۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۷
از کرامات صدا و سیما این است ...!

مناظرات بی خاصیت روی آنتن رسانه ملی

چندی نگذشت که سیاست تقابل گفتمان های مختلف در برنامه «دیروز امروز فردا» مغفول و ماند و دعوت از سلایق متفاوت چندان تداوم نیافت. از این رو مدتی است که این برنامه با رویارویی چهره های همسو و متفق در کنار هم، دیگر آن اثرگذاری سابق را نداشته و دیدن آن چنگی به دل نمی زند!
کد خبر : ۹۸۵۴۶
"صراط" – مقام معظم رهبری در جایی پیرامون گفتگو و مناظره فرموده اند: «گفتگو و مناظرات سیاسی باید ادامه پیدا کند که موجب شوک به جامعه نشود و حالت انفجاری پیدا نکند.»

معظم له همچنین در جای دیگری در ارتباط با مناظرات ریاست جمهوری سال 88 اظهار داشتند: «اما این رقابت ها و مناظرات، كه ابتكار مهمى بود؛ ابتكار جالبى بود؛ خیلى صریح بود، خیلى شفاف بود، خیلى جدى بود. این مناظره‌ها تو دهن آن كسانى زد كه از بیرون تبلیغ می كردند كه این رقابتها نمایشى است، واقعیت ندارد. دیدند نخیر، واقعیت دارد؛ جدى در مقابل هم ایستاده‌اند، با هم بحث میكنند، با هم استدلال می كنند. بنابراین مناظره‌ها و گفتگوها بسیار از این جهت مثبت بود. البته آثار مثبتى داشت، عیوبى هم داشت.»

مناظره و گفتگو به جهت تشریک عقاید و تجمیع افکار، همواره مورد تأیید و تأکید همگان بوده و هست. از این رو قرارگیری دو نظریه و گفتمان متفاوت در برابر یکدیگر، علاوه بر آنکه نقاط ضعف و قوت آن دو را آشکار خواهد کرد، موجب اتخاذ بهترین راهکار جامع الاطراف خواهد شد.

در طول تاریخ 34 ساله جمهوری اسلامی نیز مناظرات گوناگونی در حوزه های مختلف برگزار گشته و رسانه ملی نیز پخش گردیده است.
اولین تجربه صدا و سیمای جهوری اسلامی در پخش مناظرات را می توان در اوایل پیروزی انقلاب جستجو نمود.
مناظراتی که اکثر قریب به اتفاق آنها، با توجه به نزدیکی به رفراندوم جمهوری اسلامی در تاریخ 12 فروردین 58، بیشتر جنبه سیاسی به خود گرفته بود.
در این مناظرات بود که شهیدان مطهری و بهشتی و ... به نمایندگی از موافقان برقراری نظام جمهوری اسلامی در برابر مخالفان عمدتاً کمونیست مسلک و لیبرال ها، قرار می گرفتند و دلایل و براهین عقلی مزیت استقرار حکومت اسلامی را بر می شمردند.



پس از آن برگزاری رفراندوم و برپایی رسمی نظام جمهوری اسلامی بود که به دلیل آغاز جنگ تحمیلی 8 ساله و درگیری با گروهک های معاند در داخل، مناظرات تلویزیونی به فراموشی سپرده شد که البته با توجه به دلایل برشمرده فوق، عدم برگزاری آن قابل توجیه و اغماض بود.

پس از فراغت از جنگ و پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل، بود که مناظرات و گفتگوهای سیاسی از سرگیری شد، اما نه در صدا و سیما بلکه در دانشگاه ها و مراکز آکادمیک!

در این میان اما سال 76 را می توان به عنوان نقطه عطفی در تغییر رویه صدا و سیما دانست. در این سالها بود که با روی کار آمدن دولت اصلاحات و خواست افکار عمومی، جلسات علنی دادگاه غلامحسین کرباسچی، شهردار وقت تهران که به اتهام فساد مالی دستگیر شده بود، از رسانه ملی پخش گردید.



