۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
قابل توجه رئیس جدید رسانه ملّی

چرا صداوسیما تکرار می‎‌‌کند؟!

در روز‌های اخیر برخی مسئولین رسانه ملّی با توجیهی عجیب و غریب و عذری بدتر از گناه، پخش سریال‌های تکراری را تصمیمی هوشمندانه و عاقلانه تلقّی نموده و به جای عذرخواهی از محضر مخاطبین، آن را اقدامی جسورانه خوانده‌اند!
کد خبر : ۵۷۶۶۳۹

سریال‌های شبکه‌های سراسری تلویزیون به نسبت سال‌های پیش به شدّت دچار افت کیفی و محتوایی شده‌اند؛ تا جایی که امسال پس از پایان دو ماه عزاداری محرم و صفر، برخلاف ادوار گذشته هیچ سریال تولیدی و مناسبتی از شبکه‌های مختلف تلویزیون به ویژه شبکه‌های یک و دو پخش نشد. تأسف بار آنکه شبکه‌های یک و دو سیما بعد از اتمام اولین سریال تکراری، دومین سریال تکراری خود را نیز روانه آنتن تلویزیون کرده‌‎اند!

چرا صداوسیما تکرار می‎‌‌کند؟!

واقعیت این است که سیمافیلم در سال‌های اخیر مبتنی بر عدم راهبرد و برنامه مشخص و مدوّن و نیز ضعف رویکرد مسئله محور خود، هیچ کارنامه مثبت و قابل قبولی از خود به جای نگذاشته است.

رهبر حکیم انقلاب در آبان ماه سال ۱۳۹۷ با اشاره به اهمیت حوزه خطیر سریال سازی، خطاب به کارگردانان و هنرمندان صداوسیما فرمودند: "دفاع از عظمت ایران، از فرهنگ ایران، از خانواده ایرانی، از حرکت باشکوه ملّت ایران، فقط با سخنرانی و نگارش نیست؛ هنر باید میدان‌دار باشد. جایگاه فیلم و سریال در این میان بسیار برجسته است. در سریال‌ها به مسائل ملّی بپردازید؛ از شهدای عزیز، از دفاع مقدّس، از انقلاب، از سبک زندگی اسلامی، از انگیزه‌های ایمانیِ ملّت و مظاهر آن، از ایستادگی‌شان در برابر اَبَرجنایت‌کاران و مفسدان عالم، از راه‌پیمایی و اربعین بگویید؛ عظمت و استقلال و شجاعت و ظرفیّت‌های علمی و عملی این ملّت را با زبان هنر بیان کنید. پرداخت درست و هنرمندانه این موضوعات بسی جذّاب و پُرمخاطب است، هم در داخل کشور و هم در دیگر کشور‌ها و ملّت‌ها".

این توصیه حکیمانه امام جامعه نشان می‌دهد آنگونه که باید و شاید اتفاقات فرهنگ‌ساز در عرصه سریال‌سازی تلویزیون هنوز رقم نخورده و این حوزه خطیرِ جریان‌ساز، کماکان در ورطه تساهل و تسامح و سوءمدیریت سیمافیلم گرفتار است.

نکته تأسف بار آنکه پس از انتقاد برخی اهالی فرهنگ و هنر نسبت به ضعف مشهود تلویزیون در عرصه سریال‎سازی، در روز‌های اخیر برخی مسئولین رسانه ملّی با توجیهی عجیب و غریب و عذری بدتر از گناه، پخش سریال‌های تکراری را تصمیمی هوشمندانه و عاقلانه تلقّی نموده و به جای عذرخواهی از محضر مخاطبین، آن را اقدامی جسورانه خوانده‌اند!

مطالبه افکار عمومی این است که در دوره جدید مسئولیت رسانه ملّی، پیمان جبلی ضمن اصلاح رویکرد حاکم بر سریال سازی صداوسیما و تقویت بنیادین این حوزه در ساحات محتوا و قالب، سه اصل اساسی زمان شناسی، موقعیت‌شناسی و مخاطب‌شناسی را در دستور کار قرار دهد و با پیش بینی مقتضی آنتن تلویزیون برای فصل زمستان، تولیدات در خور شأنی را تقدیم مردم فهیم ایران اسلامی نماید.