۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۳

تمدید قرارداد اجاره بدون حضور در بنگاه املاک

تمدید قرارداد اجاره بدون حضور در بنگاه املاک
هنگام تمدید قرارداد اجاره خانه ابتدا باید مشخص شود کـه قرارداد قبلی نیاز بـه تغییر دارد یا خیر.
کد خبر : ۵۷۲۱۵۳

قرارداد اجاره به عنوان یکی از مهم ترین قراردادهای مسکنی کشور به شمار می رود که در حال حاضر با توجه به افزایش نرخ های کمیسیون در بحث انعقاد قرارداد بسیاری مالکان و مستاجران ترجیح می دهند که بدون حضور در بنگاه های املاک اقدام به نوشتن قرارداد و به اصطلاح پشت نویسی کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران البته تمدید قرارداد اجاره خانه و آپارتمان باید طبق اصول و قوانین کشور انجام شود تا مالک و مستاجر در آینده دچار مشکل نشوند.

در صورتی که تمدید قرارداد اجاره خانه در بنگاه معاملات املاک و توسط مشاوران املاک دارای پروانه کار انجام شود بـه این علت کـه این افراد متخصص با این گونه مسائل بین موجر و مستاجر، آشنایی بیشتری دارند به طور قطع برای مالک و مستاجر بهتر خواهد بود.

اما در صورتی که مالک و یا مستاجر قصد داشته باشد بدون حضور در بنگاه قرار داد بنویسد و یا به اصطلاح پشت نویسی کنند باید به نکاتی در این بخش توجه کنند.

برای افزایش اعتبار پشت نویسی قرارداد اجاره نامه باید چند نفر شاهد هم امضا کنند. بعد از آنکه هر دو طرف بـه توافق جدید رسیدند، می توان با ذکر چند خط پشت قولنامه اجاره خانه، همه موارد مورد انعقاد را تمدید کرد و تنها کافی اسـت یک پاراگراف با شرایط جدید در پشت برگه قولنامه نوشته شود تا اعتبار پشت نویسی اجاره نامه صحیح باشد.

در این بخش هم باید مالک و مستاجر پشت قرارداد تمدید اجاره خانه را امضا کنند و پس از امضاء حداقل 2 نفر شاهد اعتبار پشت نویسی اجاره نامه افزایش پیدا می کند.

البته باید این نکته را هم اعلام کرد که برای پرداخت نکردن کمیسیون بنگاه معاملات املاک برای نوشتن متن تمدید قرارداد اجاره خانه هردو طرف قصد می‌کنند کـه بر پشت همان اجاره نامه قبلی خود قرارداد جدید را تمدید کنند و شرایط اجاره جدید را بنویسند.

اما باید همواره نسبت بـه اعتبار پشت نویسی اجاره نامه توجه داشت و این موضوع را در نظر داشته باشید کـه بـه محض پایان مدت قرارداد اجاره خانه، مستاجر موظف اسـت مورد اجاره را تخلیه کند، در غیر این صورت بـه ازای هرروز دیرکرد مستاجر باید مبلغی را به‌ عنوان جریمه بـه موجر بر طبق مبلغ توافق پرداخت کند.

متن پشت نویسی اجاره نامه خانه و آپارتمان بسیار مهم اسـت و باید طبق قوانین انجام شود و البته باید این نکته را اعلام کنیم که تمدید قرارداد اجاره خانه تنها با توافق کتبی هر دو طرف «مالک – مستاجر» قبل از اتمام مدت زمان قرارداد اجاره امکان پذیر اسـت.

تعداد زیادی از مستاجران کـه می‌خواهند برای سال دوم و یا حتی سوم و بیشتر در خانه اجاره ای خود مستقر شوند و دیگر قصد پرداخت هزینه را به بنگاه ندارند، قرارداد پشت نویسی شده یکی از بهترین گزینه ها برای آنها خواهد بود.

یکی از رایج ترین متن های پشت نویسی اجاره نامه خانه و منزل مسکونی به صورت زیر است:

قرارداد اجاره خانه بـه عدد …… در تاریخ ….. مابین خانم/آقا ….. و خانم/آقا …… بـه مدت …. سال از تاریخ ….. تا تاریخ ….. تمدید می شود. مبلغ پول پیش«ودیعه» این قرارداد اجاره از …… بـه …. تغییر«افزایش/کاهش» می یابد و مبلغ اجاره بها ماهانه نیز از …… بـه …… تغییر«افزایش/کاهش» می‌یابد.

