۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
جدیدترین اخبار کرونا در ایران؛ عبور همه استان‌ها از پیک پنجم

کاهش تعداد شهرستان‌های قرمز/ افزایش تعداد قربانیان در برخی استان‌ها + نقشه و نمودار

کاهش تعداد شهرستان‌های قرمز/ افزایش تعداد قربانیان در برخی استان‌ها + نقشه و نمودار
درحالی تعداد شهرستان‌های پرخطر در سراسر کشور نسبت به مردادماه کاهش چشمگیری داشته است و ظاهرا از پیک پنجم عبور کرده‌ایم روند افزایشی نرخ ابتلا و موارد فوتی در برخی استان‌ها عامل نگرانی کارشناسان بهداشتی شده است.
کد خبر : ۵۷۲۷۵۷

در شرایطی که کمتر از 20 شهرستان در وضعیت پرخطر کرونایی قرار گرفته روند افزایشی تعداد مبتلایان جدید و موارد فوتی عاملی است برای ایجاد نگرانی میان کارشناسان بهداشت و درمان که معتقدند درصورت بی‌توجهی به این روند احتمال شکل‌گیری پیک ششم دور از انتظار نیست.

این گروه تاکید دارند اگرچه شواهد نشان می‌دهد از پیک پنجم عبور کرده‌ایم و رفته رفته بهبودی شرایط در سراسر ایران ملموس می‌شود اما نباید فراموش کنیم که ویروس منحوس همچنان فعال است و می‌تواند در گوشه و کنار کشورمان دردسرساز باشد. به همین دلیل لازم است ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان در تکمیل روند واکسیناسیون هموطنان مشارکت کاملی داشته باشند.

کارشناسان بهداشت ودرمان معتقدند اگرچه طولانی شدن دوران همه‌گیری تحمل و صبر هموطنان را تحت تاثیر قرار داده است اما برای ریشه کن شدن این ویروس منحوس همچنان لازم است در زمینه رعایت پروتکل‌ها جدیت داشته و براساس برنامه‌ریزی‌های اصولی و تعیین شده گام برداریم.

198 شهرستان در وضعیت نارنجی و 176 هم زرد کرونایی شد

براساس آخرین رنگ‌بندی منتشر شده از شهرهای کشور از شنبه 10 مهر ماه، 16 شهرستان در وضعیت قرمز، 198شهرستان در وضعیت نارنجی و 176 شهرستان در وضعیت زرد و 58 شهرستان در وضعیت آبی قرار خواهند گرفت.

به این ترتیب با عبور همه‌ استان‌های کشور از قله خیز پنجم کرونا، تعداد شهرستان‌های قرمز از 29 شهر به 16 شهر کاهش یافته و بعد نزدیک به چهارماه از آغاز پیک پنجم رفته رفته شرایط روبه بهبودی حرکت کرده است و هموطنان باید برای تثبیت این روند همراهی کاملی با مسئولان همچون روزهای اول آغاز همه‌گیری داشته باشند.

در همین حال  شهرستان‌هایی که کماکان در وضعیت قرمز قرار دارند عبارتند از:  ارومیه، اشنویه، بوکان، سردشت، مهاباد (آذربایجان غربی)، بانه، سقز، سنندج، کامیاران، مریوان (کردستان)، پاوه، جوانرود، سرپل ذهاب، کرمانشاه، گیلانغرب، هرسین (کرمانشاه).

این درحالی است که کارشناسان بهداشت و درمان تاکید می‌کنند  مردم در شهرهای آبی، زرد و نارنجی حتی پس از دریافت واکسن می‌بایست کماکان مراقبت‌های بهداشتی را رعایت کنند. عادی‌انگاری می‌تواند به موج جدید بیماری منجر شود.


استان آذربایجان غربی/فوتی‌های کرونایی کاهش یافت

جواد آقازاده در گفت‌وگو با تسنیم در ارومیه، با اشاره به فوت 15 نفر دیگر در شبانه روز گذشته در آذربایجان‌غربی اظهار داشت: کل فوتی‌های استان به 6 هزار و 325 نفر رسیده است.

وی تعداد مبتلایان را 842 نفر عنوان کرد و افزود: از زمان آغاز پیدایش کرونا، تعداد 275 هزار و 902 نفر به کروناویروس مبتلا شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: هم اکنون 897 نفر بستری مشکوک نیز در سراسر آذربایجان‌غربی شناسایی شده است.

وی با اشاره به تعداد بستری‌های سندروم حاد تنفسی افزود: هم اینک تعداد یک هزار و 851 نفر بیمار بدحال، به خاطر تنگی نفس بستری بوده و 315 نفر دیگر نیز در بخش آی سی یو بستری هستند.

آقازاده در ادامه تعداد واکسیناسیون شبانه روز گذشته را 19 هزار و 709 نفر عنوان کرد و اظهار داشت: تاکنون یک میلیون و 963 هزار و 180 نفر واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان اصفهان/ 778 مورد کرونا  در 24 ساعت گذشته شناسایی شد

آرش نجیمی در جمع خبرنگاران، با اشاره به آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در 24 ساعت گذشته، اظهار داشت: در این بازه زمانی تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در استان 2021  نفر بودند که 778 بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شده 307  نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این مدت 362 بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر  2027 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد 333 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی 24 ساعت اخیر در استان اصفهان را 33 نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد 24 نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.

استان ایلام/ 106 مورد مثبت کرونا ثبت شد

محمد کریمیان در گفت‌وگو با خبرنگارتسنیم از ایلام، با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد 59 هزار و 575 نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا طی 24 ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی 106 مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر 190 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در 24 ساعت اخیر 43 بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها 58 هزار و 314 نفر بوده است.

کریمیان گفت: در 24 ساعت گذشته یک مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان گزارش شده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تاکنون یک هزار و 70 نفر بوده است. ‌

استان بوشهر/ 70 درصد جمعیت هدف واکسن دریافت کردند

سعید کشمیری در گفتگویی با خبرنگار تسنیم در بوشهر، با اشاره به رنگ‌بندی جدید کرونایی اظهار داشت: بر اساس رنگ‌بندی وزارت بهداشت 30 درصد شهرستان‌های استان بوشهر نارنجی، 50 درصد زرد و 20 درصد آبی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر شرایط کرونایی شهرستان‌های بوشهر، تنگستان و عسلویه را «نارنجی» دانست و افزود: دیلم، گناوه، دشتستان، دشتی و دیر شرایط «زرد» کرونایی و شهرستان‌های جم و کنگان رنگ« آبی» تعیین شده است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر به  واکسیناسیون پرداخت و بیان کرد: تاکنون افزون بر 800 هزار واکسن کرونا در استان بوشهر تزریق شده که در این راستا 70 درصد از جمعیت بالای 18 سال استان حداقل یک نوبت واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون جمعیت بالای 18 سال 80 درصد روستاهای استان بوشهر تکمیل شده است گفت: 528 هزار نفر از جمعیت بالای 18 سال استان بوشهر یک نوبت و 273 هزار نفر معادل 36 درصد این جمعیت هر 2 نوبت واکسن را دریافت کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تعداد بیماران بستری در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر را 190 نفر دانست و خاطر نشان کرد: روز گذشته 45 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند که از این تعداد ابتلای 14 مورد به کرونا مثبت، قطعی است.

وی با اشاره به اینکه اکنون 29 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند افزود: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، 16 نفر در وضعیت حاد این بیماری هستند و با کمک دستگاه تنفس می‌کنند.

کشمیری از ثبت 1 مورد فوتی دیگر ناشی از ابتلا به کرونا خبر داد و تصریح کرد: یک‌هزار و 925 نفر از ابتدای شیوع کرونا در استان بوشهر به علت ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر خاطر نشان کرد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون حدود 86 هزار نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان خراسان جنوبی/ شماره قربانیان کرونا از ابتدای همه‌گیری به 1146 نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته 93 آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا 24 بیمار جدید شامل 13 بستری و 11 مورد سرپایی، شناسایی شدند.

