۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶

دلار از مرز ۲۷ هزار تومان گذشت/ کاهش خرید طلا و سکه

دلار از مرز ۲۷ هزار تومان گذشت/ کاهش خرید طلا و سکه
بررسی‌ها در هفته گذشته نشان می‌دهد سکه بر خلاف افزایش قیمت طلای ۱۸ عیار، در بازار‌های ایران با کاهش تقاضا همراه است و بورس نیز روند نزولی داشت.
کد خبر : ۵۷۵۴۵۶

قیمت ارز و سکه در  دومین هفته آبان ۱۴۰۰ روند نزولی است، اما این روند در اواخر هفته جای خود را به افزایش نرخ داد که میزان آن قابل توجه نبود.  

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، شاخص بورس نیز از ابتدا تا اواسط هفته افت قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرد و در آخرین روز معاملات هفته اندکی رشد کرد به طوری که شاخص کل بورس تهران، در روز  شنبه هشتم آبان ماه در ابتدای معاملات با رشد ۸۱۶ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۳۹۴ هزار واحد قرار گرفت و نماد‌هایی نظیر  فملی، شخاک و نوری بیشترین تاثیر را بر شاخص بورس داشته اند.

در اخرین روز معاملات( چهارشنبه دوازدهم آبان ماه )در ابتدای معاملات با رشد یک هزار و ۶۴۵ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۳۷۷ هزار واحد قرار گرفت و 3 نماد خودرو، شپدیس و خساپا پرتراکنش‌ترین نماد‌ها در بورس بوده اند.

شما می توانید با استفاده از نمودار زیر روند بازار سرمایه را مشاهده کنید.

ارز و سکه بر مدار نزول قیمت ؛ بورس همچنان درگیر تصمیم گیری های غلط

دلار  از کانال 27 هزار تومانی  عبور کرد

نرخ دلار در دومین هفته آبان از قیمت 26 هزار و 940 تومان به مبلغ 27 هزار و 14 تومان رسید و حدود 80 تومان در یک هفته  افزایش یافت البته روند قیمت تا روز سه شنبه (11 آبان) نزولی بود اما در  اواخر هفته مسیر  قیمتی تغییر کرد.

قیمت یورو نیز همسو با نرخ دلار تغییر کرد و از قیمت 31 هزار و 188 تومان به 31 هزار و 182 تومان افزایش یافت که میانگین تغییر قیمتی ناچیز بود. 

نام ارز شنبه (8آبان)

یکشنبه (9آبان)

دوشنبه

(10آبان)

سه شنبه

(11آبان)

چهار شنبه

(12آبان)

پنجشنبه

(13آبان)

دلارآمریکا  ۲۶.۹۴۰ ۲۶.۷۷۱ ۲۶.۷۱۴ ۲۶.۷۷۸ ۲۶.۹۰۳  ۲۷.۰۱۷
یورو  ۳۱.۱۸۰ ۳۰.۸۳۴ ۳۰.۸۱۹ ۳۰.۸۳۷ ۳۰.۹۵۳  ۳۱.۱۸۲

سکه در یک قدمی 12 میلیون تومانی

قیمت سکه در این هفته از قیمت 11 میلیون و 720 هزار تومان به مبلغ 11 میلیون و 740 هزار تومان افزایش یافت که در طی یک هفته سکه افزایش 20 هزار تومانی را تجربه کرد.از طرف دیگر هر گرم طلای 18عیار افزایش اندکی داشت و از قیمت یک میلیون و 163 هزار تومان به نرخ یک میلیون و 166 هزار تومان رسید. 

نام محصول  شنبه (8آبان)

یکشنبه

(9 آبان)

دوشنبه

(10آبان)

سه شنبه

(11آبان)

چهار شنبه

(12آبان)

پنجشنبه

(13آبان)

سکه تمام بهار آزادی طرح جدید  ۱۱.۷۲۰.۰۰۰ ۱۱.۷۲۰.۰۰۰ ۱۱.۷۷۰.۰۰۰ ۱۱.۷۰۰.۰۰۰ ۱۱.۷۳۰.۰۰۰ ۱۱.۷۴۰.۰۰۰
سکه تمام طرح قدیم  ۱۱.۵۵۰.۰۰۰ ۱۱.۵۵۰.۰۰۰ ۱۱.۶۰۰.۰۰۰ ۱۱.۵۵۰.۰۰۰ ۱۱.۵۵۰.۰۰۰ ۱۱.۵۵۰.۰۰۰
نیم سکه بهار آزادی ۶.۱۲۰.۰۰۰ ۶.۱۲۰.۰۰۰ ۶.۱۰۰.۰۰۰ ۶.۱۰۰.۰۰۰ ۶.۱۰۰.۰۰۰ ۶.۰۷۰.۰۰۰
ربع سکه بهار آزادی ۳.۶۰۰.۰۰۰ ۳.۵۸۰.۰۰۰ ۳.۵۷۰.۰۰۰ ۳.۵۷۰.۰۰۰ ۳.۵۷۰.۰۰۰ ۳.۵۵۰.۰۰۰
سکه گرمی  ۲.۲۳۰.۰۰۰ ۲.۲۳۰.۰۰۰ ۲.۲۳۰.۰۰۰ ۲.۲۳۰.۰۰۰ ۲.۲۳۰.۰۰۰ ۲.۲۳۰.۰۰۰
اونس جهانی  یک هزار و ۷۸۴ دلار و ۲ سنت  یک هزار و ۷۸۴ دلار و ۲ سنت  یک هزار و ۷۸۴ دلار و ۵۸ سنت  یک هزار و ۷۹۴ دلار و ۷۴ سنت  یک هزار و ۷۸۰ دلار و ۳۹ سنت  یک هزار و ۷۷۴ دلار و ۳۳ سنت 
طلای ۱۸ عیار ۱.۱۶۳.۹۰۰ ۱.۱۶۳.۹۰۰ ۱.۱۷۴.۵۰۰ ۱.۱۶۸.۱۰۰ ۱.۱۶۹.۱۰۰ ۱.۱۶۶۷۰۰

