۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۵

امیرعبداللهیان: برای رسیدن به یک توافق خوب آماده‌ایم

امیرعبداللهیان: برای رسیدن به یک توافق خوب آماده‌ایم
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی تلفنی دوشنبه شب با لوییجی دی‌مایو، وزیر امورخارجه و همکاری‌های بین المللی ایتالیا درخصوص وضعیت روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و بین المللی گفتگو و تبادل نظر کرد.
کد خبر : ۵۷۶۲۷۷

وزیر امور خارجه کشورمان روابط دیپلماتیک صد و شصت ساله ایران و ایتالیا را پشتوانه خوبی برای توسعه روز افزون مناسبات دو کشور در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی توصیف کرد و تصریح نمود که دولت جدید ایران مصمم است در فضایی مبتنی بر احترام متقابل و با تکیه بر ظرفیت‌ها و فرصت‌های نهفته در مناسبات، همکاری خود با کشور‌های دوست از جمله ایتالیا را توسعه دهد.

به گزارش ایسنا، امیر عبداللهیان با ابراز خشنودی از فراهم بودن بستر‌های همکاری دو کشور به ویژه در حوزه صنعت، کشاورزی، پزشکی، علم و فناوری و مانند این‌ها با توجه به پیوند‌های قدیم، بر حفظ و تقویت آن تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین ارسال واکسن در قالب کوواکس به ایران را از جمله نکات قابل توجه در همکاری‌های دوستانه دو کشور برشمرد.

امیر عبداللهیان با اشاره به موضوع مذاکرات پیش‌رو در وین، تاکید نمود که تمامی طرف‌ها به این درک مشترک رسیده اند که آمریکا مقصر اصلی و مسئول وضعیت فعلی است و برخی طرف‌ها در رفتاری غیر مسئولانه با سکوت در مقابل زیاده خواهی آمریکا، در پیش‌آمدن شرایط غیر قابل قبول فعلی نقش داشته‌اند.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: دولت جدید ایران دولتی عملگرا و نتیجه محور است. ما دیدگاهمان را با اطراف مذاکره به اشتراک گذاشته ایم و برای رسیدن به یک توافق خوب آماده‌ایم. این امر مستلزم بازگشت کامل طرف‌های مذاکراتی به تعهداتشان است.

امیر عبداللهیان همچنین در خصوص افغانستان ضمن تاکید دوباره بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از تشکیل دولت فراگیر در این کشور، حضور نامشروع و خروج فاجعه بار آمریکا را موجب تشدید اوضاع بحرانی در این کشور و تاثیر منفی آن بر وضعیت انسانی در افغانستان و سرازیر شدن پناهجویان و آوارگان بسیار به ویژه به ایران دانست و افزود: ایران در حال حاضر میزبان حدود چهار میلیون نفر از مردم افغانستان است و لذا ضروری است سازمان‌های مسئول بین المللی به مسئولیت‌های خود نسبت به وضع این بیجا شدگان عمل نمایند.

او همچنین تاکید کرد تهران آمادگی دارد تا امکانات خود را برای انتقال کمک‌های بین‌المللی و همچنین سایر کشور‌ها از جمله ایتالیا به افغانستان را به کار بگیرد.

وزیر امور خارجه همچنین شرایط وخیم انسانی در یمن را تشریح و خواستار افزایش تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به محاصره و جنگ در یمن شد.

وزیر امور خارجه ایتالیا نیز ضمن تاکید بر عزم رم برای گسترش هرچه بیشتر روابط دوجانبه، با ابراز خرسندی از روند مثبت در ادامه تلاش‌ها برای مذاکرات پیش رو در وین، اظهار امیدواری نمود که این روند به نتایج مطلوب منتهی گردد تا شاهد گسترش بیش از پیش روابط تجاری میان ایران و ایتالیا باشیم.

وزیر خارجه ایتالیا همچنین در این گفتگو در خصوص برخی موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای نقطه نظرات خود را بیان نمود.

در پایان دو طرف یکدیگر را به دیدار در پایتخت‌های هم دعوت و بر تداوم رایزنی‌ها تاکید کردند.