۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹

ریزش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا

ریزش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا
طبق تحلیل نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از وضعیت بازار سکه و طلای داخلی طی یک هفته اخیر، کاهش قیمت اونس جهانی طلا از یک سو و کاهش نرخ ارز در داخل از سوی دیگر سبب شد که در کنار کاهش تقاضا و معاملات، سکه و طلا هفته را نسبت به ابتدای هفته با رند کاهشی به پایان برساند؛ به گونه‌ای که هر قطعه سکه ۳۹۰ تا ۴۰۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۵ هزار تومان کاهش قیمت را در این هفته تجربه کرده است.
کد خبر : ۵۷۶۵۴۲

محمد کشتی‌آرای اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت، اونس جهانی تغییرات کمی داشت و از ۱۸۶۶ دلار تا ۱۸۷۰ دلار در نوسان بود. اما در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه)، قیمت هر اونس طلا به ۱۸۶۵ دلار هم رسید که نسبت به ابتدای هفته یک دلار کاهش یافت، اما در حال حاضر به ۱۸۵۵ دلا رسیده است؛ بنابراین می‌توان گفت که بطور متوسط در هفته‌ای که گذشت، قیمت هر اونس جهانی طلا ۱۱ دلار کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: از سوی دیگر در داخل نیز در یک هفته اخیر نرخ ارز سیر نزولی داشت و از ۲۸ هزار و ۷۵۰ تومان در ابتدای هفته به ۲۸ هزار و ۱۵۰ تومان در پایان هفته رسید. براین اساس کاهشی شدن دو عامل نرخ ارز و اونس جهانی طلا سبب شد که قیمت انواع سکه و طلا در بازار‌های داخلی با کاهش مواجه شود. بطور معمول زمانی که قیمت‌ها سیر نزولی پیدا می‌کند، تقاضا، خرید و در کل دادوستد‌ها کاهش پیدا می‌کند؛ در این هفته نیز باتوجه کاهش قیمت سکه و طلا، شاهد کاهش تقاضا در بازار بودیم.

از ارزش سکه ۴۰۰ هزار تومان و از ارزش هر گرم طلا ۴۵ هزار تومان کاسته شد

وی در رابطه با تغییرات قیمت‌ها در آخرین معاملات هفته نسبت به ابتدای هفته، گفت: در یک هفته اخیر هر قطعه سکه تمام طرح جدید با ۳۹۰ تا ۴۰۰ هزار تومان کاهش قیمت به ۱۲ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان و سکه تمام قدیم نیز با کاهش بطور متوسط ۳۰۰ هزار تومانی در پایان هفته به ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. قیمت نیم سکه نیز به شش میلیون و ۴۲۰ هزار تومان کاهش یافته و بدین ترتیب نسبت به ابتدای هفته به طور میانگین ۸۰ هزار تومان ارزان‌تر شده است. ربع سکه با افت ۷۰ هزار تومانی قیمت به سه میلیون و ۷۲۰ هزار تومان رسیده است و سکه‌های یک گرمی نیز با کاهش ۵۰ هزار تومانی نسبت به ابتدای هفته، دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: قیمت طلای آب شده (۱۷ عیار) که مبنای معاملات طلا است، با توجه به کاهش قیمت اونس جهانی طلا در طول این هفته ۸۰ هزار تومان به ازای هر مثقال کاهش یافته و به پنج میلیون ۳۷۵ هزار تومان رسیده است. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار در پایان هفته با قیمت یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۲۴ عیار با قیمت یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان دادوستد شده و براین اساس هر گرم طلای ۱۸ عیار به نسبت ابتدای هفته بطور متوسط ۴۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۲۴ عیار ۵۵ هزار تومان افت ارزش داشته‌اند.

کشتی‌آرای تصریح کرد: همانطور که اشاره شد، نبود تقاضا و کاهش داوستد‌ها منجر به کاهش حباب سکه شد. در طول هفته‌ای که گذشت بطور متوسط ۸۵ هزار تومان از حباب سکه کاسته شد و در حال حاضر حباب سکه در محدوده ۲۱۰ هزار تومان قرار دارد.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران برای هفته پیش‌رو نیز پیش‌بینی کرد: برای هفته آینده نیز به نظر می‌رسد که تغییرات قیمت اونس جهانی در محدوده نوسانات ۱۰ تا ۱۵ دلار باقی بماند. اما احتمالا با مدیریتی که بر روی نرخ ارز صورت می‌گیرد، نرخ ارز در همین محدوده باقی بماند.

به گزارش ایسنا، لازم به ذکر است که این ریزش قیمت‌ها در این هفته در حال رخ داد که هفته پیش از آن (هفته منتهی به ۲۱ آبان ماه)، رکورد بالاترین قیمت سکه و طلا طی شش اهه اخیر شکسته شد و در پی بیشترین رشد قیمت طلا در بازار‌های جهانی طی شش ماهه اخیر و همچنین نوسانات افزایشی نرخ ارز در داخل، قیمت سکه و طلا به بیشترین میزان خود در شش ماهه اخیر رسید.