 

بازار سکه همچنان با رکود همراه است

محمد کشتی آرای نائب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت و گو با خبرنگار نبض باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت بازار طلا و سکه در دومین هفته آبان ۱۴۰۰ گفت:اونس جهانی در این هفته تا یک هزار و 790 دلار افزایش یافت که در اوایل هفته سیر نزولی نرخ اونس جهانی را شاهد بوده ایم . از روز چهارشنبه با توجه به رویدادهای سیاشی تاثیر گذار در منطقه خلیج فارس قیمت ارز با افزایش مواجه بود البته در اخرین روز معاملات این افزایش قیمت تعدیل  شد و نرخ اونس جهانی نیز به دنبال آن روند نزولی را طی کرد و قیمت ها نسبت به ابتدای هفته با اندکی کاهشش همراه بوده است. 

او افزود : در این هفته قیمت اونس جهانی و ارز به طور کلی افزایش داشت که این روند فقط بر نرخ طلای 18 عیار تاثیر گذار بود و بهای انواع سکه بدون تغییر و با نوسان ناچیز همراه بود که علت ان را می توان به کاهش تقاضا برای  خرید سکه نام بردو در پی آن حباب سکه در حال تخلیه و کاهش است.

کشتی آرای تصریح کرد: قیمت سکه طرح قدیم بدون تغییر  به مبلغ یک میلیون و 500 هزار تومان معامله شد همچنین هر قطعه سکه طرح جدید با کاهش 30 هزار تومانی به مبلغ 11 میلیون و 750 هزار تومان خرید و فروش شد . نیم سکه با 20 هزار تومان به مبلغ 6 میلیون و 100 هزار تومان رسید همچنین ربع سکه هم حدود 20 هزار تومان ار ارزش آن کاسته شد و به مبلغ 3 میلیون و 580 هزار تومان داد و ستد شد. سکه های یک گرمی نیز با 15 هزار تومان کاهش به 2 میلیون و 250 هزار تومان رسید.

او گفت: هرمثقال طلا به نرخ 5 میلیون و 65 هزار تومان رسید که نسبت به اول هفته تغییری نداشته است و هر گرم طلای 18 عیار نیز یک میلیون و 170 هزار تومان است که با نوسان ناچیز همراه است. البته در اوسط هفته قیمت آن تا یک میلیون و 175 هزار تومان نیز پیش رفت. 

سهام های خودرویی چشم انتظار آزاد سازی قیمت

کوروش آسایش  کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار نبض باشگاه خبرنگاران جوان در باره وضعیت بازار سرمایه  در اولین هفته آبان گفت: با کاهش اعتماد سرمایه گذاران و جو منفی که در بازار به وجود آمد سبب شد که در 2 روز ابتدای هفته روند منفی شدید را شاهد باشیم اما از روز دوشنبه (10 آبان)با وجود صحبت ها و جلساتی که وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس داشتند حمایت هایی برای بازار شکل گرفت 

او افزود:  صحبت هایی بر مبنای آزاد سازی قیمت خودرو  که عملا محرکی بود برای شرکت های خودرو سازی و به یاد داریم که سهام هایی مانند خساپا و خودرو لیدر های اصلی بازار و شرکت های کوچک هستند و شاهد بوده ایم که به مدت 3 روز نماد این شرکت ها سبز پوش شد و شرایط بازار از نظر تقاضا خیلی بهتر  شدهمچنان ترس در بازار دیده می شود و حجم و ارزش معاملات کم است .  

آسایش تصریح کرد: در هفته آینده بازار منتظر حمایت ها است که ارزش معاملات افزایش یابد از طرف دیگر آزاد سازی قیمت خودرو بسیار بر بازار تاثیر گذار است و معاملات قیمت خودرو در بورس کالا از دیگر عوامل تاثیر گذار است . بحث سیاست انقباضی دولت در موضوع افزایش نرخ بهره و اوراق بدهی  هم باید دید در هفته آینده چگونه اعمال می شود. 

از نظر تکنیکالی وضعیت بازار در  3 روزی که بازار مثبت بود سیر صعودی به خود گرفت و امیدواریم شاخص در محدوده بالاتر از یک میلیون و 400 هزار واحد صعود کند که مجدد ارزش معاملات افزایش یابد. به نظر می رسد بازار در هفته آینده به طور کلی روند صعودی داشته باشد که البته می تواند به میزان 2 تا  3 درصد باشد.