۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۷

مقام لبنانی: مذاکرات ایران و عربستان تأثیر مثبتی بر لبنان و سوریه دارد

رئیس حزب توحید عربی لبنان در گفتگو با تسنیم ضمن تأکید بر تأثیر مثبت مذاکرات ایران و عربستان بر لبنان و سوریه اظهار داشت که دولت نجیب میقاتی تصمیم خود را برای ارتباط با دمشق گرفته است.
کد خبر : ۵۷۴۶۵۰

«وئام وهاب» رئیس حزب توحید عربی لبنان و وزیر سابق این کشور در بیروت به تحولات اخیر در این کشور و روابط آن با سوریه پرداخت.

مقام لبنانی: مذاکرات ایران و عربستان تأثیر مثبتی بر لبنان و سوریه دارد

به گزارش تسنیم، وئام وهاب درباره روابط سوریه و لبنان اظهار داشت، دولت «نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان با دولت سوریه ارتباط برقرار خواهد کرد و دولت لبنان تصمیم خود را در خصوص روابط با دمشق گرفته است.

نجیب میقاتی به اهمیت همکاری با سوریه واقف است

وی در ادامه گفت: هماهنگی با دولت سوریه و همچنین روابط خوب با این کشور با انگیزه‌های جغرافیایی و تاریخی برای لبنان ضروری است؛ به‌ویژه اینکه در موضوع واردات گاز از مصر و برق اردن تنها کمکی که بیروت می‌تواند دریافت کند از جانب سوریه است. نجیب میقاتی نیز اهمیت این موضوع و اهمیت همکاری با سوریه را به‌خوبی درک می‌کند.

رئیس حزب توحید عربی لبنان تأکید کرد، توافق برای واردات برق از اردن از طریق سوریه بخشی از مشکل لبنان را حل خواهد کرد اما همه مشکلات را حل نمی‌کند، این توافق می‌تواند برق لبنان را در این مرحله برای چندین ساعت تأمین کند.

وی درباره سفر اخیر هیئت وزرای لبنان به سوریه در پایان ماه اوت گذشته که در آن زمان «زینه عکر» وزیر دفاع سابق لبنان در این هیئت حضور داشت و سفر هیئت وزرای لبنان در این سطح عالی به دمشق که از زمان آغاز جنگ سوریه بی‌سابقه بود، اظهار داشت، دمشق هیچ‌گاه لبنان را تحریم و با آن قطع رابطه نکرد؛ اما برخی از لبنانی‌ها تصور می‌کردند که ممکن است تروریسم، نظام سوریه و «بشار اسد» رئیس‌جمهوری این کشور را سرنگون کند؛ بر همین اساس آنها شروع به حمایت از تروریسم و قطع رابطه با دمشق کردند.

برخی گروه‌های لبنانی سلاح  و عناصر مسلح وارد سوریه کردند

وئام وهاب افزود، با وجود این، بشار اسد مانند برخی از لبنانی‌ها رفتار نکرد بلکه دستور داد هر زمانی که لبنانی‌ها به کمک نیاز داشتند با هر ابزار و به هر شکل ممکن به این کشور کمک شود؛ بدون توجه به مواضع برخی لبنانی‌هایی که ورود تروریست‌ها و سلاح به سوریه را تسهیل کردند، ما نباید فراموش کنیم که برخی از لبنانی‌ها قبل از ترکیه و اردن شروع به وارد کردن سلاح و عناصر مسلح به سوریه کردند.

اقتصاد لبنان به‌دلیل قطع روابط با سوریه آسیب زیادی دیده است

رئیس حزب توحید عربی لبنان در ادامه گفتگوی خود با تسنیم تأکید کرد که بلوکه کردن سپرده‌های سوری در بانک‌های لبنان در بحران اقتصادی سوریه نقش دارد. اقتصاد لبنان به‌دلیل قطع روابط با سوریه آسیب زیادی دیده است و تنها گذرگاه لبنان برای بازگشت به‌سمت جهان سوریه است و ازسرگیری روابط سوریه و لبنان می‌تواند افقهای جدیدی را پیشِ‌روی لبنان باز ‌کند؛ به‌ویژه اینکه این روابط تا حد پیوستن دو کشور به پروژه «الشام الجدید» که از اردن و مصر و عراق آغاز می‌شود، گسترش یابد.

تروریسم در صورت عدم‌شکست به کشورهای دیگر منطقه کشیده می‌شد

این مقام لبنانی اضافه کرد که در این مورد با بشار اسد موافق است که یک جنگ جهانی علیه سوریه آغاز شد که ارتش عربی این کشور و هم‌پیمانان آن در محور مقاومت ضد تروریسم جنگیدند. جامعه بین‌المللی باید اعتراف کند که اگر تروریسم در سوریه شکست نمی‌خورد به کشورهای دیگر همچون لبنان، عراق و اردن و... نیز کشیده می‌شد. کشورهای جهان باید این را بدانند و محاصره علیه سوریه را لغو کنند.

وی افزود، محاصره ظالمانه ضد سوریه در خدمت رژیم صهیونیستی است و هدف از آن گرفتن امتیاز از دولت بشار اسد به‌نفع اسرائیل است.

اولویت اصلی سوریه آزادی اراضی اشغالی است

رئیس حزب توحید عربی لبنان اعلام کرد که معتقد است دمشق در جنگ پیروز شده بر سختی‌ها غلبه کرد اما این کشور تا پس گرفتن اراضی اشغال‌شده خود راه طولانی در پیش دارد، همچنین بازگشت سوریه به صحنه عربی و بین‌المللی نیازمند زمان است اما این اتفاق دیر یا زود می‌افتد، بنابراین سوریه در این مرحله باید اولویت خود را پس گرفتن اراضی اشغال‌شده از ترکیه و آمریکا قرار دهد.

تروریست‌های حامی ترکیه در مرزهای این کشورند

این وزیر سابق لبنانی درباره جنگ در ادلب اظهار داشت، کسانی بودند که در آغاز جنگ علیه سوریه مدعی شدند بعد از سرنگونی بشار اسد وارد دمشق می‌شوند تا در مسجد بزرگ «اموی» نماز بخوانند اما این توهمی بیش نیست و به‌ویژه «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به این واقعیت رسیده است که تروریست‌هایی که از آنها حمایت می‌کرد و اجازه ورود آنها از طریق ترکیه به سوریه را داده بود، اکنون در مرزهای ترکیه هستند، همچنین فشارهای زیادی از جانب هم‌پیمانان سوریه یعنی ایران و روسیه ضد ترکیه وجود دارد و ارتش سوریه آماده ورود به ادلب می‌شود.

وی در ادامه تأکید کرد: ادلب به‌زودی به سوریه برمی‌گردد و ممکن است که رئیس جمهور ترکیه بتواند این امر را به تعویق بیندازد اما نمی‌تواند مانع آن شود.

گفتگوی ایران و عربستان تأثیر مثبتی بر سوریه و لبنان خواهد داشت

وئام وهاب در پایان گفت‌وگوی خود با تسنیم به مذاکرات جاری میان ایران و عربستان سعودی پرداخته خاطرنشان کرد: گفتگوی ایران و عربستان تأثیر مثبتی بر سوریه و لبنان خواهد داشت. بدون بازگشت سوریه به عرصه عربی و منطقه‌ای و بازگشت کشورهای عربی به‌سمت سوریه، اعراب در معادله منطقه‌ای حضور نخواهند داشت و نمی‌توانند نقش محوری در منطقه و جهان ایفا کنند.