۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۲
رئیسی در اولین گفتگوی زنده تلویزیونی:

امروز مردم در زمینه کالا‌های اساسی نگران نباشند/ بازگشایی مدارس در گرو واکسینه شدن است

امروز مردم در زمینه کالا‌های اساسی نگران نباشند/ بازگشایی مدارس در گرو واکسینه شدن است
رئیس‌جمهور با بیان اینکه تولید داخلی واکسن کفاف نمی‌کند، گفت: برای اینکه بتوانیم گام دقیقی را برداریم، نیاز به ۱۰۰ میلیون واکسن داریم.
کد خبر : ۵۷۰۱۹۴

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی خود که امشب از شبکه یک سیما پخش شد، درباره برنامه‌های دولت جهت مهار بیماری کرونا اظهار داشت: در ابتدا لازم است از عزیزان‌مان که در مراکز درمانی برای صیانت از جان مردم تلاش و مجاهدت می‌کنند، تقدیر و تشکر کنم. همچنین باید از همه مردم که در سراسر کشور به کمک کادر درمان آمدند، تقدیر و تشکر کنم، علاوه بر این، به خانواده‌های داغدار تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال برای همه بیماران طلب سلامتی و عافیت دارم.

وی ادامه داد: از ابتدای کار در دولت، مسئله بیماری کرونا از اولویت‌های دولت بود که باید حتماً برای مهار آن یک راهکار دقیقی در نظر گرفته شود. ضرورت داشت یک حرکت انقلابی همراه با عقلانیت انجام شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: از ابتدا بحث تولید داخلی واکسن مورد توجه ما بود که کار خوبی توسط دانشمندان ایرانی در مؤسسات مختلف انجام شده است که از آنان تقدیر می‌کنم و برنامه دولت حمایت از تولید داخلی واکسن بود، اما محاسبه کردیم و به این نتیجه رسیدیم که حتماً تولید داخلی واکسن کفاف نمی‌کند و برآورد کردیم که باید برای اینکه بتوانیم گام دقیقی را برداریم، نیاز به ۱۰۰ میلیون دز واکسن داریم.

رئیسی تأکید کرد: مسئله تأمین واکسن مورد نیاز یکی از موضوعات و اولویت‌هایی بود که بنده در گفتگو با مقامات و سران کشورها مطرح کردم، امروز به‌طور قطعی ۴۰ میلیون دوز واکسن تأمین و اقداماتی انجام شده است که ما تا مرز ۱۰۰ میلیون دوز واکسن را از خارج از کشور تأمین کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه یعنی تا بهمن ماه هر ایرانی دوم دوز واکسن را دریافت می‌کند، گفت: ان‌شاءالله و شاید هم زودتر انجام شود و با سرعت و شتابی که این کار در حال پیگیری است، فکر می‌کنیم که زودتر هم انجام شود.

لازم است که کسب و کار مردم زودتر رونق بگیرد

رئیس‌جمهور اظهار داشت: لازم است که کسب و کار مردم زودتر رونق بگیرد، چرا که این تعطیلی‌ها مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است. مراکز علمی و آموزشی هم باید بازگشایی شوند و لازم است مدارس هم بازگشایی شوند و این مسائل نیازمند آن است که حتماً با محاسبه‌ای که عزیزان ما کردند، اکثر مردم عزیزمان واکسینه شوند.

رئیسی تأکید کرد: ما در برنامه دولت بحث واکسیناسیون عمومی را اعلام کردیم که همه مردم واکسینه شوند و ضرورت دارد که هم واکسن از خارج از کشور وارد کنیم و هم تولید داخلی واکسن را حمایت کنیم و این برنامه دولت بوده است و این کار با قوت دنبال خواهد شد.

وی ادامه داد: از همه افرادی که در سراسر کشور اقدام به واکسینه کردن مردم کردند، تقدیر و تشکر می‌کنم، مردم همت خوبی دارند و تقریباً صف‌ها دیگر منتفی شده است، اما باید این کار با شتاب بیشتری ادامه پیدا کند تا ما بتوانیم تکرار این واکسن را هم داشته باشیم.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: مسئله بازگشایی مدارس یکی از دغدغه‌های خانواده‌های محترم و کادر علمی و آموزشی است که در گروی آن است که زودتر این واکسیناسیون را دنبال کنیم و بتوانیم در یک حد قابل قبولی بگوییم که مردم واکسینه شدند.

وی افزود: این مسئله در گروی آن است که واکسن خارجی زودتر وارد شود که این کار انجام شده و واکسن داخلی هم باید تولید شود تا مردم عزیزمان احساس آرامش در این باره کنند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اقدامات دیگری هم باید از جانب مردم انجام شود و حتماً رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را باید جدی بگیرند و ارتباطات خود را باید تا حد ممکن در کوچه و بازار به حداقل برسانند. این نوع اقدامات بهداشتی باید جدی گرفته شود و دستورات بهداشتی را همه مردم ما باید جدی بگیرند و ما هم تمام تلاش خودمان را به عنوان خدمتگزاران مردم در دولت انجام می‌دهیم تا دغدغه‌های آنان را به حداقل ممکن برسانیم و گام‌های خوبی هم تاکنون برداشته شده است که لازم بوده، اما کافی نیست و باید کفایت آن را به مرور زمان افزایش دهیم تا به مرحله قابل قبولی برسد.

رئیسی گفت: تا آخر شهریور ماه ۴۰ میلیون دوز واکسن کرونا به صورت قطعی تأمین می‌شود و هیچ تردیدی در این مسئله وجود ندارد. بعد از آن هم وعده‌هایی برای تأمین واکسن داده شده است که درست است و محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: وزارت امور خارجه کادر خود را برای این موضوع بسیج کرده است، وزارت بهداشت و درمان هم این اقدامات را انجام داده است و دیگر بخش‌های ذی‌ربط هم وارد کار شده‌اند، برای تأمین منابع ریالی و ارزی هم گفتیم که اولویت این مسئله و مهار بیماری کرونا است و باید هر طور شده تأمین شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: درباره کادر درمان و پزشکی هم بنده عرض کردم که معوقات آنان باید به سرعت پرداخت شود و این موارد جزو اولویت‌های دولت است و زمانی که می‌گوئیم مهار بیماری کرونا اولویت است، یعنی همه ابعاد آن در اولویت قرار دارد.

برنامه‌های دولت در حوزه مسکن

رئیسی درباره اقداماتی که تاکنون دولت در زمینه تحقق وعده‌های خود انجام داده است، اظهار داشت: بنده به دنبال آن هستم که با مردم صحبت کنم و بنای بنده این است که نسبت به آنچه گفتیم، با مردم با فعل ماضی صحبت کنم نه با فعل مضارع یا مستقبل، به این معنا که بگوییم این کارها انجام شده است.

وی ادامه داد: وعده‌ای که درباره موضوع مسکن داده شده است، باید عملی و اجرایی شود، چرا که ما بیش از یک میلیون مسکن و قریب به ۲ میلیون مسکن در سال نیاز داریم، اما ما کف یک میلیون مسکن در سال را در نظر گرفتیم تا قابل اجرا باشد، البته موضوع را مطالعه شده، مطرح کردیم.

رئیس‌جمهور بیان کرد: در قانون جهش تولید مسکن هم این موضوع پیش‌بینی و دولت مکلف به اجرای آن شده است، پس قانون آن و پیش‌بینی‌های کارشناسی هم وجود دارد. در برخی از جاها دولت خودش مسکن می‌سازد و در جاهایی هم تسهیلات می‌دهد تا خانه بسازند.

وی افزود: بافت‌های فرسوده هم باید بازسازی شوند که تسهیلات آن را دولت می‌دهد و این هم جزو مواردی است که دولت باید دنبال کند. خودِ مردم یا انبوه‌سازان مسکن دست به کار باید شوند و اقداماتی را انجام دهند.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: همچنین دولت مطابق با قانون مکلف شده است که تعداد قابل‌توجهی، یعنی ۲۰۰ هزار مسکن روستایی را بازسازی کند تا استحکام پیدا کنند و مقاوم‌سازی شوند و حتماً با مشارکت خودِ مردم این اقدام هم در دستور کار است.

رئیسی در ادامه بیان کرد: مسکن از آن مواردی است که ان‌شاءلله در گزارش‌های بعدی به مردم اعلام خواهد شد. آقای وزیر هم در این رابطه مواردی را اعلام کرد. همچنین ما در سفر به استان‌هایی که انجام شد، آنجا مواجه شدیم با شرایطی که حتماً نیاز این است که برای ساخت مسکن دست به کار شویم.

وی با بیان اینکه زمین اصلی‌ترین موضوع و مقوله در بحث ساخت مسکن است، اظهار داشت: زمین لازم برای این مهم وجود دارد و نیاز است پیگیری شود تا این زمین‌ها آماده‌سازی شود. لذا مردم عزیزمان هم مسکن را به عنوان پیشتاز اقتصاد می‌دانند و این بخش جزو مواردی است که بسیاری از کسب و کارها را فعال خواهد کرد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مسکن جزو صنایع پیشران کشور محسوب می‌شود، اظهار داشت: از این رو اگر مسکن‌سازی دنبال شود، بسیاری از صنایع به همراه این فعالیت، فعال خواهد شد و لذا مسکن‌سازی در دستور کار است.

رئیسی ادامه داد: بنده از روز اول به مردم قول داده بودم که این مسئله را در دولت دنبال کنم، به همین جهت در روز اول جلسه هیئت دولت به وزیر راه اعلام کردم که مسکن‌سازی را باید در دستور کارش قرار دهد و اصلاً شرط ما برای مسئولیت وزارت راه همین بود و ایشان هم با حساسیت این موضوع را دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه مسکن‌سازی از جمله تأکیدات قانون بوده و هم باید به آن عمل شود، تصریح کرد: برخی‌ها نباید در این زمینه تردید کنند، لذا این کار باید انجام شود و باید بیش از این میزان هم انجام شود. ما فکر می‌کردیم که امکان تحقق آن وجود دارد، البته ما در کنار این موضوع، قوانین را هم داریم که باید قانون در این زمینه اجرا شود بنابراین نمی‌شود به قانون بی‌توجهی کرد.

اطلاع رسانی قریب الوقوع از منشور مبارزه با فساد در دولت

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به موضوع مبارزه با فساد در کشور، بیان کرد: از مواردی که بنده قول دادم تا حتماً در ابتدای کار دولت اعلام کنم، موضوع مبارزه با فساد بود.

وی ادامه داد: بنده در روز نخست هیئت دولت به همه همکاران اعلام کردم که در واقع منافذ و بسترهای فسادزا را شناسایی کنند و این کار باید به صورت یک کار ویژه در دولت دنبال شود.

رئیسی متذکر شد: البته قبل از اینکه بنده کار رسمی خود را در دولت آغاز کنم، به دوستان و کارگروه‌هایی گفته بودم که این کار را پیگیری کنند تا یک منشوری در مبارزه با فساد در دولت مورد توجه قرار گیرد. لذا این منشور ان‌شاءالله تا چند روز آینده به اطلاع دولتمردان و هم به اطلاع نخبگان و مردم عزیز خواهد رسید چرا که آن‌ها خودشان بهترین ناظرانی هستند که در این زمینه نظارت کنند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه سازوکارهای مبارزه با فساد در این دستورالعمل مشخص شده است، اظهار داشت: ساز و کارهای این مسئله در این دستورالعمل اعلام خواهد شد تا مشخص شود این کار به چه نحوی انجام خواهد شد.

وی گفت: به حمدالله یک حسی برای مبارزه با فساد در بین وزرا و مسئولین و مدیران وجود دارد چرا که شرط ما در دولت، فسادستیزی برای همه مدیران در همه سطوح است. کمااینکه پاسخ دادن و در مقابل دوربین قرار گرفتن و به مردم گزارش دادن فقط برای رئیس‌جمهور نیست، بلکه باید همه مدیران ما در همه سطوح خودشان را پاسخگو به مردم بدانند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم عزیزمان باید در جریان امور قرار بگیرند، گفت: از این رو یکی از موضوعاتی که مردم از آن آسیب دیده‌اند، به نظر بنده اعتماد مردم است. لذا ما باید این اعتماد آسیب‌دیده را بازسازی کنیم و راه بازسازی آن این است که صادق‌الوعد باشیم.

رئیسی تأکید کرد: لذا همه دولتمردان باید صادق‌الوعد باشند و وعده‌ای که داده شده با صداقت باید برای مردم تبیین شود آنهم به تعبیر مقام معظم رهبری. با این حال اگر در وعده‌ای هم با مشکلی مواجه شدیم، این موضوع هم باید به خوبی به مردم گفته شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: به نظر بنده این صداقت نکته‌ای است که حتماً باید این دولت نه در لفظ، در عمل انجام دهد و باید احساس مردم این باشد که دولت با آن‌ها با صداقت سخن می‌گوید و بنده در این رابطه بعد از توکل به خدا، به همکاری مردم سخت امیدوار هستم و معتقدم مردم خودشان همکاری خواهند کرد.

وی بیان کرد: با این حال در این مدت هم نامه‌های بسیاری برای بنده نوشته شده است. لذا بسیاری از مردم در همین سفرها که بنده حضور داشتم، اعلام آمادگی کردند که هر کاری که دولت داشته باشد ما قصد داریم به دولت کمک کنیم. اعتماد مردم مهمترین پشتوانه برای دولت هاست بنابراین دولتی که با پشتوانه مردم کارش را ادامه دهد، بدانید که توفیق یارش خواهد بود.

