۲۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۱

مناظره شیخ مفید درباره ازدواج موقت

شیخ مفید در این مناظره به آیه سوم و چهارم سوره نساء اشاره می کنند و به کلمه اجرت استناد می نمایند.
کد خبر : ۶۷۱۵۰

به گزارش صراط به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، در درس تفسیر قرآن خود که با حضور صدها نفر از طلاب و فضلای حوزه علمیه در مسجد اعظم قم برگزار می شود، گفت: یکی از اختلافات شیعه و اهل سنت راجع به نکاح موقت است که بحث های مفصلی پیرامون آن انجام شده است.

وی بیان داشت: شیخ مفید مناظره ای با علمای اهل سنت داشته است که در این مناظره تهمت هایی به شیعه زده شده است و نکاح موقت خارج از صفات مومنین در آیه (والذین هم لفروجهم حافظون) عنوان شده است.

وی بیان داشت: شیخ مفید در این مناظره به آیه سوم و چهارم سوره نساء اشاره می کنند و به کلمه اجرت استناد می نمایند.

حضرت آیت الله جوادی آملی، ادامه داد: اجرت که در این آیه ذکر شده است با مهریه در نکاح دائم متفاوت است، پس این آیه در بیان مشروعیت نکاح موقت است.

وی بیان داشت: در استدلال باید به تمامی قرآن توجه داشت و نباید یک قسمت را بدون درنظرگرفتن بخش دیگر تفسیر کرد.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم، بیان داشت: اهل سنت نباید از نظر دور داشته باشند که روایات صحیحی از پیامبر اکرم(ص) در مشروعیت این نوع نکاح وارد شده است و بسیاری از صحابه متعه زاده هستند.

وی بیان داشت: علامه طباطبایی و علامه امینی هر دو در نجف درس خوانده بودند و آذری زبان بودند و مراوداتی با یکدیگر داشتند که روزی علامه امینی برای علامه تعریف کرده بود که یکی از علما به دیدار من آمد و قصد داشت با من صحبت کند که در این فاصله نظرش به کتاب های روی میز من جلب شد و شروع به مطالعه کرد و بعد از مدتی قصد ترک مجلس را داشت که از او دلیل حضورش را پرسیدم که گفت من آمده بودم اینجا که به شما توصیه کنم در بحث های خود با مخالفین مذهب، آرام تر موضع بگیرید اما در این فاصله که کتاب های آنها را مطالعه کردم متوجه شدم شما در مقابل تند روی ها و اتهامات این چنینی آنها است که این گونه موضع گیری می کنید.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: یکی از صفات مومنین امانت داری عنوان شده است که امانت دارای دو بخش امنیت الهی شامل تکالیف الهی و امانات مردم می شود.

وی بیان داشت: در روایات در ذکر احوال ائمه(ع) هنگام نماز بیان شده است که صورتشان سرخ می شده است و حالت عجیبی پیدا می کردند که بخاطر ادای امانت الهی بوده است.

این استاد حوزه علمیه قم، با تاکید بر اینکه حفظ امانت الهی بسیار سنگین است، بیان داشت: نباید تعارف کنیم در بین ده هزار نفر شاید یک نفر درست به ادای امانت الهی نمی پردازد.

