۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
دانش‌آموزان چه واکسنی تزریق می‌کنند؟

طنین دوباره «همشاگردی سلام» با واکسیناسیون دانش‌آموزی

طنین دوباره «همشاگردی سلام» با واکسیناسیون دانش‌آموزی
مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۴۳ میلیون و ۳۷۲ هزار و ۲۷۰ دُز رسیده و اکنون واکسیناسیون زیر ۱۸ ساله‌ها و به عبارتی دیگر دانش آموزان آغاز شده و تا دو هفته دیگر در کل کشو اجرا می‌شود.
کد خبر : ۵۷۲۰۱۸

 واکسن های کووید- ۱۹ نه تنها به طور باورنکردنی در جلوگیری از بیماری، بستری شدن در بیمارستانها و مرگ موثر هستند  به نوجوانان کمک می کنند تا  به فعالیت عادی در مدرسه و در کنار همسالان خود برگردند. مطالعات اخیر نشان می دهد واکسن ها علیه انواع  ویروس های جدید که تاکنون شناسایی شدند، موثر عمل کرده و از انتقال به دیگران جلوگیری می کنند.

نوجوانانی که تصمیم می گیرند علیه کرونا واکسینه شوند نه تنها از خود در برابر ویروس محافظت می کنند بلکه به محافظت از افراد جامعه نیز که آسیب پذیرتر باشند یا قادر به انجام واکسیناسیون نیستند کمک می کنند.

به تازگی جمعیت هلال احمر ۱۰ میلیون دز واکسن برای گروه‌های سنی زیر ۱۸ سال وارد کرده که برای واکسیناسیون این افراد از واکسن تک‌دوزی سوبرانا ۲ و سینوفارم از کشورهای کوبا و چین استفاده می‌شود.

طی هفته‌های گذشته و با اوج‌گیری شیوع کرونا، موضوع بازگشایی مدارس به نگرانی‌ها دامن زده است و با روی کار آمدن دولت سیزدهم و دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای واکسیناسیون زیر ۱۸ ساله ها، بسترهای لازم برای اجرایی شدن این اقدام مهم آغاز شده و در برخی شهرها، دانش آموزان بالای ۱۲ سال می توانند واکسن علیه کرونا بزنند.

بهرام عین اللهی گفته است برای واکسیناسیون دانش‌آموزان به حدود ۱۳ میلیون دُز واکسن نیاز است که کارهای مقدماتی‌ هم از طریق واکسن‌های داخلی و واردات انجام شده که  امیدواریم که بتوانیم در دو هفته آینده، تزریق واکسن کرونا به سنین زیر ۱۸ سال را آغاز کنیم تا پس از انجام واکسیناسیون کرونا در کودکان، بتوانیم بازگشایی مدارس را انجام دهیم.

محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو نیز چندی پیش گفته بود واکسن سینوفارم و پاستور می‌توانند در سنین نوجوانی نیز استفاده شوند، گفت: واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال طبق اولویت‌بندی وزارت بهداشت انجام می‌شود و این دو واکسن در سبد واکسیناسیون ما نیز وجود دارد و طبق برنامه و اولویت‌بندی اعلام شده از سوی معاونت بهداشتی وزارت بهداشت این واکسن‌ها برای نوجوانان استفاده خواهد شد.

از سوی دیگر مسولان آموزرش و پرورش همت خود را بر بازگشایی مدارس بطور امن و سلامت معطوف کرده اند.

 سرپرست وزارت آموزش و پرورش روز گذشته(سه شنبه) و در مراسم رونمایی از نسخه جدید شاد گفت: زیر ساخت‌های لازم درمدارس برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی آماده شده‌ است، بودجه سرانه بهداشتی نیز در این روزها واریز می شود تا مدیران بتوانند الزامات بهداشتی را در فضای مدرسه فراهم کنند.

واکسیناسیون دانش‌آموزی

علیرضا کاظمی  فزود: سلامت دانش‌آموزان در آغاز سال تحصیلی برای ما  اهمیت بسیاری دارد، به همین دلیل سال تحصیلی با شبکه شاد و مدرسه تلویزیونی ایران آغاز می‌شود. البته الگوی بازگشایی تدریجی و آرام مدارس منطبق با سیاست‌های ریاست جمهوری و ستاد کرونا به مدارس کشور ابلاغ شده و مدارس برای ایجاد فضای حضوری و مهیا کردن آن آماده می‌شوند.

