۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵

خرید و فروش گیاه سنبل آبی ممنوع است

خرید و فروش گیاه سنبل آبی ممنوع است
معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط‌زیست گیلان با اشاره به ممنوعیت خرید و فروش بودن گیاه سنبل آبی گفت: خریدوفروش این گیاه مهاجم و غیربومی ممنوع بوده و مردم می‌بایست با عدم خرید، تکثیر و رها کردن آن در طبیعت موجب آلوده شدن تعداد بیشتری از اکوسیستم‌های آبی استان نشوند.
کد خبر : ۵۷۶۶۲۴

منصور سربازی امشب در جمع خبرنگاران با بیان اینکه گیاه سنبل آبی همچنان در حال رشد در تالاب انزلی است، اظهار کرد: در چند وقت اخیر متأسفانه شاهد آلوده شدن بیشتر تالاب‌ها، آب‌بندان‌ها و آبگیر‌های استان به گیاه مهاجم و غیربومی سنبل آبی نسبت به سال‌های گذشته هستیم.

به گزارش فارس، وی یکی از دلایل افزایش رویش گیاه سنبل آبی را رهاسازی آن در پهنه‌های آبی دانست و گفت: مردم با خریدوفروش این گیاه و نگهداری آن در خانه به‌عنوان یک گیاه زینتی پس از مدتی آن‌ها را در پهنه‌های آبی استان رها می‌کنند و این گیاه نیز با توجه به قدرت تکثیر غیرجنسی‌اش در مدت‌زمان کوتاه تکثیر می‌شود و قادر است ظرف مدت دو هفته حجم توده‌اش را دو برابر کند.

به گفته معاون محیط‌ زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط‌زیست گیلان در حال حاضر بسیاری از مکان‌های جدید آلوده، پهنه‌های آبی تفریحی استان هستند و مشخص است همشهریانی که برای گردش به این مناطق رفته‌اند، سنبل‌های آبی را از روی ناآگاهی و شاید هم از سر دلسوزی در اکوسیستم‌های آبی رهاسازی کرده‌اند.

سربازی، با اشاره به ممنوع بودن خرید و فروش بودن گیاه سنبل آبی بیان کرد: خریدوفروش این گیاه مهاجم و غیربومی که ریشه و اصالتی از آمریکای جنوبی دارد ممنوع بوده و مردم می‌بایست با عدم خرید، تکثیر و رها کردن آن در طبیعت موجب آلوده شدن تعداد بیشتری از اکوسیستم‌های آبی استان نشوند.