۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷
عملیات مشترک عراق:

آمریکا روند خروج از عراق را با تعداد زیاد آغاز کرده است

آمریکا روند خروج از عراق را با تعداد زیاد آغاز کرده است
همزمان با دیدار نخست‌وزیر عراق با فرمانده تروریست‌های آمریکایی سنتکام در بغداد، فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق اعلام کرد که نیروهای آمریکایی روند خروج از خاک عراق را با تعداد زیاد آغاز کرده‌اند.
کد خبر : ۵۷۰۸۳۱

«تحسین الخفاجی» فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق، شامگاه پنجشنبه، در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق (واع) از آغاز روند خروج نیروهای آمریکایی از خاک عراق خبر داد.

فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق در این خصوص گفت آمریکا درخواستی مبنی بر حضور نیروهای رزمی‌اش در عراق نداشته است.

مطابق با این گزارش، طرف آمریکایی گفته است که به توافق‌های صورت گرفته در گفت‌وگوی راهبردی پایبند است و ۳۱ آخرین روز حضور نیروهای رزمی‌آمریکا در خاک عراق خواهد بود.

تحسین الخفاجی در این خصوص گفت: «همکاری میان دو کشور در زمینه آموزش و تبادل تجربیات خواهد بود. همکاری با آمریکا در زمینه مبارزه با داعش از راه تبادل اطلاعات امنیتی در جریان است و شاید نیروهای امنیتی نیاز به کمک هوایی داشته باشند که می‌توان از آمریکا درخواست کرد».

وی اضافه کرد:‌ «در راستای اجرای دستاوردهای گفت‌وگوی راهبردی، نیروهای آمریکا خروج را با تعداد زیاد آغاز کرده‌اند».

فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق همچنین اظهار داشت: «آمریکایی‌ها اردوگاه یا مراکز [حضور] جزء در بخش محدودی از پایگاه عین الاسد ندارند که آن‌ هم هم‌اکنون تحت فرماندهی عراق اداره می‌شود و همچنین پایگاه الحریر که در آن نیز نیروهای آمریکا در بخش محدودی فعالیت دارند و بخش اعظمی از این پایگاه تحت فرماندهی نیروهای پیشمرگه کردستان است».

از سوی دیگر، خبرگزاری رسمی عراق در گزارش دیگر از دیدار «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر این کشور با «کنت مک کنزی» فرمانده تروریست‌های سنتکام در بغداد خبر داد.

طبق این گزارش دو طرف در این دیدار بر سر برگزاری یک نشست در خصوص پایان حضور نظامی آمریکا تا پایان سال به توافق رسیده‌اند.

بر اساس این گزارش، فرمانده سنتکام در این خصوص گفت: «مطابق با دستاوردهای گفت‌وگوی راهبردی میان دو کشور، کاهش سطح حضور نظامی آمریکا پایبندی ایالات متحده به روابط راهبردی گسترد با عراق را در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... و همچنین امنیتی تضعیف نخواهد کرد».

بغداد و واشنگتن در دور سوم گفت‌وگوهای راهبردی بر سر خروج نیروهای رزمی آمریکا از خاک عراق تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ به توافق رسیدند.

مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق در جریان سفیر اخیر خود به آمریکا و در دیدار با «جو بایدن» رئیس‌جمهور این کشور درباره مسائل مختلفی گفت‌وگو کرد و در عین حال، بر لزوم خروج نیروهای رزمی آمریکا از عراق تا پایان سال جاری میلادی تأکید نمود.

با این حال، منابع خبری با مقایسه بیانیه جدید و بیانیه پیشین خبر دادند که بیانیه جدید تفاوتی با بیانیه دور سوم ندارد و فقط نامگذاری‌ها تغییر کرده است.

در همین خصوص، روزنامه «العربی الجدید»، در یکی از گزارش‌های خود به این مسئله پرداخت و در این خصوص نوشت: «به نظر نمی‌رسد که توافق دور چهارم و پایانی گفت‌وگوهای راهبردی آمریکا و عراق که پریروز صورت گرفت و شامل خروج نیروهای رزمی [آمریکایی] تا ۳۱ دسامبر آینده و تغییر عنوان حضور نظامی آمریکا در عراق به مستشاری و آموزشی بود، مسئله جدیدی باشد یا منجر به محدود کردن نقش نظامی آمریکا در عراق شود».

العربی الجدید خاطر نشان کرده بود که بیانیه رسمی مشترک دور سوم گفت‌وگوها میان دو طرف در تاریخ هفتم آوریل گذشته بر همین موارد تأکید کرده بود به نحوی که در آن عنوان شده بود: «با توجه به توسعه توانمندی‌ نیروهای امنیتی عراق، دو طرف به این نتیجه رسیدند که نقش آمریکا و نیروهای ائتلاف اکنون به مأموریت‌های آموزشی و مشورت‌دهی تغییر یافته است».

این درحالی است که پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸، در پی اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شهید ابومهدی المهندس نائب رئیس شهید سازمان الحشد الشعبی عراق، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد؛ اما با این حال، آمریکا همچنان بر نقض این مصوبه و باقی ماندن در خاک عراق اصرار می‌ورزد.

در همین خصوص، «جوئی هود»‌ دستیاور وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه اخیر خود با شبکه «الحره» به مسئله خروج آمریکا از عراق پرداخت و در این خصوص گفت: «رئیس‌جمهور به روشنی بیان کرد که حضور نظامی ما در عراق و سوریه ادامه خواهد داشت. در عراق مأموریت ما به غیررزمی تغییریافته است زیرا نیروهای امنیتی عراق به خوبی از تجهیزات، آموزش‌ها، راهنمایی‌ها و اطلاعات ما برای مبارزه با داعش به خوبی استفاده کردند. این مسئله تداوم خواهد داشت».

او همچنین در این خصوص گفته بود: «مأموریت ما در افغانستان تکمیل شد. منافع ما در عراق با گذر زمان پابرجا خواهد ماند و این تنها شامل امنیت نخواهد بود بلکه کمک به نیروهای امنیتی عراق، نیروهای دموکراتیک سوریه را نیز برای شکست کامل داعش در برخواهد گرفت و این مسئله زمان‌بر خواهد بود».