۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۸

نام نویسی ۵۰ هزار نفر برای پیاده روی اربعین

نام نویسی ۵۰ هزار نفر برای پیاده روی اربعین
نزدیک به ۵۰ هزار نفر در ساعات اولیه امروز برای حضور در پیاده روی اربعین حسینی در سامانه سماح پیش ثبت نام کردند.
کد خبر : ۵۷۱۱۶۷

نام نویسی مشتاقان زیارت عتبات در اربعین حسینی، از ساعت ۹ صبح دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ به صورت اینترنتی آغاز شد و در ساعت اولیه نزدیک به ۵۰ هزار نفر پیش ثبت نام کردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی و آقای علی‌رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت صبح امروز در بازدید از مرکز نام نویسی سامانه سماح بر روند پیش ثبت نام و ثبت آمار علاقمندان حضور در مراسم اربعین نظارت داشتند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این بازدید ضمن تقدیر از مسئولان و مدیران فعال در این بخش بر لزوم فراهم کردن شرایط مناسب جهت تسهیل در ثبت نام زائران تاکید کرد و گفت: باید کاری کرد تا مشتاقان زیارت بتوانند در کمترین زمان ممکن و به راحتی در این سامانه ثبت نام کنند.

وی با اشاره به شرایط اعلام شده برای سفر زائران پیاده روی اربعین حسینی خاطرنشان کرد: متأسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان، در دو سال اخیر برخی محدودیت‌ها اعمال شده است به گونه‌ای که سال گذشته زائران از حضور در مراسم اربعین محروم شدند، اما امسال با توجه به تزریق واکسن کرونا، امکان این سفر زیارتی برای شماری از زائران فراهم شده است. البته در شرایط خاص کنونی هم امکان حضور میلیونی زائران خارجی در مراسم اربعین وجود ندارد و این موضوع باید مورد توجه همه مشتاقان زیارت قرار بگیرد.

سرپرست حجاج ایرانی، حفظ جان زائران را بسیار مهم برشمرد و افزود: با توجه به محدودیت حضور زائران ایرانی در اربعین، باید شرایطی برای سایر مشتاقان زیارت فراهم می‌شد تا بتوانند از این مراسم معنوی بهره بگیرند، برگزاری مراسم «هم قدم با زائران اربعین» از اقدامات شایسته ای است که در این راستا می‌تواند تأثیرگذار باشد.

همچنین در حاشیه این بازدید علی رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت به پیگیری‌های صورت گرفته در خصوص اعزام مشتاقان زیارت به عتبات اشاره کرد و گفت: طبق تصمیم اولیه عراق، قرار بود که سی هزار زائر ایرانی به مراسم اربعین اعزام شوند که این تعداد هم به اعزام مواکب و اعضای کمیته‌های ستاد اربعین محدود شد، اما عراق در تصمیم جدید خود اعلام کرد که آمار زائران افزایش خواهد یافت و برای اینکه فرصت کافی برای بررسی شرایط و اعزام داشته باشیم اقدام به نام نویسی در سامانه سماح کردیم.

وی یادآور شد: طبق اعلام دفتر نخست وزیر عراق، تمامی کسانی که مشتاق زیارت اربعین حسینی هستند، باید دو دز واکسن کرونا را تزریق کرده باشند و تنها از طریق مرز هوایی به این کشور سفر کنند. بنابراین تمامی مراحل ثبت نام و اعزام زائران از طریق سامانه سماح انجام خواهد گرفت.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره سهمیه هر استان برای اعزام به عتبات گفت: طبق آمار در مراسم زیارت اربعین سال ۱۳۹۸، سه میلیون و ۲۲۷ هزار نفر شرکت کرده بودند که بر اساس همین آمار، درصد سهمیه هر استان مشخص و اقدامات بعدی اعزام انجام خواهد شد.