه کیان، بهمن 77: ولایت، منحصر در شخص نبی اکرم است و با رفتن او ولایت نیز خاتمه می یابد؛ او خاتم نبوت و خاتم ولایت بود، ولایت پیامبر بعد از او به کسی منتقل نشده است.

*عبدالکریم سروش روزنامه صبح امروز، 9/3/78: حقیقت دین همان تجربه فردی دینی است که در مورد پیامبران «تلقی وحی» نام گرفته و دین هیچ ارتباطی به امور اجتماعی و سیاسی و حکومتی ندارد، هر کسی همان قدر دیندار است که به این تجربه فردی رسیده باشد.

*عبدالکریم سروش نویسنده و سخنران اصلاح طلب، روزنامه نشاط، 12/3/78: فرهنگ شهادت خشونت آفرین است،

*اکبر گنجی روزنامه نگار اصلاح طلب، صبح امروز، 23/2/78: پیامبر در بدر و حنین و ... شمشیر زد ... اما آیا جنگهای جبهه حق علیه باطل پیامدهای ناخواسته یا آثار وضعی به دنبال ندارد؟... خشونت فرزند خشونت است و درخت خشونت میوه‏ای جز خشونت به بار نمی‏آورد. هیچ کس حق ندارد به صرف اینکه خود را حق و دیگران را باطل می‏داند، دست به خشونت بزند و در صدد نابودی مخالفان خود از طریق حذف فیزیکی برآید.

محمدکاظم محمدی‏ اصفهانی، روزنامه دولتی ایران، 24/4/79: مردم حق دارند همه مسؤولین را به سؤال کشیده و از آنها انتقاد کنند حتی اگر آن مسؤول، پیامبر و امام معصوم باشد، بلکه به خود خدا هم می‏توان اعتراض کرد و او را فتنه‏گر نامید..

*تقی رحمانی، روزنامه فتح، 17/1/79: چرا باید جریان سقیفه را تبدیل به یک کینه‏ی تاریخی کنیم؟ سؤال این‏ست که اگر طراحان سقیفه گناهکارند، پس تمام فرق اسلامی به جز شیعیان گناهکار و فریب خورده‏اند؟

*عزت الله سحابی، روزنامه عصر آزادگان، 16/10/78: آدم‏ها و حتی معصومین(ع) خود به خود بدون نظارت مردم و به طور اصولی در معرض انحراف هستند.

*عمادالدین باقی روزنامه نگار اصلاح طلب در دوران اصلاحات ، جمهوری اسلامی، 13/2/79: معتقدم اعدام و قصاص جزء ضروریات دین نیست.

*غلامرضا سالار بهزادی، روزنامه صبح امروز، 23/8/78: تفکر شیعه گری موجب انحطاط مملکت ما و مانعی برای دموکراسی است.
یک معلم
|
Iran (Islamic Republic of)
عجب بغضی داری ناشناس ! اگه قبول نداری بنده یک دعا میکنم شما هم یک آمین بگو خب؟
نفرین خدا بر فرقه ضدانقلاب و دشمن قسم خورده امام(ره) .
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
ممنون كه خلاصه اي از تيتر روزنامه هاي اصلاح طلب را براي ما بيان كرديد، اينكار را هر روز تكرار كنيد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
با جمله اول معلم موافق نیستم چون ربطی ندارداما باجمله دوم موافقم .
اما محمد هم که ناخواسته ثابت کرد در سلک همین منافق های وطن فروش است
واقعا حیف محمد حیف و صد حیف
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
عالی بود ناشناس :
لیست منافق ها ی وطن فروش مزدور اجنبی را یا آوری کردید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
جالب بود لیست منافق های مزدور
وطن فروش را یادآوری کردید
رضا مارمولک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
۲
۶
درد اصلاحات این است که پدران نالایقی دارد.
صمد آقا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
توی شهربازی انتخابات کسی پیروزی که از غفلت مردم سوء استفاده کنه.
لذا هر کدوم روی یک بازی متنوع این شهربازی مردم رو میچرخونن.
(صمد آقا بچرخ تا بچرخیم)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
۳
مرگ بر منافق
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
۱
بار الها پروردگارا به حرمت نام مقدس خودت؛
به حرمت خانه کعبه؛
به حرمت پیامبر عزیز اسلام حضرت محمد مصطفی صل الله علیه وآله و سلم؛
به حرمت ائمه اطهار علیهم السلام ؛
به حرمت چهارده نور مقدس؛
به حرمت مقربان درگاهت؛
به حرمت قطره قطره خون شهدا ؛
به حرمت آه دل مظلومان؛
به حرمت ماه رمضان المبارک؛
طول عم باعزت وبرکت همراه با صحت وسلامتی به رهبر عزیز وبزرگوار تمام ملتهای آزاده سید علی خامنه ای عنایت بفرما؛