وی ادامه داد: واکسیناسیون معلمان در مراحل پایانی قرار دارد. همچنین واکسیناسیون اولیای دانش‌آموزان و رانندگان سرویس نیز در دستور کار است. واکسیناسیون دانش‌آموزان پایه دوازدهم به سنین پایین‌تر نیز در حال انجام است. امید است این اقدامات زمینه حضور دانش آموزان را فراهم کند.

در این پیوند، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا نیز معتقد است والدین نگرانی در تزریق واکسن کرونا به فرزندانشان نداشته باشند

حمیدرضا جماعتی در این زمینه گفت: واکسن کرونا عارضه خیلی مهمی در نوجوانان ایجاد نمی‌کند و شاید در تعداد کمی از این گروه سنی به صورت درد در ناحیه محل تزریق، تب و لرز خفیف و سردرد بروز کند، گفت: والدین نگرانی در تزریق واکسن کرونا به فرزندانشان نداشته باشند و اکنون انجمن های حمایت از کودکان در بسیاری از کشورهای جهان توصیه کرده اند که واکسن ضد کرونا برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال استفاده شود.  

وی با بیان اینکه اکنون در کشورهای اروپایی، آمریکا و بسیاری از دیگر کشورهای جهان واکسیناسیون کودکان در حال انجام است، اظهار داشت: واکسن ها معمولا ایمن هستند و عارضه جدی برای فرد به وجود نمی آورند. واکسن کرونا هم از این قاعده مستثنی نیست و عوارض جدی ایجاد نمی کند.

جماعتی ادامه داد: براساس مطالعات انجام شده، واکسن کرونا عارضه خیلی مهمی در نوجوانان ایجاد نمی کند و شاید در تعداد کمی از این گروه سنی به صورت درد در ناحیه محل تزریق، تب و لرز خفیف و سردرد بروز کند و این عوارض معمولا کوتاه مدت بوده و طی یک تا دو روز از بین می رود.

وی تصریح کرد: از زمان شیوع کرونا تاکنون نزدیک به ۲۰۰ میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا شده اند که از این تعداد حدود ۴ میلیون مرگ گزارش شده و براساس آمار ارائه شده درگیری کودکان نسبت به والدین بسیار کمتر بوده است و حدود ۵ درصد از موارد درگیری مربوط به کودکان بوده است. بسیاری از کودکان علائم بسیار خفیف تری نسبت به بزرگسالان داشتند و اغلب این بیماری به صورت تب، سرفه و ضعف و بدن درد در آنها بروز می کند.

 جماعتی با بیان اینکه تعداد کمی از کودکان به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شده اند، گفت: البته یک سوم آنهایی که به دلیل درگیری ریوی بستری شده اند بیماری شدیدی داشته و در آی سی یو هستند.

واکسیناسیون در کودکان و نوجوانان بسیار اهمیت دارد

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا ادامه داد: اغلب کودکانی که بیماری تنفسی یا قلبی عروقی دارند ریسک بیشتری نسبت به دیگر کودکان در خصوص نارسایی تنفسی و ریوی در پی ابتلا به کرونا داشته اند. واکسیناسیون نوجوانان از شدت بیماری، بستری شدن و درگیری ریوی این گروه سنی جلوگیری خواهد کرد.  

وی با تاکید بر اینکه واکسیناسیون در کودکان و نوجوانان بسیار اهمیت دارد، گفت: کودکانی که واکسینه شده اند علاوه بر اینکه نسبت به اطرافیان ایمن می شوند از سوی دیگر سبب می شود که زودتر به مدرسه رفته و عوارض ناشی از خانه ماندن همچون مشکلات روحی، جسمی و خانوادگی که حدود یک سال و نیم است وجود دارد، رها می شوند.

بهترین نوع واکسن کرونا برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال

جماعتی افزود: توصیه ما این است که واکسیناسیون در نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال انجام شود؛ واکسیناسیون کودکان کمتر از این سال هنوز در حال مطالعه بوده و دُز واکسنی که باید به آنها تزریق شود در حال بررسی است. مطالعات هنوز کامل نشده و بعد از اتمام تصمیم نهایی اخذ خواهد شد.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به اینکه واکسیناسیون در سنین ۱۲ تا ۱۸ سال در اکثر کشورها در حال انجام است، به نوع واکسن تزریقی به این گروه سنی اشاره و تاکید کرد: به طور کلی هر واکسنی که از سوی سازمان غذا و داروی کشور تایید شود می تواند در نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال استفاده شود و نیازی نیست که به سمت و سوی واکسن خاصی برویم.

به گزارش وبدا به گفته وی، در کشورهای دیگر هم از تمامی واکسن هایی که توسط سازمان غذا و داروی آن کشورها تایید شده، برای واکسیناسیون نوجوانان استفاده می کنند.

خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز