۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵

خطیب زاده: گِروسی به زودی به ایران می‌آید/ در حال آزادسازی تدریجی منابع کشور هستیم

خطیب زاده: گِروسی به زودی به ایران می‌آید/ در حال آزادسازی تدریجی منابع کشور هستیم
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که از رافائل گروسی مدیرکل آژانس انرژی اتمی برای سفر به ایران دعوت شده و به زودی عازم ایران خواهد بود.
کد خبر : ۵۷۶۲۳۱

 اقای خطیب زاده در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره آزادسازی سه و نیم میلیارد دلار از منابع ایران در خارج از کشور افزود: ما در شرایط تحریم اطلاعات ریز به کسی نمی‌دهیم البته بانک مرکزی اگر مصلحت بداند این موارد را خواهد گفت.
وی اضافه کرد: اینکه امروز کالای اقتصادی وارد کشور می‌شود یعنی همه این‌ها به تدریج وارد می‌شوند و تنها هم از یک منبع نبوده، اجازه دهید در همین حد بسنده کنم.
به گزارش صدا و سیما سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی درباره ادعای گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا در یمن گفت: از جزییات این موضوع مطلع نیستم.
وی افزود: انصارالله و دولت نجات ملی یمن تا امروز مسئول کشور هستند و براساس این مسئولیت تا امروز کشور را به درستی اداره کرده اند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به سفر رابرت مالی به منطقه و برنامه کشورمان برای رایزنی با همسایگان نیز گفت: ایران با همه کشور‌های منطقه به غیر از یکی دو کشور که روابط با آن‌ها قطع است، رفت‌وآمد و رایزنی دارد.
وی ادامه داد: رفت و آمد‌ها بین تهران و این کشور‌ها حاکی از روابط نزدیک است و ما با کشور‌های منطقه درباره موضوعات منطقه‌ای صحبت می‌کنیم.
اقای خطیب زاده همچنین درباره اظهارات فیصل فرحان وزیر خارجه عربستان در مورد متتفی نشدن برقراری کنسولگری دو کشور گفت: تحول جدیدی شکل نگرفته است و منتظر اراده جدی طرف مقابل هستیم.

سفارتخانه‌های ایران پناهگاه مردم هستند
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سفارتخانه‌های ما در کشور‌های خارجی فارغ از هر ملاحظه‌ای که اتباع چگونه و چرا گرفتار شده‌اند، بعد از اینکه متوجه مشکلاتشان می‌شوند به کمک آن‌ها می‌شتابند.
اقای خطیب زاده در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره مشکل تعدادی از شهروندان ایرانی در مرز بلاروس و لهستان تصریح کرد: همکاران ما فارغ از بی‌توجهی هموطنان به همه هشدار‌های وزارت خارجه مبنی بر اینکه مراقب باشند و اینکه قاچاقچیان در دمای چندین درجه زیر صفر برخی را رها می‌کنند به مشکلات آن‌ها توجه دارند.
وی با بیان اینکا سفارتخانه‌های ایران پناهگاه مردم هستند اظهارداشت: به مردم هشدار می‌دهیم مراقب قاچاقچیانی باشند که با وعده‌های توخالی، بعضا آن‌ها را به جا‌های خطرناک می‌برند که حتی نمی‌توانیم پیدایشان کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات مجازی چین و آمریکا و تحریم چین توسط آمریکا و نیز تاثیر این مذاکرات بر روابط ایران و چین گفت: اگر ایالات متحده متوجه شود دنیا نمی‌تواند با یکجانبه گرایی این کشور به گروگان گرفته شود و نیز به رویکرد همگرایی با جامعه جهانی روی بیاورد و اگر بپذیرد سلاح تحریم را علیه کشور‌ها به ویژه چین نباید به کار بگیرد، قطعا دنیای بهتری پیش رو خواهیم داشت. باید دید کدام گفتگو‌ها به نتیجه عملی می‌رسد.
اقای خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرگزاری صداو سیما درباره حضور نیرو‌های نظامی ترکیه در سوریه افزود: در روند آستانه، ایران، ترکیه و سوریه شریک هستند و قطعا در همین سفر وزیر خارجه ترکیه هم یکی از محور‌های مذاکرات، روند آستانه و موضوعات پیش رو است.

همراهی برخی کشور‌های منطقه با رژیم صهیونیستی مذموم است
سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: نفس اینکه برخی کشور‌های منطقه با ریشه ترور و ناامنی در منطقه یعنی رژیم صهیونیستی همراه شوند، مذموم است.

آقای خطیب زاده در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره برگزاری رزمایش رژیم صهیونیستی و آمریکا با برخی کشور‌های منطقه گفت: جمهوری اسلامی بر ثبات در منطقه تاکید دارد و به دنبال این هستیم که ثبات منطقه به هم نخورد.
وی افزود: اطمینان می‌دهم جمهوری اسلامی ایران در سطحی از ثبات و اقتدار است که همه می‌دانند نباید به آن نزدیک شوند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص حضور گروهک‌های تروریستی در خاک عراق و انجام عملیات در ایران گفت: اشراف اطلاعاتی در خصوص این اقدامات وجود دارد.
وی ادامه داد: متأسفانه گروهک‌های محدودی هستند که با عملیات ایذایی از اقلیم کردستان و از خاک عراق وارد جمهوری اسلامی ایران می‌شوند و بعد فرار می‌کنند و به خاک عراق بر می‌گردند.
خطیب زاده با بیان اینکه برخورد‌ها در سطح خود انجام شده است اظهار داشت: درسطح دیپلماتیک هم اعتراض جدی و رسمی ایران به طرف عراقی اعلام و به آن‌ها گفته شده است که جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند شاهد ادامه این وضعیت باشد.
وی تصریح کرد: عراق هم باید بداند در چارچوب حسن همسایگی نمی‌تواند مأمن برخی از این گروهک‌های تروریستی شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه‌آیا در سفر اقای باقری به اروپا، طرفین درباره مذاکرات به جمع بندی رسیدند یا خیر؟ گفت: بررسی‌ها به جمع بندی رسید و در گفتگو با اعضای ۱+۴ درباره تاریخ مذاکرات به توافق رسیدیم و براساس این جمع بندی، گفتگو‌ها ادامه خواهد یافت.
خطیب زاده افزود: توافق این است که تحریم‌هایی که بعد از ۲۰۱۷ و خروج ترامپ از برجام به صورت یکجانبه و فراسرزمینی به مردم ایران تحمیل شد، یکجا برداشته شود، البته اختلافاتی در ۶ دور مذاکره بوده که همه این‌ها مورد بررسی قرار گرفت.
وی تصریح کرد: نیت و حرف‌های ایالات متحده را شنیدیم که مایلند به اعضای ۱+۴ بپیوندند، اما برای ما رفع تحریم‌ها، اطمینان از رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی مهم است که همه این‌ها در فرایند بررسی جمع بندی شده و در گفتگو‌ها مورد تاکید قرار گرفته است.