رئیس‌جمهور گفت: مردمی‌بودن محوری است که همواره باید مورد توجه دولت و همه مسئولین در کشور باشد. اصلاً انقلاب ما، انقلاب مردمی است. دولت، دولت مردمی است.

وی ادامه داد: مردم باید دولت را از خودشان بدانند. ارتباط با مردم ضرورت دارد. در طول مدت کاری، هر جا که من مسئولیت داشتم و در هر شرایطی که بودم، سعی کردم رابطه‌ام با مردم را قطع نکنم و همواره با مردم رابطه داشته باشم.

رئیسی تصریح کرد: من خیلی از شب‌ها در مسجد می‌نشستم و با مردم صحبت می‌کردم؛ گاهی خادم مسجد نیز خسته می‌شد، و اصحاب دعوا بودند، یعنی دو طرف دعوا بودند؛ من هیچ زمانی از ارتباط با مردم ضرر نکردم.

رئیس‌جمهور گفت: یک مقداری ممکن است سختی داشته باشد و مقداری تحمل بخواهد، آستانه تحمل را باید بالا برد. ارتباط با مردم امر پسندیده است.

وی افزود: من در سفری که به این دو استان داشتم، سعی کردم در بخشی از سفر که امکانش وجود داشت، حتماً با مردم ارتباط داشته باشم.

رئیسی گفت: از این حیث که مسئولین و مدیران در همه سطوح بدانند که دولت مردمی است و باید با مردم ارتباط داشته باشد، یعنی فرماندار، بخشدار، مدیرکل با مردم دسترسی داشته باشند و حرف شأن را مردم راحت بزنند.

رئیس‌جمهور گفت: بعضی موارد باید رفت و صحنه را دید. من به زابل، دشت سیستان، چابهار و زاهدان رفتم دیدم که مشکل آب دارند. باید منابع را می‌دیدم، چاه نیمه‌ها و وضع را باید می‌دیدیم. گفت، شنیدن کی بود مانند دیدن!

وی اضافه کرد: حتماً رؤیت و شنیدن درد دل و دغدغه مردم بسیار مهم است و من ارتباطات مردمی در این رابطه داشتم، که جوانان و مردم حرف‌هایشان را می‌زدند و بعد نشستم با مدیران که در این قضیه چه باید بکنیم و چه راهکارهایی پیشنهاد می‌کنند.

رئیسی تصریح کرد: هر استانی که می‌روم، قبلش مسائل استان را جمع‌آوری می‌کنند و به من می‌گویند. یعنی من بی‌اطلاع از وضع استان نیستم، اما وقتی به صحنه می‌روم و مسائل را می‌بینم، بعد در جلسه با مدیران استان و مرکز بررسی می‌کنیم.

وی ادامه داد: در دو استانی که رفتیم در خدمت وزرا بودیم. زیرا راهکار را باید وزیر دنبال کند. وزیر در کنار فرماندار، استاندار، مدیرکل آبفای استان، نشستند در جلسه شورای اداری و چه در جلسات قبل، چند راهکار بررسی کردند و به راهکارهای رسیدیم و آنجا بخشی را در استان به تصویب رساندیم و بخشی را برای مطالعه به مرکز آوردیم.

رئیسی افزود: اقدام کردن شروع می‌شود، به راهکارهای کوتاه مدتی رسیدیم که باید انجام شود و مردم امیدوار شوند. یک‌سری راه‌کارهای میان‌مدت برای مصرف آب در دشت سیستان نیز پیدا کردیم که زمان بر است و باید اجرا شود.

وی با بیان اینکه افغانستان جراحت بزرگی برداشته است، گفت: تمامی این جراحات ناشی از کشورهایی همچون آمریکا بوده است. آمریکا در هیچ کجای دنیا امنیت ساز نیست.

رئیس‌جمور با تأکید بر اینکه ما امروز بیش از سه میلیون مهاجر افغانی داریم، اظهار کرد: راهکار افغانستان این است که باید دولتی در این کشور مستقر شود که با رأی مردم باشد.

رئیسی افزود: برادرکشی باید در افغانستان قطع شود. ما از دولت برخاسته از رأی مردم حمایت می‌کنیم. دولت افغانستان باید با رأی مردم باشد.

وی با اشاره به موضوع مذاکرات برای رفع تحریم‌ها گفت: ما ابایی از مذاکره نخواهیم داشت. اما ما مذاکره همراه با فشار و تهدید را نمی‌پذیریم.

رئیس‌جمور با بیان اینکه در مذاکرات دنبال رفع تحریم‌ها هستیم، گفت: ما مذاکره برای مذاکره را نمی‌خواهیم. مذاکرات باید نتیجه داشته باشد.