و

دشمنان داخلی نظام را اگر قابل هدایت نیستند رسوا وریشه کن ونابودشان بفرما؛
آمین یا رب العالمین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
۱
۶
فتنه‌گران باید بدانند که بحث تقلب در جامعه دیگر نمی‌گیرد اما متاسفانه افرادی که به نتیجه‌ای که می‌خواستند نرسیدند دچار نوعی عقده روانی شدند.
رضا امیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
۱
۱
این نورا خانم عجب عقده مطرح کردن خود، با گرفتن غلط املایی دیگران را دارد.
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
برخي اظهار نظرهايي دولت مردان اصلاحات که نه تنها در نشريات کم تيراژ منتشر نشده بلکه توسط افرادي منتسب به دولت اصلاحات مطرح شده است مثلا عطاءالله مهاجراني وزير ارشاد دولت اصلاحات در گفت‌وگو با آريا، 16/1/79: نظريه غيرت ديني ويران کننده انديشه و فرهنگ و تمدن است.

*مهاجراني وزير ارشاد دولت اصلاحات در گفت‌وگو با نشاط، 1/6/78 مي گويد: رقص را نبايد همواره ناپسند دانست.

*ابراهيم اصغر زاده نماينده شوراي شهر در دوران اصلاحات در آفتاب امروز، 2/6/78مدعي شد: اگر مجوز راهپيمايي به هر گروه بر اساس قانون داده شود اشکال ندارد، حتي عليه خدا... و يا همين فرد در 6/2/77 اظهار داشت: حتي عليه خدا هم مي توان تظاهرات کرد.

*بهزاد نبوي عضو هيئت رئيسه، نماينده اصلاح طلب مجلس ششم و عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در روزنامه کثير الانتشار جمهوري اسلامي، 13/2/79 نيز گفته است: خواستم سخنانم را مثل سوره توبه بدون بسم الله شروع کرده باشم.

*عليرضا علوي تبار نويسنده اصلاح طلب و فعال در نشريات در دوران اصلاحات ، يالثارات، 4/3/79: جامعه ايران فاز سنتي خود را پشت سر گذاشته و مي خواهد مدرن و صنعتي شود. اما در اين جامعه هنوز خدا نمرده است. بنابراين ما چگونه مي توانيم به اين وضعيت چيره شويم.

*رجبعلي مزروعي نماينده اصلاح طلب مجلس ششم در دوران اصلاحات ، حريم، 23/11/78: حضرت علي مشروعيت خود را از مردم گرفته همانطور که معاويه مشروعيت خود را از مردم گرفته است.

*مزروعي نماينده اصلاح طلب مجلس ششم در دوران اصلاحات ، رسالت، 16/7/79: در نظام ما هيچ کس مقدس نيست.

*سخنراني آغاجري فعال سياسي در دوران اصلاحات، مجتمع فرهنگسراي کوثر 10/2/81: «... نوينسدگان (نامه به امام حسين (ع)) مي‌گويند: اين حکومت (حکومت يزيد) بدون رضايت مردم است و لذا نامشروع است. اگر حسين (ع) هم در راس باشد ولي رضايت مردم در آن نباشد نامشروع است. آغاجري در همين سخنراني امام حسين (ع) را با سياوش در تاريخ ايرانيان مقايسه مي‌کند: «... سياوش در تاريخ ملي ما ايرانيان مظهر معصوميت و پاکي است و بعد از آمدن اسلام، حسين (ع) جاي سياوش مي‌نشيند و آيا ما اثري در مورد حسين (ع) مانند منظومه‌اي که فردوسي در باب سياوش سروده است داريم؟»

*سخنراني آغاجري فعال سياسي در دوران اصلاحات، ساختمان مرکزي دفتر تحکيم، 25/1/81 : «امام علي (ع) با رفراندوم طبيعي قدرت را به دست گرفت. با اين همه از نظر شيعيان امام معصوم بود... منطقي که مي‌گويد رضايت خدا خارج از رضايت مردم است، مبناي استبداد است. و فلسفه سياسي اموي – يزيدي بر همين استوار است.» «... اينکه مارکس مي‌گويد دين افيون توده‌هاست، تنها بخشي از حقيقت است. من مي‌گويم در حکومت‌هاي ديني، نه تنها دين افيون توده‌هاست که افيون حکومت‌ها نيز هست.»

