۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۳

بعد از "پدیده ابرنواختر" چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

بعد از
شاید برایتان جالب باشد که بدانید بعد از پدیده ابرنواختر چه اتفاقی رخ می‌دهد که باید گفت هابل می‌تواند به این سوال شما پاسخ دهد، چرا که این تلسکوپ فضایی تصویری از بقایای خرد شده یک انفجار کیهانی ثبت کرده است.
کد خبر : ۵۷۵۹۴۲

این بقایای خرد شده که در تصویر قابل مشاهده هستند، نوار‌هایی از گاز هستند که توسط یک ابرنواختر نوع ۱ a و پس از مرگ یک ستاره کوتوله سفید به جا مانده‌اند. این بقایای/بازمانده ابرنواختر"DEM L ۲۴۹" نام دارد.

به گزارش ایسنا "DEM L ۲۴۹" که در کهکشان ابر ماژلانی بزرگ قرار دارد، نوعی نادر از بازمانده ابرنواختر است. ابر ماژلانی بزرگ کهکشانی در همسایگی کهکشان راه شیری است. این مشاهدات با استفاده از رصدخانه پرتو ایکس چاندرا ناسا انجام شد. ماموریت ایکس‌ام‌ام-نیوتون آژانس فضایی اروپا نیز نشان می‌دهد که گاز این بازمانده ابرنواختر در طیف پرتو‌های ایکس، نسبت به حالت یک بازمانده در یک ابرنواختر نوع ۱ a، داغ‌تر و درخشان‌تر به نظر می‌رسد.

چند روز پیش، عملیات علمی تلسکوپ فضایی هابل برای دومین بار در سال جاری به حالت تعلیق درآمد. اما در حال حاضر هابل در حالت ایمن است و مهندسان ناسا در حال تلاش برای کشف مشکل هستند.

به گفته‌ی تیم هابل، تجهیزات علمی این تلسکوپ فضایی در روز دوشنبه ۲۵ اکتبر پس از آن که دچار مشکل همگام‌سازی در ارتباطات داخلی شد، در حالت ایمن (safe mode) قرار گرفتند.

در حالی که تیم هابل در حال بررسی این موضوع هستند، مشاهدات علمی این تلسکوپ به طور موقت به حالت تعلیق درآمده است، با این حال تجهیزات دیگر آن در سلامت هستند.

هابل پروژه مشترک ناسا و آژانس‌فضایی اروپا است که در آوریل سال ۱۹۹۰ به فضا ارسال شد و تاکنون نشانه‌هایی از گذر عمر نشان داده است. برای مثال، این تلسکوپ برای بیش از یک ماه در تابستان گذشته دچار مشکلی در رایانه اصلی شده بود. تیم هابل پس از فعال‌سازی سخت‌افزار پشتیبان موفق به راه‌اندازی مجدد هابل در ماه ژوئیه شدند.