گفتنی است، اگر سایر موارد قرارداد اجاره خانه بدون تغییر باشد افراد باید حتما اعلام کنند کـه تمامی مفاد قرارداد عدد …. بـه قوت خود باقی است اما اگر برخی از مفاد یا توافقات موجر و مستاجر در قرارداد اجاره قبلی تغییر می کند، این تغییرات در تمدید قرارداد اجاره باید مطرح شود.

براساس این گزارش البته برخی از قراردادهای اجاره هم با حساسیت کمتری انجام می شود، به طوری که تمدید قرارداد اجاره به صورت شفاهی صورت می‌گیرد و دو طرف با هم صحبت می کنند و به توافق می‌رسیدند و تمدید اجاره مستاجران بدون نوشتن قرارداد مجدد انجام می‌شد اما با بروز اختلافات و شکایات زیادی که بین موجر و مستاجر‌ها پیش آمد، اهمیت تمدید قرارداد اجاره خانه و تمدید اجاره مغازه به صورت قراردادی نوشته شده و کتبی، همواره مورد توجه قرار گرفته است و در صورتی که اجاره نامه تمدید نشود، می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد.

به طوری که ممکن است در زمان اجاره مجدد، هر کدام از دو طرف ادعایی کنند و یا صاحب ملک اعلام کند که مستاجر بدون قرارداد، ملک را به تصرف درآورده است و بر اساس ماده 494 قانون مدنی، اجرت المثل ایام تصرف خانه یا مغازه تقاضا شود.

طبق این قانون، اگر مستاجر بیشتر از مدت زمان اجاره در ملک بماند، حکم تصرف ملک را دارد و موظف است مبالغی را جهت این تصرف، به مالک بپردازد.

در چنین شرایطی، توافق‌های شفاهی شما اعتباری ندارد و در شورای حل اختلاف، برای احقاق حق و حقوقتان، به شما کمکی نمی‌کند. در این زمان، لزوم تمدید اجاره نامه مسکونی و تمدید اجاره مغازه به صورت مکتوب، بیش از پیش مشخص می‌شود.

با همه مواردی که گفته شد، لازم نیست عرف تمدید اجاره رعایت شود و ضرورتی ندارد که قرارداد در بنگاه تمدید شود. البته بنگاه معاملات ملکی با انجام مشاور حقوقی در زمینه اجاره و تمدید اجاره، می‌تواند کمک بزرگی در سلامت اجاره نامه شما باشد.

ممکن است شما حق مشاوره تمدید اجاره بپردازید ولی همین باعث می‌شود قانون تمديد اجاره به درستی در قرارداد شما رعایت شود و همچنین موجب شود که اطمینان خاطر شما را فراهم کند. برای تمدید قراردادهای مهمی چون تمدید اجاره نامه تجاری، بهتر است که از بنگاه استفاده کنید و فرم تمدید قرارداد اجاره به درستی نوشته شود. تا از بروز خطرات و اختلافات اساسی احتمالی جلوگیری شود. لازم به ذکر است که به هر بنگاهی نیز نباید اطمینان کرد. یک بنگاه معتبر حتما مجوز اتحادیه دارد و این مجوز، مانند پروانه کار روی دیواری که در معرض دید عموم باشد، نصب می‌شود.

بعضی از بنگاه‌ها حتی از مشاوران حقوقی برای بستن قرارداد حرفه‌ای برای شما استفاده می‌کنند.

اسنادی که در بنگاه ها نوشته می‌شوند را اسناد عادی می‌گویند.

این اسناد را می‌توانید به دادگاه ببرید و به عنوان مدرک معتبری برای اثبات حق خود استفاده کنید.

قراردادهایی که در بنگاه نوشته می‌شوند باید در سایت ثبت شوند، بعد از ثبت به شما یک کد رهگیری داده می‌شود که با آن می‌توانید بسیار راحت پیگیر کارهای خود باشید تمدید قرارداد اجاره با کد رهگیری تحت این شرایط امکان پذیر است که تمدید قرارداد در بنگاه انجام شده باشد.

براساس این گزارش بنابراین همواره در این بخش به تمامی مستاجران توصیه می شود که در حال حاضر با توجه به مشکلاتی که در حوزه اجاره بین مالکان و مستاجران ایجاد شده و از سوی دیگر با توجه به آنکه صدور کد رهگیری در تمامی قراردادها الزامی شده بنابراین باید مستاجران و مالکان این نکته را فراموش نکنند.