وی با اشاره به سیره امیر المومنین(ع) در امانت داری و حفظ بیت المال، بیان داشت: پنجاه دولت فعلی در خاورمیانه تحت حاکمیت امام علی(ع) بود اما وقتی ظرف های عسل را می آوردند، حضرت استفاده نمی کرد.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
Kazakhstan
|
۱۵:۰۷ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۱
۳
۶
حالا این ازدواج موقت کجا مفید و کجا مضر است?
ناشناس
|
Kazakhstan
بعضی جاها!!
سيدجواد
|
Kazakhstan
با سلام در مورد ازدواج موقت كخ كجا مفيده در جايي كه برنامه ريزي صحيح باشه به اينصورت كه حالت لوسي نگيره و باعث سود جويي نشه يعني ذهن شخصو آزاد كنه. بعضيها ازدواج موقت رو فقط از ديد جنسي نگاه ميكنند. در صورتي كه اينطور نيس ازدواج موقتمثل ازدواج دائمه در ب آرامش رسيدن مرد و زن در حالت روحي واگه مردي تعدد ازدواج موقت داشت قطع يقين از اين حالت سر در گمي خسته ميشه و بدنبال همدم هميشگي ميره و در جايي خوبه كه شخص الان امكان ازدواج دائمه نداره و فقط چون ميخواد آتيش نفسشو كم كنه ازدواج موقت ميكنه
و در نميشه گفته بده فقط اگه كسي امكان ازدواج دائمه داشته باشه بهتر كه ازدواج دائم بكنه.
الانسان حريص ما منع اگه انسانو از چيزي منع كني حريص تر بهش ميشه
بنظر من اگه بشه چندين نفر از استادان برجسته روانشناسي و جامعه شناسي گفتگو كنند در اين مورد خيلي از مشكلات جنايي كشور كم بشه بقول قديميا مسجدم توالت ميخواد بابا جوون كشور هم بايد جايي داشته باشه براي ارزاي مسايل جنسيش
در ضمن من خودم متاهلم
نورا
|
Kazakhstan
حالت لوسی!!!!؟؟؟؟
من
|
Kazakhstan
توی روایات اومده که وقتی امام زمان ظهور کنن همه میگن این امام زمان نیست
این دینی که ایشون می گه یه دین جدید و انحرافیه
می دونید چرا؟
چون احکاممون به نفع تفسیر شدن
چون احکام ثانویه دست آویز خوبی شده
هیچ مرد متاهل و تامینی حق نداره ازدواج مجدد بکنه
و این کار عین ظلم به جنس ضعیفه
منظورم از ضعیف ضعف جسمانی و احساسیه نه ضعف فکری
نرگس
|
Kazakhstan
ازدواج موقت هیچ اشکالی نداره کلا حلالا طیبا. فقط پیروان عمر لعنت الله علیه قبول ندارن ازدواج موقتو
علی
|
Kazakhstan
سلام
آقا یا خانوم من
شما کاسه داغتر از آش نشو اگه بحث ،بحثه خیانته پس خدا رئیس خائنان هستش چون دستور به ازدواج موقت داده درسته؟
در ضمن این همه فساد رو چه جور میخوای جلوشو بگیری ولو بالفرض که خیانت به خانومها بشه یه سوال دارم جنایت بهتره(زنا) یا خیانت؟
من
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۶ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۱
۱۵
۱۱
آخه یکی بیاد واسه من روشن کنه ازدواج مجدد برای مرد متاهل که کمبود نداره چرا صحیحه؟

