۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷

هواشناسی ایران ۳ آذر / بارش باران و برف ۵ روزه در ۱۴ استان؛ هشدار سیلاب و کولاک

سازمان هواشناسی از بارش باران و برف طی امروز تا یکشنبه آینده در ۱۴ استان کشور خبر داد و نسبت به کاهش ۱۰ درجه‌ای دما، سیلاب و کولاک برف در برخی مناطق هشدار داد.
کد خبر : ۵۷۷۰۴۴

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی، امروز با نفوذ جریانات شمالی به غرب سواحل دریای خزر ابرناکی و بارش در شرق اردبیل، گیلان و مازندران پیش‌بینی شده است. همچنین در خراسان جنوبی و مناطق جنوبی خراسان رضوی ابرناکی و بارش باران روی می‌دهد.

هواشناسی ایران ۳ آذر / بارش باران و برف ۵ روزه در ۱۴ استان؛ هشدار سیلاب و کولاک برف

به گزارش تسنیم، پنجشنبه بارش در استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران و غرب گلستان همراه با کاهش ۸ تا ۱۰ درجه‌ای دما ادامه خواهد داشت. در اردبیل و ارتفاعات البرز بارش‌های به صورت برف است.

بعدازظهر پنجشنبه دامنه‌های زاگرس شامل جنوب کرمانشاه، ایلام، لرستان، ارتفاعات شمال خوزستان و چهارمحال و بختیاری ابرناکی و بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی جمعه در استان‌های اردبیل، گیلان، کرمانشاه، همدان، شمال لرستان، شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری و شمال کهگیلویه و بویراحمد بارش پراکنده و در شمال شرق کشور وزش باد و کاهش نسبی دما پیش‌بینی شده است.

شنبه هفته آینده در سواحل دریای خزر و شمال شرق کشور ابرناکی و بارش خفیف باران خواهیم داشت. روز یکشنبه در اکثر مناطق کشور جو آرام و آسمان صاف خواهد بود.

طی ۲ روز آینده خلیج فارس و روز پنجشنبه دریای خزر مواج خواهد بود. همچنین از امروز تا اواسط هفته آینده در اکثر شهر‌های صنعتی و پرجمعیت غلظت آلاینده‌های جوی افزایش و کیفیت هوا کاهش می‌یابد.

توصیف سامانه: نفوذ توده هوای سرد و سامانه بارشی

زمان شروع: اواخر وقت چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۹/۰۳

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۰/۰۹/۰۵

نوع مخاطره: بارش باران همراه با وزش باد، در مناطق با اقلیم گرم با رعدوبرق، در مناطق با اقلیم سرد و ارتفاعات بارش برف و در شمال با کاهش محسوس دما.

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۹/۰۳: گیلان، شرق اردبیل.

پنجشنبه ۱۴۰۰/۰۹/۰۴: گیلان، اردبیل، مازندران، غرب گلستان، شمال شرق خوزستان، ایلام، شرق لرستان و جنوب کرمانشاه.

جمعه ۱۴۰۰/۰۹/۰۵: گیلان، شرق اردبیل، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه و ایلام.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی معابر عمومی، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، کاهش دید و لغزندگی جاده‌ها، احتمال کولاک برف در گردنه‌های کوهستانی و احتمال تأخیر در پرواز‌ها

توصیه: پرهیز از هرگونه رفت و آمد غیر ضروری، به ویژه در مسیر‌های بین شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها

توصیف سامانه: تشدید پایداری هوا

زمان شروع: پنجشنبه ۱۴۰۰/۰۹/۰۴

زمان پایان: پنجشنبه ۱۴۰۰/۰۹/۰۴

نوع مخاطره: انباشت و افزایش غلظت آلاینده‌ها همراه با کاهش کیفیت هوا

منطقه اثر: اصفهان، کرج و تهران.

اثر مخاطره: افزایش محسوس شاخص کیفیت هوا توأم با رشد پتانسیل غلظت آلاینده‌ها تا شرایط ناسالم برای تمامی گروه‌های سنی و در صورت عدم رعایت و کنترل منابع آلاینده، احتمال شرایط بسیار ناسالم به ویژه در مناطق پر تردد و صنعتی وجود دارد.

توصیه: مدیریت جهت کاهش تردد خودرو‌ها و کنترل فعالیت واحد‌های صنعتی، تأکید بر عدم تردد برای تمام گروه‌های سنی و جلوگیری از فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز.

توصیف سامانه: پایداری در جو

نوع مخاطره: افزایش غلطت آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا.

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۹/۰۳: اراک، ارومیه، اصفهان، تبریز، تهران، کرج و مشهد.

پنجشنبه ۱۴۰۰/۰۹/۰۴: اراک، ارومیه، تبریز و مشهد

اثر مخاطره: افزایش شاخص کیفیت هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس و احتمال رشد آن تا ناسالم برای تمام گروه‌ها در مناطق صنعتی و پرتردد در صورت عدم کنترل منابع آلاینده (ثابت و متحرک).

توصیه: پرهیز از تردد‌های غیر ضروری، به ویژه سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری، عدم فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز، مدیریت سوخت و زمان فعالیت واحد‌های صنعتی در سطح و حومه کلان شهرها.