۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷

موضع اردوغان درباره تنش میان جمهوری آذربایجان و ایران

موضع اردوغان درباره تنش میان جمهوری آذربایجان و ایران
رئیس جمهور ترکیه درباره تنش‌های اخیر بین جمهوری آذربایجان و ایران و احتمال درگیری نظامی بین دو کشور گفت: شخصاً چنین توقعی ندارم. ایران به دلیل روابط جمهوری آذربایجان و اسرائیل، به تقابل با جمهوری آذربایجان نمی‌پردازد.
کد خبر : ۵۷۴۵۰۰

 رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در راه بازگشت از سفر خود از ۳ کشور آفریقایی، آنگولا، توگو و نیجریه در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص سوالی که «تحرکات نظامی ایران در مرز نخجوان و قفقاز جنوبی مطرح است و این کشور از سویی به روابط اسرائیل و جمهوری آذربایجان اشاره می‌کند. با تبدیل شدن ترکیه به عنوان یک بازیگر پایدار و فعال در قفقاز این مسئله را به یک بحران داغ تبدیل می‌کند»، پاسخ داد: شخصاً چنین توقعی ندارم. ایران به دلیل روابط جمهوری آذربایجان و اسرائیل، به تقابل با جمهوری آذربایجان نمی‌پردازد. شمار شهروندان ترک در ایران معلوم است و دولت این کشور هم این را در نظر دارد. این کار ساده‌ای نیست.

به گزارش برنا، رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: اقدامی که صورت گرفته اشتباه بود، اما به نظر می‌رسد که دولت جدید ایران تنش را ادامه نخواهد داد.

طی دو ماه گذشته تنش بین جمهوری آذربایجان و ایران به دلیل اقداماتی باکو از جمله بستن راه ترانزیتی جنوب به شمال ارمنستان که بخشی از آن از خاک جمهوری آذربایجان عبور می‌کند، وضع عوارض ۳۸۰ دلاری، بازداشت دو راننده ایرانی، برگزاری رزمایش در دریای خزر با حضور کشور‌های خارجی که بر خلاف کنوانسیون خزر است و همچنین اظهارات ضد ایرانی علی اف که منجر به برگزاری رزمایش ایران در مرز‌های شمالی خود شد، افزایش یافته بود، اما با آزادی رانندگان زندانی و نیز ممنوعیت تردد به قره باغ از طریق لاچین از سوی ایران این تنش‌ها تا حدودی فروکش کرده است.