این غیر بی احترامی و بی ارزش شمرده شدنه زنه؟

مگه زن ها حیوونن که بتونن ببینن شوهرشون بایکی دیگست؟

کدوم مردی می تونه تحمل کنه زنش به یه مرد دیگه ابراز احساسات کنه؟

من کاری به شرع ندارم من دارم از جنبه ی احساسی می گم

تازه زن که خیلی احساساتش لطیف تر و تحریک پذیرتر از مرده

خدایی که من می شناسم عمرا به مخلوقش که اینقدر براش مهمه ظلم نمی کنه

شوهر من دو بار ازدواج موقت داشته و جفتشم من در جریان بودم

شاید به جرات بتونم بگم توی اون 5 ماه که ایشون دو تا ازدواج داشت 50 سال پیر شدم

به خدا، خدای من راضی به این ظلم ها نیست

مراجع عزیز تو رو خدا شبهه ها رو برطرف کنید

ما زنها مجتهده امین لازم داریم که احکامو از دید صرف مردونه تفسیر نکنه

چرا همه ی مراجع مرد هستن؟

چرااااااااااااااااااا؟
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
سلام یادتون نره که تاکید شرع بر تک همسری بودن است .
و اگر شوهرتون دوباره ازدواج کردند حتما شما در زندگی مشترک کمبدی گذاشتین که ایشان احساس نیاز کردند.
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
حسین جان اصلا هم اینطور نیست!
بعضی مردها هوس باز و تنوع طلب و تهوع آورن !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
ببين چه كمبودي از شوهرت رو نتونستي پر كني ؟
ايراني
|
Iran (Islamic Republic of)
حسين آقا مردها بيش از حد هوسران شدن.....اينهم از صدقه سر قانون هاي ازادي است كه سران مملكت همه جوره براي امثال خودشون به اسم اسلام وارد اين مملكت كردن...كساني ور ميشناسم كه هيچ جوره كم نميذارن براي شوهراشون....اما مردها متاسفانه هوسران شدند....صيغه و صيغه بازي رو يه مشا هوسران باب كردن....چون قانونگذارهاش مردن....وقتي يكي از وزراي اسبق كشور توي تريبون عام مجلس از پسر 14 ساله دفاع ميكنه كه اين با شوتش چكار كنه يعني از سن 14 سالگي خودكنترلي،صبر،تذكيه نفس و...توي وجود يك مرد از نوجواني ميكشه...ووقتي اين پسر به سن ازدواج مي رسه يك هوسران تمام عيار شده كه ديگه تمايلي به ازدواج نداره.....واي برما....واي بر كساني كه اسلام رو به نفع خودشون مصادره كردند
من
|
Iran (Islamic Republic of)
جناب ناشناس چون بنده کمبودی برای شوهرم نذاشته بودم و از هر نظر سعی خودمو کردم که بهترین باشم بعد 5 ماه دست از پا درزتر برگشت پیش خودمو و هنوزم که هنوزه شرمندمه
ضمنا مگه زندگی خاله بزیه که مرد به بهونه ی کمبود بخواد بی خیالش شه و بره سراغ نفر بعد
عزیزم مشکلات تا یه حدودی قابل چشم پوشی ان
مردی می تونه ازدواج مجدد داشته باشه که زنش تمکین نداشته باشه نه اینکه حالا زیاد با هم تنظیم نباشن
حالا یه سول اگه زن از مردش راضی نبود چیکارکنه؟
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
هیچی!
بایدبره بمیره!!!
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
حسین جون به سوال من جواب بده:
حاضری دخترت یا خواهرت صیغه بشن؟
حسين
|
Iran (Islamic Republic of)
چه اشكال دارد . خواهر من مي تواند صيغه بشه ولي دخترم نه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
من عزيز. من هم يك خانم هستم. اما با قانون ازدواج موقت به طور كلي مخالفتي ندارم. چون روي اين مساله خيلي حساس بودم و در موردش مطالعه كردم. همونطور كه خودت گفتي عمرا خدا به مخلوقش ظلم نميكنه و جواز ظلم رو هم صادر نميكنه. توي قرآن هم گفته شده "و ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمة للمومنين و لا يزيد الظالمين الا خسارا" (سوره مباركه بني اسرائيل آيه 81). "في قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا"(سوره مباركه بقره آيه 9) يعني آيات و احكام الهي در مورد كسي كه دلش پاكه شفايي براي دردهاست و كليد حل مشكلات؛ اما اگر كسي دل مريض و هوس‌آلودي داشته باشه، همين آيات شفا دهنده قرآن ميتونه بر مرضش اضافه كنه و باعث افزايش خسران اون فرد بشه. اين خصوصيت اين دنياست كه براي مثال، از كشف انرژي اتمي هم استفاده‌هاي مثبت ميشه و هم بمب اتم ساخته ميشه.
در قرآن فقط برخي اصول كلي مطرح ميشه و بعد مفسرين و واضعان قوانين شرع بايد شرايط و تبصره‌هاش رو از جميع احاديث و روايات و سنت استخراج كنن. متاسفانه در اين زمينه هيچ‌وقت به خانمها براي عرضه تفكرات و سوالات و مباحثاتشون اونطور كه بايد ميدون داده نشده، و نه تنها تبصره‌هايي براي جلوگيري از سوء استفاده از اين قانون وضع نشده، بلكه معمولا احاديثي در مورد مجاز بودن اين مساله پررنگ شده، اما احاديث درباره شرايط و موقعيت استفاده از اين مساله، و مذموم بودن سوء استفاده و هوسراني، به دست فراموشي سپرده شده.
و مهمتر اينكه اين همه نكات و دستورات كاربردي براي كنترل فكر و شهوت در دوران تجرد و حسن معاشرت و رفع مشكلات جسمي و روحي زناشويي در زندگي دايم، كه در متون اسلامي غني ما موجوده، متاسفانه در نظام آموزش و پرورش و رسانه‌هاي ظاهرا اسلامي ما مورد غفلت قرار ميگيره.
در جواب سوال آخرتون. تطابق جسمي صد در صد كه خيلي آرمانيه و شايدم نشدني. اما رسيدن به حداكثر ارضا هم توي دين دستوراتي داره كه در كتب مربوطه آورده شده و هم گرفتن مشاوره روانشناختي و فيزولوژيكي(پزشك زنان، و پزشك ارولوژي براي آقايان) ميتونه مشكل رو تا حد زيادي حل كنه. براي تطابق فكري و روحي هم كه آدم قبل از ازدواج بايد خوب چشماشو باز كنه، هرچند بعد از ازدواج هم مشاوره ميتونه تا حدي تاثير گذار باشه.