*محسن کديور در دانشکده فني دانشگاه تهران است که در سال 79 طي سلسله مباحثي تحت عنوان «پژوهش‌هاي قرآني» ايراد کرد: «... يک زماني مردم مي‌گفتند چون عيسي (ع) اين سخن را گفته پس درست است اما امروز عيسي که سهل است خود خدا هم اگر حرفي بزند و آن حرف با عقل مردم منطبق نباشد نخواهد پذيرفت. امروز خدا در جامعه هيچ کاره است. همه کاره مردمند.»

*عبدالکريم سروش نويسنده و سخنران اصلاح طلب ، ماهنامه کيان، بهمن 77: ولايت، منحصر در شخص نبي اکرم است و با رفتن او ولايت نيز خاتمه مي يابد؛ او خاتم نبوت و خاتم ولايت بود، ولايت پيامبر بعد از او به کسي منتقل نشده است.

*عبدالکريم سروش روزنامه صبح امروز، 9/3/78: حقيقت دين همان تجربه فردي ديني است که در مورد پيامبران «تلقي وحي» نام گرفته و دين هيچ ارتباطي به امور اجتماعي و سياسي و حکومتي ندارد، هر کسي همان قدر ديندار است که به اين تجربه فردي رسيده باشد.

*عبدالکريم سروش نويسنده و سخنران اصلاح طلب، روزنامه نشاط، 12/3/78: فرهنگ شهادت خشونت آفرين است،

*اکبر گنجي روزنامه نگار اصلاح طلب، صبح امروز، 23/2/78: پيامبر در بدر و حنين و ... شمشير زد ... اما آيا جنگهاي جبهه حق عليه باطل پيامدهاي ناخواسته يا آثار وضعي به دنبال ندارد؟... خشونت فرزند خشونت است و درخت خشونت ميوه‏اي جز خشونت به بار نمي‏آورد. هيچ کس حق ندارد به صرف اينکه خود را حق و ديگران را باطل مي‏داند، دست به خشونت بزند و در صدد نابودي مخالفان خود از طريق حذف فيزيکي برآيد.

محمدکاظم محمدي‏ اصفهاني، روزنامه دولتي ايران، 24/4/79: مردم حق دارند همه مسؤولين را به سؤال کشيده و از آنها انتقاد کنند حتي اگر آن مسؤول، پيامبر و امام معصوم باشد، بلکه به خود خدا هم مي‏توان اعتراض کرد و او را فتنه‏گر ناميد..

*تقي رحماني، روزنامه فتح، 17/1/79: چرا بايد جريان سقيفه را تبديل به يک کينه‏ي تاريخي کنيم؟ سؤال اين‏ست که اگر طراحان سقيفه گناهکارند، پس تمام فرق اسلامي به جز شيعيان گناهکار و فريب خورده‏اند؟

*عزت الله سحابي، روزنامه عصر آزادگان، 16/10/78: آدم‏ها و حتي معصومين(ع) خود به خود بدون نظارت مردم و به طور اصولي در معرض انحراف هستند.

*عمادالدين باقي روزنامه نگار اصلاح طلب در دوران اصلاحات ، جمهوري اسلامي، 13/2/79: معتقدم اعدام و قصاص جزء ضروريات دين نيست.

*غلامرضا سالار بهزادي، روزنامه صبح امروز، 23/8/78: تفکر شيعه گري موجب انحطاط مملکت ما و مانعي براي دموکراسي است.
شهاب
|
Germany
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۸
۲
امیدوارم که همه بتوانند بیایند و مورد انتخاب مردم قرار بگیرند.و ما اگه می گوییم کسی نباید بیایید بگذاریم خود مردم اونارو کنار بزارند.راه ندادن اقای خاتمی و اصلاح طلبان اشتباهی خواهد بود که باسه ی همه گران تمام خواهد شد.اگه مردم نخواهند بهشون رای نمیدهند.