۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹

عملیاتی شدن تجارت آزاد بین ایران و پاکستان تا ۳ ماه آینده

عملیاتی شدن تجارت آزاد بین ایران و پاکستان تا ۳ ماه آینده
وزیر صنعت معدن و تجارت با تاکید بر اینکه روابط اقتصادی دو کشور ایران و پاکستان علاوه بر مبادله کالا باید در حوزه سرمایه‌گذاری توسعه یابد از عملیاتی شدن توافق تجارت آزاد بین دو کشور درآینده نزدیک خبر داد.
کد خبر : ۵۷۵۵۲۴

 سیدرضا فاطمی‌امین در نهمین نشست اجلاس کمیته مشترک تجاری جمهوری اسلامی ایران و پاکستان با تاکید بر توافق دو کشور برای افزایش و توسعه مراودات تجاری گفت: دو کشور در مذاکرات اولیه بر افزایش سطح روابط تجاری دو کشور به پنج میلیارد دلار در 2 سال آینده به توافق رسیده‌اند.

به گزارش تسنیم، وزیر صنعت معدن و تجارت در خصوص توافقات دو کشور در حوزه سرمایه‌گذاری تصریح کرد: سعی داریم که این توافق تجاری صرفا مبادله کالا نباشد و به سرمایه گذاری شرکت های ایرانی و پاکستانی در 2 کشور منجر شود.

فاطمی امین در ادامه از سرعت روند توسعه روابط تجاری بین ایران و پاکستان طی 2 ماه گذشته خبر داد و افزود: در همین راستا تلاش می‌کنیم روابط تجاری که در ماه گذشته سرعت گرفته در ماه‌های آینده تداوم پیدا کند؛ به طوری که تا سه ماه آینده موانع برای توسعه تجارت و روابط اقتصادی بین دو کشور برطرف شود.

طبق گفته فاطمی‌امین بر اساس مذاکرات صورت گرفته، روابط اقتصادی شرکت‌های خصوصی 2 کشور نیز به زودی شکل می‌گیرد و 2 مرکز با ماموریت رفع موانع اقتصادی و تجاری و بین دو کشور تشکیل خواهد شد.

وزیر صمت همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه تجارت بین دو کشور باید فراتر از تبادل دو جانبه کالا باشد و به سمت سرمایه گذاری و همکاری های منطقه ای گسترش پیدا کند، گفت: تا سه ماه آینده موافقت تجارت آزاد بین دو کشور را عملیاتی می‌کنیم و ما این آمادگی را داریم تا با کشور دوست و برادر خود، پاکستان روابط خود را گسترش دهیم.

وی در پایان خواستار افزایش روابط اقتصادی ایران و پاکستان همپای روابط سیاسی مطلوب دو کشور شد.

گفتنی است عبدالرزاق داود، مشاور نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی و سرمایه‌گذاری نیز در ادامه این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در این نشست، خواستار توسعه و پیشرفت روابط در همه حوزه‌های اقتصادی و استفاده از مزایای تجارت آزاد بین دو کشور شد.

وی به دستور نخست‌وزیر پاکستان مبنی بر توسعه تجارت منطقه‌ای بویژه با جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و نسبت به تحقق توافقات انجام شده ابراز امیدواری کرد و گفت: اقتصاد دو کشور مکمل یکدیگر هستند و باید برای تحقق ظرفیت‌های موجود تلاش شود.

گفتنی است نهمین نشست کمیته مشترک تجاری جمهوری اسلامی ایران با پاکستان با هدف توسعه تجارت بین دو کشور برگزار شد که در آن موضوعات بانکی، گمرکی، حمل و نقل، بازارچه، تبادل کالا و قرنطینه در کارگروه‌های تخصصی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.