۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۱

احتمال برکناری وزیر خارجه انگلیس بابت سفر تفریحی جنجالی حین تحولات افغانستان

احتمال برکناری وزیر خارجه انگلیس بابت سفر تفریحی جنجالی حین تحولات افغانستان
برخی گزارش‌ها حاکی است وزیر خارجه انگلیس که حضورش در تعطیلات همزمان با تصرف کابل توسط طالبان جنجالی شده یکی از گزینه‌های احتمالی تغییراتی است که نخست‌وزیر انگلیس ممکن است در کابینه‌اش اعمال کند.
کد خبر : ۵۷۰۶۳۹

«دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس و «گوین ویلیامسون» وزیر آموزش انگلیس ممکن است شغل خود را از دست بدهند زیرا طبق گزارش‌ها «بوریس جانسون» قصد دارد در کابینه خود تغییراتی ایجاد کند.

گفته می‌شود که نخست‌وزیر در حال انجام بررسی‌های لازم برای تغییر تیم خود است که این تغییرات ممکن است از همین فردا (پنجشنبه) اعمال شوند.

دفتر نخست‌وزیری انگلیس احتمال تغییر را رد کرده اما برخی منابع خبری گمان می‌کنند که جانسون به احتمال زیاد تا پس از اجلاس تغییرات اقلیمی «کوپ ۲۶» در نوامبر منتظر می‌ماند.

به نوشته «تایمز» انگلیس، اما اگر وی تصمیم بگیرد که این هفته برنامه تغییراتش را پیش ببرد ویلیامسون وزیر آموزش احتمالاً آسیب‌پذیرترین شخص خواهد بود زیرا که اعتماد بسیاری از نمایندگان حزب محافظه‌کار را برای ادامه فعالیت خود پس از یک سری اشتباهات در طول همه‌گیری کرونا از دست داده است.

موقعیت راب به عنوان وزیر خارجه هم پس از حضورش در تعطیلات در زمان سقوط کابل در ماه گذشته تحت تاثیر قرار گرفته است. به نظر می‌رسد نقش وی در بحران افغانستان باعث خشم اعضای حزب محافظه‌کار شده است.

راب و ویلیامسون در جدول تأیید عملکرد کابینه جانسون به شدت دچار نزول رتبه شده‌اند.

جانسون و وزیر امور خارجه دولتش طی روزهای گذشته تحت انتقادات شدید از سوی سیاستمداران احزاب مختلف قرار گرفته‌اند و حتی عده‌ای خواستار استعفای راب شده‌اند.

در یکی از تندترین انتقادات علیه دولت انگلیس، «یان بلکفورد» رهبر حزب ملی اسکاتلند در پیامی توئیتری نوشت: «وزرای دولت محافظه‌کار نمی‌تواند از مسئولیتی که در قبال این فاجعه سیاست خارجی دارند، شانه خالی کنند. دومینیک راب در انجام وظایف اساسی خود به‌عنوان وزیر امور خارجه شکست خورد و جان مردم را به خطر انداخت. موضع او غیر قابل دفاع است و باید یا استعفا دهد یا اخراج شود».

«جورج رابرتسون» وزیر دفاع سابق انگلیس و دبیرکل ناتو در زمان حملات یازده سپتامبر پیشتر در انتقاد از سفر تفریحی راب گفت، این «تکان دهنده» است که «حین اینکه مأموریت ما در افغانستان در حال از هم پاشیدن است او در تعطیلات مانده است».

این مقام سابق هم‌حزبی راب گفت: «این واقعیت که وزیر امور خارجه مفقود الأثر شده است، بی هدفی رفتار دولت ما در قبال آنچه بیست سال پیش برای انجامش برنامه‌ریزی شد را نشان می‌دهد».

طبق گزارش‌ها، همزمان با تصرف کابل توسط گروه طالبان، دومینیک راب برای تفریح به جزیره «کرت» یونان رفته و امورات افغانستان و تماس تلفنی مهمی درباره کمک به خروج افغان‌هایی که به مأموریت انگلیس کمک کرده بودند، به یکی از معاونان سطح پایین خود سپرده بود.

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس روز دوشنبه در پاسخ به انتقادات مدعی شد این کشور باید به میراث خود در افغانستان افتخار کند.

وی در پاسخ به تشدید انتقادات از او و وزیر خارجه‌اش در خصوص برنامه خروج و به جا گذاشتن متحدان افغان، گفت: ما می‌توانیم به نیروهای خود به خاطر همه چیزهایی که به دست آورده اند و به خاطر میراثی که از خود به جای گذاشته‌اند افتخار کنیم.

این اظهارات جانسون از سوی حزب کارگر مخالف مورد انتقاد قرار گرفت و اعضای این حزب گفتند که دولت انگلیس ناتوان است زیرا طالبان کنترل افغانستان را به دست گرفته و انگلیس به طرز دیوانه‌واری تلاش کرد تا پرسنل، شهروندان و متحدان خود را خارج کند.

«یان بلکفورد» رهبر حزب ملی اسکاتلند از نخست‌وزیر پرسید که چرا از دومینیک راب وزیر خارجه خود دفاع می‌کند در حالی که هنگام تصرف افغانستان به دست طالبان او در تعطیلات بود و چرا به دلیل عدم رسیدگی به بحران اخراج نشد. بلکفورد همچنین بسیاری از ایمیل‌های فوری را که دولت در خصوص رها شدن اتباع بریتانیایی و افغان در کابل بی‌پاسخ گذاشته بود، مطرح کرد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، انگلیس گفته بر اساس سیاست انتقال و کمک به افغان‌ها، در مجموع ۲۰ هزار افغان در مدت پنج سال به انگلیس منتقل می‌شوند. این رقم در مقایسه با متحدان بریتانیا که بیش از ۱۰۰ هزار نفر را جذب کرده‌اند، ناچیز است. دولت انگلیس متهم شده که افغان‌هایی را که در جنگ دو دهه‌ای از نیروهای بریتانیایی حمایت کردند، رها کرده است.