۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷

دکتر فرزین: ماشین تولید زیاندهی بانک ملی ایران باید متوقف شود

مدیرعامل بانک ملی ایران، این بانک را نماد صنعت بانکداری کشور خواند و تاکید کرد ماشین تولید زیان این بانک باید متوقف شود.
کد خبر : ۵۷۴۷۹۷

به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران،‌ دکتر محمد رضا فرزین در مراسم معارفه خود به عنوان مدیرعامل جدید بانک که امروز با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاونان وزیر، اعضای هیات مدیره و هیات عامل و جمعی از مدیران ارشد برگزار شد، در تشریح برنامه های در دستور کارش برای مدیریت این نهاد گفت: کیفیت ارزیابی دارایی های بانک باید شناسایی شده و ناترازی های موجود شامل ناترازی دارایی و بدهی، ناترازی درآمد و هزینه، جریان ورود و خروج وجوه نقد باید متحول شود.
او وجود نسبت 4.9 برای مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات پرداختی بانک ملی ایران را عددی مطلوب خواند و با بیان این که حجم دارایی های منجمد و معوق باید کاهش یابد، ادامه داد: گرچه کفایت سرمایه بانک ملی ایران مناسب نیست،‌ اما لازمه بهبود این رقم، حمایت دولت است.
او تاکید کرد که سرمایه بانک ملی ایران باید حداقل معادل 5 میلیارد دلار باشد.
فرزین با بیان این که «بانک ملی ایران زیر آوار بنگاهداری در حال خفه شدن است»،‌ ادامه داد: بانک ملی ایران نباید بنگاهداری کند،‌ بلکه باید بنگاه خلق کند.
مدیرعامل بانک ملی ایران در ادامه به موضوع سرمایه انسانی پرداخت و با بیان این که خوشبختانه بانک ملی ایران از نیروی انسانی بسیار خوبی برخوردار است، گفت: نظام شایسته سالاری در بانک عملیاتی خواهد شد.
او با تاکید بر این که سفره بانک باید بزرگ شود، ادامه داد: در حال حاضر بیش از 70 هزار نفر از محل فعالیت های بانک ملی ایران ارتزاق می کنند، بنابراین باید با ایجاد درآمدهای جدید و نیز استفاده حداکثری از مدیران متعهد در کنار توجه ویژه به بازنشستگان، دوره تازه ای در مدیریت این سازمان خلق کرد.
مدیرعامل بانک ملی ایران در ادامه، لزوم پایبندی به مقررات بانک مرکزی را یادآور شد و با تاکید بر نقش انکارناپذیر بانک ملی ایران در تامین مالی کشور، گفت: حمایت از تولید و کاهش هزینه های تولیدکنندگان، جزو وظایف ما است، اما تامین مالی عموم مردم به ویژه در نقاط کمتر توسعه یافته،‌ خارج از صرفه های اقتصادی در دستور کار است.
فرزین ضعف جریان اطلاعاتی اقتصادی را یکی از مشکلات کشور خواند و با بیان این که پیاده سازی نقشه ملی پیشگیری و مقابله با فساد اداری و اقتصادی در این بانک پیگیری خواهد شد،‌ گفت: هیچ نقطه تاریک و غیرشفافی نباید در بانک ملی ایران وجود داشته داشته باشد.
در این جلسه،‌ مدیرعامل پیشین بانک ملی ایران نیز تحول در حوزه فناوری اطلاعات و تلاش برای ارتقای سطح معیشتی کارکنان این بانک را از مهمترین اقداماتش در دوره حضور در این مسئولیت دانست و تاکید کرد که تحولات بنیادین در بانک ملی ایران همواره مورد تایید نهادهای مسئول بوده است.
محمد رضا حسین زاده امروز در مراسم تودیع خود با بیان این که طی سالهای متمادی، خدمات حوزه آی تی این بانک مورد انتقاد مشتریان بود، اظهار کرد: سامانه هایی مانند بام، بله و اپلیکیشن هپ در دوره اخیر طراحی شد و تحولی اساسی در این حوزه ایجاد کرد.
وی همچنین به اقدامات انجام شده در راستای ارتقای سطح رفاه کارکنان این بانک اشاره کرد و با بیان این که بسیاری از این اقدامات در نظام بانکی کم سابقه بوده است، اظهار امیدواری کرد با کاهش نرخ تورم، اثر این اقدامات بیش از پیش نمایان شود.
او در ادامه به طرح برخی چالش های این بانک پرداخت و با بیان این که تکالیف بسیار سنگینی از سوی دولت ها بر بانک ملی ایران وضع می شود، گفت: اکنون بدهی دولت به بانک ملی ایران بیش از 70 هزار میلیارد تومان است، اما اگر به اندازه تکالیف وضع شده، خط اعتباری به بانک داده شود، مشکلات حل می شود.
در ادامه این مراسم، فرشاد فتوت رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی، حکم انتصاب محمد رضا فرزین به عنوان مدیرعامل بانک ملی ایران را قرائت کرد.