۱۵ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۳
اظهارات مهم رضا رهگذر در مورد صادق هدایت

صادق هدایت "نویسنده گلخانه ای" است

عناصر غیر ادبی مختلفی جمع شدند تا هدایت را هدایت کنند که اولین آن ها همان رادیو بی بی سی و دوستان او مینوی و فرزاد در این رادیوی استعماری بودند. این غربزدگی روشنفکران و اهالی ادبیات ما هم باعث شد،که چون بی بی سی از هدایت و آثار او تعریف کرده بود، یکدفعه به این فکر افتادند این کیست که ما تا حالا نشناختیمش ؟!
کد خبر : ۱۸۷۱۵

"صراط" - محمد رضا سرشار مشهور به رضا رهگذر داستان نویس، پژوهشگر و منتقد ادبی در گفتگویی با ماهنامه فرهنگ عمومی پیرامون آثار صادق هدایت از نظر ادبی و از نظر فکری و عواقب مراجعه جوانان از روی نا آگاهی به آثار وی مطالب مهمی را مطرح کرد .

به گزارش صراط نیوز، رهگذر گفت: نویسندگان از دو جنبه قابل بررسی هستند: یکی از نظر زمانه ای که در آن زندگی می کردند و در قیاس با همکاران خودشان و یکی نسبت به ادبیات امروز و نویسندگان امروزی. هدایت در ارتباط با زمانه خودش که اصلا این شان و جایگاهی را که امروزه برایش تبلیغ می شود ، ندارد. من باب مثال، سعی کرده اند در همه چیز برای او سابقه پیشکسوتی جعل کنند. مثلا به عنوان پدر داستان نویسی جدید معاصر. خوب اگر به ادعای خودتان جمالزاده پدر و آغازگر این نوع داستان هست، پس هدایت چیست؟ یک جریان که چند تا پدر نمی تواند داشته باشد! از قضا کار جمالزاده ، بعضا تلفیقی از قصه نویسی قدیم ایرانی با داستان نویسی امروز غربی است. در حالی که در مورد هدایت تقلیدی کاملا ناقص و دست و پا شکسته از داستان غربی می شود. یعنی همان یک مقداری هم که – به تعبیر شما- امید به این بود که ما در دوران گذاری را در ادبیات شروع کنیم و کم کم به یک ادبیات داستانی کاملا بومی برسیم، برای همیشه از بین برد. برای اینکه هدایت با ادبیات داستانی گذشته ایران آشنایی نداشت. یعنی نسبت به ادبیات داستانی کهن ایران، بی سواد بود. همانطور که در ارتباط با زبان فارسی، حتی به عنوان یک فارسی زبان عامی هم نمی تواند درست بنویسد. یعنی نوشته های او پر از غلط های آشکار است.

وی در مورد  فارسی نویسی صادق هدایت افزود: واقعا هدایت فارسی اش فوق العاده ضعیف و غلط و ابتدایی است. یعنی اگر این متون او را یک دانش آموز دبیرستانی بدون ادعای نویسندگی می نوشت، بهتر از هدایت می نوشت. (اتفاقا در گذشته دانش آموزان مدارس ما در زبان و ادبیات فارسی قوی بودند با بوستان و گلستان و دیگر متون کهن ادبی شروع می کردند. تا آنجا که یکی از تفاخرهایی که پدران ما نسبت به فرزندان خودشان می کردند در همین زمینه بود.) مشکل هدایت کم استعدادی او در خیلی چیزها است. در ریاضی و علوم تجربی که کاملا ضعیف است. ضمن اینکه در علوم انسانی هم ما استعداد خاصی از او ندیده ایم. این حکایت زبان فارسی هدایت است. در داستان های کوتاه، شما صادق هدایت را مثلا با صادق چوبک مقایسه کنید، که تقریبا برخی از کارهایشان هم زمان منتشر شده است. در این مقایسه چوبک قویتر از هدایت است با اینکه هر دو غربزده و لا مذهب هستند. کمی بعد، با اندکی فاصله، آل احمد را داریم. در کارهای او داستان های کوتاه خیلی بهتری نسبت به داستان های کوتاه هدایت پیدا می شود.

