۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۴

مزایا و کاربرد روپوش پزشکی چیست؟ + انواع رنگ روپوش پزشکی

مزایا و کاربرد روپوش پزشکی چیست؟ + انواع رنگ روپوش پزشکی
کد خبر : ۵۹۳۲۷۴

در حوزه درمان و بهداشت، روپوش پزشکی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. روپوش پزشکی، کادر درمان را از تماس مستقیم با مواد مضر و خطرزا مصون داشته و از نظر روانشناسی سبب می شود تا بیماران با دیدن روپوش سفید کادر درمان احساس آرامش و پاکیزگی کنند.

همانطور که میدانید، در محیط های درمانی از آنجایی که تردد در این مکان ها بسیار بالا می باشد، محیطی آلوده به شمار می رود و باید روپوش پزشکی و زیرانداز بیمار به طور مداوم تعویض و یا شستشو شوند. همچنین در خرید رول یکبار مصرف تخت بیمار نیز باید دقت کافی را داشته باشید تا ضدآب و لطیف باشند.

ممکن است روپوش پزشکی در ظاهر لکه دار و کثیف نباشد، اما لک تنها نشانه آلودگی نیست و احتمال دارد لباسی که از نظر ظاهری تمیز است، در اصل آلوده باشد. بنابراین به همین دلیل پزشکان و پرستاران موظف هستند روپوش پزشکی خود را به طور مداوم شستشو و ضدعفونی کنند.

در ادامه مطلب به کاربرد زیرانداز بیمار، تاریخچه روپوش پزشکی و نکات مهم در خرید رول یکبار مصرف می پردازیم.

چرا روپوش های پزشکی سفید است؟

جالب است بدانید همچنان اکثر پزشکان سراسر کره خاکی، پوشیدن روپوش پزشکی سفید را به هر رنگ دیگری ترجیح می دهند و علت آن، این است که رنگ سفید حس اعتماد به نفس و مهربانی را در بیماران زنده می کند. هم اکنون بیش از یک قرن است که رنگ سفید، رنگ شاخص روپوش پزشکان بوده و سبب شده تا تصویر ذهنی ما از پزشکان همراه با روپوش سفید باشد.

 همان طور که در ابتدا گفته شد از نظر روان شناسی رنگ سفید بیانگر تمیزی و پاکیزگی است. به همین دلیل بیماران حین مراجعه به کلینیک های درمانی و بیمارستان ها انتظار دارند کادر درمانی و محیط پاکیزه و تمیز باشد.

مزایا و کاربرد روپوش پزشکی چیست؟ + انواع رنگ روپوش پزشکی

با تمام نکاتی که گفته شد جالب است بدانید قبل از قرن نوزدهم میلادی، پزشکان لباس سفید و یا روپوش خاصی داشتند و صرفا برای جلوگیری از کثیف شدن لباس رسمی خود، از پیش بند استفاده می کردند. همچنین قبل  از قرن 18 میلادی اکثر پزشکان لباس مشکی به تن داشتند و بهره برداری از خدمات علم پزشکی به ندرت برای بیمار مفید مواقع می شود و معمولا آخرین راه حل و پیش درآمدی برای مرگ بود. همین امر سبب شده بود که علم پزشکی، علمی فریبکارانه محسوب شود.

اما با آغاز قرن بیست میلادی علم پزشکی رشد و تکامل چشمگیری را تجربه کرد و علم پزشکی به یک عمل بشردوستانه تبدیل شد. از این رو با شروع قرن بیست زیرانداز بیمار و ملحفه های تخت، کلاه و روپوش پزشکان نیز به طور کلی به رنگ سفید تولید می شدند تا اعتماد بیماران را به مهارت و دانش خود جلب کنند.

انواع رنگ روپوش پزشکی کدام است؟

در حال حاضر روپوش پزشکی در رنگ و طرح های متعددی تولید و روانه بازار می شوند. درست است که اغلب روپوش پزشکی سفید است اما رنگ های دیگری همچون سبز و آبی نیز از رایج ترین رنگ های روپوش پزشکی محسوب می شوند.

