۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۳
رئیس امور نمایش حوزه هنری:

پیاده‌روی اربعین همایش بین‌المللی است/ تعزیه‌ها بدون تحریف باشد

پیاده‌روی اربعین همایش بین‌المللی است/ تعزیه‌ها بدون تحریف باشد
رئیس امور نمایش حوزه هنری گفت: مخاطب کارهای عربی ما حوزه خلیج فارس است و به این نتیجه رسیدیم که به زبان‌های دیگر هم کار کنیم چون پیاده‌روی اربعین حسینی یک همایش بین‌المللی است.
کد خبر : ۵۷۱۶۴۹

کوروش زارع زاده ظهر امروز شنبه در همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین حسینی که در حوزه هنری خوزستان برگزار شد، گفت: کارهای فارسی و نمایش‌های ایرانی ما در قالب تئاتر خیابانی، نقالی، مقتل خوانی و تعزیه است با یک جمع ۴۰ - ۵۰ نفر این حرکت آزاد شدند و بعد از آن فهمیدیم که کار کردن با زبان عربی به موفقیت نمایش کمک کند.

رئیس امور نمایش حوزه هنری افزود: از سال دوم زبان عربی را با هنرمندان تئاتر و تعزیه خوزستان آغاز کردیم و دو گروه از هنرمندان خوب این استان را با خودمان همراه کردیم که با استقبال خوبی همراه شد و گاهی دو هزار نفر مخاطب حضور داشت.

وی با بیان اینکه مخاطب کارهای عربی ما لبنانی‌ها، کویتی‌ها، خلیجی‌ها، عراقی‌ها و دیگر کشورها هستند، اظهار کرد: از سال سوم نیز گروه‌های عربی و خوزستانی را افزایش دادیم و به این نتیجه رسیدیم که به زبان‌های دیگر هم کار کنیم چون یک همایش بین‌المللی است؛ بنابراین گروه‌های تعزیه عربی را افزایش و گروه ترکی، نقال مسلط به زبان انگلیسی بردیم.

رئیس امور نمایش حوزه هنری با اشاره به اینکه آخرین سال قبل از کرونا این جریان بین ایرانی‌ها و عراقی‌ها نهادینه شد، اضافه کرد: اسم تئاتر پیاده‌روی را نذر فرهنگی گذاشتیم و بچه‌های هنرمند تئاتر آئینی ایران عاشقانه بدون دریافت دستمزد آمدند و گفتند که حاضر هستیم که در این نذر مشارکت داشته باشیم.

زارع زاده تأکید کرد: این نذر فرهنگی برای ما یک رسم و آئین شد و امروز پنجمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین را برگزار می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه اوایل حتی توانایی اعزام و تأمین هزینه ایاب و ذهاب و حتی ویزا را نداشتیم، افزود: اما اکنون هر سال تا ۲۰۰ نفر اعزامی داریم که امسال به دلیل شرایط کرونایی ۷۵ نفر سهمیه به ما اختصاص پیدا کرد.

زارع با اظهار اینکه امسال سه گروه عربی داریم که هر گروه ۲ نمایش به زبان عربی آماده کردند، بیان کرد: امسال به ما گفته شده که ایرانی‌ها کمتر هستند و مانور روی کارهای عربی باشد که ازاین‌رو ۶ اثر نمایشی و تعزیه‌ای به زبان عربی، یک گروه فارسی و یک گروه سنج و دمام داریم.

وی با بیان اینکه هر سال از مرز شلمچه خارج می‌شدیم و بچه‌های خوزستان اصل و پایه ستاد در این همایش بودند، افزود: ستاد مرکزی را در خوزستان قرار دادیم و گفتیم که باید تمرکززدایی شود و کار به استان‌های دارای ظرفیت در بخش‌های مختلف هنری سپرده شد.

رئیس امور نمایش حوزه هنری ادامه داد: با توجه به اینکه هنرمندان خوزستانی سال‌های قبل در گروه بودند و به لحاظ اجرایی تجربه بسیار بالا و خوبی داشتند ازاین‌رو دبیرخانه مرکزی ما در همایش بین‌المللی تئاتر اربعین حوزه هنری استان خوزستان و هنرمندان تعزیه و تئاتر خوزستان هستند.

تعزیه‌ها بدون تحریف باشد

وی با اشاره به اینکه برای این ستاد مرکزی و میزبان همین خوزستان تعیین شد، گفت: از طریق تهران پیگیر شدیم تا با نیروهای حشد شعبی عراق نیز ارتباط بگیریم تا نیروهای فرهنگی آنها در کنار کارگروه باشند و اجرای بهتری ارائه شود.

زارع زاده ادامه داد: با مواکب عراقی خیلی بهتر و راحت‌تر کار می‌کنیم چون همکاری خیلی خوبی دارند و میزبانی آنها نسبت به مواکب ایرانی خیلی بهتر و بیشتر است؛ آنها سه سال میزبان بودند و از هر کدام که خداحافظی می‌کردیم می‌گفتند که عهد و پیمان ببندید تا سال آینده هم این اجرا را در موکب ما داشته باشیم.

رئیس امور نمایش حوزه هنری اظهار کرد: گروه‌های مختلفی از شهرهایی مثل گیلان، مازندران، خوزستان، هرمزگان، کرج، آذربایجان شرقی، تبریز، خراسان رضوی، کرمانشاه و چهارمحال و بختیاری در قالب تعزیه‌خوانی، تئاتر خیابانی، نقالی و پرده‌خوانی با ما هم‌گروه بودند.

وی با تأکید بر اینکه همه تلاش ما این است که اجرای تعزیه‌ها بر اساس مقتل - سندیت و بدون تحریف باشد، خبر داد: در تعزیه‌ها تحریف زیاد بوده است ولی سعی کردیم که آن‌قدر دقیق و مستند کارها را ارائه دهیم که جای بحث و حرف‌وحدیث در آن نباشد که خدایی نکرده انشقاقی ایجاد نشود تا وهابی‌ها و تکفیری‌ها بخواهند از آن سوءاستفاده کنند.

زارع زاده افزود: خود ما برنامه را ضبط و بعد از برگشت برای پخش گزارش در اختیار صداوسیما قرار می‌دادیم اما این اتفاق رخ نداد که تلویزیون پوشش خبری بدهد و این در صورتی است که اگر این کار انجام می‌شد می‌توانست جریان مؤثری را برای ترویج فرهنگ عاشورایی داشته باشد.

رئیس امور نمایش حوزه هنری عنوان کرد: در این راستا باید پیوند بین ما و وزارت ارتباطات و صداوسیما به‌منظور ترویج فرهنگ عاشورایی و پیوند و وحدت بین شیعیان و دیگر مسلمانان دنیا محکم‌تر شود زیرا هنر نمایش این قدرت و توانایی را دارد که این پیوند را محقق کند.

۳۰۰۰ تماشاگر داشتیم

وی گفت: سه سال است که این تجربه را به شکل دیگری در کشور سوریه انجام می‌دهیم؛ نمایش «الشمس تشرق من حلب» را با ۶۰ بازیگر مطرح تئاتر سوریه روی صحنه بردیم و شبی سه هزار تماشاگر در دمشق و سه هزار تماشاگر در حلب داشتیم.

رئیس امور نمایش حوزه هنری کشور اضافه کرد: در حلب و دمشق مسیحی‌ها و کشیش‌ها پای اجرای ما نشسته و برای اباعبدالله الحسین (ع) گریه می‌کردند و می‌گفتند که امام حسین (ع) و قیام ایشان را امروز از این نمایش دریافت کردیم.

زارع زاده با اشاره به اینکه هنر نمایش می‌تواند به وحدت بین ادیان الهی و تقریب مذاهب کمک می‌کند، بیان کرد: این کار را نمایش «الشمس تشرق من حلب» انجام داد به شکلی که تکفیری‌ها و داعشی ها سه فیلم مستند کوتاه علیه ما ساختند و ما را تهدید کردند و به علمای وهابی گفتند چه نشسته‌اید که سربازان خمینی بعد از حضور در جنگ آمده‌اند و با کار فرهنگی و هنری افکار دختران و پسران را دزدیده و تبلیغ شیعه‌گری می‌کنند.

رئیس امور نمایش حوزه هنری افزود: تکفیری‌ها و وهابی‌ها این‌قدر احساس خطر کردند که سه کار مستند ۱۵ دقیقه‌ای علیه ما ساختند و این تأثیر هنر نمایش را می‌رساند؛ بنابراین همایش پیاده‌روی اربعین به نظرم همایش ظهور است چون مسیر، قیام و همایش ظهور است که در این مسیر هنر نمایش بسیار تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه اگر ۳۰ شهریورماه امسال اعزام شویم از همان بعد از ظهر اجرا را در صافی صفا شروع می‌کنیم، اظهار کرد دو روز در نجف، سه روز در مسیر پیاده‌روی و دو روز در کربلا اجرای برنامه داریم.

زارع زاده افزود: امسال سهمیه ستاد کمیته اربعین ما نزدیک ۶۰ نفر بود ولی سال‌های قبل بین ۱۷۰ و حتی تا ۲۰۰ نفر عضو حضور پیدا می‌کردند؛ بیشتر اجراها به زبان عربی انتخاب کردیم چون ایرانی‌ها کمتر هستند.

وی ادامه داد: یک گروه تعزیه فارسی، یک گروه سنج و دمام و ۶ گروه خوزستانی از هنرمندان این استان داریم که به زبان عربی اجرا می‌کنند؛ همچنین با توجه به اینکه خوزستان خط مقدم در دوران دفاع مقدس بوده هنرمندان شهید زیادی را در خوزستان داریم که شب گذشته در مراسم اختتامیه رایت سرخ از خانواده پنج شهید تعزیه‌خوان تجلیل کردیم که در این راستا تجلیل از سه پیشکسوت تعزیه‌خوانی محمدحسنی، مرحوم فنی و نیشابوری نیز انجام شد.

رئیس امور نمایش حوزه هنری گفت: شب گذشته رئیس اوقاف بهبهان وعده داده تا با اختصاص زمین یک مکان دائمی برای اجرای تعزیه‌خوانی در اختیار هنرمندان این بخش قرار دهد.