بنابراین اگر بنا باشد به صرف اینکه نویسنده ای مثل هدایت با فاصله زمانی ده ساله از جمالزاده (اولین کار هدایت حدود ده سال بعد از اولین کار جمالزاده منتشرشد) به صرف اینکه داستان کوتاه و بلند ایرانی متاثر از غرب را، که با جمالزاده شروع شد، قدری غربزده تر کرده است ، برای او هم فضل پیشکسوتی و شان پدری در این موضوع قائل شویم، طبیعتا باید برای صادق چوبک هم فضل پیشکسوتی و پدری دیگری قائل شویم. برای آل احمد فضل پیشکسوتی دیگری. همین جور با هر نویسنده قدری متفاوتی ، باید یک پدری برای ادبیات داستانی معاصر کشور جدید درست کنیم! در حالیکه نه عقلا و نه در هیچ جای دنیای متمدن اینگونه نیست لذا اینکه عده ای هدایت را پدر داستان نویسی جدید ایران می دانند، کاملا نادرست و جعلی است.

یک وجه پیشکسوتی دیگر می خواستند برای او در مورد آغاز کننده ی اهتمام به گرد آوری فرهنگ و ادبیات عامیانه قائل شوند که آن هم کذب محض است سال ها قبل از هدایت ادبیات عامیانه ایران توسط غربی ها شروع شد و حاصلش منتشر هم شده بود یعنی کاری نبود که ایرانی ها شروع کرده باشند. بعد از غربی ها و همزمان با هدایت، کسی چون کوهی کرمانی هست که در این زمینه کار و آثاری منتشر کرده، که خیلی هم قابل توجه است.حالبا اینکه بیایند بگویند صادق هدایت چون مثلا در این کار از حروف فتونیک استفاده کرده و آن دیگری نکرده بود پس فضل پیشکسوتی در این امر هم متعلق به او است که نمی شود! لذا این مورد هم کذب است. از همین موارد است که هر فضلی برای هدایت قائل شده اند دروغ است. اما اگر ترجمه آثار به زبان های دیگر ملاک باشد، سال 1316 "پیامبر" زین العابدین رهنما منتشر شده است. همان زمان این اثر به زبان های فرانسه، عربی، انگلیسی در همان زمان ترجمه و چاپ شد. اتفاقا چاپ اول این کتاب به زبان عربی در دمشق است. و این کتاب تا پیروزی انقلاب دهها بار چاپ شد در حالی که اولین اثر هدایت بعد از مرگ او در سال 1332 ( شانزده سال بعد) آن هم تحت تاثیر عوامل کاملا غیر ادبی به زبان فارسی چاپ شد. شما به لحاظ زبان، به لحاظ توصیف، به لحاظ ساختار و به لحاظ حجم این رمان را با "بوف کور" هدایت مقایسه کنید که مثلا یک داستان بلند 140 صفحه ای است. اصلا توانایی این دو نویسنده در داستان نویسی غیر قابل مقایسع است در واقع می توان گفت به این لحاظ زین العابدین رهنما در مقام استادی هدایت است. لذا این ادعا که او نسبت به نویسندگان همزمان خود یک سر و گردن یا بیشتر بلند تر است هم ، درست نیست و ادعایی بیش نیست!

در واقع هدایت نویسنده ای است که شاید بتوان برای او تعبیر "نویسنده گلخانه ای" را به کار برد یعنی عناصر غیر ادبی مختلفی جمع شدند تا هدایت را هدایت کنند که اولین آن ها همان رادیو بی بی سی  و دوستان او مینوی و فرزاد در این رادیوی استعماری بودند. این غربزدگی روشنفکران و اهالی ادبیات ما هم باعث شد،که چون بی بی سی از هدایت و آثار او تعریف کرده بود، یکدفعه به این فکر افتادند این کیست که ما تا حالا نشناختیمش ؟! در خاطرات کسی مثل فرزانه هم هست که می گوید: صبح روز بعد از انتشار موضوع از  بی بی سی ما راه افتادیم که ببینیم این صادق هدایت چه کسی است که تا آن روز متوجه او نشده بودیم!

استاد رهگذر در ادامه بیان داشت: در حال حاضر آثار هدایت موجود است. داستان های کوتاه هدایت جمعا سی و پنج تاست اما به غیر از سه چهارتای آنها که آن ها هم به دلایل غیر داستانی  و غیر ادبی بعضا و گهگاه در میان محافل شبه روشنفکری دانشگاهی مطرح است، بقیه این داستانها عمدتا حتی فاقد ارزش خواندن است. نه اینکه ضعیف باشد ، اصلا فاقد ارزش خواندن است. ما با حضور برخی دوستان در جمع هایی آنها را نقد کردیم و آن نقد هم ان شا الله امسال منتشر می شود. بخوانند تا دلایل این حرف مرا ببینند.

