۱۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۲

چرا رئیس‎جمهور روی ایرانیت تأکید دارد؟

چه رخ داده است که رئیس جمهور تا این اندازه ـ و به رغم مخالفت های متعدد علما که از قضا وی در همین سخنرانی آنها را محور پیشرفت معرفی می کند ـ روی ایرانیت تأکید دارد؟ ایرانیت را یک فرهنگ برتر و جهان بینی و امری برتر از نژاد می داند و در گزارشی که در سایت اطلاع رسانی ریاست جمهوری آمده در کنار این ایرانیت، حتی نامی ازاسلام به میان نمی آورد...
کد خبر : ۵۵۷۲۳
رسول جعفریان رئیس کتابخانه مجلس، در مطلب جدید خود سخنان احمدی نژاد با موضوع 'ایرانیت یک فرهنگ است' را مرور و بررسی کرده است.
به گزارش صراط به نقل از خبر آنلاین جعفریان درباره سخنان اخیر رئیس جمهور نوشته است: "داشتن ادعاهای گزاف، تأکید بر برتری طلبی ایرانی بر سایر (یا اغلب) ملل، تصویر یک موقعیت استثنایی برای نقش ایران در جهان، و همزمان ارائه شناختی شگفت از دنیای امروز با نگاه تاریخی و این که مثلا ما در پیچ تاریخ هستیم، و این که خداوند رسالت خاصی به ملت ما داده تا نقش مهمی در جهان ایفا کنیم، و این که الان جهان تشنه نظم جدید است و این ما هستیم که باید این نظم را پدید آوریم، به ویژه این که در نظر او، ایرانیت یک فرهنگ و جهان بینی خاص (و بسیار مهمی) است که می تواند نجات بخش عالم در این پیچ تاریخ باشد و ... اینها همه حرفهای بزرگی است که اثبات آنها آسان (و حتی ممکن) نبوده و چندان تفاوتی با زدن میخ در وسط میدان نقش جهان اصفهان وادعای که اینجا وسط جهان است، ندارد."

وی در ادامه درباره تاکید چندباره احمدی نژاد روی موضوع ایرانیت اظهار کرده است: " چه رخ داده است که رئیس جمهور تا این اندازه ـ و به رغم مخالفت های متعدد علما که از قضا وی در همین سخنرانی آنها را محور پیشرفت معرفی می کند ـ روی ایرانیت تأکید دارد؟ ایرانیت را یک فرهنگ برتر و جهان بینی و امری برتر از نژاد می داند و در گزارشی که در سایت اطلاع رسانی ریاست جمهوری آمده در کنار این ایرانیت، حتی نامی ازاسلام به میان نمی آورد..."

رئیس کتابخانه مجلس عنوان کرده است: "به نظر می رسد انگیزه طرح ایرانیت و انسانیت با هم چیز دیگری است و شاید یکی از این دو باشد:
نخست آن که طراح این مسأله عمیقا بدان باور دارد و انگیزه اعتقادی است، یعنی از روی ایمان این مطالب را مطرح کند که در این صورت نشان از نوعی تجدید نظر طلبی در بنیاد های فکری انقلاب خواهد بود. در واقع، رئیس قصد دارد عصبیت موجود در انقلاب را اصلاح کرده از نوعی اسلام گرایی به سمت و سوی ایرانی گری و انسانیت گرایی سوق دهد. دوم آن که موضع ایشان ناشی از نوعی تاکتیک باشد، آن هم در برابر موجی که در جامعه ما و به خصوص میان جوانان در باره ایرانی گری آغاز شده و انتشار کتابها و بسیاری از شواهد دیگر گویای آن است. اگر این انگیزه باشد، طبعا امری متفاوت خواهد بود و کاری سیاسی. این که جدی هم گرفته نشده شاید به خاطر همین برداشت باشد."