با توجه به اینکه جلسات دادگاه کرباسچی، مناظره نبود اما پخش اینگونه جلسات از رسانه ملی پس از سالها، نوعی تابوشکنی محسوب می شد و فضای سنگین و جو مسکوت سابق را تلطیف می نمود.

در همین سالها، با وجود آنکه تب مناظره و گفتگو میان دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب در سالن های گردهمایی دانشگاه های سراسر کشور داغ داغ بود، اما پخش مستقیم این دست گفتگو ها در رسانه ملی کماکان محلی از اعتنا نداشت و واژه ای بنام مناظره در صدا و سیما همچنان تعریف نشده بود!

خط مشی محتاطانه صدا و سیما همچنان تا اواخر دهه 80 مستدام بود. در طی این سالها رسانه ملی سعی داشت تا با ابتکاراتی همچون افتتاح شبکه بین المللی خبر و نیز راه اندازی بخش خبری 20:30، طرحی نو در اندازد و بدین ترتیب با یک تیر دو نشان بزند، هم کمبود وجود مناظرات در رسانه ملی را جبران کند و هم ژست منتقدین وضع موجود را به خود بگیرد!

با گذر زمان و فرا رسیدن موعد انتخابات ریاست جمهوری دهم، اما اوضاع کاملاً متفاوت شد. برای اولین بار نامزدهای تصدی سمت ریاست جمهوری در مقابل هم قرار گرفتند و رو در رو و بدون هیچ ملاحظه ای در برابر دیدگان ملت مناظره کردند.



پخش زنده مناظرات انتخاباتی فارغ از معایبش، مزیتی بی نظیر داشت و آن مشارکت 85 درصدی رأی دهندگان ایرانی در انتخابات ریاست جمهوری دهم بود.
پس از برگزاری این مناظرات بود که پخش برنامه هایی چالشی و مناظره محور از شبکه های مختلف سیما کلید خورد و تا حدودی هم با موفقیت همراه بود.

پخش برنامه «دیروز امروز فردا» را نیز می توان در زمره برنامه های موفق در زمینه مناظرات گفتمانی گنجانید.
برنامه «دیروز امروز فردا» را می توان در حکم سری دوم مناظرات انتخاباتی دانست که در اوایل به روی آنتن رفتنش، بینندگان و طرفداران زیادی را به خود جذب کرد.
در برهه زمانی شکل گیری «دیروز امروز فردا» یکی از دلایل توفیق آن را می توان در دعوت مهمانانی با گرایش های سیاسی متفاوت و بعضاً نا همسو جستجو کرد.
افرادی از جناحین اصول گرا و اصلاح طلب که در چهارچوب اصول نظام، معایب و مزایای طرف مقابل را متذکر می شدند و شبی پر تب و تاب و هیجان انگیز را برای بینندگان تلویزیونی رقم می زدند.
در این میان اما چندی نگذشت که این سیاست در برنامه «دیروز امروز فردا» مغفول و ماند و دعوت از گفتمان های متفاوت چندان تداوم نیافت.



از این رو مدتی است که این برنامه با رویارویی چهره های همسو و متفق در کنار هم، دیگر آن اثرگذاری سابق را نداشته و دیدن آن چنگی به دل نمی زند!
بیننده تلویزیونی انتظار تأیید و تصدیق اظهارات طرفین مناظره از سوی یکدیگر را ندارد و منتظر است تا گفتگو و مناظره ای چالشی و انتقادی را مشاهده کند. فلذا اینطور گفتگوها را نمی توان مناظره نامید بلکه می باید نام مفاهمه بر روی آن گذاشت، چراکه هیچگونه اختلافی میان دو طرف در این قبیل مفاهمات، بروز نخواهد کرد!