جوان امروز ما باید ببیند برای چه به سراغ این آثار می رود؟ اگر می خواهد از آنها داستان نویسی بیاموزد بداند که چیزی دستگیر او نمی شود ضمن اینکه برایش غلط یا بد آموزی فنی هم دارد. یعنی با خواندن اینها ممکن است تصور کند داستان نویسی به همین آسانی است بعد می نویسد و می بیند هیچ کس از آثار او استقبال نمی کند و در حیرت فرو می رود که چطور هدایت که ضعیفتر از او نوشت، از آثارش آن همه استقبال شداما من می نویسم کسی حاضر نیست حتی در یک مجله آن را چاپ کند؟! در نتیجه، این باعث سر خوردگی جوانان ما می شود.

یک وقت است که کسی به عنوان آشنایی با تاریخ ادبیات به سراغ آثار هدایت می رود که آن بحث دیگری است. اگر کسی رشته او ادبیات است و می خواهد ببیند سیر داستان نویسی ما چگونه بوده است، عیبی ندارد آثار هدایت را مطالعه کند. به همان تعبیری که امام (ره) راجع به کمونیسم به کار بردند، خیلی از آثار داستانی از مشروطه به این طرف ما، الان فقط به درد  موزه های ادبی می خورندتا اهالی ادبیات، به عنوان آثار باستانی به آن ها نگاه کنند و ببینند در گذشته ای نه چندان  دور مردم ما چگونه داستان می نوشتند در آن صورت  هم خوشحال می شوند که الان ما اینقدر پیشرفته ایم که از کجا شروع کرده ایم و به کجا رسیده ایم آن سه چهار داستان کوتاه هدایت هم که اشاره شد عمدتا به علت ناقص بودن نوشته ابهام مخل، استفاده از نماد های کاملا شخصی و بازی های بی منطق با عناصر داستان است که در حال حاضر گهگاه در معدودی از محافل ادبی شبه روشنفکری بعضا مطرح می شود بعد هم این نقص و ضعف ها را دال بر قوی و عمیق بودن اثر تلقی  می کنن! همین داستان های " سه قطره خون"، " تاریکخانه" و " زنده به گور".

"داش آکل" در کارهای صادق هدایت از جهاتی استثنا است و به نظر می رسد قصه ی آن را در جایی شنیده و بعد براساس آن این را نوشته است اما آن هم از نظر ساختاری اشکالات اساسی دارد ولی قصه ی جالبی دارد یعنی نه زاویه ی دید درست و حسابی دارد نه پرداخت شخصیت درست و حسابی دارد نه پیرنگ معقول و سنجیده ای دارد.

با وجود این درمورد هدایت تب و موجی درست کرده اند که متاسفانه از طرف بعضی اساتید یا بی سواد یا مغرض مدام طوری به دانشجویان القا می شود که تصور کنند مثلا اگر کارهای هدایت را نخوانده باشند چیزی کم دارند در نتیجه اغلب آثارش را می خرند یا اصلا نمی خوانند یا یکی دوتای آنها را که می خوانند می بینند ارزش خواندن ندارد. یا می خوانند و لذتی نمی برند و استفاده ای نمی کنند منتها روی آن را ندارند که این را به دیگران بگویند می ترسند متهم به بی سوادی شوند! من فکر می کنم هیچ شخصی که اندک آشنایی با ادبیات داستانی اصیل داشته باشد وجود ندارد که امروزو از خواندن آثار هدایت حظ ادبی ببرد.

این منتقد آثار ادبی در پایان پیرامون بی محتوا بودن آثار صادق هدایت اظهار داشت: من خواستم فعلا بحث محتوایی نکنم به لحاظ محتوایی که اصلا بسیاری از این کارها مبتذل است یعنی انسان حیرت می کند مثلا کسی با ادعای روشنفکری این قدر نسبت به مسائل اعتقادی و فکری جاهل باشد که مثلا حتی وقتی بخواهد مذهب را بکوبد اینجور عوامانه بکوبد یعنی روش او در این موارد روش آدمهای بیسواد و عوام برای کوبیدن مذهب است بعلاوه اینکه هیچ درون مایه عمیقی  هیچ حرف نویی ، یک محتوای ارزشمند در این آثار نمیبینیم . برای اینکه خود نویسنده از این عوالم بری و کاملا دور بوده است .

