۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳
من و فغانی از میزان دستمزد یکدیگر تعجب کردیم

شاهمیری: شاید به خاطر چشم‌هایم به من «داور خاص» می‌گویند

داور بازنشسته والیبال ایران گفت: نمی‌دانم چرا به من می‌گویند داور خاص؛ اما شاید به خاطر چشم‌هایم این لقب را به من دادند.
کد خبر : ۵۷۵۸۰۹

فرهاد شاهمیری پس از سال‌ها قضاوت در میادین داخلی و خارجی، بازنشستگی خود را اعلام کرد. او سابقه قضاوت در المپیک را هم دارد و توانسته داور بسیاری از بازی‌های مهم دنیا باشد. به بهانه خداحافظی رسمی شاهمیری از قضاوت با او گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

شاهمیری: شاید به خاطر چشم‌هایم به من «داور خاص» می‌گویند

چه شد که تصمیم گرفتید از دنیای داوری والیبال خداحافظی کنید؟

اواخر لیگ سال گذشته بود که گفتم، چون قضاوتم را در سال ۶۹ از ارومیه شروع کردم دوست دارم در ارومیه هم از داوری خداحافظی کنم. به همین خاطر بعد از دیدار شهرداری ارومیه و سایپا خداحافظی خود را اعلام کردم.

قرار بود در پایان فصل گذشته خداحافظی کند؛ اما این فصل پس از قضاوت در چند بازی خداحافظی کردی. دلیل این موضوع چه بود؟

پس از اینکه تعدادی از داوران از قضاوت لیگ خودداری کردند ناچار شدم خودم قضاوت چند بازی را بر عهده بگیرم تا کار روی زمین نماند و در ادامه و با بازگشت آنها تصمیم گرفتم خداحافظی کنم.

فکر می‌کنید نسل جدید داوران والیبال می‌توانند موفقیت‌های شما را تکرار کنند؟

داوران جوان برای موفقیت باید همه آیتم‌ها را داشته باشند. یک داور باید زبان انگلیسی را به طور کامل بلد باشد تا بتواند در زمره داوران موفق بین‌المللی قرار بگیرد. البته یکی دو داور آینده‌دار داریم که به آنها امیدوارم.

از شما به عنوان داور خاص یاد می‌شود. دلیل این که چنین لقبی به شما دادند چیست؟

از اینکه به من می‌گویند داور خاص تشکر می‌کنم. شاید به خاطر چشم‌هایم این لقب را به من دادند.

شما شخصیت کاریزماتیکی دارید. این موضوع چقدر در قضاوت‌هایتان به شما کمک کرد؟

فکر می‌کنم این مسئله باعث شد بازیکنان بهتر تصمیماتم را بپذیرند و قبول دارم که شخصیتم تا حدودی کاریزماتیک است.

چه اهدافی را در آینده دنبال خواهید کرد؟

من در حال حاضر در آسیا سمت دارم؛ اما به این سمت قانع نیستم و تلاش می‌کنم در فدراسیون جهانی حضور داشته باشم. من از همان ابتدا ۲ هدف ۲۰ ساله را دنبال می‌کردم. ۲۰ سال اول را با موفقیت پشت سر گذاشتم و امیدوارم بتوانم ۲۰ سال دوم هم با موفقیت همراه شود.

چرا در لیگ والیبال ایران حواشی مربوط به قضاوت داوران تا این حد زیاد است؟

مهمترین دلیلش نبود تکنولوژی مثل ویدیوچک و تبلت است. ما حتی در نور سالن‌ها هم مشکل داریم. این مسائل کار داوران را واقعا سخت می‌کند.

چندی پیش تعدادی از داوران در اعتراض به پایین بودن حقوق‌شان از قضاوت در لیگ خودداری کردند. این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من به آنها حق می‌دهم؛ اما نوع اعتراض‌شان را نمی‌پسندم. تا حالا چنین اقدامی در والیبال ایران سابقه نداشت. والیبال با فوتبال قابل قیاس نیست. یک بار من و علیرضا فغانی دستمزدی که در رقابت‌های جهانی والیبال و جام جهانی فوتبال دریافت کرده‌ایم را به یکدیگر گفتیم. واقعا هر دو نفرمان تعجب کردیم. چون اصلا قابل مقایسه نبود.