حسين عزيز، قضاوت قطعي شما كه گفتين"حتما شما كمبودي گذاشتين" خيلي غير منصفانه و باعث تاسفه.
ناشناس
|
-
|
۱۴:۰۴ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۱
۸
۳
حالا اگر مرد کمبودی بذاره زنش باید چکار کنه آیا اون هم میتونه ازدواج موقت کنه.
maryam
|
-
zanha mesle mardha namak nashnas nistan
hamin ke shohareshoon dooseshoon dashte bashan chesheshoon donbale kese digei nist
ناشناس
|
-
چه خوب گفتي مريم عزيز.
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۱ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۱
۴
۳
یه زن شوهرش مرده یا طلاق گرفته
هیچ کاری هم بلد نیست به غیر از خانه داری
چه راهکاری پیشنهاد دارید که اون زن تمام نیاز ها تاکیدا تمام نیاز های خودشو پاسخ بده

ازدواج موقت فقط به خاطر هوسرانی مردان نیست که بعضی اوقات به خاطر اینه که یه زنی یه سرپناه داشته باشه
من
|
Iran (Islamic Republic of)
چقدر هم همه ی مردها دنبال اینن که ازدواج مجدد کنن که زنه نجات پیدا کنه
خدایا منو ببخش که فکر کردم مردا به خاطر هوس اینکارو می کنن
آخه تقصیر من نیست خدا جون تقصیر این چشم های بی ادبه که از نزدیک داره این چیزا رو می بینه
نمی فهمه اونیکه اون می بینه دروغه
اینی که این آقا ادعا می کنه درسته
مردا کلا فرشته ان
اصلا هم وقتی یه ... کنار خیابون وایساده همشون سعی نمی کنن سوارش کنن
اصلا
اصلا
"آقا مجید لطفا خودتونو گول نزنید"
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
خانم و یا اقای عزیز
من گفتم که همه رو با یه عینک نبین
بله اطراف شما کسانی هستند که انگونه اند که شما میگی ،ولی دنیا یه کم فقط یه کم از دنیای اطراف تو بزرگتره و افراد با ویژگی های دیگری که شما تا حالا تجربه نکردی زندگی میکنند
دیوما مگه شک داری که مردها فرشته های سیبیلو هستند؟
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
فرشته های سیبیلو!؟
قاه قاه قاه قاه!
باحال بود مجید!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
مجيد جان اون خانم براي ارضاي تمام نيازهاش تاكيدا تمام نيازهاش! نياز به يك راهكار مطمئن و دائمي داره نه ازدواج موقت.
ضمنا مطمئن باش توي زندگي خودش حاضره از گشنگي و فلاكت بميره اما خودش حاضر نيست يه زن ديگه بياد و زندگيش رو از هم بپاشه. مرگ خوبه واسه همسايه.
يه زن وقتي وارد زندگي كس ديگري ميشه اول رو احساسات و انسانيت خودش پا گذاشته.
زن در ازدواج موقت هيچ تعهد و علاقه‌اي به مرد نداره. كه اگه داشته باشه موقت بودن اين ازدواج روحيه‌اش رو داغون ميكنه. نابودش ميكنه. اگر هم زن دوم دايمي مردي بشه هدفي به غير از اهداف اصيل و والاي ازدواج داره چون ميدونه مردي كه يك بار خيانت كرده همونطوري كه اينو پيدا كرده ميتونه سراغ هزار نفر ديگه هم بره. بنابراين هيچ وقت به طور جدي به اون زندگي و اون مرد دل نميده.
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۹ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۱
۴
۱۰
صیغه با فحشا هیچ تفاوتی نداره!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
تفاوت که زیاد داره نورا خانم! یکی از تفاوت هاش اینه که مرد، نسبت به بچه ای که احتمالآ از این ارتباط به دنیا میاد بی مسئولیت نیست (نمیتونه باشه) و به دلیل وجود شاهد عقد، نمیتونه پدر بودن خودش رو انکار کنه. ضمن اینکه بعد از طلاق هم تا سه ماه، زن نمیتونه ازدواج موقت داشته باشه تا راه برای بهانه جویی مرد بسته بشه.