نظرات بینندگان
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
۲
۶
همه این اظهارات نپخته ناشی از القائات لیدر جریان انحرافی است که روزی جاسوس بودن وی از سوی انگلیس بر ملا خواهد شد ما دعا میکنیم رئیس جمهور محبوب از این دام خطرناک رها یابد قبل از اینکه با همه پاکیهائی که دارد در این باطلاق ذهنی جریان انحرافی غرق شود
ساسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
۱
۴
اصفهان که قطعا وسط جهان است!شک نکن حاج آقا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
۲
۱
ایرانیت رو خوندم iranit ! :>
یک آآن گفتم دکتر چیکار به iranit داره ، نکنه سر کوچه اونا ارزون میدن برن بخرن مردم ............
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
۴
۱
این را می گویند شانس ؛ اصفهان که بشه وسط جهان بدون دردسر و جر وبحث طبق گفته حاج آقا تمام نظرات اثبات شده هستنند .. اگه باز از گفته خود پشیمان نشده باشد .....
راستی اگر ایرانیان اسلام نمی آوردنند و ضمنا شیعه نمی شدند به نطرتان وضع اسلام حالا چگونه بود ؟ با توجه باینکه اکثر انحرافات در اسلام توسط شیعیان بخصوص ایرانی شناسایی و خنثی شده اند ...
اسلام عربستان و اسلام در ایران کدامیک ناب ترند ؟ با توجه باینکه در عربستان بدترین توهین ها را به ایرانیان شیعه می کنند ..
و ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سوال های بی پاسخ زیاد دیگر ؛؛ با توجه به هوای گرد خاکی و تعاریف عقلی روشنفکران که تعدادشان هم کم نیستنند ..
اگر بتوانیم برتری شیعه را در جهان اثبات کنیم قطعا باید به صداقت ایرانیت نسبت به تسلیم شدن در برابر دستورات خدا به خود بالید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
۱
۲
القاي توهم اطرافيان و استعداد ايشان در اين زمينه باعث اين حرفاهاست
Ray
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
۲
۱
بالاخره فرهنگ ایرانی اسلامی حتی در زمانهای خفقان از همه کشورهای اسلامی والاتر و مرجح است.
اگر جناب جعفریان این را قبول ندارد، لطف نموده یک کشور اسلامی با فرهنگ بهتر در حال یا گذشته (بجز صدر اسلام) را معرفی فرمایید. بنده هنوز متوجه نشدم چه اشکالی دارد که ما فرهنگ صحیح ایرانی اسلام ناب محمدی (ص) را هم تبلیغ کنیم، هم گسترش دهیم !!!! البته فرهنگ ایرانی بدون پسوند اسلامی مورد بحث نیست و گرچه ارزش خود را دارد، لیکن در این مقوله بی ارزش است. بنظر بنده اگر جناب جعفریان مبلغ فرهنگ عربی اسلامی، یا ترکی اسلامی و غیره نیست، باید باجان و دل این فرهنگ ایرانی اسلامی را هم پاس دارد هم تبلیغ کند. بله ممکن است بگویند اسلام اسلام است چه در ایران چه در مصر، ترکیه، عربستان و غیره. بنده این سفسطه را قبول ندارم. فقط یک اسلام ناب وجود دارد و آنهم در حال حاضر عجین در فرهنگ ایرانی است.
اینکه هدف رئیس جمهور چیست مقولهٔ دیگری است و الله اعلم.
نصرکم الله
دکتر ری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
۲
۲
پدر جان مگر تو ایرانی نسیتی هر کس از تو پسید ما ل کدام کشو ر ی می گی من مسلمان یا مسلمان ایرانییم اینقدر مته به خشخاش گذاشتن برای چیه و طنت ایران د ینت مسلمان اینکه خلا ف نیست !!!!!!
دقت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
۱
آیا می دانید ما که زبانمان عربی نیست و در عین حال آمیختگی زیادی با عربی دارد به همین علت بیشتر از خواندن قرآن لذت می بریم تا خود عرب زبانها و به نظر من این اتفاقی نیست.یعنی بقول یهودیها که میگن ما قوم برگزیده هستیم ولی دروغ میگن شاید ما ایرانیها قوم برگزیده باشیم البته اگه روح هیلر تو جلد ما نرفته باشه!اصلا نفهمیدم چی گفتم! راستی شما فهمیدید؟
ایرانی مسلمان
|
Turkiye
|
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
شماها یکسری وهابی صفت تندرو و یاغی هستید واقعا براتون متاسفم!!!تاسف باره که شماها حتی حاضر نیستید ایرانیت خودتون باور کنید!!!مگه احمدی نژاد گفته ما مسلمان نیستیم درقبالش ایرانی هستیم؟؟؟که اینطور بر آشفتید وموضع گرفتید؟؟؟ما پیرو ولی امرمان هستیم هرچیزی هم احمدی بگه چشم بسته می پذیریم....تا کور شود هر آنکه نتواند دید
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
لطفاًكتاب شهيدمطهري درموردخدمات ايرانيان رابخوانيدواماامروزه اين ملت ايران است كه درفلسطين،غزه،عراق،افغانستان و....بدادمظلومان مسلمان ميشتابدپس چه اشكال داردبه ايرانيت خودافتخاركنيم ضمن آنكه دين خودرانيزداشته باشيم چطورديانت ماباسياست مايكي است ولي ديانيت ماباايرانيت مايكي نباشد؟ماايراني مسلمان هستيم كه به گذشته خودافتخارميكنيم واگرخيلي ازحرفهاوكارهاي احمدي نژادرادرست نميدانم امااين حرفش راقبول دارم درودبرايراني مسلمان