۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰

قیمت تخم مرغ چرا گران شد؟

یک مقام مسئول گفت: طی ۷۰ تا ۸۰ روز اخیر نهاده ذرت به مرغداران‌ داده نشده که با این وجود تولیدکننده چاره ای جز تامین نهاده از بازار آزاد ندارد.
کد خبر : ۵۷۲۶۶۱

ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با اشاره به چالش های مرغداران در تامین‌ نهاده های مورد نیاز اظهار کرد: طی ۷۰ تا ۸۰ روز اخیر نهاده ذرت به مرغداران داده نشده که با این وجود تولیدکنندگان چاره ای جز تامین ذرت با نرخ ۶ هزار و ۲۰۰ تومان از بازار نداشتند.

او افزود: با استمرار روند کنونی تامین نهاده، تولید باید تعطیل شود؛ چرا که ۶۰ درصد جیره غذایی مرغ ذرت است.

نبی پور ادامه داد: در شهریور ۴۰ درصد ذرت تعیین سهمیه کردند که متاسفانه به مرغدار داده نشده است و همین موضوع موجب شده تا مرغداران طی چند روز اخیر معترض شوند.

این مقام مسئول متوسط قیمت کنونی هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری را ۲۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر مرغداران هر شانه تخم مرغ را با نرخ ۳۸ هزار تومان درب مرغداری به وزارت جهاد تحویل می دهند که با نرخ ۴۱ تا ۴۲ هزار تومان در میادین به مصرف کننده توزیع می شود.

به گفته او، با توجه به وضعیت کنونی تامین نهاده قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ بالای ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان است، در حالی که با تامین نهاده مورد نیاز از سامانه بازارگاه، قیمت تمام شده بالای ۱۹ هزار تومان است.

نبی پور قیمت مصوب هر کیلو ذرت را یک هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: این در حالی است که ذرت با نرخ ۶ هزار و ۲۰۰ تا ۶ هزار و ۳۰۰ تومان در بازار توزیع می شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مشکلی در تولید تخم مرغ نداریم، بیان کرد: بنابر آمار ماهیانه ۸۳ تا ۸۴ هزار تن معادل روزانه ۲ هزار و ۷۰۰ تا ۲ هزار و ۸۰۰ تن تخم مرغ در کشور تولید می شود که با این وجود کمبودی در عرضه نداریم.

او ادامه داد: جمعیت زیادی از مرغ‌های تخم گذار به کشتارگاه فرستاده شدند و طبق اعلام مسئولان مربوطه فقط در استان خراسان رضوی که از بزرگ ترین تولیدکنندگان تخم مرغ کشور است، ۵ میلیون قطعه مرغ تخم گذار به کشتارگاه رفته است.

نبی پور با اشاره به اینکه از جمعیت حدود ۱۲ میلیونی مرغ تخم‌گذار استان خراسان رضوی تنها ۷ میلیون قطعه مرغ باقی مانده است، بیان کرد: طبق اعلام مسئولان استان ۳۷ تا ۴۰ درصد ظرفیت مرغداری‌های تولیدکننده تخم مرغ، در این استان هم اکنون خالی است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار در پایان با اشاره به اینکه التهابات قیمت تخم مرغ تا بهمن در بازار ادامه دارد، تصریح کرد: اگر دولت در بازار تخم مرغ و مرغ دخالتی نکند، بازار به تعادل می رسد چرا که یکی از دلایل گرانی تخم مرغ در بازار قیمت های دستوری و دلیل دیگر اثر کالای جایگزین و ارزان بودن تخم مرغ در مقایسه با دیگر کالاهای پروتئینی است.