۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۲

آسترازنکا جهش خطرناک‌تر کرونا را بعید دانست

آسترازنکا جهش خطرناک‌تر کرونا را بعید دانست
یکی از متخصصان شرکت واکسن‌سازی آسترازنکا پیدایش جهش‌های خطرناک‌تر از کرونای دلتا را بعید دانسته است.
کد خبر : ۵۷۲۲۴۸

کرونا همراه با همه عواقب سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن همچنان در آستانه فصل سرما بحرانی حل نشده در اتحادیه اروپا باقی مانده است.

آلمان نرخ واکسیناسیون فعلی را برای داشتن زمستانی امن کافی ندانست

جدیدترین اخبار کرونا در اروپا حاکی از آن است که "ینز اشپاهن"، وزیر بهداشت آلمان بر این عقیده است همچنان برای داشتن یک زمستان امن در این کشور به 3 میلیون دوز واکسن نیاز است.

به گفته وی تا به حال 63.7 درصد همه شهروندان کاملا علیه کرونا واکسینه شده و 67.7 درصد هم حداقل یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

انتقاد شدید سازمان عفو بین الملل به کشورهای ثروتمند

سازمان عفو بین الملل هم این انتقاد را به کشورهای ثروتمند و شرکت های داروسازی وارد کرده است که حقوق بشر را نقض می کنند. "آگنس کالامارد"، رئیس این نهاد بین المللی در این باره گفته است: اینکه کشورهای ثروتمند واکسن های کرونا را در انبارها نگه می دارند در حالی که میلیون ها نفر در کشورهای فقیر فورا منتظر دریافت فرصتی برای واکسیناسیون هستند غیر قابل قبول است.

این نهاد حقوق بشری به صورت ویژه به شرکت های داروسازی بیون تک، فایزر، مدرنا، و جانسون اند جانسون انتقاد وارد کرده و آن ها را متهم کرده که واکسن ها را از روی حرص و طمع و برای سود آوری بیشتر کم نگه داشته اند تا بتوانند آن را با قیمت های بیشتری به فروش برسانند.

وی از این شرکت ها خواست از حق انحصاری و ثبت اختراع برای واکسن ها خودداری کرده و به شرکت های بیشتری اجازه تولید واکسن ها را بدهند.

رئیس سازمان عفو بین الملل همچنین گفت: این شرکت ها باید حداقل نیمی از تولید خود را به قیمت تولید در اختیار کشورهای فقیر تر قرار بدهند.

شرکت تجزیه و تحلیل داده های Airfinity هشدار داده که عمر مفید بیش از 100 میلیون دوز واکسن کرونا در سراسر جهان در پایان سال جاری میلادی تمام می شود و اگر این واکسن ها فورا توزیع نشود به هدر می رود. این شرکت اعلام کرد که بیش از 40 درصد این دوزهای واکسن در اتحادیه اروپا است.

بر اساس این بررسی اگر این مسئله در نظر گرفته شود که اکثر کشورهای دریافت کننده واکسن برای اجرای کمپین واکسیناسیون به مدت حداقل دو ماه از زمان واردات نیاز دارند 241 میلیون دوز واکسن بدون استفاده در معرض خطر انقضاء قرار دارد.

این شرکت اعلام کرد که اگر این دوزهای واکسن بلافاصله توزیع شود همراه با دوزهایی که قبلا از طرف کشورهای پذیرنده خریداری شده است برای واکسیناسیون 70 درصد از مردم کشورهای کم درآمد و متوسط در برابر ویروس کرونا کافی خواهد بود.

بر اساس این تجزیه و تحلیل کشورهای اتحادیه اروپا، ژاپن، کانادا ، انگلیس و ایالات متحده تا پایان سال حدود یک میلیارد دوز واکسن بیشتر از نیاز خود را در دسترس خواهند داشت. این کشورها وعده داده اند که تا اواسط سال آینده حدود 1.2 میلیارد دوز واکسن را اهدا می کنند. که تا به حال تنها 2 درصد این وعده عملی شده است.

