۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۴

نکاتی درباره داروهای خوراکیِ کرونا

نکاتی درباره داروهای خوراکیِ کرونا
شرکت‌های داروسازی از جمله "مرک" و"فایزر" در روزهای اخیر اطلاعات امیدوارکننده‌ای از تولید داروهای خوراکی علیه کووید-۱۹ منتشر کرده‌اند و همچنین نتایج آزمایشات مربوط به اثربخشی نوعی داروی افسردگی در مقابله با کروناویروس می‌تواند نویدبخش این موضوع باشد که فصل جدیدی در مبارزه با این همه گیری آغاز شده است.
کد خبر : ۵۷۵۶۸۱
 

تولیدکنندگان می‌گویند که این داروهای خوراکی باید به محض ظاهر شدن اولین علائم بیماری کووید-۱۹مصرف شوند تا از بروز نوع شدید بیماری و در نتیجه بستری شدن در بیمارستان جلوگیری شود.

به گزارش ایسنا، جهان از زمان آغاز بحران همه گیری کووید-۱۹ به دنبال این شکل از درمان بوده است و اکنون پس از ماه ها تحقیق، دو شرکت داروسازی مرک (Merck) و فایزر (Pfizer) مدعی هستند که به این هدف دست پیدا کرده‌اند.

اوایل ماه اکتبر شرکت مرک اعلام کرد که به دنبال اخذ مجوز برای قرص "مولنوپیراویر" از ایالات متحده است و فایزر نیز روز جمعه برای اخذ تاییدیه قرص دیگری با نام تجاری "پاکسلُوید" اقدام کرد.

این دو قرص، درمان‌های ضدویروسی هستند و عملکرد آنها از طریق کاهش توانایی ویروس در تکثیر و کاهش سرعت پیشرفت بیماری است. هر دو شرکت اعلام کرده اند که نتایج آزمایشات بالینی حاکی از کاهش چشمگیر نیاز به بستری شدن در بیمارستان با مصرف این دو قرص است.

در افرادی که از قرص مولنوپیراویر مصرف کرده بودند خطر بستری شدن در بیمارستان تا ۵۰ درصد و در افرادی که از داروی پاکسلُوید مصرف کردند حدود ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده، اگرچه تاکید می شود که به دلیل پروتکل های مختلف به کار گرفته شده در تحقیقات، باید از مقایسه مستقیم میزان اثربخشی این دو دارو اجتناب کرد.

همچنین بر اساس مطالعه‌ای که شرح آن توسط متخصصان داروییِ برزیل در ماه اکتبر در مجله پزشکی "لنست" منتشر شد، داروی افسردگی "فلووکسامین" که در حال حاضر در دسترس عموم است نیز نتایج امیدبخشی در پیشگیری از ابتلا به نوع شدید کووید-۱۹ نشان داده است.

چرا داروهای خوراکی در درمان بیماری کووید-۱۹ حائز اهمیت هستند؟

درصورتیکه اثربخشی این داروها تایید شود، گام بزرگی در مبارزه با بیماری کووید-۱۹ خواهد بود. این داروها در کنار واکسن می توانند جهان را در برابر کروناویروس مسلح کنند.

در حال حاضر درمان هایی برای مقابله با این ویروس وجود دارد که بیشتر به شکل آنتی بادی های مصنوعی هستند. این داروها بیشتر به افرادی تزریق می شود که به نوع شدید بیماری مبتلا هستند. هرچند قرص را می توان به سرعت برای بیمار تجویز کرد و بیمار نیز آن را به راحتی در خانه مصرف کند.

دو داروی خوراکی تولید مرک و فایزر چه محدودیت هایی دارند؟

در حال حاضر ارزیابی صحیح دو داروی شرکت مرک و فایزر دشوار است، زیرا هر دو سازنده فقط اظهاراتی را در مورد داروی خوراکی منتشر کرده و هنوز داده های کارآزمایی بالینی را در دسترس قرار نداده اند.

"کارین لاکوم" متخصص بیماری های عفونی در فرانسه ماه سپتامبر هشدار داد: تا زمانی که بررسی ها در حال انجام است، باید با این نوع اظهار نظرات با "احتیاط" برخورد کرد.

وی خاطرنشان کرد که این روش های درمانی یک بازار "بالقوه عظیم" برای گروه‌های داروسازی هستند.

اقدام ایالات متحده و اتحادیه اروپا به بررسی فوری داروی خوراکی کرونا

قرص مولنوپیراویر تولید شرکت مرک، تاکنون در انگلیس مورد تایید قرار گرفته و مقامات بهداشتی این کشور روز پنجشنبه تجویز این دارو را برای بیمارانی که در معرض خطر ابتلا به نوع شدید بیماری هستند، مانند افراد مسن، افراد چاق یا مبتلایان به دیابت تایید کرده اند.

مسئولان بهداشت و درمان ایالات متحده و اتحادیه اروپا نیز در حال بررسی فوری این دارو هستند. آژانس دارویی اروپا روز پنجشنبه بدون اشاره به تاریخ قطعی وعده داد که روند رسیدگی به این دارو را سرعت بخشد. در حال حاضر چندین کشور از جمله ایالات متحده برای خرید داروی مولنوپیراویر ثبت سفارش کرده اند.