۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۳

این مواد غذایی را خام نخورید!

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا سبزیجاتی را که برای سلامتی افراد خطرناک محسوب می‌شوند را مشخص کرد.
کد خبر : ۵۷۰۱۴۳

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC) در خصوص نوعی از سبزیجات هشدار داد که نباید بصورت خام مصرف شوند؛ چرا که خطری برای سلامتی انسان محسوب می‌شوند.

این مواد غذایی را خام نخورید!

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا در پایگاه رسمی خود اعلام کرده از خوردن جوانه‌های دانه‌ها و لوبیا که از محیط‌های گرم و مرطوب بیرون آورده می‌شوند، خودداری شود؛ چرا که محیط گرم و مرطوب محل مناسبی برای رشد باکتری‌هایی از جمله «سالمونلا»، «لیستریا» و «اشریشیا کلی» است.

طبق اعلام سازمان غذا و داروی آمریکا، این باکتری‌ها ممکن است در هر محصولی باشد؛ اما روش رشد جوانه‌ها به شکلی ویژه دارای خطراتی است.

طبق اعلام اداره غذا و داروی آمریکا، در صورتی که تعداد اندکی باکتری مضر در داخل دانه و یا روی آن وجود داشته باشد، این باکتری‌ها می‌توانند به سطوح بالایی به هنگام رشد برسند؛ حتی در صورتی که این جوانه‌ها در شراطی بهداشتی در داخل خانه رشد کنند.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، مصرف جوانه‌ها بدون آنکه آن‌ها پخته شوند، ممکن است سبب مسمومیت غذایی شوند؛ از همین رو توصیه می‌شود که آن‌ها را به طور کامل بپزید؛ چرا که پختن آن‌ها سبب کشته شدن باکتری‌های مضر شده و خطر ابتلا به بیماری را کاهش می‌دهد.

اداره غذا و داروی آمریکا همچنین توصیه کرده کودکان زیر ۵ سال و بزرگسالان بالای ۶۵ سال، زنان باردار و افرادی که از ضعف در سیستم ایمنی بدن خود رنج می‌برند، از خوردن جوانه‌های خام و یا آن‌هایی که تنها اندکی پخته شده اند، از جمله پیاز، ترب، یونجه و ماش خودداری کنند.

این سازمان آمریکایی همچنین توصیه کرد به هنگام مصرف غذا در بیرون از خانه، درخواست اضافه شدن جوانه‌های خام را نداشته باشید.