حال با توجه به نزدیکی به ایام انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، انتظار آن می رود که با دعوت از افرادی با گرایش ها و سلایق مختلف سیاسی، بار دیگر فضای شور انگیز مناظرات انتخاباتی سال 88 در اذهان تداعی شود و انتخاباتی پرشور تر از آنچه در انتخابات دهم ریاست جمهوری رخ داد، در 24 خرداد 92 برگزار گردد.
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۱
۴
۱
آخه با دعوت از امثال --- مثلا" مي خواهيد چه چيزي را بفمانيد ؟ ايشان چه دردي از جامعه دوا مي كند ؟ يكي مي خواهد خيلي چيزها را به اين بنده خدا بفهماند .
یاسر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۱
۳
۳
آقای صراط اینکه به زمین و آسمان دارید گیر الکی میدید دیگه به برنامه ی دیروز امروز فردا گیر ندید.خودتون شاهد بودید که تا چند برنامه ی قبلش از گروه های مخالف همدیگر دعوت میکرد و خودمون شاهد مناظرات بودیم.اینکه میبینید چند برنامه از شخصیت های همسو استفاده میکنی،دلیلش مساله ای دیگر است.برای مثال در برنامه ی سردار کوثری و آقای پناهیان موضوع برنامه اخلاق سیاسی بود که هر کدام از منظر مجلس و اسلام این بحث رو مورد گفتمان قرار دادند.این مورد را هم باید در نظر گرفت که اصلاح طلب ها به راحتی در این برنامه شرکت نمیکنند چون حق را میبینند و گاهی هم کم می آورند در بحث ها.
بیایید به حق به مسایل نگاه کنیم و نه اینکه گیر بدیم به بقیه تا خودمان را بالا بکشیم.و این هم نباشد از روی کینه ی شخصی در صراط مطلب بگذارید اخوی.
موفق باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
احسنت
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۱ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۱
۱
۰
موافقم ببینید هر کس (البته در سطح بلا مثل تئوریسین ها وطرفدارن شناخته شده جریانها ) در برنامه های صدا وسیما خصوصا مناظره ها باید حضور داشته باشند تا سطح آگاهی مردم بالا بره و مردم به راحتی جریانها وماهیت اونها را بشناسند که نمونه موفق اون مناظره شریعتمداری واصغر زاده بود که ادامه پیدا نکرد.
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۶ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۱
۱
۱
چون دلشان به حال بی بی سی و دیگر شبکه می سوزد همه که مثل من فضول نیستند تا پشت بام خانه های مردم را دید بزنن ببینن برنامه های صدا و سیما باعث کم شدن بشقاب ها شده یا بیشتر شدن آن.
سيدازقم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۱
۰
۰
بچه هاي صراط با همه نقص هائي كه دارند بعضي وقتها خيلي ماه مي شند!عزيزان صراط واقعا كه از دل ما سخن ميگوئيد! نميدونم صدا وسيما مردم مارو چه چيزي فرض كرده كه به اين گفتگوهاي بي خاصيت كه جذابيتي حتي براي اصول گراها هم نداره داره ادامه ميده! مسئولين در خواب صداو سيما با اين كارهاتون مردم را از برنامه هاي تلويزيون فراري داديد و به سمت ماهواره كشانديد با دستهاي خودتون! مگه قبول ميكنند اينها!! من نميدونم چه كساني وبا چه تفكري اونجا مسئوليت دارند! واقعا نميدونم!! يا شافي همه رو شفا بده!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۹ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۱
۲
۰
دیروز امروز فردا رویه جالبی داره وقتی بازدیدش کم میشه یهو تو یه برنامه یه اصلاح طلب و اصولگرا میاره میندازه به جون هم مثل شریعتمداری و اصغر زاده تا برنامه بازدیدش زیاد بشه بعد 5 تا سری و قسمت پشت سر هم اصولگرا با اصولگرا میاره با موضوعات مناظره ---
يكي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۳ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۱
۰
۱
صراط جان بگم؟بگم؟
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
وای نگو نگو نگو!
مجي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۸ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۱
۱
۱
صدا وسيما ملت رو سركار گذاشته!
اينا كه مناظره نيست؟ مدعوين قربان صدقه هم ميرندوهيچ مورد چالشي در بحثاشون نمي بيني . جاذبه مناظرات به همان بحث ها واختلاف نظرهاست نمونه اش مناظره آقايان شريعتمداري و عسكراولادي و....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۶ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۱