خلاصه اینکه بهتره بدون مطالعه، درمورد مسئله به این مهمی اظهار نظر نکنی! ضمن اینکه این قضیه که گفتم، فقط یکی از تفاوت ها بود. مطالعه بیشتر بعهده خود دوستان!
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
اتفاقا چون مطالعه کردم میگم.
.... کلاه شرعیه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
شما میتونی هرطور که دلت میخواد فکر کنی نورا، ولی واقعیت، لزومآ اون چیزی نیست که در فکر شما میگذره!
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
نورا جان من هم با متعه و صیغه در برخی از شرایط مخالفم اما این کامنت شما ضد مذهب تشیعه احساساتی نشو
نرگس
|
Iran (Islamic Republic of)
واقعا هیچ فرقی نداره؟! البته از جنابعالی که واسه هر چیز بی ربط و با ربطی نظرات آشغالی میدی بعید نیست چیز حلالو بگی حرامه خانم به ظاهر نورا ولی در اصل ضلمات
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
تمام مواردی که از شروط عقد موقت است بر لزوم مشخص بودن پدر بچه مثل عدم عقد مجدد تا سه ماه برای مشخص بودن مسئولیت بچه است . این بدان مفهوم است که با پیشرفت علم در زمینه پیشگیری از بارداری و تست آزمایش دی ان ای مسئولیت سه ماهه هم منتفی میشود .
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
نرگس جون ظلمات درسته !!!اول املاشو یاد بگیر!!!
راستی چرا عصبانی شدی !؟خوب تو ........!بربخیلش لعنت!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
و البته مهریه ای که بر عهده مرد می باشد و باید در ازدواج موقت، همانند ازدواج دائم، حق و حقوق زن به شکل کامل پرداخت گردد. و مرد نمی تواند به بهانه موقت بودن ازدواج، از پرداخت حقوق زن شانه خالی کرده و مسئولیت های خود را بر عهده نگیرد!
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
عجب پس آقای ناشناس ای کاش نعوذ بالله به خدا هم یه مشاوره میدادی که یه همچین حکمی رو صادر نکنه !!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
مریم اگر منظورت از ناشناس من (۲۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲) هستم باید بگم . ازدواج موقت حکم خدا برای همه زمانها نبوده بلکه حکم پیامبر بوده برای شرایط اجتماعی آن دوران بخصوص شرایط جنگ که باعث بیوه شدن بسیاری از زنان مسلمان که نیاز به سرپرست براای اداره خود داشتند بوده و از مزایای اسلام است که به تبع شرایط زمان و اجتماعی احکامش به روز می شود .
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
جناب ناشناس یعنی تمام علما و مراجع تقلید شیعه از اول تا به حال که هر کدوم حداقل متوسط 50سال عمرشون رو در احکام و اسلام صرف کردند بالاتفاق اشتباه این حکم رو برای کلیه زمانها آوردند و شما درست میگی !!!!!!!؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
نورا جون قبول دارم كه خيلي از آقايون اين قانون رو مورد سوء استفاده قرار ميدن و شايد بعضي جاها در عمل (به خاطر يك فرد يا موقعيت خاص و نه به طور كلي) تفاوتي بين اين دو نباشه. اما شما هم ديگه خيلي سطحي نگر و بي‌انصاف برخورد ميكني.
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۱ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۱
۳
۳
از نخورده بگیر بده به خورده!!!
جالبه که نردهای متاهل بیشتر از متعه! استقبال میکنن!
حریص های بد ذات!
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
نردها=مردها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
