۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۲

بورل راهی عراق شد

بورل راهی عراق شد
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه برای گفت‌وگو با مقامات ارشد عراق درباره مسائل روابط دو جانبه و تحولات منطقه، به ویژه بحران افغانستان راهی بغداد شد.
کد خبر : ۵۷۰۴۲۰

این اولین سفر جوسپ بورل به عراق در قامت نماینده عالی اتحادیه اروپاست. او در این سفر دو روزه قرار است با رئیس جمهوری، نخست وزیر و وزیر امور خارجه عراق دیدار کند. او با نمایندگان ویژه سازمان ملل در امور عراق هم ملاقات خواهد کرد.

به گزارش ایسنا بر اساس این گزارش، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا فردا (سه‌شنبه) با نمایندگان نهادهای مدنی دیدار و همچنین از موزه عراق بازدید خواهد کرد. وی سپس راهی اربیل خواهد شد تا با مقامات اقلیم کردستان درباره اوضاع منطقه تبادل نظر کند.

بورل هفته پیش گفته بود که به منظور رایزنی درباره تحولات افغانستان و سایر تحولات بین‌المللی راهی خاورمیانه می‌شود. او قصد دارد تا پس از نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به امارات سفر کند. این دیپلمات پیشین اسپانیایی پس از نشست وزیران امور خارجه اروپا در اسلوونی تاکید کرد که اتحادیه اروپا باید همکاری های خود را با حوزه خلیج فارس تقویت کند.

بورل هفته پیش میزان اجلاس وزرای دفاع و امور خارجه کشورهای اتحادیه اروپا درباره اوضاع افغانستان بود. او در پایان اجلاس تصریح کرد که افغانستان یک مساله کلیدی است و تاثیر مستقیمی بر امنیت اروپا دارد.

به گفته وی، قرار شد که یک هیات مشترک اروپایی با در نظر گرفتن تدابیر امنیتی و هماهنگی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، در کابل حاضر شود تا عملیات خروج شهروندان خارجی را که در افغانستان جامانده‌اند تکمیل کند.

تشکیل یک پلتفورم (بستر) گفت‌وگو با کشورهای همسایه افغانستان برای بحث‌ در خصوص مدیریت مهاجرت از این کشور، جلوگیری از گسترش تروریسم و مقابله با جرائم سازمان‌یافته از جمله قاچاق مواد مخدر و انسان از دیگر برنامه‌های اتحادیه اروپا در مواجهه با اوضاع افغانستان است.