تداوم روند کاهشی ابتلا به کرونا در آلمان

انستیتو رابرت کخ آلمان هم صبح امروز از ابتلای 9727 مورد ابتلای جدید به کرونا در عرض 24 ساعت خبر داده که 1295 مورد کم تر از موار ابتلا در پنج شنبه هفته گذشته است. به این ترتیب نرخ مبتلایان جدید در این کشور به ازای هر 100 هزار نفر به 62.5 کاهش پیدا کرده است.65 نفر دیگر هم در این مدت در اثرابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

ارتش انگلیس به اسکاتلند و ایرلند شمالی کمک می کند

ارتش بریتانیا می خواهد به چندین بیمارستان در ایرلند شمالی که به دلیل افزایش بیماران بستری شده تحت فشار بالایی قرار گرفته اند کمک کند. اسکای نیوز با استناد به اطلاعات وزارت دفاع انگلیس اعلام کرده که حدود 100 پزشک نظامی باید در سه بیمارستان در شهرهای ایرلند شمالی مستقر شوند. همچنین ارتش انگلیس چندین بیمارستان در اسکاتلند را هم مورد حمایت قرار می دهد.

ایرلند شمالی و ولز و بخش هایی از اسکاتلند در حال حاضر از جمله مناطقی در بریتانیا هستند که تحت تاثیر شدید افزایش موارد ابتلا به کرونا قرار دارند. تعداد موارد جدید ابتلا به کرونا در این منطقه انگلیس به ازای هر 100 هزار نفر به 431 افزایش پیدا کرده است.

مخالفت آلمانی ها با پایان سریع همه محدودیت های کرونایی

نتایج جدیدترین نظر سنجی هم نشان می دهد که اکثر شهروندان آلمانی مخالف پایان سریع همه محدودیت های کرونایی هستند. در نظر سنجی آنلاینی که موسسه یوگو در این باره انجام داده است 61 درصد با لغو سریع محدودیت ها مخالفت کرده اند. تنها 33 درصد موافق این ایده بودند.

لغو همه محدودیت ها در دستور کار پرتغال

پرتغال می خواهد تقریبا همه محدودیت های کرونایی را لغو کند. نخست وزیر این کشور اعلام کرده که از اول اکتبر رستوران ها و اماکن فرهنگی می تواند با ظرفیت کامل خود کار کنند. بارها و کلوپ های شبانه هم که از ماه مارس سال 2020 تعطیل بودند می توانند دوباره باز شوند. با این همه استفاده از ماسک همچنان در حمل و نقل عمومی و خنه های سالمندان و بیمارستان ها و مراکز خرید باید استفاده شود. بر اساس اطلاعات نهادهای بهداشتی در پرتغال بیش از 83 درصد مردم این کشور علیه کرونا واکسینه شده اند.

شرکت آسترازنکا: ایجاد جهش های خطرناک تر از دلتا بعید است

یکی از متخصصان که از سازندگان واکسن آسترازنکا است ایجاد یک جهش خطرناک تر از دلتا را در حال حاضر بعید ارزیابی کرده است.

"سارا گیلبرت: از ایمونولوژیست های دانشگاه آکسفورد در این باره گفته است: ویروس ها معمولا با انتشار بیشتر بی ضررتر می شوند و هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنید جهش مخرب تری از دلتا کرونا وجود خواهد داشت.

وی همچنین این را بعید دانست که کرونا به گونه ای جهش کند که تاثیر واکسن ها را کاهش دهد. وی بر این عقیده است که با توجه به افزایش مصونیت در بین افراد جامعه، این ویروس مشابه سایر کرونا ویروس ها به ویروسی فصلی تبدیل خواهد شد.

لغو ضیافت اهدای جوایز نوبل در استکهلم

ضیافت سالانه در استکهلم برای اهدای جوایز نوبل به دلیل پاندمی کرونا دوباره لغو شد. بنیاد نوبل اعلام کرد که همچون سال گذشته برندگان مدال ها و گواهی های خود را در کشورهای خودشان دریافت خواهند کرد. تنها جشن کوچکی در محل برگزار می شود که از طریق پخش مستقیم قابل دیدن است. قرار است در اواسط اکتبر در این باره تصمیم گیری شود که آیا حداقل مراسم اهدای جایزه صلح نوبل را می توان در مراسمی حضوری در اسلو برگزار کرد.

اروپا درباره واکسیناسیون تقویت کننده تصمیم گیری می کند

آژانس دارویی اروپا ( اما) می خواهد به زودی درباره واکسیناسیون مرحله سوم در این اتحادیه با واکسن های بیون تک و فایزر تصمیم گیری کند. به گفته یکی از معتمدین اوایل اکتبر در این باره تصمیم گیری خواهد شد. این نهاد بهداشتی دراروپا اوایل سپتامبر بررسی در این باره را آغاز کرده و اعلام کرد که در هفته های آینده نتیجه را اعلام خواهد کرد.

کمیسیون دائمی واکسن در آلمان ( استیکو) هم می خواهد واکسیناسیون

مرحله سوم را تنها برای بیماران در معرض خطر توصیه کند.

انتقاد شدید سازمان پزشکان بدون مرز از نابربری های گسترده در توزیع واکسن

سازمان پزشکان بدون مرز هم از نابرابری های گسترده در توزیع واکسن های کرونا انتقاد کرده است. یکی از مسئولین این نهاد بین المللی در این باره گفته است: نابرابری های جدی جان انسان ها را به خطر انداخته و طول بحران را طولانی تر می کند.

در حالی که در آلمان 63.4 درصد انسان ها کاملا علیه کرونا واکسینه شده اند در آفریقا تنها 3 تا چهار درصد مردم هر دو دوزواکسن کرونا را دریافت کرده اند. همچنین در بخش هایی از آمریکای لاتین و آسیا هم وضعیت به همین شکل است.

پایان محدودیت های کرونایی در نروژ

دولت نروژ هم پایان محدودیت های کرونایی را اعلام کرده است. این خبر را نخست وزیر این کشور در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد.

فرانسه از لیست مناطق پر خطر کرونایی آلمان حذف می شود

فرانسه هم از روز یکشنبه از لیست مناطق پر خطر کرونایی آلمان خارج می شود و محدودیت های اعمال شده علیه مسافران از این کشور لغو می شود. این خبر را انستیتو رابرت کخ آلمان اعلام کرده است.

در مقابل کشور اسلوونی به لیست مناطق پر خطر کرونایی آلمان اضافه می شود. به این ترتیب مسافرانی ازز این کشور که کامل واکسینه نشده و از کرونا بهبود نیافته اند باید به مدت 10 روز در قرنطینه قرار گیرند. خروج از قرنطینه بعد از 5 روز با ارائه تست منفی کرونا امکان پذیر خواهد بود.

آلمان ژاپن و سنگال را هم از لیست مناطق پر خطر کرونایی خود حذف کرده است.

جدیدترین آمار کرونایی در کشورهای مهم اروپا

بر اساس جدیدترین آمارها در فرانسه طی 24 ساعت 6,229 نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و 62 نفر هم بر اثر ابتلا به آن جان خود را از دست داده‌اند.

در انگلیس هم طی 24 ساعت 36,710 نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و 182 نفر هم بر اثر ابتلا به آن جان داده‌اند.

در ایتالیا هم طی 24 ساعت 4,061 نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و 63 نفر هم بر اثر ابتلا به آن جان داده‌اند.

در اسپانیا هم طی 24 ساعت 3,031 نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و 100 نفر هم بر اثر ابتلا به آن جان داده‌اند.

به این ترتیب بر اساس جدیدترین آمارها تا به‌ حال در فرانسه 6,977,722 نفر از آغاز شیوع کرونا به آن مبتلا شده‌اند و 116,371 نفر هم بر اثر ابتلا به آن جان باخته‌اند.

در انگلیس هم تاکنون 7,565,867 نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و 135,803 نفر هم بر اثر ابتلا به آن جان خود را از دست داده‌اند.

در ایتالیا هم بر اساس جدیدترین آمارها تا به‌ حال 4,649,906 به کرونا مبتلا شده‌اند و 130,551 نفر هم بر اثر ابتلا به آن جان خود را از دست داده‌اند.

آمارها نشان می‌دهد که در اسپانیا هم تا به‌ حال 4,943,855 نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و 86,185 نفر هم بر اثر ابتلا به آن جان باخته‌اند.

در آلمان هم تابه‌حال 4,185,633 نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و 93,847 نفر هم بر اثر ابتلا به آن جان خود را از دست داده‌اند.