۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۲

آیا روشنایی ماه روی خواب ما تأثیر می‌گذارد؟

آیا روشنایی ماه روی خواب ما تأثیر می‌گذارد؟
یک مطالعه جدید سوئدی در مورد اختلالات خواب شب، هنگام قرار گرفتن در معرض نور ماه، به نتایجی رسید.
کد خبر : ۵۷۳۵۵۸

 بسیاری ماه کامل را با مشکلات خواب مرتبط می‌دانند و چندین مطالعه هم سعی در درک این پدیده داشته است، اما بیشتر آن‌ها به دلیل روش مغرضانه‌ای که اغلب بر اساس استناد شخصی یا نمونه کوچکی از افراد در جامعه علمی بوده، رد شده است. در گزارشی که توسط روزنامه فرانسوی "Le Figaro" منتشر شده است، نویسنده Thévin Hone، به نقل از دکتر کریستف سورو که تحقیقات اصلی در مورد این موضوع را در یک پایان نامه جمع آوری کرده است می‌گوید که این مطالعات هنوز شواهد قطعی در مورد این موضوع ارائه نکرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، گروهی از مطالعات آمریکایی و آرژانتینی که نتایج آن‌ها در ۲۷ ژانویه در مجله Science Advances منتشر شد، فرضیه جدیدی را مطرح کردند که درباره احتمال "تأثیر روشنایی ماه بر ساعت بیولوژیکی ما، که چرخه‌های ۲۴ ساعته ما را تنظیم می‌کند" صحبت می‌کند. برای رسیدن به این نتیجه، محققان دانشگاه‌های واشنگتن و ییل در ایالات متحده و دانشگاه ملی کوئیلمز آرژانتین، با استفاده از مانیتور‌های مچ دست، چرخه خواب ۵۶۲ نفر را که در حومه و شهر زندگی می‌کنند، با برق یا بدون آن تجزیه و تحلیل کردند.

پس از چند هفته، دانشمندان دریافتند که شرکت کنندگان دیرتر به رختخواب می‌روند و به طور متوسط ۴۶ تا ۵۸ دقیقه کمتر در طول سه تا پنج روز قبل از ماه کامل می‌خوابند، به این معنی که نور ماه می‌تواند خواب را درست مانند نور‌های مصنوعی مختل کند. در این زمینه، کلر لکومت کرونوبیولوژیست می‌گوید: "این نور حتی اگر چشم‌ها بسته باشد از چشم عبور می‌کند، و به ساعت بیولوژیکی مرکزی ما می‌رسد و باعث می‌شود فکر کنیم در روز روشن هستیم. این اختلال تولید ملاتونین (هورمون خواب) را کند می‌کند، بنابراین، اینگونه زمان خواب را به تأخیر می‌اندازد.

به گفته دکتر سورو، مطالعه جدید - علی‌رغم اهمیت آن - تأثیر نور ماه بر انسان را در هنگام خواب به طور قطعی اثبات نمی‌کند و در این زمینه می‌گوید که "نور ماه کامل مانند روشن کردن شمع در ۱۰ متری ماست، به این معنی که نورش بسیار کم است". سورو معتقد است که ماه عمدتاً افرادی را که به سر و صدا، بو و نور حساس هستند و مستعد بی خوابی هستند، تحت تاثیر قرار می‌دهد و تأیید می‌کند که "هیچ مطالعه‌ای تا به حال تأثیر ماه را روی نمونه‌ای از افرادی که از قبل دچار مشکل خواب شده اند، بررسی نکرده است. "

سوال دیگری که این مطالعه به آن پرداخت این است که چگونه می‌توانیم اختلالات خواب در شهر‌های بزرگ را هنگامی که در اتاق‌هایی با پرده‌های تیره که چراغی در آن روشن نیست، کاهش دهیم؟ سورو می‌گوید: "محتمل‌ترین فرضیه‌ای که توسط تیم دانشمندان مطرح شد این است که انسان‌ها خود را وفق داده اند. در زمانی که برق وجود نداشت، انسان از روشنایی ماه در روز‌های قبل از کامل بودن آن برای لذت بردن از نور آن در شب استفاده می‌کرد. "

یک مطالعه جدید سوئدی، که در ۱۵ سپتامبر در مجله (Science of the Total Environment) منتشر شد، با تایید این فرضیه، خاطرنشان کرد که اختلالات خواب هنگام قرار گرفتن در معرض ماه در ابتدای شب رخ می‌دهد. جالب اینجاست که در میان ۸۵۲ داوطلب شرکت کننده در مطالعه، سن آن‌ها بین ۲۲ تا ۸۱ سال متغیر بوده و این آزمایش مردان را بیشتر از زنان تحت تأثیر قرار داد.