۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶

آزادی ۱۳ نفر از زندانیان زن استان تهران با تخفیفات قضایی

سیزده نفر از مددجویان ندامتگاه زنان استان تهران با اعطای تخفیفات قضایی به کانون خانواده هایشان بازگشتند.
کد خبر : ۵۷۴۸۹۶

مسعود ستایشی با حضور در ندامتگاه زنان ضمن تاکید بر اعمال تخفیفات بیشتر قضایی برای این قشر از محکومان اظهار کرد: استفاده از ظرفیت‌های قانونی قابل بهره برداری در آزاد‌ی مددجویان زندان‌های تهران یک کار ارزشمند، خداپسندانه و مردمی است تلاش داریم تا به احسن وجه به منصه ظهور و به انجام برسد.

آزادی ۱۳ نفر از زندانیان زن استان تهران با تخفیفات قضایی

قائم مقام دادگستری استان تهران گفت: به لطف خداوند متعال و با تمسک به ظرفیت‌های خوب و تسهیلات قانونی موجود، تلاش می‌کنیم خدمتی جهادی و موثر را انجام دهیم و تا حد امکان مددجویانی که استحقاق استفاده از تخفیفات قانونی و قضایی را دارند، آزاد شوند.

وی افزود: با توجه به خاص بودن وضعیت زنان زندانی، کلیه درخواست‌های منجربه آزادی از جمله اعمال نهاد‌های ارفاقی مانند آزادی مشروط، آزادی تحت نظارت سامانه‌های الکترونیک، تعلیق مجازات و عفو به صورت ویژه بررسی گردد.

ستایشی در پایان تصریح کرد: درخواست متهمان و اظهارات آنان در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گرفته، به نحوی اقدام شود که میانگین رسیدگی در خصوص مددجویان این ندامتگاه به کوتاه‌ترین زمان ممکن برسد.

همچنین در ادامه، مدیر کل زندان‌های استان تهران ضمن ارائه گزارشی از آمار جمعیت کیفری این مرکز گفت: بحمداله جامعه آماری مددجویان زن استان نسبت به مردان بسیار کمتر است، ولی همین تعداد نیز بایستی از حداکثر معاضدت و تخفیفات قضایی بهره‌مند شوند.

علی رستمی ابراز داشت: زن به عنوان مادر و ستون خانواده از جایگاه ارزشمندی برخوردار است، ولی گاهی اتفاق می‌افتد به دلیل ارتکاب جرمی و اغلب با داشتن شاکی خصوصی راهی زندان می‌شوند.

مقام عالی زندان‌های استان تهران تاکید کرد: بیشترین توجه و رسیدگی به وضعیت تغذیه، بهداشت و درمان و رفاه زندانیان اختصاص به ندامتگاه زنان دارد و اعتقاد کلی بر این است هر چه ارتباط مادران با خانواده هایشان بیشتر تحکیم شود، از آسیب مددجو و فرزندان جلوگیری خواهد شد.

رستمی افزود: مددکاران ندامتگاه در این زمینه تلاش می‌کنند و حضور قضات نیز جهت ارائه تخفیفات قضایی مانند عفو مشروط، استفاده از پابند الکترونیکی و مرخصی زمینه بازگشت آنان به کانون خانواده و توسعه بیشتر فعالیت‌های اصلاحی و تربیتی را فراهم می‌نماید.

طی این بازدید معاون قضایی رئیس کل در امور زندانها، برخی از قضات دادگاه انقلاب، رئیس دادگستری ملارد، دادستان، رئیس دادگستری شهر ری، قاضی اجرای احکام شهریار، سرپرست مجتمع‌های قضایی قدس و قدوسی، قضات ناظر بر زندان و همچنین معاون امور زندانیان دادسرای تهران و سرپرست شورای حل اختلاف ویژه زندانیان استان تهران و قضات جهادی نیز حضور داشتند.

بنا به این گزارش، در پایان بازدید روز گذشته که ۹ ساعت به طول انجامید، ۱۳ نفر از مددجویان با اعطای تخفیفات قضایی، برگه‌های آزادی خود را از قضات دریافت نمودند.

از نکات بارز این دیدار، حضور قضات کیفری ۱ برای نخستین بار در این ندامتگاه بود که با متهمان و محکومان قصاص دیدار کردند.

همچنین پس از این حضور ۹ ساعته قضات در ندامتگاه زنان، مقرر شد کلیه واجدین شرایط استفاده از امتیاز نظام نیمه آزادی شامل آزادی تحت نظارت سامانه‌های الکترونیک و پابند الکترونیک به صورت فوق العاده بررسی و ظرف یک هفته جهت تصمیم گیری به حوزه ریاست از دادگستری ارسال شود.

شایان ذکر است پس از پایان مهلت یک هفته‌ای قائم مقام دادگستری استان تهران، تعداد مددجویانی که مشمول دریافت پابند الکترونیکی، مرخصی و یا دیگر تخفیفات می‌شوند، اعلام خواهد گردید.