البته زنان بد ذات و شیطان صفت هم کم نداریم که باعث گمراهی و انحراف مردان شده اند(یا حد اقل میخواستند بشوند و نتوانستند). در طول تاریخ هم زیاد داریم نمونه شو!!
من
|
Iran (Islamic Republic of)
بله زنان بد ذات
همیشه پای یک زن در میان است
به خدا بدترین و بهترین انسان ها زنند
هم حضرت زهرا زن بود هم جعده
باید از زن پرهیز کرد
من خودم زن هستم اما خیلی از بعضی زنا می ترسم
خیلی
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
کلا باید از زن جماعت ترسید
موجودات خوفناکی هستند
نمونه کسی که زیاد اینجا کامنت میزاره
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
هوووووووووووووووووووووووووووووو!
یوهاهاهاهاهاها!
میخورمت مجیییییید!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
خيلي بامزه بود نورا)))))))
اميدوارم حضور خوفناكت اين مجيدو فراري بده از اين سايت!!!
الف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۰ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۱
۴
۲
نورا خانوم همرو یکی نکون
از زمانی که روزگار به شکل امروزی شد که فلان خانوم با مانتو سر کمر و یقه تا ناف باز و کمر تنگ و پاچه شلوار تا سر زانو اومد بیرون مرد ها هم البته یک سریشون هوس باز شدن
هر روزه تو خیلی از شهر ها شاهد این هستیم که پیرمرد چندین ساله جلوی پای دختر ها وایمیسه بوق میزنه و تیکه میندازن
همه این مشکلات به دو طرف میرسه
برخی از خانوما و برخی از آقایون
آزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۷ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۱
۵
۱
من قصد توهین به کسی را ندارم اما یک سوال از تمام کسانی که موافق ازدواج موقت هستم دارم آیا شما راضی هستید خواهر یا دختر ویا احیانا مادر بیوه تان به مدت معینی صیغه (ازدواج موقت)مرد دیگری شود ؟به عبارت دیگر بین مردان تحت عنوان صیغه دست به دست بشود به نظر من ازدواج موقت به زن بعنوان یک کالا می نگرد در حالیکه چند همسری برای فردی که توانایی مالیدارد خوب است طوریکه بتواند عدالت را بین همسران رعایت کندمطمئنا هیچ کس راضی نمیشود ناموسش بین مردان تحت عنوان ازدواج موقت دست به دست شود پس چرا باید خودمان را گول بزنیم و بگیم ازدواج موقت خوب است آیا وقتی این قانون غیرت مرد را زیر سئوال میبرد میتواتند یک قانون اسلامی باشد؟پاسخ به سوال اولم میتواند ثابت کند این قانون درست واسلامی است ویا نه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
يعني اگه صيغه فقط يه بار انجام بشه و به قول شما حالت دست به دست گشتن پيدا نكنه ديگه مخالفتي ندارين؟!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۱
۰
۲
فعلی که از نظر ظاهری شاید دارای فبحی باشد در صورت حلال بودن آن حالت روانی منفی را ایجاد نمی کند برای مسلمان عدم اجرای فعل حرام بسیار مهم است لذا تا موقعی که شرع مانعی در آن نمی بیند بر مسلمان ایرادی وارد نخواهد بود البته این بخش تنها یک وجه از تاثیرات مثبت و دلیل شرعی آن است که دارای جوانب مثبت دیگری هم خواهد بود.
آزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۸ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۱
۴
۱
من یک سوال از کسانی که موافق ازذواج موقت هستند میپرسم؟ آیا شما حاضرید خواهر مادر ویا احتمالا مادر بیوه تان ازدواج موقت بکند؟ یا بعبارتی دیگه بین مردها تحت عنوان صیغه (ازدواج موقت)دست بدست بشود مطمینا کسانی که غیرت داشته باشند جواب منفی میدهند پس میتوان قانونی را که غیرت مرد را زیر سوال میبرد را یک قانون اسلامی ودرست دانست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