 

نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
۲۱
۵
جناب آقای رهگذر من مطالب شما در مورد هدایت را از سال ها پیش دنبال کرده ام. با عرض معذرت می گویم که بوی حسادت از حرف های شما به آسمان بلند است. کتاب های هدایت در میان قشر تحصیل کرده و حتی مردم عادی مشتری دارد. این در حالی است که کسی از شما جز داستان شعار زده و کودکانه تن تن و سندباد چیزی به یاد ندارد. جالب این جاست که فقط هدایت را نقد نکرده اید، تمام کسانی که داستان هایش را می خوانند و تحلیل می کنند را نیز نقد کرده اید و گویی می خواهید چنین شخصیتی را کلا از ادبیات داستانی ایران حذف کنید. جایی از محمود دولت آبادی خواندم که گفت همه ما(نویسندگان معاصر) از تاریکخانه هدایت بیرون آمده ایم. خدا را شکر که سیاست گذاری فرهنگی مملکت دست افرادی مثل شما نیست.
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
درسته که استاد سرشار کتاب کودکان نوشتن و ما نباید فراموش کنیم که ادبیات کودکان از مهمترین قسمت های ادبیات ماست و در اصل آینده ساز است ضمنا هدایت هم داستان کودکان داشت که البته با سبک بسیار سخیفی هم نوشتن مثلا: لچک کوچولوی قرمز، آقا موشه، شنگول و منگول، سنگ صبور
ضمنا آقای دولت آبادی خودش دم روباست ( به روباه گفتن شاهدت کیه گفت دمم)
یونس
|
Iran (Islamic Republic of)
تخریب تاریخ و نویسنده ها چه سودی برای فرهنگ ما داره!؟ کشورهای دیگه در حال خردین نویسنده و تاریخ برای گذشته شون هستن...
sara
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
۴
۱۰
با سلام
من آقای رهگذر را نمی شناسم اما در مورد صادق هدایت با حرف ها ی نا شناس مخالفم امید وارم فقط دوستان خود را تحصیل کرده نپندارید
هدایت یک ترسو و بزدل بود که از کتاب هایش فقط س ... س استنباط میشد همین
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
۷
۹
من کارشناس ادبیاتم و فارغ التحصیل دانشگاه سمنان توی دانشگاه یه جوری نشون می دادن که انگار یکی از پایه های ادبیات معاصر هدایته و اون یکی چوبک در حالی که هر دو نهلیست هستند و هیچ چیزی جز یاس و ناامیدی برای گفتن نداشتن
تمام کلاس های نقد ادبیات معاصر شامل کتاب های هدایت و چوبک و دولت آبادی و و و بود
ننگ بر ادبیات غرب گرا و پوچ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
بزار بزرگتر بشی همه چی رو میفهمی عجله نکن آدمای کوچک مثل این رهگذر فقط یه رهگذر به طرف فراموشی مطلق هستن کسه دیگه ای نیستن گویی که ایشان به هدایت فوش میده که بگن ایشونم هست اما اصلا ایشون وجود نداره مطاله کن رفیق همه چی دسگیرت میشه
سجاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
۶
۱۱
واقعا درست می گن ایشون کتابای هدایتو جز چند صفحه ی اولشو نمی شه خوند
ستاره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
۶
۹
به نظر من که خاک هدایت و فروغ رو از یه جا برداشتن جفتشون بنده ی .... هستن و جز این به هیچ چیز دیگه ای فکر نمی کردن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
۷
۹
من نمی فهمم چرا بعضی ها اینقدر اصرار دارن کسی رو که خودش هم بر پوچ بودن زندگی و آثارش صحه گذاشته رفع اتهام کنن
بابا این یارو اینقدر هیچی نداشت و هیچ ارزشی براش وجود نداشت که شیر گاز رو توی اتاقش توی پاریس باز کرد و جهان و از ننگی مثل خودش پاک کرد
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
۷
۷
در ادامه ی اظهارات خانوم مریم: زنده‌بگور ، سه قطره خون ، بوف کور ، علویه خانم و سگ ولگرد چرت ترین های ادبیات ایرانن که توی دانشگاه برترین ها نشون داده می شن
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
۱۰
۹
جوک جالبی بود!!!!
البته سرشار سالهاست که از این جوکا درباره هدایت تعریف می کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
۷
۵
آدم باید به قد و قواره ی حداقل دانشجوی هدایت برسه بعد انتقاد کنه
سياوش آقاجاني
|
Germany
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۶
۴
۳
سلام من بسياري از داستان هاي صادق هدايت را خوانده ام آن هم در نوجواني اما چيزي كه اكنون مي توانم در مورد آنها بگويم اين است كه زير بناي اكثر آثار وي معرفي كردن دين به عنوان خرافه پرستي است و در اكثر آثار وي دينداران مردماني ظالم، فاسد و هرزه و خرافاتي معرفي مي شوند. اگر كسي چنين كتابي را بخواند دو حالت برايش پيش مي آيد يا قدرت تحليل دارد و اين آثار برايش منفور به نظر مي رسد و يا در مسائل ديني ضعيف است كه تاثير اين داستانها تضعيف دين مداري اين گونه افراد خواهد بود.
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۶
۴
پشت سر مرده حرف نزنین!!!!!!!!!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۶
۲
۳
فعلا که نمایشگاه ابزار و ادوات زندگیش رو توی موزه رضا عباسی برگزار کردن. اینم گلی دیگر بر سر مسئولین متدین هنری و فرهنگی. انگلیس و امریکا هم کلی دارن براشون کف می زنند.
فرد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۶
۷
۳
به نظر من محمد رضا سرشار یک عملیات انتحاری انجام داده و گویا در موضع ضعف قرار دارد که چندیست با اظهار نظر های چندان نسنجیده درباره صادق هدایت ، شجریان و... سعی در مطرح کردن خود به عنوان یک منتقد درجه ی الف را دارد .
در صورتی که اینگونه نیست.
صحبت کردن به روش توهین آمیز حتی در مورد یک فرد هم صحیح نیست ، حال آنکه جناب سرشار صادق هدایت و تمام خوانندگان آثار او را به باد توهین میگیرد.
من اصلا در مورد این که صادق هدایت از نظر ادبی در جایگاه مناسبی قرار دارد یا نه نظری ندارم اما فکر می کنم در مورد کسی مثل صادق هدایت فردی با کارنامه ی قابل قبول تری از آقای سرشار باید اظهار نظر کنند.
البته باز نظر ایشان هم به عنوان یک نظر محترم است حال آنکه نظر همه ی مردم جامعه محترم است ، حتی نظر یک .....
مدیر پایگاه با سلام
برای نظر دادن در زمینه ی ادبیات اولین شرط ادب است به قول جنابعالی "صحبت کردن به روش توهین آمیز حتی در مورد یک فرد هم صحیح نیست "
قسمت آخر نظر شما به علت توهین به جمعیت انبوهی از مردم ایران حذف شد
با تشکر
فرد
|
Iran (Islamic Republic of)
منظور من این بود که نظر قشری که در بعضی از آمار حتی به حساب هم نمی آیند محترم است.
اگر برداشت شما از این حرف توهین به این طبقه از جامعه بود ، من از این طبقه پوزش می طلبم.
اما آنچه من از آن نام بردم "جمع انبوهی از مردم ایران" نبود ، بلکه "دسته ای اندک" از هموطنان عزیز ما در "یکی از استان های محروم" بود.
دوست عزیز ، لطفا بزرگ نمایی نکنید.
abbas
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۶
۴
۳
هدایت با قلم اعجاب انگزیش همه ر اسحر می کند ، هیچ کس تا ابد نمی تواند مثالها و نکات ریزی در داستان همچون هدایت بیان کند .
هر چند هود او نوشته هایش رنگ و بوی کافکایی دارد ...
ali
|
Hong Kong
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۶
۵
۴
اي بابا ...تو برو قصه تو راديو بخون.حالا معروف نشدي كه دليل نميشه به همه بپري...
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۷
۵
۳
اوناییکه ارادتمندصادق هدایتن اگه راست میگن دعاکنن که روزقیامت بااون محشوربشن .
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۷
۳
۳
پيشنهاد مي‌كنم جناب سرشار در اين موارد اظهار نظر نكنند.
چندي پيش هم اظهارنظر عجيبي در مورد كافكا داشتند.
به نظرم اين روش راه درستي براي مطرح شدن نيست.
خدا به داد فاكنر و همينگوي و پروست و بقيه اموات برسد كه كم كم نوبتشان خواهد شد.
يك نويسنده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۷
۴
۱
من سرشار را از نزديك مي‌شناسم و مي‌دانم چقدر در خواندن داستانها دقيق و وسواس دارد. من اگرچه با رويه نقد اخلاقي ايشان موافق نيستم اما مي‌دانم بسيار دقيق مي‌خوانند. با نظر ايشان در مورد بزرگنمايي افراطي هدايت موافقم. هدايت در مورد متافيزيك و دين بسيار بي‌سواد بود و نتوانسته بود از سطح عوام اندكي فاصله بگيرد. منظورم عوام غيرمتدين است. سخنان دولت آبادي هم چندان اعتباري در اين حوزه ندارد. چون آدم عميقي نيست.
جمال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۷
۳
۸
بنده خدا، لااقل وقتی می خواهی کسی همچون محمد رضا سرشار را بکوبی، قدری مطالعه کن و اطلاعات عمومی ات را بالا ببر تا گافهای به این بزرگی ندهی!اولا آقای سرشار بیش از صد و سی کتاب تالیفی و ترجمه ای و داستانی و پژوهشی منتشر کرده است و نه یک کتاب.حالا تو اهل مطالعه نیستی مشکل خودت است. در ثانی، کتاب "تن تن و سندباد" نوشته محمد میرکیانی است و نه سرشار. سوم: مجموع تیراژ آثار سرشار بالغ بر 5 میلیون نسخه است. اگر او خواننده ندارد، پس این همه کتاب را کی خریده و خوانده است؟!بعد از اینها، جواب استدلال را باید با استدلال داد نه اهانت!
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
کتاب های سرشار را سر کار به زور به ما می فروشند و پولش را از حقوقمان کم می کنند. احتمالا اینجوری 5 میلیون فروخته و الا من خیلی کم کتابهاشو تو کتاب فروشی ها دیدم. بعدشم 5 میلیون خیلیه خدا وکیلی، من برای خودت میگم می ترسم سقف بیاد پایین. قبول حالا خیلی نویسنده خوبیه، از تولستوی هم بهتره ولی حالا شما تو اعداد و ارقام یه کم مراعات کن خواهشا.
مهرداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۸
۶
۲
آقای سرشار شما بهتر است بروید و به چراندن غاز مشغول شوید
یونس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۰
۴
جالب اینجاست کشورهای حاشیه خلیج فارس و اطراف ایران به قدرت پول میخوان تاریخ و فرهنگ و نویسنده بسازندو ما اندر حکایت تخریب و خط بطلان کشیدن روی تاریخ و نویسنده هامون هستیم...
کسرا
|
United States of America
|
۰۳:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۶
۴
سنگ بی قیمت اگر کاسه ی زرین بشکست/قیمت سنگ نیافزاید و زر کم نشود
زن دیوانه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۱
۴
شاید علت تمام این انتقادهای بی شرمانه ...........به قول خودتان لا مذهبی او باشد ....که باز هم فرضیه ای نادرست است!از لحاظ علم و ادب هم نیازی به تو ضیح نیست .....تحصیلات عالیه او در معتبر ترین دانشکده های غرب خود حاکی از این موضوع است...........اصلا در یک کلام بگویم:هدایت کسی نیست که با قلم کسی چون.........از چشمها بیفتد و لقب گلخانه ای بگیرد..........شرمتان باد!!!!!!!!!!!!!شما همان نویسندگان پاپتی عرب به دردتان میخورد...............به آنها مباهات کنید کافیست!
کامیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۲
۳
بجای نقد بی مورد هدایت بهتر نیست که سعی کنیم بهتر از او بنویسیم و همیشه وام دار کتاب های او نباشیم.
هدایت از بسیاری جهات هدایت کننده نسل داستان نویس ایران بوده،هست و خواهد بود و نقض آن حتما بی اخلاقی است.
شبگرد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۲
۳
واقعا حسادت چه کارا که نمیکنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۹
۱
اقای صادق هدایت یک ملحد است ودر تمامی داستانهای او پوچی ونیست انگاری وجود داردو این آقا چه از نظر عقاید مذهبی وچه فکری دچار مشکل است.
آقای نویسنده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
۳
تعجب میکنم چرا این روز ها بازار نقد هدایت داغ شده ...

بنظر من هر آنكس كه به اندازه ،‌تنها بوف كور صادق هدايت را بشناسد نقد شما را تنها يك شوخي خواهد دید ای کاش میدانستیم گاهی آنچه راکه به اشتباه می بینیم ، به اشتباه می خوانیم ،به اشتباه درك مي كنيم ملاك و مبناي حقيقت نيست که متر قضاوت را بدست بگیریم و قد و قامت شعور دیگران را متر کنیم و برای آنان قبای باشخصیتی و بی شخصیتی بدوزیم و از همه بدتر ؛ به جبر بر تن آنها کنیم
ضمن اینکه هیچ وقت کسی رو سلاخی نکن دوست من حتی کسی مثل صادق هدایت رو ...
بوف کور
|
United States of America
|
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
۲
کم نیستن هدایتهایی که در مملکت ما به جرم خود کشی کشته میشن....به جرم اینکه میخوان آزادانه بنویسن فکر کنن و شاید بمیرن این.اینجا زنده بودنم گویا جرم.به دست کماقت و کوته فکری امثال آقای نقاد به قول هدایت .................
ای ابلهان خفته در بی خبری خویش بیدار شوید
خانم ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
۱
خطاب به "آقای نویسنده" اگر فقط خواندن بوف کور کافی است من آن را خوانده ام اما متاسفم برای نسل ساده لوحی که گمان میکنند پوچ گرایی یعنی روشنفکری!!!!!
تاریک تر از افکار. هدایت نخوانده ام!
بهتر نیست به جای بستن چشم ها از روی لجبازی قدری بیندیشیم به حرفهایی که میشنویم اما گوش نمیدهیم؟
کلاغی در برف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
۱
واقعا متاسفم برای شما با این افکار حسادت منشانه و مزخرفتون هدایت رو همه جهان می شناسن و میدونن چه بزرگیه و خوشبختانه ادمای حقیری مث شما نمی تونن از شان و عظمت این بزرگوار بکاهن شما هم بهتره کنار خیابون بساط پهن کنید تا اینکه نظر راجع به چیزی بدین که بوی سوختنون رو درآورده
خیلی حقیرید خیلی
بوف كور!
|
Germany
|
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
۳
تنها با شما نيستم كه با خوانندگان هم هستم. چرا هدايت را تحقير مي كنيد ؟ كجاي هدايت غربزده بود ؟ هدايت رنج مي برد كه ما در ايران سالكي و كچل و غيره داريم. وقتي در ايران اينقدر اذيتش كردند كه ديوانه اش خواندند . بهش كافر و مرتد گفتند . گفتند هر كي كتابهايش را بخواند خودكشي مي كند و چه ها كه نگفتند ! چه توقعي داريد كه هدايت غربي ها را ترجيح ندهد ؟ بعد حالا كه هدايت مرده است باز اين حرفها را از سر گرفته ايد ؟ حالا چه سود از هجو يك پيش كسوت ؟ همه غربي ها يك بادبادك هوا مي كنند افتحار مي كنند ما ايراني ها همه اش همديگر را تخريب مي كنيم ؟
dast be ghalam
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
۲
آقای رهگدر صحبت های شما را راجع به "صادق هدایت"خواندم.متاسفانه بوی حسد می داد بهتر است آشنایی خودتان را با آقای هدایت بیشتر کنید انسان های سطحی نگری مثل شما چشمشان را برای دیدن جایگاه بلند هدایت و امثال وی در ادبیات غنی ایران باز نمی کنند.در ضمن اگر شما شخصا با اقای هدایت مشکل دارید دلیل نمی شود به عقاید دیگران بی احترامی کنید.و دیگر اینکه به شما پیشنهاد می کنم در مورد تحصیلات آقای هدایت بیشتر جستجو کنید حرفهایتان ناشی از نا آگاهی است.درک هنر و ذهن خلاق را هر کسی ندارد...
آوا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۶
۲
تحصیلات عالی در معتبرترین دانشگاه ها؟؟!! جدا که خنده داره!!! ایشون رو از دانشگاهی که با راند پدر و عموش به اونجا رفته بود اخراج کردن و در ایران.حتی موفق به گرفتن دیپلم هم نشد!!