۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵

تنها نماینده ایران در جشنواره ونیز ۲۰۲۱ را بشناسید + تصاویر

هفتاد و هشتمین دوره جشنواره فیلم ونیز در حالی برگزار می‌شود که فیلم «زالاوا» تنها نماینده ایران در این رویداد است.
کد خبر : ۵۷۰۲۵۰

جشنواره فیلم ونیز چند روزی است که کلید خورده و برگزاری آن تا یازدهم سپتامبر ادامه خواهد داشت.

تاکنون در این رویداد فیلم‌هایی از کشور‌های مختلف اکران شده‌اند. در این دوره از جشنواره، ایران در بخش اصلی هیچ نماینده‌ای ندارد؛ اما فیلم سینمایی «زالاوا» یکی از ۹ فیلم راه یافته به بخش هفته منتقدان این جشنواره است.

هفته منتقدان یکی از بخش‌های موازی این جشنواره است که از سوی اتحادیه منتقدان سینمای ایتالیا برگزار می‌شود. فیلم افتتاحیه و اختتامیه در قالب بخش غیررقابتی و هفت فیلم دیگر به عنوان آثار رقابتی هفته منتقدان ونیز روی پرده خواهند رفت. فیلم سینمایی «زالاوا» طبق برنامه اعلامی جشنواره ونیز در ر‌وز‌های ۷، ۸ و ۹ سپتامبر (۱۶، ۱۷و ۱۸ شهریور) در سالن‌های هال پرلا و آسترا به نمایش در می‌آید.

تنها نماینده ایران در جشنواره ونیز ۲۰۲۱ را بشناسید + تصاویر

«زالاوا» نخستین فیلم سینمایی ارسلان امیری به عنوان کارگردان است و خودش نیز در کنار آیدا پناهنده نویسندگی این فیلم را انجام داده است. سمیرا برادری و پدرش روح‌الله برادری نیز وظیفه تهیه‌کنندگی این فیلم را برعهده داشته‌اند. فیلمبرداری «زالاوا» در ۵۰ جلسه و در سه استان کردستان، همدان و تهران انجام شده و پیش از اوج‌گیری شیوع ویروس کرونا به پایان رسیده است. این فیلم در جشنواره فجر سی و نهم نیز حاضر بود و در چهار بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین فیلمنامه، بهترین فیلمبرداری و بهترین کارگردان اول موفق به کسب جایزه شد.

تنها نماینده ایران در جشنواره ونیز ۲۰۲۱ را بشناسید + تصاویر

«زالاوا» فیلمی است که به قلمرو ژانر وحشت و کمدی پا می‌گذارد و داستان آن در دهه پنجاه خورشیدی روی می‌دهد و راوی اتفاقی است که باعث ترس مردم روستا شده و رئیس پاسگاه تلاش می‌کند امنیت را به روستا بازگرداند.

نخستین تجربه سینمایی ارسلان امیری در مقام کارگردان، با حمایت فروم فیلم هنگ‌کنگ (HAF)، خانه فیلم کره جنوبی (kofic) و مشارکت بنیاد سینمایی فارابی و سرمایه‌گذاری طوبی‌فیلم تهیه شده و در دومین حضور بین‌المللی خود پس از فستیوال فیلم ونیز در چهل و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو نیز در بخش رقابتی Midnight Madness حضور خواهد یافت.

تنها نماینده ایران در جشنواره ونیز ۲۰۲۱ را بشناسید + تصاویر

در سال‌های گذشته ایران حضور پررنگی در جشنواره فیلم ونیز داشته و چندین جایزه از این رویداد به ایران رسیده است. در دوره گذشته این رویداد سینمایی، فیلم سینمایی «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی در بخش اصلی جشنواره رقابت کرد که نهایتاً جایزه «مارچلو ماسترویانی» ویژه بهترین بازیگر نوظهور به روح الله زمانی رسید. در همان سال فیلم سینمایی «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی در بخش افق‌ها حضور داشت و جایزه بهترین فیلم این بخش را دریافت کرد.

تنها نماینده ایران در جشنواره ونیز ۲۰۲۱ را بشناسید + تصاویر

نکته حائز اهمیت دیگر جشنواره ونیز امسال برای سینمای ایران، حضور شهرام مکری به عنوان عضوی از هیئت داوران بخش رقابتی این جشنواره است. مکری نیز سال گذشته یکی از سه نماینده ایران در ونیز بود و توانست جایزه بهترین فیلمنامه از سوی انجمن منتقدان مستقل را دریافت کند.