۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۹

طریق هدا: پرواز مستقیم بین ایران و پاکستان به زودی برقرار می‌شود

طریق هدا: پرواز مستقیم بین ایران و پاکستان به زودی برقرار می‌شود
رییس گمرک پاکستان گفت: طبق توافقات انجام شده بین ایران و پاکستان، پرواز مستقیم بین چندین شهر دو کشور در حال پیگیری است و به‌زودی برقرار می‌شود.
کد خبر : ۵۷۵۷۷۶

«سید محمد طریق هدا» در دیدار با رییس اتاق ایران، توقف کامیون‌های دو طرف در مرز ایران و پاکستان را ناراحت‌کننده توصیف و خاطرنشان‌کرد: «من خودم را متعهد می‌دانم و باور دارم نیازی به مذاکره در این رابطه نیست. فردا که به پاکستان برمی‌گردم موضوع را رسیدگی و تا جمعه مشکل را برطرف می‌کنم.»

به گزارش ایرنا، او با بیان اینکه برخلاف وجود روابط سیاسی نزدیک در حوزه تجارت نتوانستیم آن‌طور که باید عمل کنیم، تصریح‌کرد: روابط فرهنگی نزدیکی بین مردم ایران و پاکستان وجود دارد، اما نسل تازه‌ای از پاکستان دیگر زبان فارسی نمی‌دانند و این سنت آموزش زبان مشترک در پاکستان متوقف شده و باید احیا شود.

رییس گمرک پاکستان به مذاکرات در دو روز گذشته در قالب نشست کمیسیون مشترک و توافق‌هایی که در این مدت انجام شده اشاره و تاکید کرد: مدتی است که مقام‌های دو کشور درباره موافقت‌نامه تجارت آزاد رایزنی می‌کنند. ایران فهرست کالا‌های خود را ارسال کرده و ما هم در حال تهیه این فهرست هستیم و امیدوارم هر چه سریع‌تر روند مذاکرات به اتمام رسیده و وارد مرحله اجرا شویم.

او با نگاه به اوضاع در حال تغییر جهان، کوتاه کردن روند مذاکرات و ورود به مرحله اجرا را مورد توجه قرار داد و گفت: طبق توافقاتی که انجام شده پرواز مستقیم بین چندین شهر دو کشور در حال پیگیری است و به‌زودی برقرار می‌شود، همچنین درباره روابط ریلی نیز قرار است کمیته ویژه‌ای شکل بگیرد و کار را دنبال کند.

طریق هدا درباره کریدور اقتصادی چین و تکمیل آزادراه‌های لازم از سوی طرف پاکستانی نیز بیان‌داشت: باید گذرگاه‌ها را باز کنیم و اجازه دهیم روند توافقات پیش برود، درباره بنادر چابهار و گوادر هم با وجود اینکه خواهرخوانده شناخته شده‌اند هنوز کار جدی انجام نشده است.

ظرفیت‌های بی‌نظیرتقویت روابط همکاری‌های مشترک ایران و پاکستان

در این نشست «غلامحسین شافعی» رییس اتاق ایران با بیان این نکته که از بین ۱۵ کشور همسایه، پاکستان برای مردم ایران جایگاه متفاوتی دارد، اظهار داشت: قرابت و نزدیکی خاصی بین دو ملت ایران و پاکستان وجود دارد و دو کشور از نظر سیاسی روابط گسترده‌ای برقرار کرده‌اند، هرچند سطح مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور هم‌تراز با روابط سیاسی نیست.

وی تاکید کرد: ظرفیت‌های بی‌نظیری برای توسعه و تقویت روابط و همکاری‌های مشترک وجود دارد، اما همچنان نتوانستیم موافقت‌نامه تجارت آزاد بین دو کشور را محقق کنیم.

شافعی، به نواقص جدی در زیرساخت‌های گمرکات مرزی دو طرف اشاره کرد و گفت: برای بهبود سطح روابط باید این نواقص را برطرف کنیم، این مشکلات در حوزه حمل‌ونقل بین ایران و پاکستان چه از نظر ریلی و چه جاده‌ای وجود دارد و مدتی است که روند عبور و مرور کامیون از هر دو طرف مختل شده است که با حل آن بخش قابل‌توجهی از مسائل برطرف خواهد شد.

رییس اتاق ایران از تعرفه‌های گمرکی و لزوم تجدیدنظر درباره آن‌ها سخن گفت و افزود: باید طبق واقعیت‌های اقتصادی هر دو کشور درباره تعرفه‌های گمرکی تصمیم گرفت.

وی افزود: بخشی از کالا‌های ایرانی با کالا‌های پاکستانی قابلیت تهاتر دارد، هرچند موضوع تعرفه‌ها روی این موضوع اثرگذار است؛ بر این اساس می‌توانیم گاز LPG بدهیم و در مقابل برنج وارد کنیم یا سیب بدهیم و در مقابل نارنگی یا انبه وارد کنیم. این موضوعات باید در گفتگو‌های مقام‌های دولتی مطرح شود و مورد توافق قرار گیرد.

شافعی ادامه‌داد: اتاق ایران آمادگی پذیرش هیات از اتاق پاکستان را دارد و برای اعزام یک هیات تجاری به پاکستان برنامه‌ریزی می‌کند، زیرا معتقد است با همین رفت‌وآمد‌ها می‌توان بخش زیادی از مشکلات را برطرف کرد.