۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۳

شورش دانش آموزان آفریقای جنوبی و دخالت ارتش برای سرکوبشان

شورش دانش آموزان آفریقای جنوبی و دخالت ارتش برای سرکوبشان
دانش آموزان اصلاح طلب دست به اعتصاب زده و مدارس را تعطیل و در تظاهرات شرکت کرده اند. تا ۱۷ دانش آموز از جمله یک کودک ۷ ساله بازداشت شده اند.
کد خبر : ۵۷۳۶۵۲

 دولت کشور کوچک «اسواتینی» (سوازیلند) که در میان موزامبیک و آفریقای جنوبی قرار دارد برای سرکوب تظاهرات دانش آموزان این کشور که از هفته‌ها پیش برای اجرای اصلاحات به راه افتاده است نیرو‌های ارتش را در خیابان‌ها مستقر کرده است.

به گزارش جماران، بیشتر اراضی اسواتینی داخل آفریقای جنوبی واقع شده و از شرق با موزامبیک هم مرز است و هیچ راهی به اقیانوس ندارد و در منطقه کوچکی بین این دو کشور محصور است.

فعالان در این کشور که هوادار دموکراسی هستند امروز اعلام کردند که دولت روز دوشنبه ارتش و نیرو‌های پلیس را پیرامون مدارس مستقر کرده است تا تظاهرات دانش آموزان که خواستار اطلاحات سیاسی و اجتماعی هستند را سرکوب کند.

دانش آموزان در اسواتینی که جمعیتی بیش از یک میلیون نفر دارد از یک ماه پیش تا کنون اعتصاب باز کرده و به مدرسه‌ها نمی‌روند و در تظاهرات مسالمت آمیزی شرکت می‌کنند که خواستار آزادی معترضان هوادار دموکراسی هستند که در سال جاری بازداشت شده اند. این دانش آموزان همچنین خواستار بهبود اوضاع آموزشی و تحصیل مجانی هستند.

اسواتینی که قبلا سوازیلند نامیده می‌شد آخرین کشور در قاره آفریقاست که همچنان تحت حاکمیت پادشاهی مطلق است.

معترضان گفته اند استقرار ارتش برای ترساندن دانش آموزان صورت گرفته است، اما آن‌ها هرگز نمی‌ترسند. همچنین تا کنون ۱۷ دانش آموز از جمله یک دانش آموز ۷ ساله بازداشت شده اند.