۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۴

منبع درآمد طالبان چیست؟

سخنگوی گروه طالبان منابع درآمدزای طالبان را اعلام کرد.
کد خبر : ۵۷۳۵۸۶
گروه طالبان منابع تأمین مالی خود را در حال حاضر اعلام کرد.
 
منبع درآمد گروه طالبان چیست؟
 

به گزارش جماران، ذبیح الله مجاهد، از سخنگویان طالبان و معاون سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان گفت که تعرفه های گمرکی و مالیات یگانه منبع درآمد طالبان از زمانی است که قدرت را در افغانستان به دست گرفته اند.

وی در ادامه گفت:«در آینده ، برنامه ای برای دریافت درآمد از استخراج مواد معدنی داریم. اما در حال حاضر، مالیات یگانه منبع درآمد دولت تازه طالبان را تشکیل می دهد».

با وجود اقداماتی که در حال حاضر توسط طالبان انجام می شود، وضعیت در اقتصاد افغانستان همچنان دشوار است. این عمدتا به این دلیل است که طالبان فقط به 0.1 در صد (9.4 میلیارد دلار) از ذخایر دولتی دسترسی دارند، زیرا بخش قابل توجهی از ذخایر دولتی افغانستان از سوی ایالات متحده آمریکا بلوکه شده است.

 معاون وزارت اطلاعات فرهنگ دولت طالبان و همچنین سخنگوی این گروه اعلام کرد که طالبان هنوز منتظر پاسخ واشنگتن در مورد رفع مسدود سازی دارایی های افغانستان است و قبلا از سازمان ملل و بانک جهانی درخواست انجام این کار را کرده است.

مجاهد در همین رابطه گفت: «ما خواستار یافتن راه حلی هستیم. ما خواستار انتقال وجوه به حساب بانک های افغانستان هستیم. ما این درخواست را از سازمان ملل متحد، آمریکا و دیگر کشورها و بانک جهانی مطرح کردیم. در حال تلاش برای حل این مشکل هستیم چرا که این یک مسئله بشردوستانه است، این پول مردم افغانستان است، آنها به آن پول نیاز دارند زیرا آنها رنج می برند. در حال حاضر، ما نمی توانیم پاسخی دریافت کنیم. اما ما انتظار داریم که این مسئله حل شود».

آمریکا با اعطای کمک‌های انسان‌دوستانه به افغانستان موافقت کرد؟

از سوی دیگر، بنا بر اعلام طالبان، آمریکا با اعطای کمک‌های انسان‌دوستانه به افغانستان موافقت کرد.

به گزارش رویترز، مقام‌های طالبان اعلام کرده‌اند که مذاکرات با طرف آمریکایی در دوحه، «به‌خوبی پیش رفت» و در جریان آن واشنگتن با اعطای کمک‌های بشردوستانه به افغانستان موافقت کرد ولی در عین حال تأکید کرد که نباید این مسأله را با به رسمیت شناختن طالبان مرتبط کرد.

به گفته رهبران طالبان، درجریان این مذاکرات که در دوحه، پایتخت قطر، انجام گرفت و «به‌خوبی پیش رفت» واشنگتن پس از موافقت با کمک‌های انسان‌دوستانه تاکید کرده است که واشنگتن در عین حال که تصمیم به ادامه این کمکها دارد اما نباید این مسئله را با به رسمیت شناختن طالبان پیوند زد .

ایالات متحده پیش از این تصریح کرده بود که این مذاکرات به هیچ وجه مقدمه‌ای برای به رسمیت شناختن طالبان که با سرنگونی دولت مورد حمایت واشینگتن، زمام امور را در افغانستان در دست گرفته است ، نخواهد بود.

سهیل شاهین، سخنگوی سیاسی طالبان، همچنین گفت وزیر خارجه موقت حکومت طالبان در طول این مذاکرات به ایالات متحده اطمینان داد که طالبان خود را متعهد به این امر می‌داند که به گروه‌های افراط‌گرا اجازه ندهد تا از خاک افغانستان برای حمله به کشورهای دیگر استفاده کنند.

این درحالی است که طالبان پیش‌تر بحث همکاری با واشینگتن بر سر مهار گروه تروریستی داعش در افغانستان را رد کرده بود.

مقامات ایالات متحده  آمریکا نیز اعلام کردند گفتگویی «روراست و حرفه‌ای» با نمایندگان طالبان داشته‌اند و در این گفتگو تأکید کرده‌اند که دربارهٔ طالبان «نه براساس حرف‌شان بلکه بر اساس عمل‌شان» تصمیم می‌گیرند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد که محور گفتگوهای یکشنبه در دوحه قطر تامین امنیت و پیشگیری از تروریسم، ایجاد امکان خروج ایمن شهروندان آمریکایی و افغان و نیز شهروندان دیگر کشورها و رعایت حقوق بشر از جمله تسهیل مشارکت زنان در اجتماع بوده است. مقامات آمریکایی هنوز از حصول توافق با طالبان سخن نگفته‌اند.

پرایس همچنین گفت که طرفین بر سر شرط ایالات متحده دربارهٔ «رسیدن کمک‌های بشردوستانه مستقیم به مردم افغانستان» گفتگو کرده‌اند.

مقامات دولت بایدن به خبرنگاران گفته‌اند که هیئت آمریکایی قصد دارد طالبان را به تعهد خود در زمینه پیشگیری از تروریسم ملزم نگاه دارد و همچنین این گروه را تحت فشار خواهد گذاشت تا «مارک فرریکس»، گروگان آمریکایی را آزاد کنند.

آزادی سربازی که 3 نظامی استرالیایی را کشت

استرالیا اعلام کرد یک سرباز افغان که سه سرباز استرالیایی را کشته بود در قطر از زندان آزاد شد.

«هیو جفری» کارشناس روابط خارجی وزارت دفاع استرالیا اعلام کرد که از طریق «کانال‌های اطلاعاتی بسیار محرمانه» از آزادی سرباز افغان آگاه شده‌اند.

این سرباز افغان که «حکمت‌الله» نام دارد در سال ۲۰۱۲ به سوی نظامیان استرالیایی مستقر در یک پایگاه آتش گشود که در نتیجه سه تن از این سربازان کشته و دو تن دیگر نیز زخمی شدند.

حکمت‌الله در سال ۲۰۱۳ به اعدام محکوم شد اما در زندان باقی ماند و پیش از آغاز مذاکرات سال گذشته آمریکا و طالبان طبق توافق طرفین از کابل به زندانی در دوحهٔ قطر منتقل شد.

ژنرال «اگنوس کمپل» فرمانده کل نیروهای ارتش استرالیا در جلسه کمیسیون ویژهٔ سنای این کشور اعلام کرد که «خانواده‌های قربانیان در جریان آزادشدن حکمت‌الله از زندان قرار گرفته‌اند.»

دولت استرالیا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است که همواره خواستار آن بوده که این سرباز افغان «به مجازاتی متناسب با جرمش محکوم شود و از هیچ آزادی زودهنگامی برخوردار نشود.»

دوحه که از مدت‌ها پیش صحنه مذاکرهٔ گروه طالبان و نمایندگان واشنگتن بوده، هنوز رسما به این خبر واکنشی نشان نداده است.