۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۷
پدیده‌ای به نام «والدین ـ دانش‌آموز»!

والدینی که به جای فرزندشان مشق می‌نویسند!/ وقتی مامان‌ها برای بچه‌ها حضوری می‌زنند

فضای آموزش مجازی، تمام ضابطه‌های آموزش حضوری را به هم ریخت؛ به ویژه که آموزش غیرحضوری در دنیای مجازی بنا نهاده شده است؛ دنیایی پر از ماجرا، بازی و اطلاعات.
کد خبر : ۵۷۶۵۶۰

کرونا که آمد، مدارس تعطیل شد و آموزش‌ها از کلاس درس حضوری به درون گوشی‌های موبایل، تبلت و رایانه‌ها نقل مکان کرد؛ شاید ظاهر این آموزش، معلمی در آن سوی خط و دانش‌آموزانی در سوی دیگر باشد که نمی‌توانند به صورت حضوری در کنار هم باشند اما فقط همین نبود.

والدینی که به جای فرزندشان مشق می‌نویسند!/ وقتی مامان‌ها برای بچه‌ها حضوری می‌زنند

فضای آموزش مجازی، تمام ضابطه‌های آموزش حضوری را به هم ریخت؛ به ویژه که آموزش غیرحضوری در دنیای مجازی بنا نهاده شده است؛ دنیایی پر از ماجرا، بازی و اطلاعات.

در این شرایط، بچه‌ها فضای جدیدی را تجربه می‌کردند؛ آنهایی که تا چند وقت پیش از داشتن موبایل و تبلت منع می‌شدند، حالا وسیله درس خواندن‌شان شده بود و در کنار آموزش، سرک کشیدن به این دنیای جدید، اتفاق عجیبی نبود.

مادر یک دانش‌آموز کلاس چهارم به خبرنگار فارس گفت: من نمی‌دانم بچه‌ها چطور درس می‌خوانند. کل کلاس مجازی یک ساعت هم نمی‌شود در حالی که بچه‌ها وقتی به مدرسه می‌روند، نصف روز در مدرسه هستند. به نظرم در این مدت بچه‌ها چیز زیادی یاد نگرفتند.

وی ادامه داد: بچه‌ها بیشترین ساعت را در گوشی موبایلشان به سر می‌برند اما وقت کمی را برای درس خواندن صرف می‌کنند و مابقی آن به بازی و گشت و گذار است. این گوشی را هم که نمی‌توانیم از دستشان بگیریم.

** پدیده‌ای به نام «والدین ـ دانش‌آموز»!

اما همه ماجرای آموزش مجازی، عدم یادگیری بهینه دانش‌آموزان یا گذراندن وقت در فضای مجازی نیست؛ بلکه اتفاقات دیگری نیز در پس آن وجود دارد که موجب دغدغه معلمان شده است؛ پدیده‌ای به نام «والدین‌ ـ دانش‌آموز»!

خانم محمدی معلم یک مدرسه ابتدایی در تهران است؛ او در خصوص پدیده «والدین ـ دانش‌آموز» گفت: برخی والدین بر این باورند که اگر به جای فرزندشان مشق بنویسند یا حاضری بزنند، به او خدمت کردند و نمی‌گذرانند که نمره پایین بگیرد.

وی ادامه داد: این موضوع خیلی نگران کننده است که برخی مادران، به جای فرزندشان مشق می‌نویسند و متأسفانه حتی تلاش می‌کنند یک جوری بنویسند که به نظر آید که فرزندشان نوشته است. مثلا می‌نویسند و پاک می‌کنند یا کج می‌نویسند. به نظرم نه تنها این والدین اجازه نمی‌دهند که فرزندشان آموزش ببیند بلکه باعث می‌شوند فریب دادن را هم از این سنین فرا بگیرد.

این خانم معلم اضافه کرد: برخی والدین، به جای فرزندشان، سر کلاس حاضری می‌زنند؛ در حالی که اصلا گوشی تلفن دست دانش‌آموز نیست. مثلا خواب است یا به همراه یکی از اعضای خانواده جایی رفته است. جالب این است که هر وقت هم می‌خواهیم با این دانش‌آموزان تصویری صحبت کنیم یا می‌گوییم voice (صدایتان) را بفرستید، می‌گویند اینترنت ضعیف است.

والدینی که به جای فرزندشان مشق می‌نویسند!/ وقتی مامان‌ها برای بچه‌ها حضوری می‌زنند

** نمی‌خواهم فرزندم در کلاس تنبل باشد

والدین هم در این خصوص مطالبی دارند و عنوان می‌کنند که کمک مادر و پدرها به بچه‌ها،‌ برای همه دانش‌آموزان وجود دارد و اگر آنها کمک نکنند، فرزندشان عقب می‌ماند.

مادر یک دانش‌آموز کلاس ششم به خبرنگار فارس گفت: اوایل پسرم، خودش تمرین‌ها کلاسی را حل می‌کرد اما کم‌کم دیدم او از همه دیرتر جواب‌ها را می‌فرستد یا تکالیف معلم را ارسال می‌کند؛ حتی معلم کلاس برایم پیام گذاشت که فرزندتان کندتر از دیگر بچه‌ها فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه معتقدم درس پسرم خوب است و او را در یادگیری و آموزش کُند نمی‌دانم، ادامه داد: یکبار با یکی از مادران همکلاسی‌ها فرزندم که صحبت می‌کردم میان گفت‌وگویمان متوجه شدم که در تمام ساعت کلاس، مادر کنار پسرش حضور دارد و خب این موضوع به این معنی است که به او کمک می‌کند.

این مادر دانش‌آموز اضافه کرد: در حقیقت این مادران هستند که به جای بچه‌ها جواب می‌دهند و مسائل را حل می‌کنند و اگر دانش‌آموز، خودش مسائل را حل کند، دانش‌آموز تنبل است. چون دیرتر به جواب می‌رسد.

** تورم نمره ماحصل کمک دیگران یا تقلب

ماحصل کمک دیگران یعنی در دوره ابتدایی، کمک والدین و در دوره‌های بالاتر تقلب، تورم نمره است؛ یعنی دانش‌آموز نمره‌ای را می‌گیرد که شایستگی آن را نداشته است.

علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش هم به موضوع تورم نمره اشاره کرد و گفت: بر اساس شواهد و قراین و نه مطالعات علمی، می‌بینیم که نمرات دانش‌آموزان در برخی پایه‌ها و درس ها تورم دارد.

وی توضیح داد: تورم به معنای این است که اگر در یک درسی، میانگین نمرات در شرایط عادی غیرکرونایی 12 بوده است اکنون به 15 و 16 رسیده است و غیرعادی جلوه می‌کند زیرا روندهای ما در رشد، روندهای چند صدمی است. وقتی تورم دارد یعنی تمایل سیستم آموزشی برای اینکه این دانش‌آموزان را عبور دهد یا اینکه نتوانسته است در مرحله سنجش و ارزشیابی یک سنجش واقعی از میزان کیفیت و یادگیری داشته باشد نمره دانش آموز را داده است و می‌توانیم تحلیل کنیم که اهداف آموزشی محقق نشده است اما نمره افزایش پیدا کرده است؛ تورم نمره بیشتر در میان پایه‌هاست.

 کمرئی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های فکری ما این است که افت پنهان و آشکار اتفاق افتاده باشد البته فقط منحصر به کشور ما نیست و در سطح جهان این اتفاق افتاده است، ادامه داد: امسال طرح تعمیق یادگیری دانش‌آموزان را ارائه دادیم که در قالب کلاس‌های تقویتی و جبرانی تابستان دنبال شد و توصیه‌هایی در آن طرح داشتیم که مدارس و معلمان به ارزشیابی‌های آغازین متفاوت‌تر نگاه کنند.

وزارت آموزش و پرورش به مدارس توصیه‌ کرده است که در ابتدای آموزش‌های حضوری، حتما از دانش‌آموزان درباره آموزش‌های قبلی، ارزشیابی کنند تا از بابت یادگیری سال گذشته دانش‌آموزان، اطمینان حاصل کنند.

اما والدین نباید فراموش کنند که با مشق نوشتن و پاسخ دادن سؤالات به جای فرزندشان در آموزش مجازی، در مسیر موفقیت فرزندشان قرار نگرفتند.