۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۶

فرار اتحادیه اروپا از پذیرش پناهجویان افغان

فرار اتحادیه اروپا از پذیرش پناهجویان افغان
اتحادیه اروپا قصد دارد تا از ورود موج جدیدی از پناهجویان افغان و تکرار بحران مهاجرتی در این بلوک جلوگیری کند.
کد خبر : ۵۶۹۶۷۴

وزرای کشور ۲۷ عضو اتحادیه اروپا قرار است فردا (سه‌شنبه) درباره وضعیت پناهجویان افغان نشست ویژه تشکیل داده و اوضاع را بررسی کنند. بر اساس پیش‌نویس بیانیه‌ای که به رویت برخی رسانه‌ها رسیده، اتحادیه اروپا مایل است تا از تکرار بحران مهاجراتی مانند آنچه در سال سال ۲۰۱۵ رخ داد و منجر به شکاف میان دولت‌های اروپایی، خیزش گروه‌های راست افراطی شد جلوگیری کند. باید در نظر داشت که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز یکی از تبعات همین رویداد بود.

به گزارش ایرنا اتحادیه اروپا که طی ۲۰ سال گذشته در ماجرای افغانستان فقط دنباله‌رو کاخ سفید بوده و حالا چندان امیدی به چتر حمایتی آمریکا ندارد می‌خواهد که در مواجهه با بحران جدید آمادگی داشته باشد. در فرازهایی از این پیش نویس بیانیه امده است: بر اساس درس‌هایی که آموخته‌ایم، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو مصمم هستند تا از طریق آمادگی برای یک پاسخ هماهنگ و منظم، به طور مشترک اقدام کرده و از تکرار ورود بی‌حساب مهاجران غیرقانونی جلوگیری کند.

گفته می‌شود در این بیانیه که در تاریخ ۲۸ اوت تنظیم شده اشاره‌ای به جزئیات طرح پذیرش پناهجویان نشده است. اتحادیه اروپا هفته پیش اعلام کرد که کمک مالی جدیدی را برای افغانستان و کشورهای همسایه اش در نظر گرفته تا از فرار افغان ها به این بلوک جلوگیری شود. این پول قرار است به افغانستان، پاکستان و دیگر کشورهای همسایه داده شود.

وزرای کشور دولت‌های اروپایی قرار است وعده کمک‌های مالی به افغانستان و همسایگانش را تکرار کنند، اما گزارش‌ها حاکیست که تحقق چنین وعده ای با وجود پیچیدگی‌های اوضاع منطقه چندان کار ساده‌ای نیست. به طور مثال ترکیه که در سال ۲۰۱۵ با اسکان میلیون‌ها پناهجوی سوری در این کشور مانع از ورود آن ها به اروپا شد حالا با وجود همه‌گیری کرونا تمایلی به پذیرش پناهجویان افغان ندارد. اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ بعد از ورود بیش از یک میلیون مهاجر، توافقنامه مهاجرت را با ترکیه امضا کرد. پس از آن ترکیه به این مهاجران در خاکش جای داد و از موج مهاجرت به اتحادیه اروپا تا حدود زیادی جلوگیری کرد.

هدف اروپا در اوضاع کنونی هم این است که به پناهجویان افغان در منطقه بیشتر کمک شود تا بحران مهاجراتی در بلوک غرب جلوگیری شود.

انگلا مرکل صدراعظم آلمان پنجشنبه گذشته به یافتن یک راه حل سیاسی در افغانستان تاکید کرد و گفت که آلمان نمی‌تواند همه مشکلاتی را که در افغانستان یا دیگر کشورها وجود دارد جبران کند. وی گفت کشورش قبل از این نیز شمار زیادی از مهاجران افغان را پذیرفته است.

افغان ها پس از سوری‌ها دومین گروه بزرگ پناهجویان در اتحادیه اروپا می باشند.

خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز