۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲

سیاستمداران معروف در چه رشته‌ای تحصیل کرده اند؟ / از جعل مدرک تا دکترای کوانتوم

رشته تحصیلی سیاستمداران دنیا برای عموم افراد سوال برانگیز است. در این گزارش مدرک و رشته تحصیلی برخی از آن‌ها را بررسی کرده ایم.
کد خبر : ۵۷۵۷۱۸

از سیاستمداران انتظار می‌رود در رشته‌ای متناسب با جایگاه سیاسی خود تحصیل کرده باشند، ولی عمدتا اینطور نیست.

با بررسی مدارک سیاستمداران شاخص دنیا به این نتیجه می‌رسیم که اکثر این افراد تحصیلاتی نامرتبط با سیاست دارند. در ادامه با مدرک تحصیلی برخی از سیاستمداران مطرح دنیا آشنا می‌شویم.


جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا - حقوق

بایدن در پنسیلوانیا و شهر دلاویر بزرگ شد. او در دانشگاه دلاویر تحصیل و سپس مدرک حقوق خود را از دانشگاه سیراکیوس دریافت کرد. او در سال ۱۹۶۹ وکیل شد و در سال ۱۹۷۰ به عضویت در شورای شهر دلاویر انتخاب شد. بایدن اولین‌بار در سال ۱۹۷۲ به عنوان سناتور آمریکا از دلاویر انتخاب و در نتیجه ششمین سناتور جوان تاریخ آمریکا شد. او شش‌بار دیگر به این سمت انتخاب شد و در زمان رسیدن به معاونت رئیس‌جمهور در سال ۲۰۰۹ چهارمین سناتور ارشد در سنای آمریکا بود.

سیاستمداران معروف در چه رشته‌ای تحصیل کرده اند؟ / از جعل مدرک تا دکترای کوانتوم


بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس - مطالعه متون کلاسیک

بوریس جانسون تحصیلات دانشگاهی خود را با دریافت بورس تحصیلی در کالج بالویل، دانشگاه آکسفورد در زمینه مطالعه متون کلاسیک پی گرفت. در کالج بالویل، او با همکاران روزنامه‌نگار و سیاسی آینده خود مانند دیوید کامرون، ویلیام هیگ، مایکل گوو، نیک بولز، و جرمی هانت از حزب محافظه‌کار و برادران میلیبند، اد بالز و ایو کوپر از حزب کارگر آشنا شد. او از گرفتن مدرک درجه اول ادبیات کلاسیک بازماند. اما توانست شبکه روابط قدرتمندی ایجاد کند که بعد‌ها در کار روزنامه‌نگاری و سیاست برای او بسیار مفید بودند.

سیاستمداران معروف در چه رشته‌ای تحصیل کرده اند؟ / از جعل مدرک تا دکترای کوانتوم

 

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه- فلسفه

مکرون در دانشگاه پاریس غربی، فلسفه خواند و در سال ۲۰۰۴ از مدرسه ملی اداری فارغ‌التحصیل شد. او بازرس مالیه، سربازرس مالی فرانسه و سپس در بانک روتشیلد و شرکا، بانکدار سرمایه‌گذاری شد. او که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ عضو حزب سوسیالیست بود در سال ۲۰۱۴ در کابینه دوم والس به عنوان وزیر اقتصاد، صنعت و امور دیجیتال فرانسه منصوب شد. مکرون با بریژیت تروینو که ۲۴ سال از او بزرگ‌تر است و در دبیرستان لا پروویدانس معلم او بوده ازدواج کرده‌است. این زوج نخستین بار وقتی مکرون ۱۵ ساله و شاگرد تروینوی ۳۹ ساله بود همدیگر را دیدند، ولی وقتی مکرون ۱۷ ساله شد رسماً زوج شدند.

والدین او ابتدا سعی کردند با فرستادن او به پاریس برای اتمام سال آخر مدرسه این زوج را از هم جدا کنند چرا که فکر می‌کردند جوانی او این رابطه را نامناسب کرده، ولی این زوج پس از فارغ‌التحصیلی او با هم ماندند و در سال ۲۰۰۷ ازدواج کردند.

سیاستمداران معروف در چه رشته‌ای تحصیل کرده اند؟ / از جعل مدرک تا دکترای کوانتوم

 

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان – فیزیک

آنگلا مرکل زبان روسی را در مدرسه آموخت و در دوره تحصیل خود حائز چندین جایزه برای تسلط به زبان روسی و ریاضیات شد. اون بهترین دانش‌آموز در درس‌های زبان روسی و ریاضیات بود و دوره دبیرستان خود را با معدل A که بهترین معدل محسوب می‌شود به پایان رساند و در بین سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۸ در رشته فیزیک در دانشگاه کارل مارکس لایپزیگ تحصیل کرد. بعد از پایان دوره تحصیلات دانشگاهی، به مرکل پیشنهاد شد که بعنوان استادیار در دانشکده مهندسی دانشگاه خود مشغول به کار شود.

مرکل در بین سال‌های ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۰ در موسسه مرکزی شیمی فیزیک آکادمی علوم برلین در منطقه آدلرزهوف برلین به کار و تحصیل مشغول بود. او و همسرش ابتدا در محله میته در برلین ساکن شدند و مرکل سمت دستیار انجمن جوانان آزاد آلمان را عهده دار شد. بعد از اینکه مرکل درجه دکتری خود را در زمینه شیمی کوانتومی در ۱۹۸۶ دریافت کرد، بعنوان یک محقق مشغول به کار شد و چندین مقاله به چاپ رساند. او در این زمان توانست در یک کنفرانس در آلمان غربی حضور پیدا کند و همچنین در یک دوره چند هفته‌ای آموزش زبان در دونتسک در جمهوری شوروی سوسیالیستی اوکراین حضور پیدا کرد.

سیاستمداران معروف در چه رشته‌ای تحصیل کرده اند؟ / از جعل مدرک تا دکترای کوانتوم

 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه – اقتصاد

اردوغان در نوجوانی به مدرسه «امام - خطیب» (مدرسه علمیه معادل دبیرستان برای تربیت امام جماعت و واعظ) می‌رفت. در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، فارغ التحصیلان این مدارس علمیه تنها می‌توانستند تحصیلات عالی خود را در رشته الهیات ادامه دهند. با این حال، اردوغان ظاهراً از دانشگاه «مرمره» و دانشکده اقتصاد و علوم اداری فارغ‌التحصیل شد. برای ثبت نام در آن دانشگاه او باید اثبات می‌کرد که دیپلم دیگری جدای از مدرک فارغ‌التحصیلی مدرسه علمیه دارد.

مخالفان اردوغان ادعا کرده‌اند که مدرک دانشگاهی او معتبر نبوده و اردوغان را به جعل مدرک دانشگاهی متهم کرده‌اند. از مهم‌ترین دلایلی که به این مسئله دامن زده‌است، سال تأسیس دانشگاهی است که رجب اردوغان از آن فارغ‌التحصیل شده‌است. مدرک دانشگاهی او به تاریخ سال ۱۹۸۱ میلادی ثبت شده؛ در حالی که دانشگاه مرمره، در سال ۱۹۸۲ تأسیس شده‌است.

سیاستمداران معروف در چه رشته‌ای تحصیل کرده اند؟ / از جعل مدرک تا دکترای کوانتوم


بشار اسد، رئیس جمهور سوریه – چشم پزشکی

بشار اسد در سال ۱۹۶۵ در شهر دمشق به دنیا آمد. او پس از تمام کردن مدرسه، رشته پزشکی در دانشگاه دمشق را انتخاب کرد و در سال ۱۹۸۸ فارغ‌التحصیل و در بیمارستان نظامی مشغول به کار شد. اسد سپس در سال ۱۹۹۲ برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت و در سال ۱۹۹۴ موفق به اخذ مدرک تخصصی چشم پزشکی گردید. او علاوه بر زبان عربی، به زبان‌های انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی تسلط دارد.

سیاستمداران معروف در چه رشته‌ای تحصیل کرده اند؟ / از جعل مدرک تا دکترای کوانتوم

 

ولادیمیرپوتین، رئیس جمهور روسیه-حقوق

پوتین در لنینگراد (سن پترزبورگ کنونی) به دنیا آمد و در دانشگاه دولتی لنینگراد در رشته حقوق تحصیل کرد و در سال ۱۹۷۵ فارغ التحصیل شد. پوتین به مدت ۱۶ سال به عنوان افسر اطلاعات خارجی کا. گ. ب کار کرد و به درجه سرهنگی رسید و در سال ۱۹۹۱ استعفا داد و شروع به فعالیت سیاسی کرد. در سال ۱۹۹۶ به مسکو نقل مکان کرد تا به دولت بوریس یلتسین بپیوندد. او قبل از اینکه در آگوست ۱۹۹۹ به عنوان نخست وزیر منصوب شود، مدت کوتاهی مدیر سرویس امنیت فدرال و دبیر شورای امنیت بود. پس از استعفای یلتسین، پوتین به عنوان رئیس جمهور موقت انتخاب شد و کمتر از چهار ماه بعد به طور کامل به عنوان نخست وزیر انتخاب شد.

سیاستمداران معروف در چه رشته‌ای تحصیل کرده اند؟ / از جعل مدرک تا دکترای کوانتوم

 

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین- مهندسی شیمی

شی جین پینگ، متولد سال ۱۹۵۳ در پکن و فرزند شی ژونگ شان، یکی از انقلابیون کهنه‌کار و بنیانگذاران حزب کمونیست است. پدرش از قهرمانان انقلاب و نسل اول رهبران چین کمونیست بود که سه بار توسط مائو از مقام‌های خود برکنار شد. شی جین پینگ جوان هم مانند بسیاری دیگر از «روشنفکران جوان» آن دوران برای کار به نواحی روستایی فرستاده شد. او فارغ‌التحصیل مهندسی شیمی از دانشگاه شینهوا در پکن است. او از سال ۱۹۹۸ تا سال ۲۰۰۲، شروع به مطالعه تئوری مارکسیستی و آموزش و پرورش ایدئولوژیک در «کار و شغل» در دانشکده علوم انسانی و اجتماعی پرداخت و دوباره در دانشگاه شینهوا به مدرک دکتری حقوق دست پیدا کرد.

سیاستمداران معروف در چه رشته‌ای تحصیل کرده اند؟ / از جعل مدرک تا دکترای کوانتوم