شما کلا نمیدونی صیغه چیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
مرگ خوبه ولی برای همسایه !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
هر کی حاضره خواهر و مادره احیانا بیوشو ازدواج موقت بده ایمیلشو بزاره که من خودم باهاش تماس میگیرم...حالا معلوم میشه چقد طرفدار داره....واسه اطلاع من یه جوونه 23 ساله که شرایطه ازدواج نداره هستم و بسیار از اینکه به گناه بیافتم هم میترسم!!!!.... صراط خجالت نکش اینو بزار تا طرفدارهای این قضیه مشخص بشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
آقاي ناشناس اولا كسي كه با اين قضيه موافقه ممكنه لزوما خواهر يا دختري كه شرايط ازدواج موقت رو داره نداشته باشه. دوما به پاي عمل كه قرار نيست برسه. چون صراط ايميل و مشخصات فردي رو منتشر نميكنه. دروغم كه حناق نمياره. ميتونه بگه آره موافقم!!!
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۸ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۱
۴
۰
این عزیزانی که موافق صیغه یا متعه یا اجرت یا............هستن توجه داشته باشن که فلسفه ی ازدواج چیزی جز بینادمرصوصی برای خانواده نیست وازدواج یعنی تعهد نه هوسرانی...ازخودتون سوال کردید که مولود ونتیجه صیغه 1های ساعتی وفرزندان بدبختی که پابه دنیایی میزارن که خبری نه ازمادر هست ونه خبری از پدر...سرنوشت بچه های صیغه چی میشه؟؟؟به نظرم خیانت به دین اسلامه ترویج این چنین تفسیرات خود رایی از دین وعزیزان یادمون نره طبق فتوی وفرموده مقام مطضم رهبری توهین به مقدسات اهل سنت حرامه حرامه...اللهم ارنا الحق حقا وارزقنا اتباعه وارنا الباطل باطل وارزقنا اجتنابه..آمین..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
اميد با همه حرفات موافقم. به خصوص ممنونم كه حرف آقا رو نقل كردي. اينو نرگس خانم بايد بخونه و به كار ببنده.
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۷:۲۸ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۱
۰
۰
پپسي كولا امشب توي ماهه بريننيگاه كنين بابا.هشتاد درصد رفتن. لعلكم تعقلون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۴ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۱
۰
۰
من يه چيزي رو فقط از آقايون مي‌خوام بپرسم. چه مجرد چه متاهل. چه جوان چه مسن. البته خطابم به معدود برادرهايي كه رابطه عاطفي با خواهرشون ندارن يا پسرهايي كه پشت و پناه مادرشون نيستن و به نوبه خودشون خون به جيگر مادره ميكنن يا پدرايي كه بچه‌هاشون رو قربوني هوس‌هاشون ميكنن نيست! سوالم هم فقط در مورد ازدواج موقت نيست. بلكه به طور كلي درباره لطمه زدن به احساسات زن و خيانت اعم از روابط نامشروع يا ازدواج موقت يا ازدواج دايم مجدد هست. آقايون (بسته به سن و شرايط) اگه پدرشون يا شوهر خواهرشون يا دامادشون دنبال چنين كارهايي برن چه احساسي پيدا ميكنن و چه برخوردي خواهند داشت؟؟؟ ممنون ميشم جوابم رو دقيق و واضح و مفصل بديد. خيلي دلم ميخواد با احساس و نگرشتون آشنا بشم.
سیروان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۶ - ۲۶ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
صراط عزیز پس چرا توهین و فحش به خلیفه دوم را منتشر کردید؟!! در ضمن صیغه با زنا هیچ فرقی ندارد. دلتون می خواهد تنوع در زندگی تون باشه، چرا تو شرع اسلام دنبال تبصره هستید. برای رضای خدا دست بردارید.
خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم