۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵
مدیر اورژانس بیمارستان سینا مطرح کرد؛

پاسخ به ابهامات کرونایی/ از ماسک نزدن تا مخالفت با واکسن زدن

مدیر اورژانس بیمارستان سینا، درباره مهم ترین موضوعات و مباحث پاندمی کرونا به خصوص در ایامی که اغلب مردم واکسن زده اند، توضیحاتی ارائه داد.
کد خبر : ۵۷۶۵۶۲

حسین کرمانپور، درباره اهمیت استفاده از ماسک گفت: برخی حاضر به زدن ماسک نیستند، چون معتقدند دی اکسید کربن وارد ریه‌ها می‌شود، اما چنین تصوری درست نیست.

پاسخ به ابهامات کرونایی/ از ماسک نزدن تا مخالفت با واکسن زدن

وی ادامه داد: اگر جایی بروید که آنجا بوی عطر در فضا منتشر شده باشد بی شک از طریق ماسک هم این بو را احساس می‌کنید. پس وقتی بوی عطر از زیر ماسک هم استشمام می‌شود بدان معنا است که هرچیزی از داخل ماسک هم بیرون می‌آید. جالب اینکه ذرات دی اکسید کربن بسیار ریزتر از ذرات عطر است. این ذرات از ماسک خارج شده و اکسیژن هم به درون ماسک وارد می‌شود.

کرمانپور گفت: همین مسئله را درباره ماسک هم می‌گویند که وقتی ماسک می‌زنیم اکسیژن داخل ماسک استشمام نمی‌شود؛ چنین چیزی صحت ندارد. چون ماسک‌ها طوری طراحی شده است که اکسیژن را به داخل برده و دی اکسید کربن را خارج می‌کند. مطرح کردن چنین مواردی شایعه‌ای بیش نیست.

وی درباره مدت زمان اثر واکسن کرونا افزود: به طور کلی مدت زمان اثر واکسن‌ها متفاوت است. بر اساس آنچه که در مقالات علمی گفته شده است بین ۶ تا ۸ ماه و حتی یک سال هم اثربخشی دارند. البته اثربخشی این واکسن بستگی به واکنش سیستم ایمنی بدن دارد که قابل ارزیابی است. درست به همین علت است که برای کادر درمان دوز یادآور یا بوستر می‌زنند.

مدیر اورژانس بیمارستان سینا درباره واکسیناسیون بیماران دیابتی و افرادی که به فشار خون مبتلا هستند، گفت: تا این لحظه غیر از بیمارانی که کورتن‌های شدید مصرف می‌کنند؛ هیچ محدودیت مصرف واکسن برای این بیماران در مقالات نیامده است. افرادی که مبتلا به بیماران مزمن هستند قبل از زدن واکسن با پزشک خود مشورت کنند.

وی افزود: اتفاقاً بیماران قلبی و کسانی که سابقه سکته و یا ترومبوز دارند توصیه می‌شود که حتماً واکسن بزنند، چون خود بیماری کرونا ۲۰ برابر بیشتر از واکسن می‌تواند لخته ایجاد کند.

کرمانپور درباره شایعات مربوط به عوارض واکسن و احتمال نازایی بعد از تزریق، گفت: تا این لحظه بر اساس مقالاتی که در سراسر دنیا منتشر شده است چه واکسن ایرانی و چه واکسن خارجی عوارض خاصی جز عوارض شایع واکسن که برای همه رخ داده نداشته است. درد و التهاب در بازو و همچنین کمی بدن درد عوارض ناشی از واکسن کرونا است که نتیجه واکنش و سیستم بدن است.

وی افزود: شایعاتی که درباره عوارض واکسن می‌گویند تا به حال گزارش نشده است. این شایعات برای همه واکسن‌ها از ۳۰۰ سال پیش بوده است. طبق مقالات منتشر شده تا این لحظه هیچ گزارشی درباره ناباروری بعد از تزریق واکسن گزارش نشده است. بسیاری از افرادی که قصد بارداری داشتند و به علت بیماری کرونا این تصمیم را به تعویق انداختند بعد از تزریق واکسن اقدام به بارداری کردند که خوشبختانه تحت نظرند و مشکل خاصی در دوران بارداری ندارند.

مدیر اورژانس بیمارستان سینا درباره شایعات مربوط به مرگ و میر بعد از تزریق واکسن کرونا گفت: طبق تحقیقاتی که در اسکاتلند شده است از بین ۳ میلیون و ۲۰۰ نفر که واکسن زده‌اند حدود ۲۳۶ نفر از این افراد فوت شده‌اند که طبق آمار ۷ هزارم درصد می‌شود. جالب اینکه اکثر این افراد که فوت کردند به بیماری‌های دیگری مبتلا بودند.

وی ادامه داد: ثابت شده است که واکسن مانع بیماری شدید و مرگ و میر می‌شود و میزان بستری‌ها به خصوص در «آی سی یو» را کاهش می‌دهد.

کرمانپور به مهر گفت: تزریق واکسن در کنار رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و قرار نگرفتن در محیط‌های آلوده باعث می‌شود که شانس ابتلاء به کرونا کاهش یابد. به طور حتم اگر واکسن زده شود، اما شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت نشود نتیجه مورد نظر حاصل نمی‌شود. تنها اکتفا کردن به واکسن منجر به اتفاقی می‌شود که در اروپا رخ داده و همه‌گیری بیماری کنترل نشده است.

وی افزود: ما در تزریق واکسن‌ها به کیفیت توجهی نداریم و به اثر بخشی واکسن توجه می‌کنیم. تکنولوژی واکسن‌ها متفاوت است. آن چیزی که در کشور خودمان هست از ۸۰ تا نزدیک به ۹۰ درصد اثر گذاری دارد. به طور کلی در ساخت همه واکسن‌ها از موادی استفاده می‌کنند که هیچ ضرر و زیانی برای هیچ بخشی از بدن نداشته باشد.

کرمانپور درباره شبهات مطرح شده در خصوص سکته جوانان بعد از تزریق واکسن، گفت: کسانی که مخالف واکسن هستند مجبورند از داده‌هایی استفاده کنند تا مردم را بیشتر بترساند. این افراد اگر بگویند که واکسن تب و یا بدن درد ایجاد می‌کند که کسی به حرفشان گوش نمی‌دهد. آنها مجبورند از کلماتی استفاده کنند که مردم تحریک شده و بترسند.