 اگر دقت کرده باشید اکثر جراحان از لباس سبز یا آبی استفاده می کند؛ علت آن، این است که از نظر روانشناسی رنگ های سبز و آبی، قرمزی خون را خنثی می کنند و آن را به رنگ تیره تبدیل می کنند. این در حالی است که رنگ قرمز بر روی روپوش سفید جلوه خوبی برای بیماران نخواهد داشت و سبب ایجاد استرس بیشتر می شود. از این رو اکثر جراحان از روپوش پزشکی سبز یا آبی استفاده می کنند.

در نهایت اکثر جنس روپوش پزشکی از پلی استر و پنبه بوده و باید مقاوم و راحت باشد. علاوه بر این، جنس آن باید به گونه ای باشد که قابل شستشو بوده و به راحتی ضدعفونی شود.

مهمترین کاربرد زیرانداز بیمار چیست؟

مزایا و کاربرد روپوش پزشکی چیست؟ + انواع رنگ روپوش پزشکی

زیرانداز بیمار باید ضد حساسیت باشد و شامل ۵ لایه محافظ و پودر جذب بوده و در برابر رطوبت و انتقال آن مقاومت فوق العاده‌ای دارد. گاهی اوقات ممکن است افراد به دلیل ناتوانی، بیماری، کهولت سن، بارداری و موارد دیگر قادر به بلند شدن از روی تخت نباشند و برای رفع نیاز‌های روزمره خود نیاز به کمک داشته باشند؛ از این رو استفاده از زیرانداز بیمار بر روی تخت بسیار حائز اهمیت است.

زیرانداز بیمار محصولی بهداشتی و کاربردی بوده که در اکثر مراکز بهداشتی و درمانی از جمله اتاق عمل، بخش مراقبت‌های ویژه و سایر موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین زیرانداز بیمار در مراکز تزریقات، بخش بخیه و پانسمان حتی در کلینیک‌های دندانپزشکی نیز نقش بزرگی را ایفا می‌کنند.

 در این مراکز با استفاده از زیرانداز بیمار برای جلوگیری نشت ادرار، خون و ترشحات به تشک، در زیر بیماران و روی تشک قرار می‌گیرد و سبب می‌شود تا تشک و تخت کثیف و آلوده نشود.

به عبارتی دیگر با استفاده از زیرانداز بیمار، فرایند تمیز نگهداشتن تخت و تشک بیماران ناتوان و کم توان بسیار ساده و آسان می‌شود.

نکات مهم در خرید رول یکبار مصرف

مزایا و کاربرد روپوش پزشکی چیست؟ + انواع رنگ روپوش پزشکی

اولین و مهم‌ترین نکته در خرید رول یکبار مصرف که باید به آن دقت داشته باشید، قیمت آن است. رول یکبار مصرف در سه عرض متفاوت برای تخت‌های مراکز درمانی طراحی و تولید می‌شوند. با توجه به این مورد که ملحفه رول یکبار مصرف در گرماژ‌های ۱۵ تا ۴۰ گرم تولید شده و روانه بازار می‌شود. از این رو با افزایش ضخامت ملحفه، باید وزن پارچه مصرفی نیز افزایش پیدا کند و در نهایت قیمت خرید رول یکبار مصرف نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

به طور معمول قیمت خرید رول یکبار مصرف نسبت به کارایی آن واقعا ناچیز بوده و وجود ملحفه یکبار مصرف بر روی تخت مراکز درمانی نقش بسزایی را ایفا می‌کند.

همچنین لازم به ذکر است رول‌های معمولی با گرماژ ۱۷ تولید و مورد مصرف قرار می‌گیرند، زیرا قیمت خرید رول یکبار مصرف این گونه بسیار به صرفه‌تر است.

با استفاده از رول ملحفه یکبار مصرف برای محافظت از تشک و بالش از هر گونه آلودگی همچون خون، ترشحات بیمار و سایر موارد استفاده می شود؛ اغلب مراکز درمانی اقدام به خرید رول یکبار مصرف به صورت عمده می کنند.

سخن آخر

شرکت تولید و پخش البسه بیمارستانی طب پادرا https://paadra.com به عنوان یکی از شرکت‌های برتر و پیشرو در ایران، فعالیت خود را از سال ۱۳۹۰ با هدف تولید کالاهای مصرفی پزشکی باکیفیت آغاز نموده است. پادرا همچنان با بهره برداری از بهترین جنس مواد اولیه، تمامی روپوش های پزشکی، زیرانداز بیمار و رول یکبار مصرف را با بهترین قیمت و کیفیت تولید و پخش می کند.