کامبیز مهدی زاده افزود: از این تعداد 9 مورد از بیرجند، از شهرستان‌های سربیشه و درمیان هرکدام دو مورد ، از شهرستان‌های زیرکوه، قاینات و نهبندان هرکدام یک مورد و  از طبس 8 مورد جدید شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین از 470 تست سریع  95 بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 182 بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که 83 نفر کرونا مثبتند، ادامه داد: از این تعداد 14 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال 4 نفر نامساعد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: باا ثبت 2 فوت جدید تعداد جان باختگان بیماری کرونا در خراسان جنوبی به هزار و 146 نفر افزایش یافت.

مهدی زاده افزود: همچنین در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان تا امروز 358 هزار و 790 نفر واکسن نوبت اول و 181 هزار 458 نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

استان خراسان رضوی/ کاهش چشمگیر تعداد موارد ابتلا

حمید رضا رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از مشهد مقدس، اظهارداشت:  تعداد بستری‌شدگان روزانه کرونا در خراسان رضوی طی 10 روز گذشته یعنی از 28 شهریور که 285 بیمار کرونایی در روز بود به حدود 100 نفر کاهش یافته است.

وی افزود: در حال حاضر هزار و 160 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های خراسان رضوی بستری هستند که 830 نفر از آنان در زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد و شهرستان‌های 15 گانه آن قرار دارند.

رییس کارگروه اطلاع رسانی کووید 19 دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تعداد بیماران بدحال و بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه استان خراسان رضوی نیز به 372 نفر کاهش یافته است.

وی ادامه داد: شهرستان مشهد بر اساس آخرین گزارش سامانه ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از وضعیت نارنجی کرونایی به وضعیت زرد تغییر رنگ داده است و اکنون 20 شهرستان خراسان رضوی در شرایط زرد قرار دارند.

رحیمی خاطرنشان کرد:در پی کاهش تعداد مبتلایان به کرونا در خراسان رضوی، 9 شهرستان دیگر خراسان رضوی در وضعیت نارنجی و چهار شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند و هم‌ اکنون هیچ شهرستانی در این استان در شرایط قرمز کرونایی قرار ندارد.

رییس کارگروه اطلاع رسانی کووید 19 دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر شهرستان‌های نیشابور، قوچان، سبزوار، ششتمد، تربت‌حیدریه، کاشمر، گناباد، بردسکن و درگز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

وی اظهارداشت: شهرستان‌های مشهد، فریمان، سرخس، مه‌ولات، بجستان، رشتخوار، چناران، فیروزه، خوشاب، جوین، جغتای، صالح‌آباد، فریمان، خواف ، کلات، تایباد، چناران، بینالود، خلیل آباد و کوهسرخ در وضعیت زرد کرونایی هستند.تعداد شهرستان‌های با شرایط آبی در خراسان رضوی هم از یک به چهار شهرستان شامل داورزن، زاوه، باخرز و تربت جام افزایش یافته است.

استان فارس/ شمار جان‌باختگان دوباره دورقمی شد

در حال حاضر یک شهرستان استان فارس در وضعیت آبی، 14 شهرستان در وضعیت زرد و دیگر شهرستان‌های استان در وضعیت نارنجی هستند و این به معنای خروج تدریجی استان از وضعیت پرخطر است. 

هر چند بررسی‌ها نشان از نزولی شدن شیب ابتلا به کرونا و تثبیت آن می‌دهد اما نباید از گونه‌های جدید کرونا و هشدار بابت عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی غافل شد به ویژه اینکه با سرد شدن هوا زمینه برای گسترش بیماری‌های ویروسی بیشتر می‌شود.

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون یک میلیون و 343 هزار و 529 تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده 403 هزار و 306 بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تاکنون 187 هزار و 553 مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد 41 هزار و 750 بیمار مثبت و در مجموع از ابتدا تاکنون، 445 هزار و 56 بیمار مبتلا به کووید 19 در استان فارس شناسایی شده است.

براین اساس دو هزار و 152 نفر بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم هم اکنون در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد 217 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش‌های ICU، مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

با اعلام جان باختن 13 هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید 19 از ابتدای شیوع بیماری به 6 هزار و 653 نفر رسیده است. 

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان کرمان/ 60 درصد جمعیت هدف واکسن کرونا دریافت کردند

حمیدرضا رشیدی‌نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه در هفته اول مهرماه بیش از 147 هزار نفر در استان کرمان دوز اول واکسن کرونا را دریافت کردند اظهار داشت: طبق آماری که دانشگاه علوم پزشکی کرمان ارائه کرده از 1 تا 7 شهریور به 39 هزار کرمانی دوز دوم واکسن تزریق شده که در مجموع تزریق 187 هزار دز واکسن در این بازه زمانی به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه تاکنون 27 درصد افراد بالای 18 سال در استان دوز دوم واکسن کرونا دریافت کرده‌اند گفت: 60 درصد جمعیت هدف استان کرمان نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه در حال حاضر 501 بیمار قطعی مبتلا به کرونا در بیمارستان های سطح استان بستری هستند گفت: از این تعداد 295 نفر بیمار مثبت قطعی مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان تحت درمان قرار دارند.

وی با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا تا کنون 97 هزار و 403 نفر بیمار مشکوک و مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شدند افزود: در این مدت 4 هزار و 699  نفر جان خود را به دلیل ابتلا به این ویروس از دست داده‌اند.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌‌پزشکی کرمان نیز با بیان اینکه در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 501 مورد است اظهار داشت: از این تعداد 295 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 28 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 58 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 35 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 85 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 88 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 39 هزار و 498 مورد رسیده است.

وی به فوت 6 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 4 هزار و 699 نفر رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان یک میلیون و 334 هزار و 804 مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را 599 هزار و 904 مورد است.

استان گلستان/ بعد از چهارماه وضعیت زرد کرونایی برقرار شد

هرچند کاهش شیوع کرونا در استان گلستان روندی کند دارد و در شبانه روز گذشته فقط 5 نفر از تعداد بیماران بستری کمتر شده است اما تداوم این شرایط سبب خروج استان از وضعیت نارنجی کرونایی شده است.

پس از گذشت حدود 4 ماه گلستان بار دیگر در شرایط زرد کرونایی قرار گرفته است. در حال حاضر تنها شهرستان علی آبادکتول در وضعیت نارنجی قرار دارد. ضمن اینکه یک شهر به تعداد شهرهای آبی استان در یک هفته اخیر اضافه شده و اکنون شهرستان‌های رامیان، گمیشان و بندرترکمن در وضعیت آبی کرونایی هستند اما شرایط در سایر شهرستان‌ها از جمله مرکز استان، پس از ماه‌ها به زرد تغییر کرده است.

طبق آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان در شبانه روز گذشته با کاهش 5 نفری از تعداد بستری‌شدگان، تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی استان به 281 نفر رسیده است.

در عین حال تعداد بیمارانی که وضعیت وخیمی دارند هم کمتر شده است و از مجموع بیماران بستری 63 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه به سر می‌برند و 28  نفر نیز با دستگاه ونتیلاتور نفس می‌کشند.

همزمان واکسیناسیون کرونا نیز در استان رو به افزایش است و تا کنون یک میلیون و 178 هزار و 726 دز واکسن در استان تزریق شده است که از این تعداد  780 هزار و 396 دز واکسن در نوبت اول و 398 هزار و 330 دز برای نوبت دوم در استان تزریق شد.

عبدالرضا فاضل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گفته گسترش واکسیناسیون کرونا در فروکش کردن موج پنجم کرونا نقش داشته و افرادی که شرایط سنی برای تزریق واکسن را دارند باید هرچه زودتر برای دریافت واکسن اقدام کنند تا از موج‌های احتمالی دیگر این بیماری در امان بمانیم.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

درحال تکمیل... .

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,