۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۱

خبر تازه سفیر ایران از مذاکرات تهران و ریاض

سفیر ایران در بغداد جزئیاتی از موضوعاتی مانند شرایط پذیرش زوار اربعین حسینی و نیز ادامه گفت‌وگوهای ایران و عربستان را بیان کرد.
کد خبر : ۵۶۹۹۰۸

ایرج مسجدی به جمع بندی اجلاس حمایت منطقه ای از عراق پرداخت و با موفق ارزیابی کردن آن از توافقاتی قریب الوقوع با بغداد درباره زوار اربعین اباعبدالله الحسین (ع) و نیز چگونگی ادامه مذاکرات ایران و عربستان خبر داد.

خبر تازه سفیر ایران از مذاکرات تهران و ریاض

سفیر ایران درباره دیدار حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه با مقام های اماراتی و کویتی و اینکه چرا درباره عربستان سعودی چنین چیزی مشاهده نشد گفت: به دلیل اینکه ما (ایران و عربستان) سه دور مذاکره کرده بودیم و روسای مذاکره کننده دو کشور با هم صحبت های مختلفی داشتند قرار بر این شد که این مذاکرات ادامه یابد و چون با تشکیل دولت جدید در ایران مواجه شد، گفت وگوها موکول به شکل گیری دولت جدید جمهوری اسلامی شد. در واقع صلاح بر این شد که ما همان روند مذاکرات را در پیش بگیریم و ادامه بدهیم.

مسجدی ادامه داد: فکر می کنم این اتفاق (ادامه مذاکرات ایران و عربستان سعودی) انجام خواهد شد.

وی درباره مکان برگزاری این گفت و گوها گفت:  دور بعدی (چهارم) شاید در بغداد و مکان دورهای بعدی هم بنا به توافق طرفین خواهد بود.

نظر دولت عراق درباره پذیرش زوار اربعین همین هفته اعلام می شود

ایرج مسجدی در پاسخ به سوالی درباره پذیرش زوار اربعین حسینی گفت: پیشنهاداتی را به دولت عراق دادیم و قرار شد به زودی پاسخ بدهند. با وزیر کشور، وزیر بهداشت و دفتر نخست وزیری جلسات و صحبت هایی داشتیم. پیشنهادات خود را درباره اربعین با قید سطح، کیفیت و شرایط پذیرش زوار و همچنین با رعایت پروتکل های بهداشتی به طرف عراقی دادیم. آنها به ما قول دادند که بررسی و جمع بندی کنند و دولت عراق به طور قطعی نظر خود را به ما اعلام کند.

مسجدی افزود: نخست وزیر عراق آقای مصطفی الکاظمی در آخرین جلسه بعد از اجلاس بغداد با حضور وزیر امور خارجه کشورمان آقای امیرعبداللهیان، راجع به اربعین گفتند ما تا چند روز دیگر نظرمان (دولت عراق) را به سفیر ایران (ایرج مسجدی) خواهیم گفت. امیدواریم که پاسخ دولت عراق تا آخر هفته قطعی شود .

ثبت شهدای ایرانی در عراق در صفحات تاریخ رشادت های مشترک

مسجدی درباره ثبت شهدای ایرانی در مبارزه با تروریسم داعشی در موسسه شهدای عراق گفت: با بنیاد شهید عراق جلسه ای درباره همکاری های دو مرکز شهدا داشتیم . ما به آنها پیشنهاد کردیم تعداد شهدای ایرانی که در جنگ با داعش در عراق به شهادت رسیده اند در بنیاد شهید عراق ثبت شوند.  این کاری است که باعث می‌شود موضوع در تاریخ ماندگار شود. آقای طارق المندلاوی مدیر کل موسسه شهدای عراق هم  استقبال کرد.

جمع بندی اجلاس بغداد مثبت است

سفیر ایران در بغداد اجلاس حمایت منطقه ای از عراق را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این اجلاس برای عراقی ها از جنبه نقش آفرینی مثبت سیاسی که با دعوت از کشورهای حاضر در اجلاس ایفا کردند، باعث شد نقش عراق در تحولات منطقه ای بهتر و بیشتر شود. ما هم به این موضوع علاقه مندیم و همیشه مشوق و تایید کننده و حامی دولت عراق در توسعه روابط با کشورها و هم مسائل منطقه ای موجود بوده و هستیم.

مسجدی افزود: درباره حضور جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس باید بگویم حضور آقای دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در اولین روز کاری ایشان اتفاق افتاد. اعزام هیات به سرپرستی وزیر امور خارجه و حضور در بغداد این پیام را داشت که نخست ما از دولت عراق حمایت می کنیم و دوم، خواهان دوستی و روابط بین کشورهای منطقه با یکدیگر هستیم. سوم اینکه دست دوستی و برادری و روابط را با همه کشورهای منطقه می فشاریم.

غایب اجلاس بغداد

سفیر ایران در بغداد تصریح کرد: به نظر ما این اجلاس یک غایب بزرگ هم داشت که سوری ها بودند. جمهوری اسلامی ایران علاقه داشت و دارد که سوریه هم به دامان کشورهای منطقه اسلامی و عربی بازگردد و دیگران باید همکاری های لازم را با این کشور آغاز کنند. البته ما نظرات خود را به دولت میزبان (عراق) منتقل کردیم و آنها هم ملاحظاتی داشتند که هم به ما هم به خود سوری ها گفتند. جمع بندی و ارزیابی ما نسبت به اجلاس بغداد مثبت و خوب است.