۱۷
۶
خوبه شما هم فهمیدید که این مناظرات بی خاصیت هستند! دادگاه علنی بهترین نوع مناظره است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۴ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۱
۰
۳
همش تهدید و توهین و سیاه نمایی و افشاگری، عجب زندگی مزخرفی دارید شما سایتهای زرد شایعه پراکن
صمد آقا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۳ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۱
۳
۱
امروز دیروز فردا دیگه اعتبارش رو ازت دست داده چون نتونست اصالت بی جناحی خودش رو حفظ کنه.
البته نقش جناب دکتر یامین پور عزیز بسیار نقش قشنگ و شجاعانه ای بود که متأسفانه وجود این عزیز به کام بعضی از این آقایون این وری ها و حتی اون وری ها خوش نیامد.
وحید جان دوستت داریم ودلمون برات تنگ شده.
دخترشیرازی
|
Iran (Islamic Republic of)
صمد اقا حرفا میزنیدا!! اقای یامین پور اتفاقا خیلی جناحی عمل میکردن! ایشون یه زمانی از نویسندگان رجانیوز بودن! دیگه شما بخون تا اخرش...
صمد آقا
|
Iran (Islamic Republic of)
دختر شیرازی محترمه:
دکتر یامین پور جناح مردمی داشت ، که اکثریت مردم هم دین دار ، مبارزه و شجاع هستن لذا جناب یامین پور هم اگه جناحی در رجانیوز داشته بخودش مربوطه اما جلوی تلوزیون و اون برنامه ی سنگین و تخصصی نتونست جناحی عمل کنه چون فلسفه ی برنامه مخاطبینی فهیم مثل مردم هستن و میبایست اصالت برنامه حفظ بشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۳ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۱
۱
۲
این تیتر رو میزنی تا چند تا خل و چلی که با اصل نظام مشکل دارن برات کامنت بذارن؟
سجاد
|
Netherlands
|
۰۱:۴۵ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۱
۱
۰
چه عجب یه مطلب بدرد بخور تو این سایتتون زدید ...
نیما
|
Netherlands
|
۰۱:۴۶ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۱
۰
۲
خوبه ..
واقعا یکم از این مسال حاشیه بی اهمین و بچه گانه بیاید برون
و انقد درصدد تخریب بعضی از چهره ها و خوب نشان دادن بعضی از چهره های بیاید بیرون
و یکم منصفانه به مسائل بپردازید خوبه
بنظرم بیشتر به شعارتو که اون بالا نوشتید نزدیک بشید که همون بهتر که بهش بگیم "شعار" بیاید. فکر میکنم بیشتر برعکسش صحیح هست با کسانی عقد اخوت بستید!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۱ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۱
۱
۰
با این حرفتون موافقم البته متاسفانه ما هنوز به این درجه آگاهی نرسیده ایم که بتوانیم مستدل و بر اساس منطق طرف مقابل را مجاب کنیم. البته پیشرفتهای بسیار خوبی نیز داشته ایم. مثل مناظره دیشب نماینده خودروسازان و نماینده مجلس خیلی جذاب متین و باوقار و منتهی به نتیجه که فکر کنم قاطبه مردم متوجه شدند گرانی خودرو زیر سر کیست!!اما فارغ از همه اینها باید گفت دو طرف مناظره بسیار باوقار حرفهای خود را زدند.اگر به ماهیت قضیه بپردازیم می بینیم که مجری نیز بسیار مسلط و بی تنش هدایت می کرد. بنابر این پیشنهاد می کنم اگر قرار است مناظره ای برگزار شود شبکه 1 اینکار را انجام دهد چون پرسنل با تجربه تر و جا افتاده تری دارد که واقف بر امورند نه شبکه 3 که پرسنل جوان --- دارد.ممنون. البته صراط عزیز راجع به آن مطلبی که در مورد برنامه دکتر عباسی زده بودی اخلاق حرفه ای را رعایت نکردی و خودت یکطرفه به قاضی رفتی و همین مارا اندکی مکدر ساخت. بازم ممنون
مهدی
|
-
|
۰۹:۴۰ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۱
۱
۰
واقعا گل گفتید مناظره به آن می گویند که طرف اصلاح طلب واصولگرا روبروی هم بنشینند ومواضع یکدیگر را مشخص کنند نه اینکه دونفر به اصطلاح اصولگرا را بیاورند وهرچی دلشان بخواهد نثار دیگران بکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۳ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۱
۱
۰
مثل اینکه مدیران صدا و سیما ----- که بدانند مناظره یعنی گفتگوی دو شخص با دو دیدگاه مختلف و متعارض نه دو شخص دارای افکار یکسان که مدام قربان صدقه همدیگر بروند. حداقل به خاطر حفظ ظاهر هم شده این اصل را رعایت کنند
حیدار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۱
۰
۰
این مطالب رو مینویسید معلوم است که مدیریت دست شما نیست!

