۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۳

۸ ایرانی در لیست دو درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفتند

۸ ایرانی در لیست دو درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفتند
براساس اعلام دانشگاه استنفورد و طبق شاخص‌های جهانی، ۸ ایرانی در لیست دو درصد دانشمندان برتر جهان در سال ۲۰۲۱ قرار گرفتند که این دانشمندان با بیشترین میزان تاثیرگذاری در حوزه‌های فناورانه به این موفقیت رسیدند.
کد خبر : ۵۷۵۴۸۳

بر اساس اعلام دانشگاه استنفورد و طبق شاخص‌های جهانی، ۸ ایرانی در لیست دو درصد دانشمندان برتر جهان در سال ۲۰۲۱ قرار گرفتند که این دانشمندان با بیشترین میزان تاثیرگذاری در حوزه‌های فناورانه به این موفقیت رسیدند.

به گزارش تسنیم؛ دانشگاه استنفورد آمریکا پایگاهی برای معرفی و ارائه اطلاعات بیش از ۱۰۰ هزار دانشمند برجسته جهان ایجاد و اطلاعات دانشمندان در ۲۲ حوزه علمی و ۱۷۶ زیر شاخه را در آن ارائه کرده است. براساس آخرین اعلام این پایگاه علمی، ۸ ایرانی در میان دو درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفته‌اند. این افراد بر اساس شاخص‌هایی، چون تعداد مقاله چاپ شده، تعداد کار علمی انجام داده، میزان تاثیرگذاری آن‌ها و مقالاتشان در حوزه فعالیت و میزان ارجاعات به مقالات منتشر شده آن‌ها انتخاب می‌شوند.

این تیم تحقیقاتی دانشگاه استنفورد هرساله براساس معیارهای علم‌سنجی، افرادی را که در رشته‌های خود تأثیرگذار هستند، تحت عنوان دانشمندان یک درصد و دو درصد، انتخاب می‌کند. براساس پژوهشی که توسط دانشمندان دانشگاه استنفورد بر روی داده‌های اسکوپوس انجام شده است، فهرست دانشمندان پراستناد در تمامی رشته‌ها و نیز دو درصد برتر حوزه‌های علمی شناسایی و معرفی شدند که در سال جاری میلادی 8 سرآمد علمی ایرانی نیز در این آمار قرار گرفته‌اند.

دانشمندان و اساتید ایرانی منتخب در این لیست شامل "دکتر احمدرضا دهپور، دکتر مصطفی قانعی، دکتر مرتضی ایزدی، دکتر مجید سعیدی، دکتر سید فاضل نبوی، دکتر سید محمد نبوی، دکتر آزاده منائی و دکتر صدیقه عسگری" است.

1.دکتر احمد رضا دهپور

"احمدرضا دهپور" استاد فارماکولوژی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران است. بیشتر مطالعات ایشان در طی دوره تخصصی، پژوهش بر روی رفتارهای سلول‌های خون از منظر بیوشیمیایی و بیوفیزیکی بوده و در شهر زوریخ صرف کار در زمینه بیولوژی مولکولی شده است.

همچنین در فعالیت‌های پژوهشی با گروه‌های دیگر کشورها نظیر انگلستان، آمریکا و دانمارک نیز همکاری کرده است و تعدادی پروژه مشترک با این مراکز داشته و یا در حال اجرا دارد که در مجلات معتبر بین‌المللی به چاپ رسیده‌اند.

2. دکتر مصطفی قانعی

"مصطفی قانعی" پزشک و محقق ایرانی و فوق تخصص ریه است. وی سال 2017 در لیست یک‌درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفت. نام او در دو سال اخیر به دلیل بروز بیماری کرونا و انتخاب وی به عنوان رییس کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا برای مردم بیشتر آشنا است.

وی که رئیس سابق انستیتو پاستور ایران است به دلیل تجربه در درمان مصدومین شیمیایی در سال 91 توسط دبیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی به عضویت این سازمان درآمد. وی در حال حاضر به عنوان دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز مشغول به فعالیت است و مقالات زیادی از ایشان در سایت‌های معتبر علمی دنیا به چاپ رسیده است.

3. دکتر مرتضی ایزدی

مرتضی ایزدی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) است و مقالات زیادی در زمینه‌های علمی زیادی دارد که در سایت‌های علمی ملی و بین‌المللی به چاپ رسیده است. وی فلوشیپ عفونی و گرمسیری و متخصص داخلی است.

4. دکتر مجید سعیدی

"مجید سعیدی" استاد گروه فارماسیوتیکس، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز یکی دیگر از دانشمندان ایرانی منتخب در این لیست است. مجید سعیدی مقالات زیادی دارد که در نشریات خارجی و کنفرانس‌های ارائه و نمایه شده است.

5. دکتر سید فاضل نبوی

یکی دیگر از دانشمندان برجسته ایرانی که دانشگاه استنفورد در لیست دو درصد دانشمندان برتر جهان آورده است سید فاضل نبوی است که در علوم کشاورزی فعالیت دارد و مقالات زیادی از ایشان در سایت‌های داخلی و بین‌المللی به چاپ رسیده است.

6. دکتر سید محمد نبوی

محمد نبوی یکی از پزشکان حاذق و متخصص آلرژی و ایمنی‌شناسی بالینی، است. وی با فعالیت در این حوزه مقالات بین‌المللی را به چاپ رسانده است. مقالاتی که تاثیر زیادی در توسعه این حوزه علمی داشته و ارجاعات بین‌المللی به این مقالات بالا است.

7. دکتر آزاده منائی

یکی از دانشمندان برجسته حوزه فارماکوگنوزی است. ایشان در حوزه شناسایی اثر ترکیبات طبیعی و گیاهان دارویی، استخراج، خالص‌سازی و تعیین ساختار مولکولی، شناسایی مکانیزم اثر و ارتباط بین ترکیبات طبیعی و گیاهی  و درمان بیماری‌ها فعالیت دارد.

8. دکتر صدیقه عسگری

صدیقه عسگری یکی دانشمندان برجسته ایران دکترای حرفه‌ای داروسازی در کشور است. وی استاد رشته فارماکوگنوزی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و عضو هیئت علمی پژوهشکده قلب و عروق اصفهان است و مقالات زیادی در این زمینه به چاپ رسانده‌اند.