۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۲

رئیس دفتر رئیس‌جمهور: دولت به هیچ عنوان فساد و تبعیض را بر نمی‌تابد

رئیس دفتر رئیس‌جمهور: دولت به هیچ عنوان فساد و تبعیض را بر نمی‌تابد
غلامحسین اسماعیلی با اشاره به اهتمام ویژه دولت به فسادستیزی، گفت: دولت به هیچ عنوان فساد را برنمی‌تابد و بر این باور است که نباید اجازه بروز فساد داده شود و فساد باید از سرمنشأ آن خشکانده شود.
کد خبر : ۵۷۵۷۶۴

 مراسم تکریم و معارفه روسای سابق و جدید دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور با حضور رئیس دفتر رئیس جمهور برگزار شد.

به گزارش فارس، غلامحسین اسماعیلی در مراسم تکریم سید محسن صادقی و معارفه حجت الاسلام حسن درویشیان با تشکر از تلاش‌های انجام شده، به تدوین منشور ۱۲ ماده‌ای مبارزه با فساد و ابلاغ آن به همه وزرای کابینه اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی شده بود که این منشور در مجموعه دولت متولی داشته باشد و دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور این ماموریت را برعهده خواهد داشت.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به توجه ویژه دولت به تقویت جایگاه و شأن دفتر بازرسی ویژه ریاست جمهوری، گفت: معتقدیم انجام مأموریت‌های سنگین نیازمند پشتوانه است و اگر مدیران و حاکمان از پشتوانه قوی برخوردار نباشند، چه بسا مأموریت‌هایشان به موفقیت کامل منتهی نشود. متأسفانه در دولت گذشته جایگاه این دفتر تنزل پیدا کرد و حتی حکم رئیس آن را رئیس جمهور امضاء نکرد.

اسماعیلی افزود: در دولت سیزدهم ضمن ابلاغ حکم رئیس دفتر بازرسی ویژه توسط رئیس جمهور چندین اقدام دیگر از جمله نمایندگی ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد و اجرای اصل ۱۲۷ قانون اساسی هم به ماموریت‌های رئیس این دفتر اضافه شده و همه این موارد از پشتوانه مصوبه هیات وزیران نیز برخوردار است.

وی با تجلیل از عزم و اراده قوی و روحیه جهادی حجت‌الاسلام درویشیان، گفت: امروز شخصیتی صاحب علم و تجربه و انگیزه به عنوان ریاست دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور انتخاب شده است و می‌توانیم شاهد اقدامات مفیدی در این حوزه باشیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گفتمان و رویکرد‌های اصلی دولت سیزدهم، گفت: این دولت، شعار مردمی بودن را برگزیده و خود را خادم مردم و جمهور می‌داند و در تلاش است درد و رنج مردم را علاج کند و با آنان همراهی و همدردی کرده و بین خود و مردم فاصله نیندازد.

اسماعیلی، عدالت‌محوری را از رویکرد‌های اصلی دولت دانست و گفت: قائل به شهروند درجه یک و دوم نیستیم و دولت تأکید دارد که همه برنامه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاست داخلی و خارجی دارای پیوست عدالت باشد. چرا که معتقدیم اگرچه ممکن است مردم برخی کمبود‌ها را تحمل کنند، اما به هیچ عنوان تبعیض را نمی‌پذیرند.

وی افزود: کشورمان از ظرفیت‌های مادی و انسانی متنوع و گسترده‌ای برخوردار است، اما در بهره‌برداری و توزیع این منابع شاهد گلایه‌مندی‌های مردم هستیم و دولت نسبت به این موضوع حساسیت دارد و تبعیض را بر نمی‌تابد و مصمم هستیم بر مبنای عدالت به اصلاح امور بپردازیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اهتمام ویژه دولت به فسادستیزی، گفت: دولت به هیچ عنوان فساد را برنمی‌تابد و بر این باور است که نباید اجازه بروز فساد داده شود و فساد باید از سرمنشأ آن خشکانده شود. البته برخورد با مفسدین حتماً لازم است و انجام خواهد شد، اما مأموریت اصلی دولت از بین بردن بستر و زمینه‌های بروز فساد در جامعه و بویژه در دستگاه‌های دولتی است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه تأمین نیازمندی‌های جامعه و اجرای کار‌های بر زمین مانده با اقدامات عادی امکان‌پذیر نیست، تأکید کرد: امروز نیازمند کار جهادی، انقلابی و خستگی‌ناپذیر هستیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به محور‌های اصلی موفقیت در مبارزه با فساد، گفت: اولین موضوع هوشمندسازی و استفاده از ظرفیت‌های سامانه‌های الکترونیکی است و دولت این موضوع را با اولویت پیگیری خواهد کرد.

اسماعیلی افزود: شفافیت و تلاش برای حل و فصل موضوع تعارض منافع از دیگر محور‌های موفقیت در روند مبارزه با فساد است که با جدیت انجام خواهد شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام درویشیان نیز در سخنانی نظارت و بازرسی کارآمد را از عوامل اصلی موفقیت در مبارزه با فساد دانست و گفت: حتی اگر قوانین کافی وجود داشته باشد، اما بازرسی و نظارت کارآمد انجام نشود، بی‌تردید توفیق لازم حاصل نخواهد شد.

وی یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها و مأموریت دفتر بازرسی ویژه ریاست جمهوری را پیگیری رفع بستر‌های تعارض منافع دانست و افزود: در کنار این ماموریت، موضوع شفافیت را هم با جدیت انجام خواهیم داد چرا که موجب تقویت بازدارندگی و پیشگیری از وقوع فساد و نیز پاسخگویی مسئولین و مطالبه گری مردم است.

متن حکم انتصاب رئیس دفتر بازرسی و نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد از سوی آیت الله دکتر سیدابراهیم رئیسی به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای حسن درویشیان

نظر به اهتمام ویژه دولت به امر نظارت و بازرسی بر عملکرد ادارات و سازمان‌های کشور، شناسایی بستر‌های فسادزا و ضرورت تحقق انضباط اداری، مالی و اقتصادی در کشور، به استناد مصوبه مورخ ۱۴۰۰،۸.۱۲ هیأت محترم وزیران، جناب‌عالی که فردی متعهد، با سابقه و دارای تجارت مدیریتی ارزشمند در این حوزه می‌باشید را به سمت «رئیس دفتر بازرسی و نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد» منصوب می‌نمایم.

پیگیری اجرای نقشه ملی پیشگیری و مقابله با فساد اداری و اقتصادی و ارتقاء سلامت نظام اداری در دستگاه‌های دولتی و نظارت بر عملکرد آنان در این راه، شناسایی گلوگاه‌ها و عوامل بروز فساد و آسیب‌شناسی آن‌ها و نحوه اجرای اصل (۴۹) قانون اساسی و جلوگیری از تعارض منافع، پیگیری تحقق شفافیت اقتصادی و تشویق گزارشگران فساد و حمایت از آن‌ها و استفاده از ظرفیت‌های مردمی در پیشگیری و مقابله با فساد، تلاش برای حذف دیوان‌سالاری زائد و فسادخیز اداری و تسهیل صدور مجوز‌های قانونی، بازرسی در موضوعات، فرآیند‌ها و مسایل ارجاعی توسط این جانب، پیگیری اصلاح روند‌ها و بستر‌های فسادزا در لایه‌های مختلف دولت، تلاش مجدانه برای تمهید مقدمات و اقدام برای پیشگیری، کشف و برخورد قاطع با مفاسد اقتصادی با همکاری بخش‌های نظارتی، حراستی و بازرسی دستگاه‌های اجرایی و در تعامل با سایر قوا، از مهم‌ترین وظایف جناب‌عالی می‌باشد و در این مسیر کلیه دستگاه‌های اجرایی، وزارتخانه‌ها و بخش‌های بازرسی، حراستی و نظارتی دولت موظف به همکاری با جناب‌عالی خواهند بود.

امید است با اتکال به خداوند متعال و اهتمام به «عدالت‌محوری»، «روحیه انقلابی»، «مردم‌داری»، «پاکدستی و فسادستیزی»، «قانون‌مداری» و «مفاد عهدنامه مدیران دولت مردمی» در تحقق اهداف دولت مجدانه بکوشید.

سید ابراهیم رئیسی
رئیس جمهوری اسلامی ایران