شما از طرفی منتقدید به این برنامه هایی که به چالش نمیکشند جامعه رو؟؟
و از طرفی با بی تقوایی ژورنالیستی برنامه چند روز پیش رو کوبیدید وشخصی از شخصیتهای طراز بین المللی رو مقابل امام گذاشتید ونظام
واقعا قصد شما از این که این مطالب ضد ونقیض میزارید چی هست؟؟؟؟


آدم باید یا رومی رومی باشه یا زنگی زنگی !
نمیشه که زیگزالی حرکت کرد!!!
حسين
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۴ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۱
۲
۰
مناظرات دو طيف همسو مسخره كردن خود ومخاطبان است.
اما چه كنيم كه مصاحبه رييس جمهور هم پخش مستقيم نمي كنند
پس چه توقعي داشته باشيم ازديروز امروز فردا............
یاسر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۲ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۱
۳
۱
واقعا که همه ی نظرات رو پخش نمیکنید.
آیا به این میگید عدالت؟؟؟؟
فقط بلدید بگید انحراف.
بابا کدوم انحراف. بیا ثابت کن که انحراف در مش---- و دفترش هست. بیا اثبات کن منتظریم
محمد مهدي مشكين قلم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۱
۱
۱
متاسفانه تلويزيون ما مثل ان زمان ديگر بي طرف نيست بلكه كمي يا بهتر بگويم ------- وگرنه كه ميتوان امثال دكتر عباسي و پناهيان و رائفي پور و طالب زاده و قاسمي را اورد و با هر كدام از اين كله گنده هاي معاند روبرو كرد تا ببينيم منطق چه كسي بر صندلي حق مينشيند ولي صدا و سيما -------- و سالي يكبار يك پناهيان و يك دكتر عباسي و امثالهم را مياورد تا صحبت كنند انهم سربسته
در اوايل انقلاب امثال شهيد ديالمه و شهيد ايت و شهيد لاجوردي و شهيد بهشتي و شهيد مطهري پته ضد انقلاب و اين روشن فكران دين گريز را روي اب ميريختند با ادله محكم اما الان صدا و سيما پر شده از ادم هايي كه يك بچه مذهبي در انها پيدا نمي شود
ديروز امروز فردا هم برنامه خوبي بود اونم تا زماني كه يه طرفه بود اما الان بيخود شده از مجري قبليش دكتر يامين پور تو شيراز پرسيديم كه چرا رفتي از برنامه ؟
گفت : من نرفتم بلكه بيرونم انداختن
گفتيم چرا ؟
گفت : گفتن تو زيادي مذهبي هستي و زياد آقا آقا ميكني و به درد تلويزيون نميخوري
دخترشیرازی
|
Iran (Islamic Republic of)
اتفاقا کسی یامین پور رو بیرون نکرد! خودش به صورت خودجوش!! نخواست اجرا کنه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۱
۱
۰
مردم ايران ظرفيت اين مسايل رو ندارن
اگه تو امريكا اوباما و رامني با هم مناظره ميكنن از اون طرفم نميان پته همديگرو رو اب بريزن
ولي تو ايران يكيشون كه كم بياره واسه جمع كردن خودش نظامو نابود ميكنه